AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #1 Skrevet 2. april 2019 Etter at min bestefar døde for ikke så lenge siden har bestemor nå lyst til å få seg en liten katt som selskap. De har ikke hatt noe dyr fra før, men hun er glad i katter og nå har hun spurt meg om jeg kan hjelpe henne med å skaffe en. Det hun ønsker er å hjelpe en katt som trenger et hjem, altså adoptere en omplasseringskatt. Pga. boforholdet og omstendighetene kan hun kun ha en innekatt. Det ser ut som det er vanskelig å få tak i en omplasseringskatt som er innekatt da det ikke er så mange som er det og det stedet som er nærmest her ikke har så mange innekatter til enhver tid. Hva ville dere gjort? Det er jo ikke noe problem å skaffe en katt, men hun vil gjerne adoptere en som trenger et hjem, ikke kjøpe rasekatt fra oppdretter eller ta til seg en kattunge som ikke trenger et hjem på samme måte som de hos dyrebeskyttelsen osv.? Hvordan kan jeg løse dette? Kan vanlige kattunger som gis bort eller selges på Finn være innekatter? Anonymkode: 14753...7a9
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #2 Skrevet 2. april 2019 Jeg er ikke noe kattemenneske selv, men vil hjelpe bestemor... så dere som har katt, hva anbefaler dere å gjøre, hvordan kan jeg skaffe henne en katt på enklest mulig måte? Anonymkode: 14753...7a9
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #3 Skrevet 2. april 2019 Ta kontakt med dyrebeskyttelsen der du bor? ☺️ Anonymkode: 3e42a...3dc 1
Kontormus Skrevet 2. april 2019 #4 Skrevet 2. april 2019 Det hender omplasseringsorganisajoner får katter som på grunn av sykdom eller skade må være inne. Hvis det er en slik en ønsker må en være tålmodig. Eller, skaffe en renraset som er så rolig at den egner seg som innekatt 3
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #5 Skrevet 2. april 2019 Kontakt lokale dyrebeskyttelse. Der er det katter i alle aldre. Mot en liten egenandel får dere en katt i den alderen dere ønsker, som er både helsesjekket og kastrert. Kanskje de har en katt som har vært nok ute som setter pris på rolig inneliv. Man må ikke ha 2 katter heller. Anonymkode: 55243...96c 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #6 Skrevet 2. april 2019 Jeg har venner som fant en innekatt/omplasseringskatt via Finn. Du må nesten lese hver enkelt annonse. Anonymkode: 57d1f...91d 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #7 Skrevet 2. april 2019 Nå vet ikke jeg hvor gammel bestemoren din er, men kattunge er kanskje ikke et godt alternativ. Bestemoren min overtok en gammel katt da bestefar døde, og tanken var at den skulle leve ut sine dager hos henne. Så begynte helsen å skrante, og det endte opp med at katten dessverre måtte skifte hjem etter et par år allikevel. Heldigvis hadde vi en plan B der et familiemedlem skulle overta katten i verste fall, og det sparte bestemor (og oss) for mye fortvilelse. Uansett hva dere ender opp med, så finnes det masse unge og gamle katter på finn som sikkert kan trives inne, særlig mot sommeren vil det bli mange katter som omplasseres. Lykke til! Anonymkode: 6e166...92a 7
Thyra Skrevet 2. april 2019 #8 Skrevet 2. april 2019 (endret) 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Etter at min bestefar døde for ikke så lenge siden har bestemor nå lyst til å få seg en liten katt som selskap. De har ikke hatt noe dyr fra før, men hun er glad i katter og nå har hun spurt meg om jeg kan hjelpe henne med å skaffe en. Det hun ønsker er å hjelpe en katt som trenger et hjem, altså adoptere en omplasseringskatt. Pga. boforholdet og omstendighetene kan hun kun ha en innekatt. Det ser ut som det er vanskelig å få tak i en omplasseringskatt som er innekatt da det ikke er så mange som er det og det stedet som er nærmest her ikke har så mange innekatter til enhver tid. Hva ville dere gjort? Det er jo ikke noe problem å skaffe en katt, men hun vil gjerne adoptere en som trenger et hjem, ikke kjøpe rasekatt fra oppdretter eller ta til seg en kattunge som ikke trenger et hjem på samme måte som hos dyrebeskyttelsen osv.? Hvordan kan jeg løse dette? Kan