Gå til innhold

Graviditet og snus! Kan jeg bruke urtesnus (uten nikotin og tobakk)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Heihei!

jeg er ikke gravid, men har lyst å bli (kanskje begynne å prøve i høst eller neste år). Jeg er ekstremt avhening av snus da, har brukt snus siden jeg var 15 år, og jeg blir 23 dette året. Hvis jeg skal bli gravid så MÅ jo jeg slutte, men jeg tror det blir forferdelig å bare stoppe helt opp med en gang, jeg tenker først at jeg må gå over til en snustype som har mindre nikotin, for den jeg bruker nå (G3 Volt) er ganske sterk. Og så tenkte jeg at etter hvert kunne jeg gå over til nikotinfri snus. Det ville hjulpet med å hatt noe snus liggene under leppa selv om den ikke gir fra seg nikotin, for man blir jo vant med å ha noe under leppa ganske ofte. Tror dere man kan bruke nikotinfri snus litt under graviditet også? Bare sånn litt av og til. Det er jo uten nikotin, og ikke noe tobakk. 

Anonymkode: fea5a...7e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja, det vil gå helt fint. Det er nikotinen i snusen som du skal holde deg unna :) 

Anonymkode: bee24...dfc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke onico, men den andre nikotinfrie snusen inneholder urter som du skal holde deg unna som gravid 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville ikke gjort det. 

Urter kan ha farlige virkninger på fosteret det også. Det er masse urter man ikke bør ta for mye av som gravid. Og det står gjerne ikke noe særlig om det noen steder heller, for de er helt ok å bruke i normale mengder i mat, men om man tar dem i form av urtemedisiner, eller bruker urter som ikke er vanlig å bruke i mat, er det gjerne ikke bra. 

Det frarådes bla å bruke urtemedisiner, da det ofte er forsket lite på dem i forhold til graviditet. 

Timian kan for eksempel øke faren for spontanabort om man tar for mye av det. Helt ok å bruke i normale mengder i matlaging, så det står ikke noe om at det er farlig i kostholdsrådene for gravide - men om man tar for eksempel fenumax, en urtemedisin brukt ved tett nese, så får man i seg farlige mengder av det. 

Kamomille, som er helt normalt i te, bør man også unngå. 

Om du absolutt må ha noe under leppen, ville jeg heller brukt tyggis (husker godt fra barndommen at vi lekte at vi snuste ved å trykke tyggisen opp under leppen..). 

Anonymkode: 4760c...1b0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor ikke begynne snus-avvenning allerede nå? Da er du snusfri til høsten. 

Tenk så mye penger du sparer ved å ikke snuse 🤑

Anonymkode: b0e13...ee2

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ikke gjort det. 

Urter kan ha farlige virkninger på fosteret det også. Det er masse urter man ikke bør ta for mye av som gravid. Og det står gjerne ikke noe særlig om det noen steder heller, for de er helt ok å bruke i normale mengder i mat, men om man tar dem i form av urtemedisiner, eller bruker urter som ikke er vanlig å bruke i mat, er det gjerne ikke bra. 

Det frarådes bla å bruke urtemedisiner, da det ofte er forsket lite på dem i forhold til graviditet. 

Timian kan for eksempel øke faren for spontanabort om man tar for mye av det. Helt ok å bruke i normale mengder i matlaging, så det står ikke noe om at det er farlig i kostholdsrådene for gravide - men om man tar for eksempel fenumax, en urtemedisin brukt ved tett nese, så får man i seg farlige mengder av det. 

Kamomille, som er helt normalt i te, bør man også unngå. 

Om du absolutt må ha noe under leppen, ville jeg heller brukt tyggis (husker godt fra barndommen at vi lekte at vi snuste ved å trykke tyggisen opp under leppen..). 

Anonymkode: 4760c...1b0

Støtter tyggis under leppa! Mye bedre for tennene også. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke begynne snus-avvenning allerede nå? Da er du snusfri til høsten. 

Tenk så mye penger du sparer ved å ikke snuse 🤑

Ja det er kanskje lurt å begynne allerede nå 🤔😊

TS

Anonymkode: fea5a...7e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Onico (den de har på matbutikk) er trygg for gravide, men finnes andre typer som ikke er anbefalt. Står på baksiden av boksen hvis den ikke bør brukes av gravide, som f.eks. XQS som inneholder ginseng :) 

Anonymkode: 163c3...7b3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var snusfri ca et år før vi begynte å prøve, og jeg er veldig glad nå for at jeg var ferdig med snusen før graviditeten ble. Jeg prøvde onico før jeg sluttet, men det ble ikke det samme så jeg fant ut at det var like greit å bare ta kampen å gjøre det. Lykke til! Du klarer det👌🏻

Anonymkode: 9f30e...d7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må sjekke om snusen kan brukes av gravide. Jeg snuser en nikotinfri nå (Kickup super white soft mint), og den fungerer for meg, men den kan ikle gravide bruke pga. Innholdet. Det beste er nok å gå over til nikotinfri allerede nå. Jeg trappet ned med snusingen min først, ved å kun snuse utendørs (sånn som røykerne gjør), før jeg gikk over til nikotinfri. Syns også det er veldig gøy å følge med i «slutta» appen, for å se hvor mange penger jeg har spart på å slutte, og de setter jeg over på sparekonto hver mnd. Skal bruke de på noe jeg ønsker meg.

Anonymkode: 3930c...4ad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville spurt en jordmor om dette istedenfor å søke råd på internett. 

Anonymkode: a55a0...f00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Var jeg deg ville jeg ha sluttet nå med en gang slik at du er helt snusfri før graviditeten. Da vil du heller ikke ha behov for snus-substitutter ;) Å slutte med snus når man alt er gravid kan være enda tøffere siden man blir så emosjonelt ustabil som gravid, og da er det lett å ønske seg en trøstesnus. Selv ble jeg i alle fall HELT bananas av å måtte slutte på dagen da jeg ble gravid. Så slutt nå slik at det ikke er krise dersom du går på en smell her og der, og du har mulighet til å trappe ned før du slutter helt. 

Pengene du sparer kommer GODT med til babyutstyr! 

Anonymkode: d1363...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...