Gå til innhold

Vanskeligst å oppdra, gutt vs jente?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvem er vanskeligst å oppdra i dagens samfunn? En gutt eller en jente? Synes du det er tøfft å oppdra datteren din eller sønnen din med tanke på ungdomskulturen de blir utsatt som for feks. sexpress, alkoholpress, kroppspress, sårbarhet for voldtekt, osv+++. Begrunn gjerne hvorfor den ene og hvorfor ikke den andre. 

Jeg mener personlig at en jente er veldig sårbar og utsatt for kroppspress, sexpress og VOLDTEKT. Vi vet at de fleste ungdommer som rammes av depresjon av jenter( majoriteten). Jeg er livredd at datteren skal bli voldtatt en dag på fest eller i byen, men jeg kan ikke gjøre noe med det. 

Anonymkode: 0d6fb...923

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jente. Uten tvil! Har en av hver, og jenta og miljøet rundt henne har gitt meg langt mer bekymringer enn sønnen min.

Anonymkode: 7c803...7cb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det tror jeg ikke det finnes noe svar på, for det vil variere veldig. Hva gjelder tenårene er det mye som kan ramme begge kjønn. Har selv en jente og en gutt, kommer til å være like bekymret for begge i tenårene. Viktigste er å utruste dem med best mulig selvfølelse og fornuft slik at de tar best mulige valg. 

Anonymkode: 0a70f...f2a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bare gutter, men jeg tenker med gru på statistikker som viser at menn er overrepresentert i dødsstatistikkene på veiene, bla. 

Gutter blir "presset" til å tøffe seg i større grad, noe som gjør at de er mer utsatt for å skade seg i idioti-ulykker. 

Så er det langt færre menn som ender opp som barnløse, faktisk 25% i følge nye tall. Så jeg bekymrer meg for at de skal bli ensomme og ikke finne kjærleiken. 

Begge kjønn har sine bekymringer, og jeg tror ikke det går an å si hvem som har det verst her. 

Anonymkode: 63e40...7e9

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har én kjempelett jente, en litt mer komplisert jente, to greie gutter som skikker seg bra, men én har ADHD og den andre er litt innesluttet. Og så har jeg et attpåklatt (jente) som er en skikkelig kruttønne. Men ingen av dem vil jeg karakterisere som vanskelige, og det har i hvert fall veldig lite med kjønn å gjøre og desto mer med personlighet. 

De eldste er ungdommer/unge voksne, og jeg har vært like redd for gutta som for jentene. Av den enkle grunn at gutter er sterkt overrepresentert i de fleste volds- og bråkestatistikker. Voldtekt er grusomt, men det er ikke det eneste faremomenter hos unge festmennesker... Og som regel er det gutter som blir innblandet i trøbbel, ofte ganske uforskyldt. Jeg har løst det ved at vi kjører og henter til de er ganske store, bedre å være på den sikre siden.

Psykiske problemer er det mye av hos begge kjønn, kanskje mest hos jenter, men ofte vanskeligere å oppdage hos gutter.

Men igjen, personlighet trumfer kjønn lang vei når det gjelder alle disse temaene. Som foreldre kjenner vi våre barn best, så vi må etter mitt syn bare være "på" og gjøre så godt vi kan.

Anonymkode: 5d6d5...b1c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Bare sånn apropo voldtekt: Har man sønner, må man bekymre seg for om de kommer til å bli falskt anklaget for å ha utført voldtekt. 

Det er også mye kroppspress blant gutter, det er ikke bare jenter som kjenner på det. Det er ikke mer enn et par uker siden det var en sak om jenter som skrev på tinder at om gutten var under 1.80 kunne han drite og dra, for eksempel. 

AnonymBruker
Skrevet

Har en jente som nå er tenåring og to yngre gutter. Må si jeg foreløpig synes det er mest komplisert med jente. Er jo jente selv og vet hvor tøft det er å være sårbar og ville passe inn. Har selv hatt en trøblete ungdomstid så vet om farene som ligger å lurer på hvert hjørne. 

Ingen regel uten unntak men er mer bekymret for datteren min enn jeg kommer til å være for gutta. 

Anonymkode: dc1ad...47f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare sånn apropo voldtekt: Har man sønner, må man bekymre seg for om de kommer til å bli falskt anklaget for å ha utført voldtekt. 

Det er sant, og i tillegg kommer dette med tenåringsgraviditeter. Det eneste jeg kan tenke meg er verre enn at datteren på 16 kommer hjem og er gravid (noe som er mer enn ille nok), er at sønnen på 16 kommer hjem og skal bli far :daane:

Som kommende mormor har man i alle fall litt kontroll og påvirkningsrom, men som kommende farmor- særlig hvis forholdet mellom ungdommene er over- er det lett å bli skjøvet langt ut på sidelinjen. Hvis ting ikke går så bra, kan jeg forestille meg at man føler seg fryktelig maktesløs.

Anonymkode: 5d6d5...b1c

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er også mye kroppspress blant gutter, det er ikke bare jenter som kjenner på det. Det er ikke mer enn et par uker siden det var en sak om jenter som skrev på tinder at om gutten var under 1.80 kunne han drite og dra, for eksempel. 

Man bør vel også bekymre seg for om de faktisk kan komme til å begå en voldtekt. Jeg vet alle tror godt om sine, men statistisk sett er det langt flere som har sønner som har begått voldtekt enn som har sønner som er uskyldig anklaget for voldtekt. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, Thyra skrev:

Man bør vel også bekymre seg for om de faktisk kan komme til å begå en voldtekt. Jeg vet alle tror godt om sine, men statistisk sett er det langt flere som har sønner som har begått voldtekt enn som har sønner som er uskyldig anklaget for voldtekt. 

Ja, ikke minst siden det faktisk er vanskelig å vite om man voldtar eller ikke... Når er en person så beruset at det teller som voldtekt? Hvordan skal en seksten-sytten år gammel gutt merke om en jente er beruset eller ikke? Det er fryktelig lett for jenter å angre i etterkant, og si de aldri ville gått med på det om de ikke var fulle.. og så er det plutselig overgrep og voldtekt, selv om det overhodet ikke var slik det virket for gutten som hadde med en tilsynelatende villig jente å gjøre. Jeg vet jeg ikke er flink til å bedømme om andre folk er så beruset at de har svekket dømmekraft, så jeg vet rett og slett ikke hvordan jeg skal lære mine sønner det heller - annet enn å aldri ha samleie med en jente uten å være helt sikker på at hun er klin edru og få skriftlig samtykke i vitners nærvær. 

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at gutt er vanskeligst, uten tvil. 

Anonymkode: 5524e...c96

AnonymBruker
Skrevet

Har gutt og jente, og jeg må si jente. Uten tvil!!! 

Anonymkode: c17a5...776

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er litt vittig at dere bekymrer dere mest for jentene og at det er derfor de er vanskeligere å oppdra. Logisk sett er det jo da omvendt, det er vanskeligere å oppdra gutter og sikre at de behandler jenter ordentlig. 

Anonymkode: 4fd2d...fa6

• Liker 2
Skrevet

Jeg har bare en gutt, men han er ikke vanskelig. Han uttrykker seg, sier i fra om han er sint, lei etc, men mest av alt er han blid og veldig sosial. Jeg bekymrer meg mye for fremtiden hans, tror både gutter og jenter møter mye press i ungdomsårene. Jeg tenker allerede på alt som kan gå galt: hva hvis han ikke får venner, hva hvis det er "feil" type venner, hva hvis han blir mobba, hva om han blir en mobber, tenk på alt som kan gå galt med bruk av SoMe, så er det alkohol, festing, hvordan skal man snakke om voldtekt, sex, samtykke, det er så mye at jeg gruer meg. Jeg tror selv jeg oppdrar en snill og god gutt, men etter hvert vil jo venner og skolemiljø ha like mye og si, om ikke mer. 

Tror det var Michelle Obama som sa "We love our boys, and we raise our girls."  Det er mye sannhet i det tror jeg, dessverre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er vanskeligst å oppdra jentene. Men det er ikke jentenes feil. Hadde guttemammaer vært flinkere til å oppdra guttebarn så ville det vært lettere å oppdra trygge og sterke jenter. 

Anonymkode: ec172...4e0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er litt vittig at dere bekymrer dere mest for jentene og at det er derfor de er vanskeligere å oppdra. Logisk sett er det jo da omvendt, det er vanskeligere å oppdra gutter og sikre at de behandler jenter ordentlig. 

Anonymkode: 4fd2d...fa6

Ja, enig.

Mer sannsynlig at sønnen din voldtar, slår noen eller kjører i hjel seg/andre, enn at datteren din gjør det...

Kan grunnen til at så mange gutter ender som voldsmenn være at nesten alle foreldrene tenker at det er sååå lett å oppdra dem???

Anonymkode: 1024b...298

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Tanuki skrev:

Jeg har bare en gutt, men han er ikke vanskelig. Han uttrykker seg, sier i fra om han er sint, lei etc, men mest av alt er han blid og veldig sosial. Jeg bekymrer meg mye for fremtiden hans, tror både gutter og jenter møter mye press i ungdomsårene. Jeg tenker allerede på alt som kan gå galt: hva hvis han ikke får venner, hva hvis det er "feil" type venner, hva hvis han blir mobba, hva om han blir en mobber, tenk på alt som kan gå galt med bruk av SoMe, så er det alkohol, festing, hvordan skal man snakke om voldtekt, sex, samtykke, det er så mye at jeg gruer meg. Jeg tror selv jeg oppdrar en snill og god gutt, men etter hvert vil jo venner og skolemiljø ha like mye og si, om ikke mer. 

Tror det var Michelle Obama som sa "We love our boys, and we raise our girls."  Det er mye sannhet i det tror jeg, dessverre.

Det siste er det mye sannhet i.

Jeg har to gutter, fremdeles i barnehagealder. Men vi har allerede begynt å snakke om mye av dette, på en forenklet måte. Om ikke "Lise" vil ha en klem i dag, er det hennes valg. Joda, minstemann kan bli trist fordi han blir avvist, men han får forklaringen om at hun velger selv (og dette videreføres til bestemmer over kropp) når hun vil klemme.

Anonymkode: ba332...260

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er viktig at vi gjør mer for å hjelpe jenter og kvinner.

Anonymkode: 8626e...547

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det siste er det mye sannhet i.

Jeg har to gutter, fremdeles i barnehagealder. Men vi har allerede begynt å snakke om mye av dette, på en forenklet måte. Om ikke "Lise" vil ha en klem i dag, er det hennes valg. Joda, minstemann kan bli trist fordi han blir avvist, men han får forklaringen om at hun velger selv (og dette videreføres til bestemmer over kropp) når hun vil klemme.

Anonymkode: ba332...260

Det er nettopp sånne småting jeg prøver å være obs på i hverdagen. Ikke bare i bhg, i kveld f.eks da vi så på barneTV spurte jeg om å få en kos. Han sa nei, og da nesten på refleks så begynte jeg med "vææær så snill, mamma  er så glad i deg."  Før jeg tok "tak" i meg selv, altså hva faen, HAN sa jo nei, hans kropp, hans valg, mens jeg straks begynte å manipulere han til å få kos.  Noen vil kanskje si jeg overreagerer, men det er så viktig (mener jeg) å ha en kultur hvor nei betyr nei, uansett. Så ja, skal innrømme at jeg gjerne skulla ha den kosen, og seff kan vi tulle og kile, kose og den slags, men siden han sa nei, så blir det nei.

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, ikke minst siden det faktisk er vanskelig å vite om man voldtar eller ikke... Når er en person så beruset at det teller som voldtekt? Hvordan skal en seksten-sytten år gammel gutt merke om en jente er beruset eller ikke? Det er fryktelig lett for jenter å angre i etterkant, og si de aldri ville gått med på det om de ikke var fulle.. og så er det plutselig overgrep og voldtekt, selv om det overhodet ikke var slik det virket for gutten som hadde med en tilsynelatende villig jente å gjøre. Jeg vet jeg ikke er flink til å bedømme om andre folk er så beruset at de har svekket dømmekraft, så jeg vet rett og slett ikke hvordan jeg skal lære mine sønner det heller - annet enn å aldri ha samleie med en jente uten å være helt sikker på at hun er klin edru og få skriftlig damtykke i vitners nærvær

Morsom, du... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...