Thyra Skrevet 2. april 2019 #1 Skrevet 2. april 2019 Må ærlig innrømme at jeg aldri har tenkt på denne problemstillingen før. Uansett hva man sier, eller hva man spøker om, så kan det vekke såre tanker hos noen. For dem som er ufrivillig barnløse eller har mistet, så må det vel uansett være verre med alle lykkelige gravide, nybakte mødre, andre som blir hyllet på morsdagen osv, enn om noen drar en aprilsspøk en gang i året. Hva tenker dere? 4
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #2 Skrevet 2. april 2019 Jeg har ikke sans for graviditets-aprilspøker. Jeg kan forstå at det er et sårt tema for noen, og det er ikke en særlig original spøk engang. Anonymkode: c6f2b...725 7
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 2. april 2019 #4 Skrevet 2. april 2019 Ikke at jeg synes slike spøker er morsomme, men dette blir for hårsårt. Og "en av fire har mistet en baby"? Det er vel spontanabort det menes her, og det er et embryo/foster, ikke en baby! Høres jo ut som om man mister en unge. Synes heller folk som faktisk har mistet et barn bør bli fornærma over at spontanabort fremstilles som like ille som å miste et barn. Jeg synes det eneste man ikke bør spøke med er at noen har dødd eller har fått en alvorlig sykdom.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #5 Skrevet 2. april 2019 Så samme måte som dødsfall/krise/oppsigelser og annet som kan vekke sterke følelser hos mottakeren av spøken, skal man ikke spøke med graviditet. En spøk skal være morsom, underholdende, noe man kan le litt av etterpå. Anonymkode: 25078...485 4
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #6 Skrevet 2. april 2019 Synes det er morsomt når noen gjør det motsatte, nemlig avslører graviditet på første april fordi det er sant Anonymkode: 34065...7b6 21
Puselusk Skrevet 2. april 2019 #7 Skrevet 2. april 2019 26 minutter siden, Anonymus Notarius said: Ikke at jeg synes slike spøker er morsomme, men dette blir for hårsårt. Og "en av fire har mistet en baby"? Det er vel spontanabort det menes her, og det er et embryo/foster, ikke en baby! Høres jo ut som om man mister en unge. Synes heller folk som faktisk har mistet et barn bør bli fornærma over at spontanabort fremstilles som like ille som å miste et barn. Jeg synes det eneste man ikke bør spøke med er at noen har dødd eller har fått en alvorlig sykdom. Spontanaborter kan skje frem til uke 22. Aborter etter det regnes som prematur fødsel. Uansett så synes jeg det er ironisk at du snakker om hårsårhet og i samme innlegg skriver om at folk som har mistet et barn burde bli fornærma fordi det blir "fremstillet som om spontanabort er like ille som å miste et barn". Noe det strengt sagt ikke gjør og er kun din konklusjon. Å aborterte før termin er da ogforståelig nok svært vanskelig, og jeg misliker sterkt at andre retter pekefingre og liksom skal bestemme hvem som har det verst, og bruke medisinske termer som indikatorer på når man har "rett" til å kalle det som vokser i magen for et barn, og dermed også hvor mye man kan sørge om man aborterer. Det er ikke noe noen burde sammenligne i noen som helst retninger med mindre det ligger konkrete og åpenbare grunner til det. Det er et ikke-tema. Det er en forskjell på medisinsk praksis og termer, og subjektiv opplevelse av å bære et barn. Fordi førstnevnte finnes primært for diagnostisk, objektiv hensikt. Begge tilfellene å miste på er vanskelige på ulike måter og å diskutere så subjektive ting ang rett til å sørge mest o.l. blir tullete. Jeg synes bare sånne uttalelser er å trå litt farlig. Men det er mitt syn på det. 7
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 2. april 2019 #8 Skrevet 2. april 2019 1 minutt siden, Puselusk skrev: Spontanaborter kan skje frem til uke 22. Aborter etter det regnes som prematur fødsel. Uansett så synes jeg det er ironisk at du snakker om hårsårhet og i samme innlegg skriver om at folk som har mistet et barn burde bli fornærma fordi det blir "fremstillet som om spontanabort er like ille som å miste et barn". Noe det strengt sagt ikke gjør og er kun din konklusjon. Å aborterte før termin er da ogforståelig nok svært vanskelig, og jeg misliker sterkt at andre retter pekefingre og liksom skal bestemme hvem som har det verst, og bruke medisinske termer som indikatorer på når man har "rett" til å kalle det som vokser i magen for et barn, og dermed også hvor mye man kan sørge om man aborterer. Det er ikke noe noen burde sammenligne i noen som helst retninger med mindre det ligger konkrete og åpenbare grunner til det. Det er et ikke-tema. Det er en forskjell på medisinsk praksis og termer, og subjektiv opplevelse av å bære et barn. Fordi førstnevnte finnes primært for diagnostisk, objektiv hensikt. Begge tilfellene å miste på er vanskelige på ulike måter og å diskutere så subjektive ting ang rett til å sørge mest o.l. blir tullete. Jeg synes bare sånne uttalelser er å trå litt farlig. Men det er mitt syn på det. Jeg skrev "synes heller" som i at hvis noen skulle vært fornærma var det heller dem som hadde mista et barn. Det er nok snakk om "vanlig" spontanabort, da senabort virkelig ikke rammer 1 av 4. Hva som er vanskelig her i livet er subjektivt, men noen ganger trenger man å få litt perspektiv også.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #9 Skrevet 2. april 2019 Dette høres utrolig lite "morsomt" ut... Men så er hele konseptet med Aprilsnarr temmelig kjedelig da... Anonymkode: 2fee2...8a1 2
Puselusk Skrevet 2. april 2019 #10 Skrevet 2. april 2019 1 minutt siden, Anonymus Notarius said: Jeg skrev "synes heller" som i at hvis noen skulle vært fornærma var det heller dem som hadde mista et barn. Det er nok snakk om "vanlig" spontanabort, da senabort virkelig ikke rammer 1 av 4. Hva som er vanskelig her i livet er subjektivt, men noen ganger trenger man å få litt perspektiv også. Ja, men om noen har en spontanabort i fks uke 21,og får en stor sorgreaksjon over at man selv opplever å miste et barn, så hadde jeg syntes det var smålig at folk skulle hengt seg opp i dette og bruke argumenter som type "det kan ikke kalles et barn, det er bare et foster og du kan ikke sørge så mye" og blitt fornærmet. Det er så unødvendig. Som du selv sier er vanskelige ting i livet subjektivt, og å sette flere subjektive opplevelser mot hverandre er et dead end prosjekt. Man kan la slike ting være, og godta at mennesker opplever og takler ting forskjellig. Om noen opplever at hun mister et barn i spontanabort så er det reellt for henne, end of story. Når det er sagt mener jeg også at det er feil å gå ut og si "å spontanabortere er like ille som å miste en nyfødt" f.eks. Som sagt jeg synes sammenligning av sånn i alle retninger blir for dumt, og man kommer ingen vei med det. Det er fint med perspektiv, og jeg ser jo at det finnes ulike. Men jeg har snakket med personer der en mistet i spontanabort, og en mistet i krybbedød. Begge opplevde å miste et barn. Det eneste jeg kan konkludere med var at begge følte det som svært vanskelig, og at det er den opplevelsen den enkelte har som teller for personen. Jeg føler ikke jeg har rett til, eller noen reell "menneskekompetanse" til å vurdere det opp mot hverandre. Det er to ulike situasjoner, og to ulike opplevelser. De må tas som de er og hver for seg. 5
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #11 Skrevet 2. april 2019 Tenker ikke på hvem som blir såret, da det er litt for hårsårt for min smak og ja, jeg ville brukt "skjerp deg". Tenker mer på det at en slik spøk ikke er morsom i det hele tatt. Du føler deg bare jævlig dum som går på den eller enda verre, enda dummere om det ikke var en spøk og de la det opp til 1. April med vilje. Ei som gjorde akkurat dette i fjor, ble fly forbannet når folk ikke gratulerte henne dagen etter. 1. April la hun ut en "X skal bli storebror!" med ultralydbilde og noen gratulerte, de fleste "haha aprilsnarr", hun selv skrev at det var en spøk 2 ganger i kommentarfeltet. Dagen etter "Dobbel aprilsnarr, jeg er gravid!" og når ingen trudde på henne så ble hun fly forbannet. Kom den posten over hvor frekke folk var som ikke gratulerte, det var ikke en eneste gratulasjon 2. april. 🙄 I år så skrev hun et sinna-innlegg over hvor patetiske vennene hennes er som ikke tåler en spøk. Så i år droppet hun den. Hurra. Det med spøk om graviditet er for meg verdens barnsligste og mest meningsløst aprilsnarr. Blir nesten litt irritert på de som velger å bruke den. Var to som gjorde det i går. Folk som får masse kommentarer og masse klikk, fikk nesten ingenting og de fleste poengterte at det var aprilsnarr. Så tydeligvis ikke bare jeg som ikke liker den. Anonymkode: 7da59...190 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #12 Skrevet 2. april 2019 Jeg har ikke tenkt voldsomt på det, men en bekjent postet den på Face, og den bekjente har måttet føde en død baby. Så da reflekterte jeg i 2 sekunder over at jo, noen synes dette er lettkrenka - men samtidig ville jo ingen dratt en aprilsnarr om at man hadde fått kreft men at det ikke var livsfare. Jeg kunne synes det var festlig når vi var 20 år (det var jo uvanlig da at eksempelvis ei singel venninne var gravid) men nå som vi er voksne ler jeg ikke av spøken - men jeg blir heller ikke provosert eller føler meg krenka. En (voksen) bekjent dro den på Facebook (og hun var faktisk gravid med søsken men lot som det var aprilsnarr). Akkurat timingen var dårlig fordi jeg åpnet den meldingen når jeg lå nyoperert på sykehus grunnet ufrivillig sekundær barnløshet og var i rimelig kjip form - mens for henne var det så enkelt å bli gravid uten redsel for SA eller alvorlig sykdom etc at hun tenkte det var gøy å ha det som aprilsnarr. JEG ble jo ikke krenka, men akkurat da lo jeg ikke heller. Jeg var mest lei meg, og skulle helt ærlig ønske at hun ikke vitset med det men heller bare delte en fantastisk nyhet. Så selv om jeg ikke synes det er drøyt, så fikk jeg jo en vond klump i magen. Og det trenger selvsagt ingen hensynta, men sånn er det. Anonymkode: b6bd1...50b 4
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #13 Skrevet 2. april 2019 Jeg syns ikke det er morsomt. Er et sensitivt tema for mange. Og for noen å plutselig få den spøken slengt i tryne når man selv kanskje har prøvd i mange år er utrolig sårende. Det er ikke noe å spøke med. Syns heller ikke det er greit å ta den spøken mot en kjæreste. Hva om han ble kjempe glad, så deretter knust? Finnes andre ting å spøke med. Anonymkode: e8bf0...71a 4
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #14 Skrevet 2. april 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Synes det er morsomt når noen gjør det motsatte, nemlig avslører graviditet på første april fordi det er sant Anonymkode: 34065...7b6 Det gjorde jeg i går😁 Anonymkode: a0f81...eea
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #15 Skrevet 2. april 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det gjorde jeg i går😁 Anonymkode: a0f81...eea Sånn fordi det var første april og morsom spøk? Jeg vet ikke om jeg helt skjønner greia....hvor er humoren? Anonymkode: b6bd1...50b
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #16 Skrevet 2. april 2019 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sånn fordi det var første april og morsom spøk? Jeg vet ikke om jeg helt skjønner greia....hvor er humoren? Anonymkode: b6bd1...50b Hun sa at hun var gravid og var det. Humoren et at en del tror at de tuller siden det var 1. april. Anonymkode: 78c66...dd9 3
Thyra Skrevet 2. april 2019 Forfatter #17 Skrevet 2. april 2019 Jeg mener det er forskjell på å legge det ut som en generell spøk på Facebook, og å si det direkte til noen man vet er ufrivillig barnløs eller akkurat har mistet. Det siste framstår som noe ufølsomt. Det samme om man forteller foreldrene sine at de (endelig) skal bli besteforeldre, noe man vet de har ønsket seg. Men jeg tenker generelt at alle morsdagspostene på Facebook må være sårere for ufrivilig barnløse enn en aprilsspøk. 3
Thyra Skrevet 2. april 2019 Forfatter #18 Skrevet 2. april 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke tenkt voldsomt på det, men en bekjent postet den på Face, og den bekjente har måttet føde en død baby. Så da reflekterte jeg i 2 sekunder over at jo, noen synes dette er lettkrenka - men samtidig ville jo ingen dratt en aprilsnarr om at man hadde fått kreft men at det ikke var livsfare. Jeg kunne synes det var festlig når vi var 20 år (det var jo uvanlig da at eksempelvis ei singel venninne var gravid) men nå som vi er voksne ler jeg ikke av spøken - men jeg blir heller ikke provosert eller føler meg krenka. En (voksen) bekjent dro den på Facebook (og hun var faktisk gravid med søsken men lot som det var aprilsnarr). Akkurat timingen var dårlig fordi jeg åpnet den meldingen når jeg lå nyoperert på sykehus grunnet ufrivillig sekundær barnløshet og var i rimelig kjip form - mens for henne var det så enkelt å bli gravid uten redsel for SA eller alvorlig sykdom etc at hun tenkte det var gøy å ha det som aprilsnarr. JEG ble jo ikke krenka, men akkurat da lo jeg ikke heller. Jeg var mest lei meg, og skulle helt ærlig ønske at hun ikke vitset med det men heller bare delte en fantastisk nyhet. Så selv om jeg ikke synes det er drøyt, så fikk jeg jo en vond klump i magen. Og det trenger selvsagt ingen hensynta, men sånn er det. Anonymkode: b6bd1...50b Det kan jo også være litt morsomt om hun som legger det ut er 50 år, eller om hun har 5 barn fra før og legger ut et ultralydbilde av trillinger...? 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #19 Skrevet 2. april 2019 7 timer siden, Catalina Culès skrev: Snakk om å være hårsår. Enig her altså, klarer ikke skjønne hva som er så forferdelig🙄 Anonymkode: 9462d...ded 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #20 Skrevet 2. april 2019 Nei, jeg orker bare ikke det det krenket-greiene mer! Jeg har brukt gravid-spøk 1.april jeg og syns den dag i dag at det var fornøyelig og morsomt. Nekter å la min humor forandres fordi folk ikke tåler en dritt. Jeg kan spøke med alt inkl sykdom og død. Og det kommer jeg til å fortsette med. Anonymkode: 56a9d...926 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå