Gå til innhold

Øyekatar, noen som vet litt?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Nå er jeg litt fortvilet her, mest på den sure kontordama på legesenteret. Jeg tror min sønn har fått øyekatar, uten å være 100% sikker, da jeg ikke vet hvordan det ser ut. Men øynene verker hee dagen, og er helt igjenverket på morgenen, må vaske de for å åpne de. Det går katar i barnehagen, og det er hengt opp lapp om at ae må ha medisin som har fått det, og at man foretrekker at barna er hjemme til de har fått medisin. Ringte nå til legekontoret og fortalte hvordan det var, og at det hadde vært slik i 3 dager. Da kunne hun fortelle at øyedråper ga de ikke ut på senteret, bare ved alvorlige tilfeller, så resept var bare å glemme. Dessuten hørtes det ikke akkurat ut som om min sønn hadde det så vondt( og da klikket det for meg), og at jeg skulle da bare sende han i barnehagen, de kunne ikke kreve medisinering av barn. og jeg måtte ringe tilbake om en uke, om det var like ille. Så nå står jeg her, uten resept og må være hjemme fra studier, fordi de er vanskelige. Måtte bare få ut litt agresjon, før jeg vurderer om jeg skal ringe en gang til.

Noen som har erfaringer med katar og dråper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jobber i barnehage, og øyekatarr er ekstremt smittsomt. Vi sender barna hjem ved øyekatarr, og de får komme tilbake dagen etter at behandling er startet.

Det sies at øyekatarr kan gå over av seg selv i løpet av en uke eller to - men da må jo barn (og foreldre) vært hjemme i den perioden - pluss at det er ubehagelig, hadde det for noen uker siden selv...

Synes denne legesekretæren hørtes helt på feil jorde ut... Fikk du ikke time? Er det legevakt der dere bor? I så fall ville jeg tatt en tur dit i ettermiddag...

Men det går ikke an å behandle folk sånn som denne dama der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Primula

Hallo?!!! Skjønner godt at du er fortvilet. dersom det er øyekatarr i bhagen og sønnen din har verket i tre dager er det helt sikkert at han har øyekatarr. Krev å få en legetime så legen får sjekket det. På legekontoret her får man resept dersom man ringer og er helt sikker på at det er øyekatarr. Jeg har gjort det, og det var ikke problem. Man kan ikke sende barn i bhagen dersom man tror det har noe som er så smittsomt. Det bør dama på legekontoret vite. ikke gi deg du. KLem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg fikk ingen time nei, jeg spurte om de kanskje hadde noe senere i uka, men måtte vente med å ringe til neste tirsdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ringer, forklarer saken og at du MÅ ha time nå, for du kan ikke holde barnet hjemme i over en hel uke. Og at dette går i barnehagen deres nå og at barnehagen sier at de skal ha behandling med medisin. Er legekontoret uenig, så får legekontoret ringe barnehagen din.

Hvis de ikke gir deg time via tlf, så møt opp på kontoret deres. I dag!. Det har jeg selv gjort.

Hvis ikke det hjelper heller, så må du dra på legevakten og der forteller du at du har prøvd legen din men at du ikke får time før om lenge.

Men du kan ikke vente og du må ha time NÅ.

Dette er rett og slett dårlig service :frustrert:

Lykke til og god bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Formosiss

Dra til legevakten i stedet!

Øyekatarr har jeg hatt -mange- ganger, og det er syykt vondt. Fikk øyedråper bare ved å ringe legen der jeg bodde før :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Resept og medisin får du på legevakta. I alle fall har jeg fått det, men det var jo til en voksen da. Vel, jeg fikk som barn også vet jeg, da jeg fikk denslags i påskeferien (og hele familien fikk det etterhvert, det er jo smittsomt)

Hun kan ikke kreve at du sender sønnen din i barnehagen når han har en smittsom sykdom. Det sier seg selv. Ring en annen plass, eller prøv igjen og håp de har flere ansatte der... Klart sønnen din fortjener medisin som løser problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det jeg kanskje ikke sa, var at hun var overbevisst om at det var en bakterie som utløste kataren, og at den dermed ikk smittet de andre barn. Det er forsåvidt ok, men synes det er merkelig at en kontordame kan være så sikker på det, spesiellt når 7 andre barn i barnehagen(og det sa jeg) har den smittsomme varianten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og når ble legesekretærer kvalifisert til å stille en diagnose over telefon??? Ring andre legekontorer i kommunen og fortell hvor desperat du er eller ta kontakt med nærmeste legevakt.

Samtidig ville jeg sendt et klagebrev til fastlegen din og fortalt om behandlingen du har fått. Hjelper ikke det, så skriv et innlegg i lokalavisen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite på sidentips som ikke hjelper mot barnehagens regler: Trekk kamillete (sterk), avkjøl, og vask øynene hans med det morgen og kveld og gjerne i mellom. Det svir ikke, og tar betennelser raskt. Jeg brukre bare det på Vesla hjemme, og hun har aldri betennelse mer enn en dag max to. Prøvde dråper en gang, men det var et h*lvetes bråk, så jeg skal ikke bruke det igjen før kamilleteen ikke hjelper. Bruker den også forebyggende på meg selv med en gang jeg ser antydning til puss hos Vesla, og har sluppet unna så langt.

Ville forøvrig byttet fastlege om jeg var deg, slike legesekretærer bør man ikke trenge å forholde seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Supert, det skal jeg prøve. Takk for tipset;) Nå har jeg fått tak i dråper, ringte min bror jeg(lege), så han ringt inn resept for meg, men skal ikke være nødvendig å ringe min bror 70 mil unna, for å få en resept. Merker jeg er utrolig sint!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

For en utrivelig sekretær! Hun er sikkert ikke den skarpeste kniven i skuffen stakkar. Har de innført nye retningslinjer siden dama var så vrang?

Og bakterielle infeksjoner er også smittsomme, så det var ingen god forklaring... De dråpene som foreskrives er jo bakteriedrepende, de tar ikke virus. Er det bakterielt er det desto større grunn til å få dråper.

Men generelt forstår jeg ikke barnehagenes restriktive politikk når det gjelder øyekatarr. Det er en kjent sak at utstrakt bruk av antibiotika gir resistente bakterier, så hvorfor gi slike dråper hver gang et barn har litt puss i øyekroken? Det er svært smittsomt. Javel. Men det er forkjølelse også, og det er ingen som må holde ungene sine hjemme pga det. Skyldes det at barnehagepersonale syns det er eklere med puss som kommer fra øynene, enn puss som kommer fra nesa? Jeg syns personlig at grønn gørr som ligger på overleppa er vel så utrivelig som gult puss i øyekrokene. Men det ville ikke falt meg inn å foreslå barnehagenekt for forkjølede barn...

Jeg kan forstå det dersom det er langvarig, og det ikke gir seg med tiden. (Jeg har selv skrønt til de i barnehagen om at behandling er påbegynt, for å kunne levere frøkna i barnehagen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man gir ikke kloranfenikol bare fordi man har litt puss i øynene, men fordi de har øykatar eller sti, dette fordi det er utrolig vondt hvis det ikke blir behandlet! Har selv hatt det veldig mange ganger da jeg brukte linser i tennåra som lett ble tørre. Hadde en lei tendens til å ta mye på øynene mine og fikk ofte med bakterier på fingrene.

Sønnen min og datteren min har det nå for første gang og de har fått medisin, skrevet ut av en venn som er lege (han så på det først) så vi skulle slippe å sitte på et legekontor en hel dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...