vanlige kattunger som gis bort eller selges på Finn være innekatter? Anonymkode: 14753...7a9 Det fødes langt flere kattunger (huskatter) enn det finnes folk som ønsker seg katt. Så veldig mange kattunger blir avlivet om ingen tar dem til seg. Så vil da absolutt mene at disse trenger et hjem på lik linje med omplasseringskatter. Om de blir vant til å være inne fra de er små, så vet de jo ikke om noe annet. Men da kreves det mer av eieren i forhold til oppmerksomhet og aktivering. Det beste er da å ta til seg to katter, så har de selskap av hverandre. Og innekatter må også steriliseres/kastreres. Må legge til at dersom bestemor er veldig gammel, er ikke en kattunge en god ide. Katten lever i 12-15 år, ofte lenger. Da er det bedre med en voksen/eldre katt. Da gjør hun også en god gjerning fordi det gjerne er vanskeligere å omplassere en eldre katt, da de fleste ønsker kattunger. Endret 2. april 2019 av Thyra 3
Fjaselina Skrevet 2. april 2019 #9 Skrevet 2. april 2019 Det er mange omplasseringsmuligheiter. Sats på ein roleg, godt voksen katt med godt lynne. Vår katt er snart 17 år, så ein ung katt vil kunne verte eit problem når bestemor vert skrantete;) 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #10 Skrevet 2. april 2019 Vi har akkurat tatt til oss en katt, 5 år, som aldri har bodd i hus før, han har kun bodd i stallen. Denne katten er så utrolig kosete, snill og vil ikke ut. Denne fikk vi via en venn som ikke selv kunne ta den, da den ikke gikk sammen med hans katter. Det er ofte katter som trenger nye hjem, som deles på FB eller på finn. Se etter en forholdsvis voksen katt, en som kanskje trenger nytt hjem fordi matmor eller matfar har gått bort. En katt som har "levd" livet ute er nok enklere til å få til som innekatt. En voksen katt henger jo heller ikke i gardinene, og finner på masse rampestreker som en kattunge. Som nevnt over her snakk med dyrebeskyttelsen, eller andre som har katter til omplassering, FB og finn. Anonymkode: 2b16f...576 2
Kontormus Skrevet 2. april 2019 #11 Skrevet 2. april 2019 Katter som har levd ute er IKKE enklere å ha som innekatter. Av de 40 jeg har hatt i fosterhjem er det bare et par stykker som har hatt det så tøft ute at de ikke vil lufte seg engang den første tiden. Jeg hadde en stor sikret veranda, de satte stor pris på å være der 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #12 Skrevet 3. april 2019 https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=143605973 Anonymkode: 3b961...ce1
Tvist Skrevet 3. april 2019 #13 Skrevet 3. april 2019 Ville hørt med dyrebeskyttelsen i nærområdet, eller sett på finn.no. Det er mange eldre katter eierne ikke vil ha lenger, og det er vanskelig å finne hjem til dem, så en del blir nok avlivet. Se her for eksempel, eldre innekatter: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=142857971 https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=143940701 Synes for øvrig bestemor høres ut som et flott menneske.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #14 Skrevet 3. april 2019 Du kan ikke gjøre en utekatt om til innekatt. Det går ikke. Husk også at innekatter trenger mye aktivisering, for de får et jævla kjipt liv når de skal være inne 24/7. De får ikke utforske eller bruke sansene sine på den måten de burde. Anonymkode: 8f099...a38
Tvist Skrevet 3. april 2019 #15 Skrevet 3. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du kan ikke gjøre en utekatt om til innekatt. Det går ikke. Husk også at innekatter trenger mye aktivisering, for de får et jævla kjipt liv når de skal være inne 24/7. De får ikke utforske eller bruke sansene sine på den måten de burde. Anonymkode: 8f099...a38 Men hun kan overta en katt som har vært inne hele livet. 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #16 Skrevet 4. april 2019 Jeg tror at en voksen katt kan være det aller beste valget for bestemor Kattunger er noen skikkelige røvere. De turner i gardinene, klatrer i buksebeina dine, gnager på ledninger, dytter ned fra bord og benker. De er unger på barns vis. Hør med nærmeste frivillige organisasjon, men vær oppmerksom på at majoriteten av organisasjoner har absolutte krav om at kattene skal ha et uteliv. Om du følger med litt på finn.no så dukker det opp innekatter som trenger et nyt hjem. Jeg tror det kan være den smidigste løsningen dersom deres nærmeste frivillige organisasjon ikke har innekatt som trenger nytt hjem. Anonymkode: a0d4c...44c 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #17 Skrevet 4. april 2019 Med mindre hun er sprek, så tenker jeg det ikke vil fungere å leke og aktivisere en aktiv innekatt? Innekatter kan ikke bare "være der", og veksle mellom å sove på fang eller stol, de er nysgjerrige vesener som trenger stimuli og aktivitet. Om man skal ha den inne trenger den mer lek og leker fra eier. Orker hun leke 1 time med den hver dag? Har hun råd å kjøpe klorestativ, hyller den kan hoppe på? En katt som kjeder seg kan bli irritert, i verste fall kan dere få problemer med at den ikke går på do i kassa, at den ikke ønsker kos fordi den ikke liker bestemor, klorer på møbler og gjør handlinger der den får kjeft fordi den kjeder seg og kun får oppmerksomhet når den gjør noe galt. Om hun orker 1 times aktivitet hver dag, så tenker jeg kanskje en rolig hund som krever lite hadde passet bedre. Papegøyer kunne dere vurdert, men de krever omtrent like mye som små barn (de er like intelligente), og dersom hun skal reise noe sted kan det være vitkig å ha passer tilgjengelig som fuglen kjenner. Papegøyer krever ikke så mye fysisk aktivitet fra eier, men de krever en del leker og oppmerksomhet Anonymkode: ee3b7...a4d
Tvist Skrevet 4. april 2019 #18 Skrevet 4. april 2019 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med mindre hun er sprek, så tenker jeg det ikke vil fungere å leke og aktivisere en aktiv innekatt? Innekatter kan ikke bare "være der", og veksle mellom å sove på fang eller stol, de er nysgjerrige vesener som trenger stimuli og aktivitet. Om man skal ha den inne trenger den mer lek og leker fra eier. Orker hun leke 1 time med den hver dag? Har hun råd å kjøpe klorestativ, hyller den kan hoppe på? En katt som kjeder seg kan bli irritert, i verste fall kan dere få problemer med at den ikke går på do i kassa, at den ikke ønsker kos fordi den ikke liker bestemor, klorer på møbler og gjør handlinger der den får kjeft fordi den kjeder seg og kun får oppmerksomhet når den gjør noe galt. Om hun orker 1 times aktivitet hver dag, så tenker jeg kanskje en rolig hund som krever lite hadde passet bedre. Papegøyer kunne dere vurdert, men de krever omtrent like mye som små barn (de er like intelligente), og dersom hun skal reise noe sted kan det være vitkig å ha passer tilgjengelig som fuglen kjenner. Papegøyer krever ikke så mye fysisk aktivitet fra eier, men de krever en del leker og oppmerksomhet Anonymkode: ee3b7...a4d En eldre katt som er vandt til å være innekatt går nok helt fint. 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #19 Skrevet 4. april 2019 9 hours ago, Tvist said: En eldre katt som er vandt til å være innekatt går nok helt fint. Hvorfor tenker du det? Katter over sånn 8-10 år er gjerne mer late fordi de har diverse helseproblemer som ikke syntes. Om TS tenker få en så gammel katt, så er jo det greit. Vet ikke hvor gammel bestemor er, men ville tro hun har mer enn 5-10 år å leve om hun er heldig? Selvsagt ønsker vi at det skal gå fint, men resultatene av en katt som kjeder seg er ganske kjedelige. Irriterte katter som ikke vil ha kos, som gjør slemme handlinger grunnet trass, som bæsjer og tisser utenfor kassen. Tror ikke bestemor vil få en god opplevelse av det. Anonymkode: ee3b7...a4d
Clefable Skrevet 5. april 2019 #20 Skrevet 5. april 2019 Alle kattunger har mulighet til å være innekatter. Det eneste er at man ikke kan ta fra en katt utemuligheter om de har vært vant til det fra før, for da vil de gjerne savne det. Om dere bor i nærheten av Oslo, så har FOD-gården en egen kategori på facebook for "Innekatter til omplassering", blant annet. Ellers vet jeg om flere som har funnet det på Finn også. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå