Gå til innhold

Når leder ikke tar tak i arbeidsmiljøet og påklagede saker som påvirker miljøet..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

.. hvs kan en gjøre? Det er enkeltpersoner som ødelegger for resten. Helt vilt at 5% av arbeidsstokken skal få styre og holde på som de vil, uten å ta hensyn til resten.

Sakene gjelder å ikke gjøre jobben de er satt til, de beskylder andre for det de gjør feil, de rotter seg sammen slik at få tørr klage de inn, men prøver å være kompis med de. Inkluderer ikke, å gjør narr av andre. 

Leder vet om dette, men griper ikke inn. Mange gruer seg til å gå på jobb. Både pga det sosiale, redd for å bli hånet/gjort narr av, ikke inkludert, redd for å gjøre feil eller skal få skyld for å ha gjort noe galt.

Hva skal en gjøre?

Anonymkode: 79f82...0fb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må varsle leder skriftlig på e-post.

Om det ikke fører frem kan du kontakte arbeidstilsynet.

Men de fleste ledere skyr konflikter, så er ofte lite å gjøre med det.

Anonymkode: eadf8...2be

• Liker 2
Skrevet

Varsle Arbeidstilsynet. Arbeidsmiljøsaker er alvorlig, og truer hver enkelts liv og helse.

AnonymBruker
Skrevet

Har vært i nøyaktig samme situasjon. Meldte fra til leder og HR. Hadde kontakt med BHT og foreningen, samt Arbeidstilsynet. Ingen ting ble gjort. Flere sa opp i frustrasjon. Noen ble sykmeldt og har fremdeles ikke kommet tilbake i jobb pga helseproblemer. 1/3 av personalet søkte seg bort.

Det lureste du gjør er å søke ny jobb. Melder du fra ender du opp som svarteper og blir utstøtt både fra de som styrer miljøet og de som egentlig er enig med deg. Sistnevnte gruppe er redd for sanksjoner fra "lederne" og tør derfor ikke støtte deg. Søk på lignende saker på nett. Det finnes ikke én historie hvor ledelsen har klart å rydde opp i dårlig arbeidsmiljø. Arbeidstilsynet ber deg stort sett om å ordne opp selv.

Kom deg bort derfra med helsen i behold. Jeg mener det. Virkelig.

Anonymkode: 61221...b82

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har vært i nøyaktig samme situasjon. Meldte fra til leder og HR. Hadde kontakt med BHT og foreningen, samt Arbeidstilsynet. Ingen ting ble gjort. Flere sa opp i frustrasjon. Noen ble sykmeldt og har fremdeles ikke kommet tilbake i jobb pga helseproblemer. 1/3 av personalet søkte seg bort.

Det lureste du gjør er å søke ny jobb. Melder du fra ender du opp som svarteper og blir utstøtt både fra de som styrer miljøet og de som egentlig er enig med deg. Sistnevnte gruppe er redd for sanksjoner fra "lederne" og tør derfor ikke støtte deg. Søk på lignende saker på nett. Det finnes ikke én historie hvor ledelsen har klart å rydde opp i dårlig arbeidsmiljø. Arbeidstilsynet ber deg stort sett om å ordne opp selv.

Kom deg bort derfra med helsen i behold. Jeg mener det. Virkelig.

Det er mulig å gjøre noe med det, og det skal ikke så mye til for å finne et eksempel på at det kan fungere:

https://www.idebanken.org/inspirasjon/artikler/ellen-ryddet-opp

Men man må nok være en relativt sterk person, og man må tåle å stå i en storm eller ti, så det å ta initiativ på en opprydning på en arbeidsplass er ingen enkel beslutning. Man trenger rett og slett en med noen år på baken til å gjøre det, og ofte kan det fungere å ta i en ekstern person, som har evnen til å være tøff når man trenger. 

Anonymkode: 6bde4...690

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er mulig å gjøre noe med det, og det skal ikke så mye til for å finne et eksempel på at det kan fungere:

https://www.idebanken.org/inspirasjon/artikler/ellen-ryddet-opp

Men man må nok være en relativt sterk person, og man må tåle å stå i en storm eller ti, så det å ta initiativ på en opprydning på en arbeidsplass er ingen enkel beslutning. Man trenger rett og slett en med noen år på baken til å gjøre det, og ofte kan det fungere å ta i en ekstern person, som har evnen til å være tøff når man trenger. 

Det er det samme hvem som melder ifra sålenge ledelsen ikke evner å gjøre noe med saken. Når nærmeste leder, arbeidspsykolog og direktør ikke løser problemet, da sitter man igjen som svarteper. Sånn er det i svært mange tilfeller, om ikke alltid. Og det tenker jeg er veldig viktig å ha i bakhodet, samme hvor sterk person man er. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er det samme hvem som melder ifra sålenge ledelsen ikke evner å gjøre noe med saken. Når nærmeste leder, arbeidspsykolog og direktør ikke løser problemet, da sitter man igjen som svarteper. Sånn er det i svært mange tilfeller, om ikke alltid. Og det tenker jeg er veldig viktig å ha i bakhodet, samme hvor sterk person man er. 

Ja, det kan være vanskelig, og nok ikke for veldig mange, men poenget er at en dyktig og sterk person også klarer utfordringene du nevner i en del tilfeller. Enkelte bedrifter er helt gjensveiset, men mange har f. eks. et styre som er interessert i å øke profitten. Dårlige ledere som ikke sørger for et godt og produktivt miljø kan da bli avsatt hvis den riktige lederen legger frem god nok argumentasjon på hvorfor man skal gjøre det. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det kan være vanskelig, og nok ikke for veldig mange, men poenget er at en dyktig og sterk person også klarer utfordringene du nevner i en del tilfeller. Enkelte bedrifter er helt gjensveiset, men mange har f. eks. et styre som er interessert i å øke profitten. Dårlige ledere som ikke sørger for et godt og produktivt miljø kan da bli avsatt hvis den riktige lederen legger frem god nok argumentasjon på hvorfor man skal gjøre det. 

Mitt poeng er at dette vet man ikke før man står i situasjonen og opplever det på kroppen. Hverken hvor "dyktig og sterk" man er, eller hvor god ledelse man egentlig har. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mitt poeng er at dette vet man ikke før man står i situasjonen og opplever det på kroppen. Hverken hvor "dyktig og sterk" man er, eller hvor god ledelse man egentlig har. 

Nei, det vet man ikke, men jeg kjenner jo også personer med en personlighet og erfaring egnet til å stå i tøffe prosesser, så umulig er det ikke. Sier ikke at alle bør gjøre det, langt derifra, men det kan gjøres av den rette typen. De jeg kjenner som har stått i flere slike prosesser og kommet godt ut av det, er alle superprofesjonelle, samtidig som de har evnen til å gi fullstendig faen kombinert med at de lar seg affisere av ganske lite her i verden. En av dem er f. eks. tidligere elitesoldat, og min teori er at de har opplevd så mye dritt gjennom sin militære karriere i konfliktsoner, at andre typer "sivilie" konflikter virker som en bagatell i forhold. 

AnonymBruker
Skrevet

Sånn er det der jeg jobber også. Arbeidstilsynet ble varslet men de var ikke mye til hjelp. De som melder fra blir svarteper som fler andre sier her. På min arbeidsplass sliter store deler av personalet med arbeidsmiljørelaterte plager, men man blir bare fortalt at man er skyld i det selv for ikke å tenke mer positivt. Alle forsøk på å bedre situasjonen består i stram kontroll av ansatte. Denne mistilliten fra ledelsens side bidrar til ytterligere uttrygghet og mistrivsel blant de ansatte. 

Anonymkode: 7848b...9de

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det vet man ikke, men jeg kjenner jo også personer med en personlighet og erfaring egnet til å stå i tøffe prosesser, så umulig er det ikke. Sier ikke at alle bør gjøre det, langt derifra, men det kan gjøres av den rette typen. De jeg kjenner som har stått i flere slike prosesser og kommet godt ut av det, er alle superprofesjonelle, samtidig som de har evnen til å gi fullstendig faen kombinert med at de lar seg affisere av ganske lite her i verden. En av dem er f. eks. tidligere elitesoldat, og min teori er at de har opplevd så mye dritt gjennom sin militære karriere i konfliktsoner, at andre typer "sivilie" konflikter virker som en bagatell i forhold. 

Den gjengse nordmann er ikke elitesoldat...

De jeg har truffet både privat og i yrket mitt som har opplevd arbeidskonflikter, har vært dyktige i jobben sin. Hvor sterke og tøffe de er, er varierende, men selv de tøffeste har blitt påvirket. En konflikt hvor man stenges ute sosialt, blir tatt fra arbeidsoppgaver (utelatt, oversett, gjort narr av offentlig m.m) og hvor man føler seg hjelpeløs gjør noe med alle. Kanskje unntatt elitesoldater.

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den gjengse nordmann er ikke elitesoldat...

De jeg har truffet både privat og i yrket mitt som har opplevd arbeidskonflikter, har vært dyktige i jobben sin. Hvor sterke og tøffe de er, er varierende, men selv de tøffeste har blitt påvirket. En konflikt hvor man stenges ute sosialt, blir tatt fra arbeidsoppgaver (utelatt, oversett, gjort narr av offentlig m.m) og hvor man føler seg hjelpeløs gjør noe med alle. Kanskje unntatt elitesoldater.

Det har jeg helleri kke påstått, men poenget var ikke at kun elitesoldater har det, men også enkelte andre med samme typer personlighet. 

Å være dyktige i jobben sin betyr ikke at man har hverken personlighet eller tåleevne til å stå i disse situasjonene, og de fleste har det nok ikke. Men noen har. Grunnen til at det nok ikke er så mange av dem på norske arbeidsplasser er at de erfairngsmessig har brukt sin kompetanse og robusthet til å drive for seg selv i stedet. 

AnonymBruker
Skrevet

Er du på et større sted står du mye sterkere. Da har du verneombud, tillitsvalgt og gjerne andre ledere. 

Er du på et lite sted så vil jeg si sorry mac. Da har leder mye makt og de andre ansatte tør neppe si noe i frykt for å miste jobben. 

Er det offentlig eller privat? Du kan også vurdere å varsle anonymt, men det kan nok fort gjettes hvem som har varslet.

Anonymkode: 09ef6...5e3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...