AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #1 Skrevet 3. april 2019 Hei. Noen som har erfaring med å kjøpe leilighet som ikke er bygd enda? Hvordan var prosessen med å velge kjøkken, gulv og lignende? Var byggingen forsinket? Vi ønsker å flytte til Lillesand og har sett litt på dette prosjektet: https://www.finn.no/realestate/newbuildings/ad.html?finnkode=138357558 Ønsker nytt da vi ikke orker gammelt lengre rett og slett. Gamle borettslag med inngrodde regler og konstant vedlikehold. Anonymkode: 350a5...cb0
AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #2 Skrevet 3. april 2019 Jeg har vært avhengig av Markus kontorstol i mange år. https://www.ikea.com/no/no/p/markus-kontorstol-vissle-mork-gra-70261150/ Men den har begynt å knirke en del nå etter 7 år. Vurderer en ny og ser at Ikea har mange nye, spennende stoler nå. Noen som har noe å anbefale? Anonymkode: 350a5...cb0
AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #3 Skrevet 3. april 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg har vært avhengig av Markus kontorstol i mange år. https://www.ikea.com/no/no/p/markus-kontorstol-vissle-mork-gra-70261150/ Men den har begynt å knirke en del nå etter 7 år. Vurderer en ny og ser at Ikea har mange nye, spennende stoler nå. Noen som har noe å anbefale? Anonymkode: 350a5...cb0 Oi, den skulle i Ikea-tråden. Anonymkode: 350a5...cb0
AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #4 Skrevet 3. april 2019 Jeg har aldri kjøpt uferdig før, men kjenner flere som har gjort det. En gjenganger er at man er misfornøyd med valgene man får. Man får ikke velge helt fritt i fliser til badet, baderomsmøbler, etc. Og det er jo kjipt å ha et helt nytt bad man synes er stygt. Kjøper man et "brukt" bad som gjerne er litt eldre, kan man pusse det opp og gjøre det slik man vil, men det er temmelig kjipt å betale for et flett nytt bad, og så måtte enten leve med et bad man ikke liker, eller betale enda mer for å pusse opp det helt nye badet. Det kan også være lett for at man ikke har klart å se for seg hvor store rommene faktisk er, selv om man får oppgitt metermål. Jeg ville ikke selv kjøpt noe jeg ikke har sett. Jeg vet at jeg er dårlig på å se for meg ting kun ut ifra en figur. Jeg har vært på nok visninger hvor jeg har sett både plantegninger og faktiske bilder, av ferdig bygde hus, og blitt overrasket/skuffet når jeg har kommet til det faktiske huset. Anonymkode: 6a9a8...6ee 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #5 Skrevet 3. april 2019 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har aldri kjøpt uferdig før, men kjenner flere som har gjort det. En gjenganger er at man er misfornøyd med valgene man får. Man får ikke velge helt fritt i fliser til badet, baderomsmøbler, etc. Og det er jo kjipt å ha et helt nytt bad man synes er stygt. Kjøper man et "brukt" bad som gjerne er litt eldre, kan man pusse det opp og gjøre det slik man vil, men det er temmelig kjipt å betale for et flett nytt bad, og så måtte enten leve med et bad man ikke liker, eller betale enda mer for å pusse opp det helt nye badet. Det kan også være lett for at man ikke har klart å se for seg hvor store rommene faktisk er, selv om man får oppgitt metermål. Jeg ville ikke selv kjøpt noe jeg ikke har sett. Jeg vet at jeg er dårlig på å se for meg ting kun ut ifra en figur. Jeg har vært på nok visninger hvor jeg har sett både plantegninger og faktiske bilder, av ferdig bygde hus, og blitt overrasket/skuffet når jeg har kommet til det faktiske huset. Anonymkode: 6a9a8...6ee Oi, det med bad hadde jeg ikke tenkt på det. Hmm, tusen takk for input! Plantegninger og romfølelse tenker jeg at vi nesten kun må se på prosjekter hvor det allerede er bygd noe, eller at de har en visningsleilighet. Anonymkode: 350a5...cb0
AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #6 Skrevet 3. april 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Noen som har erfaring med å kjøpe leilighet som ikke er bygd enda? Hvordan var prosessen med å velge kjøkken, gulv og lignende? Var byggingen forsinket? Vi ønsker å flytte til Lillesand og har sett litt på dette prosjektet: https://www.finn.no/realestate/newbuildings/ad.html?finnkode=138357558 Ønsker nytt da vi ikke orker gammelt lengre rett og slett. Gamle borettslag med inngrodde regler og konstant vedlikehold. Anonymkode: 350a5...cb0 Kjenner ikke til dette selskapet og hvordan de gjør det, men det er stor sannsynlighet for at dere får et begrenset antall løsninger å velge mellom. Dette da det er veldig lite hensiktsmessig, og ikke minst dyrt, for entreprenør å la alle leiligheten velge endringer fritt. og ikke minst, sannsynligvis vil det koste ekstra uansett hva dere ønsker å endre fra det som leveres som standard. Så ete velger ikke gulv, kjøkken osv. Dere kjøper oppgraderinger/endringer. Den store fordelen med å kjøpe ubygd er nok muligheten for å kjøpe endringer slik at dere får det akkurat som dere ønsker. Samt at det et nytt. I forhold til overtakelsesdato er det viktig å se på hva ordlyden i kontrakten sier. Forventet ferdigstillelse er f.eks. ikke en eksakt overtakelses dato. Anonymkode: 2e306...630
AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #7 Skrevet 3. april 2019 Dere må undersøke byggherren/utbygger nøye. Jeg jobber selv med utbyggere og i noen tilfeller skal utbygger ha en viss prosent av alle tilvalgene. Andre utbyggere lar kjøper velge utstyr fritt, hos en gitt leverandør selvfølgelig. Anonymkode: 8fbe7...b87
AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #8 Skrevet 3. april 2019 Du vet hva du betaler for og hva prisen blir. Det er fordelen. Det blir ingen budrunde. Hadde nok kjøpt nytt om jeg skulle hatt leilighet. Anonymkode: 8fbe7...b87
AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #9 Skrevet 3. april 2019 Jeg ville sjekket hvilke muligheter man har. Er man villig til å betale for omprosjektering kan det være mye man kan endre, men det varierer selvfølgelig fra utbygger og type prosjekt. Jeg har venner som flyttet vegger og vi satte selv inn skyvedør et par steder, vi tok ut alt av skap (kjøpte selv) og trakk ut kjøkkenet og valgte heller kjøkken fra Ikea da løsningen vi ønsket fra utbygger ble sinnsykt mye dyrere. Anonymkode: 1e5e3...e2e
AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #10 Skrevet 3. april 2019 Jeg overtok leilighet i nybygg i desember, og en ting kan jeg si : ikke tro på alle de flotte ordene i prospektene og de fine tegningene. Det blir ikke sånn ! Det jeg ville gjort, var å undersøke om utbygger har andre byggefelt som er ferdige i området dere bor, og gått og sett på disse. Er standardvalg ok ? Er kjøperne stort sett fornøyd ? Hvilken erfaring har styret med utbygger i etterkant av overtagelse (det er styre i sameier og) ? Så må dere undersøke hva dere får i grunnprisen, hvilke tilvalg som er mulige og hva disse koster. Som hovedregel er det noen tilvalg som "stenger" tidlig i prosessen, mens andre tilvalg er mulig å ta innenfor en bestemt frist. Uansett er både muligheter og tid for konsultasjon hos f eks kjøkkenleverandør begrenset. Noen tilvalg kan det være veldig fornuftig å gjøre : flere elektriske punkter, flytting av el-punkt, endringer på kjøkken osv. Andre tilvalg er det bortkastete penger å velge fra utbygger, da de ofte er dyre : annen farge på vegger, fliser over kjøkkenbenk osv. Dette kan dere ordne mye rimeligere i etterkant selv. Og så må dere være forberedt på at nytt ikke betyr feilfritt. Jeg har hatt en del