AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #1 Skrevet 2. april 2019 Jeg er en 33 år gammel kvinne. Jeg har gått opp mye i vekt under svangerskap og har ikke klart å gå ned. Men nå MÅ jeg! Minstemann er 2 år, og jeg skammer meg over at jeg ikke har klart å ta tak. Jeg veier 89 kg og er 175 cm. Ønsker å gå ned til 75 kg i første runde, deretter til 65. Men jeg må begynne med 75 kg, for 65 er så uendelig mange kilo til! Har lagt meg på 1550 kalorier hittil, men det går altså så sinnsykt sakte! Teller kalorier i lifesum-appen. Blir det for hardt å spise 1300/1350, ødelegger jeg forbrenningen da? Har stillesittende jobb, men jogger/trener intervaller tre dager i uken i en halv time/tre kvarter. Anonymkode: 6994b...3fb
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #2 Skrevet 2. april 2019 Forbrenningen blir ikke ødelagt om du omså slutter å spise. Det er en myte. Du har prøvd med 1550 kcal, da kan du teste ut det du skisserer. Legg deg litt lavere enn der du er nå, det går helt fint det. Anonymkode: f21b8...f86
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #3 Skrevet 2. april 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er en 33 år gammel kvinne. Jeg har gått opp mye i vekt under svangerskap og har ikke klart å gå ned. Men nå MÅ jeg! Minstemann er 2 år, og jeg skammer meg over at jeg ikke har klart å ta tak. Jeg veier 89 kg og er 175 cm. Ønsker å gå ned til 75 kg i første runde, deretter til 65. Men jeg må begynne med 75 kg, for 65 er så uendelig mange kilo til! Har lagt meg på 1550 kalorier hittil, men det går altså så sinnsykt sakte! Teller kalorier i lifesum-appen. Blir det for hardt å spise 1300/1350, ødelegger jeg forbrenningen da? Har stillesittende jobb, men jogger/trener intervaller tre dager i uken i en halv time/tre kvarter. Anonymkode: 6994b...3fb Hvor lenge har du ligget på 1550 kcal og hva legger du i sinnsykt sakte? Jeg synes 1300 kcal høres altfor lite ut, jeg vet hvert fall at når jeg spiser så lite så blir jeg utrolig sulten og ender alltid opp med å gå på en gedigen smell senere. Jeg pleide å være overvektig, prøvde å slanke meg med å spise lite, det var en dårlig ide! Jeg er normalvektig, men vet at jeg går ned i vekt om jeg spiser 2000 kcal om dagen, så jeg må spise ca. 2500 kcal for å vedlikeholde vekta, og jeg er ikke så aktiv. Men du kan jo selvsagt prøve 1300 kcal og se om det fungerer for deg, men jeg tror faren er stor for at du blir veldig sulten og da mister man lettere kontrollen.. Anonymkode: ac453...13e 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #4 Skrevet 2. april 2019 Du gjør noe feil når du nesten ikke går ned på 1550 kalorier. Hvor mye går du ned i uka? En halv kilo til en kilo i uka er anbefalt, dette er noe som er overkommelig og forsvarlig, og som gjør at du tilpasser deg kostholdet. Sikter du på å gå raskere ned i vekt, er det større sjanse for å gå rett opp igjen når du slutter med dietten. Din basalforbrenning er ca 1650. Dvs. dette forbrenner kroppen din hver dag når du ikke er i noe som helst form for bevegelse. Og du forbrenner sikkert noen hundre kalorier mer enn dette per dag grunnet litt bevegelse ila. dagen (gå til jobb, gå rundt i huset, leke med barnet, husarbeid). Dvs. at du SKAL gå ned i vekt på 1550 kalorier. Så jeg tror at du regner ut kalorier feil, underrapporterer og undervurderer. Joda, du kan bruke lifesum, men dette blir bare ca. kalorier. Skal du vite eksakt antall kalorier må du veie all maten din og se på forpakningen! Anonymkode: efa32...d75 3
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #5 Skrevet 2. april 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor lenge har du ligget på 1550 kcal og hva legger du i sinnsykt sakte? Jeg synes 1300 kcal høres altfor lite ut, jeg vet hvert fall at når jeg spiser så lite så blir jeg utrolig sulten og ender alltid opp med å gå på en gedigen smell senere. Jeg pleide å være overvektig, prøvde å slanke meg med å spise lite, det var en dårlig ide! Jeg er normalvektig, men vet at jeg går ned i vekt om jeg spiser 2000 kcal om dagen, så jeg må spise ca. 2500 kcal for å vedlikeholde vekta, og jeg er ikke så aktiv. Men du kan jo selvsagt prøve 1300 kcal og se om det fungerer for deg, men jeg tror faren er stor for at du blir veldig sulten og da mister man lettere kontrollen.. Anonymkode: ac453...13e Begynte 1 februar, og har gått ned 1,5 kg. Men jeg har nok ikkr vært flink nok til å holde meg slavisk på 1500. En lørdag kan det plutselig være 2000. Så må kanskje prøve å holde meg på 1500 kcal hver eneste dag. Kanskje det går litt fortere da 🙂 Anonymkode: 6994b...3fb
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #6 Skrevet 2. april 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du gjør noe feil når du nesten ikke går ned på 1550 kalorier. Hvor mye går du ned i uka? En halv kilo til en kilo i uka er anbefalt, dette er noe som er overkommelig og forsvarlig, og som gjør at du tilpasser deg kostholdet. Sikter du på å gå raskere ned i vekt, er det større sjanse for å gå rett opp igjen når du slutter med dietten. Din basalforbrenning er ca 1650. Dvs. dette forbrenner kroppen din hver dag når du ikke er i noe som helst form for bevegelse. Og du forbrenner sikkert noen hundre kalorier mer enn dette per dag grunnet litt bevegelse ila. dagen (gå til jobb, gå rundt i huset, leke med barnet, husarbeid). Dvs. at du SKAL gå ned i vekt på 1550 kalorier. Så jeg tror at du regner ut kalorier feil, underrapporterer og undervurderer. Joda, du kan bruke lifesum, men dette blir bare ca. kalorier. Skal du vite eksakt antall kalorier må du veie all maten din og se på forpakningen! Anonymkode: efa32...d75 Du har nok helt rett. Jeg kjøpte vekt i går. For det har bare gått på «ca» kalorier frem til nå. Har nok blitt litt underrapportering 🙂 Anonymkode: 6994b...3fb
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #7 Skrevet 2. april 2019 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har nok helt rett. Jeg kjøpte vekt i går. For det har bare gått på «ca» kalorier frem til nå. Har nok blitt litt underrapportering 🙂 Anonymkode: 6994b...3fb Tall viser at man kan feilvurdere mat med opp til 40 % når man "teller sånn ca" kalorier. Du har nok ligget myyye høyere enn du har trodd Det går selvfølgelig an å registrere f.eks et knekkebrød som "1 piece", og det ligger tett opp mot sannheten, men i middager kan det være vanskeligere å se. Ost inneholder sinnssykt mye kalorier, nøtter og avokado også. Lykke til med vektnedgang! 😄 Anonymkode: 971f3...0fc
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #8 Skrevet 2. april 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du har nok helt rett. Jeg kjøpte vekt i går. For det har bare gått på «ca» kalorier frem til nå. Har nok blitt litt underrapportering 🙂 Anonymkode: 6994b...3fb Så bra at du har kjøpt deg vekt! Lifesum og andre apper kan være veldig intetsigende: "en brødskive", "en skive ost", "en kyllingfilet", "en håndfull nøtter" osv. kan være en del kalorier mer/mindre enn hva appen sier når du skriver inn dette. Å regne ut kalorier på øyemål kan være helt greit det, hvis du bare tenker å bevare vekten du har, men hvis du skal ned gjelder det å ha fullstendig oversikt. :) Jeg synes du skal fortsette med kaloriinntaket du har nå, ikke spis mindre enn 1500. Det er ikke holdbart og er ikke bra for kroppen. Noen tips (du er sikkert klar over det her, men jeg skriver allikevel 😅): - Spis masse grønnsaker. Det er få kalorier per hundre gram, så i praksis kan du spise så mye du vil til middag uten at det