Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan kan to studenter (meg og samboeren) spare penger, eller bruken av penger? Vi bor sammen, og jobber deltid begge to, men studerer også begge to.

Noen som har noen tips til å spare opp penger, eller innsnevre bruken av penger?

Vær så snill, hjelp meg alle sammen :(

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Slutte å røyke

Slutte å drikke

Slutte å gå ut

Slutte å spise ute

Slutte å kjøpe klær

Jobbe mer

Spise billig

Bytte strømleverandør

Bytte mobilabonnement

Klippe istykker kredittkort

Skrevet
Slutte å røyke

Slutte å drikke

Slutte å gå ut

Slutte å spise ute

Slutte å kjøpe klær

Jobbe mer

Spise billig

Bytte strømleverandør

Bytte mobilabonnement

Klippe istykker kredittkort

Røyker ikke

Drikker ikke

Går aldri ut pga pengemangelen

Kjøper ikke klær, jeg klarer meg med de jeg har.

Kan ikke jobbe mer når jeg studerer, jeg sover nesten ikke engang pga ekstrajobbene.

Prøver å spise billig, bruker 400 kr på mat i uka til oss to.

Har ikke mobilabonnement, bare et tomt kontantkort.. hehe..

Kredittkortene er tomme så fort regningene er borte :(

Gjest gjest1
Skrevet

Okay. Hva med studielån da. Jeg hadde ikke overlevd uten...

Skrevet
Okay. Hva med studielån da. Jeg hadde ikke overlevd uten...

Samboeren min får ikke studielån siden han tar en utdanning da dette ikke er berettighet. Jeg har søkt og venter i spenning :)

Skrevet

Gå i banken å prøv å få gjort om kredittkortlånet til noe med lavere rente.

Gjest gjest1
Skrevet

Da skal du se det ordner seg. Du får helt sikkert studielån, så kan dere unne dere å jobbe litt mindre. Det er jo grenser for hvor mye man har lov til å tjene i året når man får studielån, tror grensen er på cirka

100 000 kr.

Det eneste andre forslaget jeg har er at dere måtte ha funnet dere et billigere sted å bo.

Håper det ordner seg for dere. God natt

Klem fra Rosin

Skrevet

Takk for svar. Eier egen leilighet så vil ikke flytte eller bo i kollektiv, har arvet både ting og leilighet som betyr for mye for meg :)

Gjest Gjesta
Skrevet

Hvor mye får dere inn hver mnd, og hvor mye går til regninger?

Jeg får inntrykk av at dere hverken får inn mye, eller bruker mye,...har dere så mye å spare på egentlig? :klø:

Skrevet

Tenkte mest på sparing og hva som var best og billigst når det kom til mat. Ellers får vi ikke spart mye. Får inn ca. 10000 i måneden og har regninger for ca 8000 i måneden,resten går til mat.

Gjest Madeline
Skrevet

Kan jeg spørre hva de 8000 i regninger går til? Kanskje det er noe å spare her?

Har dere lån er det en mulighet å refinansiere lånene. Er det flere lån, slå de sammen til ett. La lånene ha pant i leiligheten da får dere laveste rente. Forleng lånetiden på lån slik at dere betaler mindre pr. mnd ( dere kan sette opp beløpet igjen når økonomien blir bedre).

Dere kan gå /sykle til jobb og skole.

Kanskje dere kan spare en del på strømmen? Har dere mulighet til å fyre med ved så hogg ved selv. Gå til gårdbrukere / skogseiere og hør om du kan få hogge. Veldig mange lar deg hogge gratis. De er glad for å få hjelp til å tynne ut skogen. (husk å rydde opp etter deg hvis du vil ha mulighet til å få komme tilbake) Vi gjør det på den måten og har varmet opp hele leiligheten med kun ved alle de årene vi har bodd her.

Gjest gjesten
Skrevet

Et lite tips er å trekke f eks noen hundrede kroner rett av lønn og inn på en helt annen konto enn den dere har kort til eller annen enkel adgang til. Om du setter inn 50 kroner i uka eller en litt større sum (prøver selv 200), blir det fort noen tusen på et år eller fra sommer til sommer :sjarmor: . Jeg er også student så her er det heller ikke mye penger i omløp :wink: .

Skrevet

dette er jo veldig dumt å gjøre nå som renta er såpass lav... men dersom dere såvidt greier dere (regner med at i det regnestykket på 8000 var ikke maten medregnet)..på de 2000 kr som er igjen spør banken om dere kan ha det avdragsfritt en periode,,så dere bare betaler rentene.. (min bror gjør det siden sambo studerer,, de betaler vel rundt 3000-3500 i mnd,, har ikke helt oversikten der),, mens vi som da betaler fult lån betaler 7080 kr i mnd over 20 år..

så der er det penger å "spare"..

men som sagt..har dere muligheten og råd til å betale avdrag er det veldig smart å gjøre det nå som renta er såpass lav

Gjest Anonymous
Skrevet

Du har arvet leilighet og møbler (ergo ikke huslån?) - har du husleie eller er det selveierleilighet?

Hjemmetelefon og internett "spiser" ganske mye penger hos meg.

Ellers handler jeg first Price-produkter det jeg kan, og en Rimi i nærheten selger kjøttvarer som nesten er gått ut på datoen til halv pris, så da hamstrer jeg så mange pakker jeg har råd til og legger i dypfryseren. Dypfryser er fint!

Jeg kjøper alltid 5 eller fler av et spesialtilbud, for da har jeg av denne varen til eget forbruk inntil neste gang det kommer på tilbud :-)

Og jeg unngår helt storkiosker og bensinstasjoner, for der kan dagligvarer nesten koste dobbelt så mye som i en billigbutikk.

Lykke til, jeg vet selv hvor vanskelig det er å klare seg på lite penger.

Vil du ha flere konkrete råd, kan du kanskje spesifisere hvilke regninger dere har, og hvor mye de er på, så kan vi økonomi-interesserte få et mer helhetlig bilde?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...