Gå til innhold

17.mai og bunad

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det ok å gå med Telemarks bunad når man har røtter på Sørlandet ? Syns den fra Telemark er finere...

Bilderesultat for telemarksbunad

Anonymkode: 244da...7e2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er litt «kjedelig» av meg og mener at det ikke hører hjemme noe sted å bruke en bunad fra et sted man ikke har tilknytning til. 

Anonymkode: 3f129...6af

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Du kan så klart gå med den men du må regne med at noen lurer på hvor din slekt er fra og siden du ikke har noen fra Telemark vil kanskje noen rynke på nesen. Det er fremdeles litt «faux pas». 

Anonymkode: 79f16...bae

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er litt «kjedelig» av meg og mener at det ikke hører hjemme noe sted å bruke en bunad fra et sted man ikke har tilknytning til. 

Min bestemor er født i Telemark så går det da? Men hun bodde der ikke som voksen.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan så klart gå med den men du må regne med at noen lurer på hvor din slekt er fra og siden du ikke har noen fra Telemark vil kanskje noen rynke på nesen. Det er fremdeles litt «faux pas». 

Jeg har min bestemor, hun var fra Telemark.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min bestemor er født i Telemark så går det da? Men hun bodde der ikke som voksen.

Da har du røtter fra Telemark 🙂

Anonymkode: 550eb...b1c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har min bestemor, hun var fra Telemark.

Du sa du ikke hadde røtter. Om din mormor er født i Telemark, har du røtter derfra, og kan dermed ha den bunaden. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da har du røtter fra Telemark 🙂

Anonymkode: 550eb...b1c

Så da vist noen spør, så sier jeg at min Bestemor er fra Telemark :) Så bra 

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du sa du ikke hadde røtter. Om din mormor er født i Telemark, har du røtter derfra, og kan dermed ha den bunaden. 

Jeg tenkte bare at jeg, mine søsken og foreldre var født på Sørlandet. Men så lenge bestemor er der fra så har jeg røtter, tenkte ikke på det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig mange som har en hytte, oldefar eller annen tilknytning til Telemark, i hvert fall på 17. mai 😉. Jeg synes alle må få velge selv, men jeg har en del venninner som angrer litt på at de valgte bunad bare etter hvor pen de synes den var, jeg tror to tredjedeler av mitt konfirmasjonskull (Bærum/Oslo vest) hadde Telemarkbunader. De _er_ flotte, men det er ekstra fint når det også er «din» bunad med litt sterkere tilknytning.

Anonymkode: a7548...ac4

• Liker 3
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig mange som har en hytte, oldefar eller annen tilknytning til Telemark, i hvert fall på 17. mai 😉. Jeg synes alle må få velge selv, men jeg har en del venninner som angrer litt på at de valgte bunad bare etter hvor pen de synes den var, jeg tror to tredjedeler av mitt konfirmasjonskull (Bærum/Oslo vest) hadde Telemarkbunader. De _er_ flotte, men det er ekstra fint når det også er «din» bunad med litt sterkere tilknytning.

Anonymkode: a7548...ac4

Min bestemor er fra Tinn.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke så langt fra sørlandet. Det kan jo jende at du har noen røtter derifra hvis du spør litt. Men synes det blir feil om man f.eks kommer fra Eritrea og skal bruke hardangerbunad. 

Anonymkode: 0c2a9...add

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte meg en bunad som ikke er stedsknyttet fordi jeg ikke syntes noen av bunadene jeg kunne ha var fine. Merkelig nok føltes ikke denne bunaden "riktig", det var liksom bare et plagg. Nå har jeg solgt denne og kjøpt meg blå Nordlandsbunad som jeg har tilknytning til både geografisk sett og følelsesmessig. Synes mange bunader er mye finere enn denne, men jeg føler meg så fin i den nye bunaden og kjenner på stoltheten av hvor jeg kommer i fra. 

Noe å tenke over når man kjøper et så dyrt plagg.

Anonymkode: 2a5f7...c96

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke så langt fra sørlandet. Det kan jo jende at du har noen røtter derifra hvis du spør litt. Men synes det blir feil om man f.eks kommer fra Eritrea og skal bruke hardangerbunad. 

Anonymkode: 0c2a9...add

Så Eritreere som bor i Hardanger får ikke bruke Hardangerbunad?

Anonymkode: 5269b...e87

• Liker 2
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så Eritreere som bor i Hardanger får ikke bruke Hardangerbunad?

Anonymkode: 5269b...e87

Selvsagt kan de bruke den bunaden. De kan bruke den bunaden fra det stedet de er bosatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...