påvirker dagens kaloribudsjett. Mange fitnessutøvere spiser nettopp masse grønnsaker fordi det fyller magen og er kalorifattig. - Vann! Hvis du ikke er så flink til å drikke vann (som meg), så kan det å øke vanninntaket hjelpe litt. Drikk et glass vann før hvert måltid, drikk gjerne også et glass vann hvis du begynner å bli småsulten. Noen ganger forveksler man sult med tørste. Jeg pleier å stilne sultfølelsen ved å drikke et glass vann, da kan jeg føle meg mett i en time til. Ha med vannflaske over alt. - Fokuser på å få i deg mer proteiner hvis du ikke allerede gjør det. Litt mer proteiner mot litt mindre karbohydrater. Å få i seg nok proteiner mens man går ned i vekt er viktig. Da kan man beholde muskelmassen og heller miste fett i stedet for. - Vært forsiktig med olje, saus og dressing. En spiseskje olje er 100 kalorier, det bruker man fort når man skal steke kjøtt. Kanskje mer enn en spiseskje også. Har du en god stekepanne er det ikke nødvendig med olje i det hele tatt egentlig. Jeg bruker faktisk bare vann som "olje", hvis man steker på middels varme og rører ofte så brenner det seg ikke fast, er min erfaring. - Så kan du selvsagt prøve å øke hverdagsaktiviteten litt mer. Det skal ikke mye til - og man tenker ikke så mye over det heller. Gå av bussen et stopp tidligere, gå til butikken, løp litt rundt med barna, vandre litt rundt på jobben i pausene, gjør litt mer husarbeid. Kanskje du kan gjøre noen øvelser mens du står og lager mat. Ta noen armhevinger når du står opp. :P Er mye man kan gjøre for å snike inn litt mer aktivitet. - For kvinner kan vekten variere en del pga. vannvekt og menstruasjon. Jeg har uker hvor jeg faktisk går opp tre kilo, og så går jeg ned igjen etter et par uker. Det kan godt hende du har gått ned mer enn du tror, fordi du veide deg på en dag hvor du har mye vannvekt. Så ta vekta med en klype salt, ikke mist motet hvis den står stille en uke. - Du kan gjerne også finne frem et målebånd nå og måle midje, lår, biceps osv. Mål deg igjen om en måned. Det kan være like (om ikke mer) motiverende som å gå ned i vekt. Så hvis du ikke har gått så mye ned i vekt den måneden, men midjen er et par cm smalere, så har du definitivt hatt fremgang og gjort noe rett. - Ikke minst, lag god mat! Man er ikke nødt til å ha det jævlig eller være sulten hele tiden når man skal ned i vekt. Man mister sikkert motivasjonen lettere hvis måltidene er smakløse og kjedelige, og hvis man spiser de samme middagene hele tiden. Og du må ikke kutte ut sjokolade og chips fullstendig hvis du liker dette, så lenge du har litt oversikt. :) Anonymkode: efa32...d75 3
Aranciata Skrevet 2. april 2019 #9 Skrevet 2. april 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så bra at du har kjøpt deg vekt! Lifesum og andre apper kan være veldig intetsigende: "en brødskive", "en skive ost", "en kyllingfilet", "en håndfull nøtter" osv. kan være en del kalorier mer/mindre enn hva appen sier når du skriver inn dette. Å regne ut kalorier på øyemål kan være helt greit det, hvis du bare tenker å bevare vekten du har, men hvis du skal ned gjelder det å ha fullstendig oversikt. Jeg synes du skal fortsette med kaloriinntaket du har nå, ikke spis mindre enn 1500. Det er ikke holdbart og er ikke bra for kroppen. Anonymkode: efa32...d75 Må bare applaudere dette innlegget, veldig mye bra her! Det ble veldig mye lettere for meg når jeg fikk meg vekt. Øyemål er i hvert fall for meg veldig vanskelig! Dette med grønnsaker er også veldig viktig - jeg spiser masse kålrotstappe og flaskegresskarsuppe/stapper (butternut squash), begge er veldig gode og har veldig få kalorier, pluss at med litt løk, hvitløk og kryder kan man lage veldig gode supper av dem. Som AB steker jeg også ting uten olje; med en OK stekepanne er ikke det noe problem. Bruker bare bittelitt olje når jeg steker løk og andre grønnsaker til linsegryte, for da er det en teskje delt på nesten en kilo andre ingredienser. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #10 Skrevet 2. april 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Så bra at du har kjøpt deg vekt! Lifesum og andre apper kan være veldig intetsigende: "en brødskive", "en skive ost", "en kyllingfilet", "en håndfull nøtter" osv. kan være en del kalorier mer/mindre enn hva appen sier når du skriver inn dette. Å regne ut kalorier på øyemål kan være helt greit det, hvis du bare tenker å bevare vekten du har, men hvis du skal ned gjelder det å ha fullstendig oversikt. Jeg synes du skal fortsette med kaloriinntaket du har nå, ikke spis mindre enn 1500. Det er ikke holdbart og er ikke bra for kroppen. Noen tips (du er sikkert klar over det her, men jeg skriver allikevel 😅😞 - Spis masse grønnsaker. Det er få kalorier per hundre gram, så i praksis kan du spise så mye du vil til middag uten at det påvirker dagens kaloribudsjett. Mange fitnessutøvere spiser nettopp masse grønnsaker fordi det fyller magen og er kalorifattig. - Vann! Hvis du ikke er så flink til å drikke vann (som meg), så kan det å øke vanninntaket hjelpe litt. Drikk et glass vann før hvert måltid, drikk gjerne også et glass vann hvis du begynner å bli småsulten. Noen ganger forveksler man sult med tørste. Jeg pleier å stilne sultfølelsen ved å drikke et glass vann, da kan jeg føle meg mett i en time til. Ha med vannflaske over alt. - Fokuser på å få i deg mer proteiner hvis du ikke allerede gjør det. Litt mer proteiner mot litt mindre karbohydrater. Å få i seg nok proteiner mens man går ned i vekt er viktig. Da kan man beholde muskelmassen og heller miste fett i stedet for. - Vært forsiktig med olje, saus og dressing. En spiseskje olje er 100 kalorier, det bruker man fort når man skal steke kjøtt. Kanskje mer enn en spiseskje også. Har du en god stekepanne er det ikke nødvendig med olje i det hele tatt egentlig. Jeg bruker faktisk bare vann som "olje", hvis man steker på middels varme og rører ofte så brenner det seg ikke fast, er min erfaring. - Så kan du selvsagt prøve å øke hverdagsaktiviteten litt mer. Det skal ikke mye til - og man tenker ikke så mye over det heller. Gå av bussen et stopp tidligere, gå til butikken, løp litt rundt med barna, vandre litt rundt på jobben i pausene, gjør litt mer husarbeid. Kanskje du kan gjøre noen øvelser mens du står og lager mat. Ta noen armhevinger når du står opp. Er mye man kan gjøre for å snike inn litt mer aktivitet. - For kvinner kan vekten variere en del pga. vannvekt og menstruasjon. Jeg har uker hvor jeg faktisk går opp tre kilo, og så går jeg ned igjen etter et par uker. Det kan godt hende du har gått ned mer enn du tror, fordi du veide deg på en dag hvor du har mye vannvekt. Så ta vekta med en klype salt, ikke mist motet hvis den står stille en uke. - Du kan gjerne også finne frem et målebånd nå og måle midje, lår, biceps osv. Mål deg igjen om en måned. Det kan være like (om ikke mer) motiverende som å gå ned i vekt. Så hvis du ikke har gått så mye ned i vekt den måneden, men midjen er et par cm smalere, så har du definitivt hatt fremgang og gjort noe rett. - Ikke minst, lag god mat! Man er ikke nødt til å ha det jævlig eller være sulten hele tiden når man skal ned i vekt. Man mister sikkert motivasjonen lettere hvis måltidene er smakløse og kjedelige, og hvis man spiser de samme middagene hele tiden. Og du må ikke kutte ut sjokolade og chips fullstendig hvis du liker dette, så lenge du har litt oversikt. Anonymkode: efa32...d75 Tusen takk for kjempefint og informativt svar! Tar alt til meg 🙂 ts Anonymkode: 6994b...3fb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå