Gå til innhold

Ungdom I storbyer klarer seg bedre økonomisk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette har jeg tenkt en del på. Som ungdom i storby har man mye mindre sjanse for å ende med Gjeld enn ungdom på landet eller småbyen. Studietiden er dyr og personene fra småbyer må ofte flytte på hybel i de store byene .og ta opp store lån og alt må kjøpes inn av mat og diverse på lånte penger fra lånekassen.  Bor man i storbyene som Oslo, Bergen og Trondheim  kan man bo hjemme gratis i studietiden og går ut av studietiden helt uten gjeld. 

Ser jo at de fleste menneskene på for eksempel luksusfellen ikke bor i Oslo og andre store byer, men ofte på landet eller i småbyene.

Anonymkode: ff202...fdc

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette har jeg tenkt en del på. Som ungdom i storby har man mye mindre sjanse for å ende med Gjeld enn ungdom på landet eller småbyen. Studietiden er dyr og personene fra småbyer må ofte flytte på hybel i de store byene .og ta opp store lån og alt må kjøpes inn av mat og diverse på lånte penger fra lånekassen.  Bor man i storbyene som Oslo, Bergen og Trondheim  kan man bo hjemme gratis i studietiden og går ut av studietiden helt uten gjeld. 

Ser jo at de fleste menneskene på for eksempel luksusfellen ikke bor i Oslo og andre store byer, men ofte på landet eller i småbyene.

Foreldre som bor i storbyer har stort sett mindre leiligheter og det er dermed mindre attraktivt å bo hjemme.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Man får stipend om man må bo hjemmefra for å gå på videregående. 

Anonymkode: 03595...56d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg flyttet da på hybel selv om vi har stor enebolig i Oslo. 

Jeg ville være en del av studentmiljøet, bo tett på andre, og prøve det livet fullt ut. Jeg var voksen og selvstendig, og orket ikke tanken på å bo så tett på familien. Og sett i etterkant - tror ikke det er bra å fortsette å bo/leve som et barn inn i 20 årene, da bør man virkelig planlegge egne måltider, vaske egne klær, og handtere et budsjett slik at man har penger igjen på slutten av månedne. 

Anonymkode: 05758...179

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg selv oppvokst i Oslo. Men har mange venner i en bygd, da mine besteforeldre bor der, og jeg var veldig mye på ferie hos de. Mine venner der ble hjelpepleier, barne og ungdomsarbeider, en førskolelærer, en sykepleier og en mekaniker, en på kiwi. Og alle de har det romslig økonomisk. For der får du en 3 roms leilighet til 1 mill. I Oslo får du en garasje til en mill. 

Anonymkode: 340e6...8ae

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er jeg selv oppvokst i Oslo. Men har mange venner i en bygd, da mine besteforeldre bor der, og jeg var veldig mye på ferie hos de. Mine venner der ble hjelpepleier, barne og ungdomsarbeider, en førskolelærer, en sykepleier og en mekaniker, en på kiwi. Og alle de har det romslig økonomisk. For der får du en 3 roms leilighet til 1 mill. I Oslo får du en garasje til en mill. 

men igjen da så kan man velge å flytte ut av oslo når man er ferdig studert :) 

AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med to timers pendlevei, nei takk... 

Yrkene som nevnes er på ungdomsskoler, verksteder, og helsestasjoner. Ikke så mange akademiske stillinger i det du beveger deg godt ut av Oslo. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 4/3/2019 at 2:26 PM, AnonymBruker said:

Jeg flyttet da på hybel selv om vi har stor enebolig i Oslo. 

Jeg ville være en del av studentmiljøet, bo tett på andre, og prøve det livet fullt ut. Jeg var voksen og selvstendig, og orket ikke tanken på å bo så tett på familien. Og sett i etterkant - tror ikke det er bra å fortsette å bo/leve som et barn inn i 20 årene, da bør man virkelig planlegge egne måltider, vaske egne klær, og handtere et budsjett slik at man har penger igjen på slutten av månedne. 

Synes egentlig ikke at det gjør en stor forskjell om du flytter for deg selv for første gang når du er 19 versus 21/22...

Anonymkode: 50c11...227

AnonymBruker
Skrevet

Jeg studerer i Bergen og tror ikke noen av medstudentene mine som er fra Bergen bor hjemme. Alle bor på hybel. Jeg ville aldri vært foruten hybel-erfaringen og studentlivet uansett hvor foreldrene mine bodde. Har gjort meg feks mye mer økonomisk og selvstendig. Akkurat det der er et punkt man ikke vil spare på 😛 

Anonymkode: b16bb...bf2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det kommer an på bakgrunn også? Jeg jobber sammen med en som er født og oppvokst i Oslo. Foreldrene har hatt gode jobber, men har leid hele livet. De har visst levd fra hånd til munn. Det samme gjør kollegaen min nå. God inntekt, men bruker alt opp før neste lønning. Nærmer seg 30 og bor fortsatt hjemme. Så hen betaler heller ikke husleie. 

Anonymkode: a050d...054

AnonymBruker
Skrevet
På ‎03‎.‎04‎.‎2019 den 15.23, AnonymBruker skrev:

Prøvde det, men er man født og oppvokst i Oslo. Hvor festlig tror du livet på bygda er? Og det er ikke like bra jobbmuligheter der. De som bor der hele livet, velger jo da fagbrev, utdannelse som de vet de får jobb i nærheten med. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Prøvde det, men er man født og oppvokst i Oslo. Hvor festlig tror du livet på bygda er? Og det er ikke like bra jobbmuligheter der. De som bor der hele livet, velger jo da fagbrev, utdannelse som de vet de får jobb i nærheten med. 

Jeg tror faktisk du hadde vokst veldig mye på å flytte ut av Oslogryta i noen år. Om du har en så spisset spesialistutdannelse at det bare finnes en eneste jobb for sånne som deg, og den ene stillingen er i Oslo, så er det nå en ting, men du høres ikke helt sånn ut heller.

Så jeg vil utfordre deg til å ta et par semester utenfor Oslogryta.Det er jo mange byer i landet som er mindre enn hovedstaden, men likevel har både universiteter og tekniske høyskoler, spesialistsykehus og annet snadder å by på. 

Anonymkode: 0bdb4...388

AnonymBruker
Skrevet

Bor et sted med 2000 innbyggere, og har en jobb der jeg får bruk for masteren min. 

Når jeg sammenligner meg med venner i byen, så ser jeg jo hvor billig vi bor. På én lønning forsørger jeg samboer og et barn, og sparer 2000-4000 i mnd, og har likevel råd til f.eks helgeturer. Spurte ei venninne om å bli med, men hun hadde ikke råd. Og de er to stykker som jobber... er visstnok "sinnsykt dyrt å bo i byen" .

Anonymkode: db59c...abd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...