Gå til innhold

Arbeidsgiver nekter å gi 100% fast kontrakt etter 3 års vikariat status til en ansatte (dame)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det ville være greit om dere som har erfaring med liknende saker kunne gi råd ang. denne saken. Jeg har jobbet som praktikant hos arbeidsgiveren i 6 måneder og mer enn 3 års som vikariat til faste ansatte etter den perioden. Arbeidsgiver nekter å gi 100% fast kontrakt etter 3 års vikariat status til meg og har snakket om kun 50% fast kontrakt. Jeg har sjekket reglene om at etter 3 års vikariat status blir ansettelsen beregnes som fast ansettelse automatuisk. Hva må jeg gjøre nå? Arbeidsgiveren sier at de har ingen mulighet for 100% fast ansettelse men de har gitt 100% fast kontrakt til de andre som hadde ansiennitet og ble fast ansatte før meg. Har jeg rett til 100% fast ansettelse? Hvem må jeg snakke med ang. denne saken?

Anonymkode: 58317...259

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette tar du med din fagforening. 

• Liker 1
Skrevet

Du har rett på fast ansettelse etter 3 år med samme stillingsprosent som vikariatet ditt. Du sier ingenting om hvilken stillingsprosent du hadde. Da blir det umulig for oss å si om du har rett på 100 prosent.

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Det ville være greit om dere som har erfaring med liknende saker kunne gi råd ang. denne saken. Jeg har jobbet som praktikant hos arbeidsgiveren i 6 måneder og mer enn 3 års som vikariat til faste ansatte etter den perioden. Arbeidsgiver nekter å gi 100% fast kontrakt etter 3 års vikariat status til meg og har snakket om kun 50% fast kontrakt. Jeg har sjekket reglene om at etter 3 års vikariat status blir ansettelsen beregnes som fast ansettelse automatuisk. Hva må jeg gjøre nå? Arbeidsgiveren sier at de har ingen mulighet for 100% fast ansettelse men de har gitt 100% fast kontrakt til de andre som hadde ansiennitet og ble fast ansatte før meg. Har jeg rett til 100% fast ansettelse? Hvem må jeg snakke med ang. denne saken?

Anonymkode: 58317...259

PS: Jeg har jobbet 100% i løpet av 3.5 år siden jeg begynte hos arbeidsgiver

Skrevet
3 minutter siden, Traktor said:

Du har rett på fast ansettelse etter 3 år med samme stillingsprosent som vikariatet ditt. Du sier ingenting om hvilken stillingsprosent du hadde. Da blir det umulig for oss å si om du har rett på 100 prosent.

PS: Jeg har jobbet 100% i løpet av 3.5 år siden jeg begynte hos arbeidsgiver

AnonymBruker
Skrevet

da håper jeg for din del at du er organisert

Anonymkode: 8e538...9db

AnonymBruker
Skrevet

Du har, iht. AML paragraf 14-9 6. ledd, krav på oppsigelsesvern (i praksis fast ansettelse) dersom du har vært vikar i mer enn 3 år sammenhengende. Prosenten du har krav på et gjennomsnittsprosenten av det du har jobbet de siste 3 årene. At arbeidsgiver ikke har ledig stilling til deg er deres problem. I så fall må de la deg gå i vikariater med tilsvarende stillingsprosent til det blir en ledig hjemmel. 

Anonymkode: e67d4...bf1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...