mangler og feil, og brukt en del tid på reklamasjoner. Men etterhvert ordner det seg heldigvis. Under veis i byggeprossessen er det viktig å bruke tiden dere får adgang til leiligheten godt. Se godt etter at de endringer dere har valgt er slik dere har blitt enige om. Og husk å ha alt skriftlig. Kommer dere i en situasjon der dere mener at noe er feil utifra inngått avtale, holder ikke ord. Det er selvsagt kjekt med nytt, men det er hverken feilfritt eller bekymringsfritt. Boligkjøp pleier ikke å være det, uansett om det en kjøper er nytt eller brukt. Den store fordelen med nytt er at det er Bustadoppføringslova som gjelder, og ikke Avhendingslova. Som kjøper står du sterkere, men må også være flink til å bruke rettighetene dine. Ønsker dere lykke til. Anonymkode: f2f3f...9cc
Cata Skrevet 3. april 2019 #11 Skrevet 3. april 2019 Jeg gjorde det. Jeg holdt meg stort sett til standarden som var satt for jeg våget ikke bruke så mye ekstra penger. Fikk likevel lagt parkett i begge soverommene (standard var gulvbelegg eller teppe så vidt jeg husker). Fikk også tilbud om et par timer med arkitekt om jeg ville forandre noe. Jeg valgte å ikke benytte meg av tilbudet for det eneste jeg kunne tenkt meg å endre litt på var arealfordeling mellom soverom og stue, men det ble effektivt stoppet av vinduer på yttervegg så det var ikke så mye som kunne gjøres. Jeg la inn flere stikkontakter enn det som var standard - det ble likevel i minste laget. Fikk selvsagt bestemme flis på badet og farge på vegger selv (skulle bare mangle). Flisene var så vidt jeg husker lagt innenfor en viss prisramme, utover denne måtte jeg ha betalt mellomlegg. Det ble forsinkelse, men ikke veldig stor. Var planlagt overtakelse i juni, men det ble juli før jeg fikk flytte inn. En grov tabbe ble begått - de hadde ikke laget innendørsbod til meg. Jeg burde vært påpasselig selv, men jeg misforsto en tegning i planskissen - det som så ut som bod på tegningen var aldeles ikke bod. Fikk en nødløsning, men ser for meg det blir alvorlig minus når jeg en gang skal flytte. Dessuten måtte jeg reklamere på toalettet , jeg hadde fått en flottør i cisternen som var helt tullerusk. Det ble ordnet fort og greit. Jeg var nok litt masete kunde det første året for jeg ville ha fikset alle små feil og mangler før fristen for å melde inn utløp. Jeg er godt fornøyd og har bodd her i godt over 10 år nå. Det eneste jeg virkelig savner er den manglende boden. Alt annet har fungert helt fint og jeg har ikke hatt noen store overraskelser.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #12 Skrevet 3. april 2019 28 minutter siden, Cata skrev: Jeg var nok litt masete kunde det første året for jeg ville ha fikset alle små feil og mangler før fristen for å melde inn utløp. Jeg vil si at å ikke "maset" er det dummeste en kan gjøre. Hører om folk som bor i sammen område som meg, og som ergrer seg over feil, men som ikke melder dette inn til utbygger som reklamasjon. Da tenker jeg : "Ja, ja, er du så lite bevisst rettighetene dine, så får det bare være. Jeg reklamerer ihvertfall på både stort og smått. " Når jeg har betalt mange millioner for en leilighet, så skal jeg jammen meg ha fikset det som ikke er rett ! Anonymkode: f2f3f...9cc 1
heiida Skrevet 4. april 2019 #13 Skrevet 4. april 2019 Å kjøpe nybygg er det beste vi kunne gjort. Godt fornøyd med standarden. Gjorde oppgraderinger for ca 100 000 og fikk det sånn som vi ville. Superdeilig at de kommer og fikser alt mulig av små og store ting som ikke var akkurat som det skulle. Er bare kjempefornøyd. Var på mange visninger av eldre leiligheter i forkant for å få et bilde av hvor mange kvadratmeter og hva slags romløsning vi ønsket.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå