Gå til innhold

Hva kan jeg erstatte det med?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har tenkt å kutte ned på inntaket mitt av karbohydrater (særlig brød, min verste fiende!) og sukker. Men hva kan jeg egentlig erstatte dette med? Hva skal jeg spise på jobben f.eks.? Har hørt at proteiner er bra, men i hvilke matvarer finner jeg det?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Kanskje en ide å lære seg litt om kost og ernæring før du setter i gang på egenhånd? Jeg anbefaler deg å låne eller kjøpe en av bøkene til Fedon Lindberg; der lærer du mer om hvordan man bygger opp et sunt kosthold.

Ikke alt brød er skummelt, for eksempel...

Gjest hjalmarlover
Skrevet

Nøtter istedet for godterier

-det er jo endel kalorier,men så får du istedet sunt fett og du blir mer mett-og lenger...

Hvis du skal kutte ned på karbohydrater kan du jo gjøre det til en vane å fylle opp halve tallerken med grønnskaer,bønner(slike ting...)istedet for å spise så mye ris/poeter/pasta....

Som Lilith var innepå...Man må ikke holde seg bortefra alt som inneholder karbohydrater. Det finnes matvarer som inneholder karbohydrater,men som et hvert sunt kosthold bør inneholde....For eksempel grovt brød.

Gjest Aurélie
Skrevet

Et spørsmål litt på siden: Er ikke karbohydrater en slags "hjerneføde", dvs. at hjernen ikke fungerer optimalt dersom en kutter ut eller reduserer sterkt på inntak av karbohydrater? Mener å ha plukket opp dette et sted. Jeg føler f.eks. ikke at hodet fungerer helt dersom jeg bare spiser proteinholdig mat til frokost, som eggerøre. Brød eller kornblanding er et must for meg.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jepp, hjernen trenger karbohydrater (i form av glykose). Et kosthold der bortimot alle karbohydrater er fjernet (Dr. Atkins og enda mer ekstreme varianter) kan på sikt gå ut over hjernen (noen sier: gjøre oss dummere).

Forresten: hjernen alene kan bruke opptil 25% av de kaloriene vi inntar...

Gjest Aurélie
Skrevet

Takk for info. Jeg tror jeg vurderer å begynne med det planlagte kuttet i karbohydrater først etter at eksamen er unnagjort :ler:

Gjest Gjesta
Skrevet

:ler:

Jeg blir alltid litt tynnere i perioder der jeg jobber og skriver/leser mye, så det er kanskje noe i det.

Rart ingen har tenkt på hjernetrim som slankekur? :tunge1:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...