AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #1 Skrevet 2. april 2019 Hei! Jeg og mannen min er begge født og oppvokst i Oslo-området, og jeg er nå gravid med vårt første barn. Vi er litt lei av kjaset og maset i storbyen, og vurderer derfor lyst til å etablere oss på et helt nytt sted, gjerne på en helt annen kant av landet. Vi har tenkt på Kristiansand, Stavanger, Bergen, Ålesund, Bodø, eller noen enda mindre steder, avhengig av hvor det er jobb å få. Jeg er lærer, og mannen min er jurist/advokat, så vi har perfekte jobber for å kunne flytte hvor som helst i landet. Noen som har erfaringer med å bare flytte langt av sted uten å ha noe nettverk eller tilknytning til stedet? Hvor flyttet dere, og hvordan var det å etablere seg? Noen som har forslag til steder? Anonymkode: 56628...9d0
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #2 Skrevet 2. april 2019 Har gjort det, og det gikk helt fint. Ønsker ikke oppgi til/fra steder, men jeg flyttet til den andre siden av landet vårt. Anonymkode: f7301...022
Durinur Skrevet 2. april 2019 #3 Skrevet 2. april 2019 Det har fungert helt OK for min del, men om dere ønsker å bli en del av lokalsamfunnet krever det at dere går aktivt inn for det. Men om dere er sosiale og bruker litt tid på å bli kjent med folk så kommer det nok til å gå helt fint.
Tvist Skrevet 2. april 2019 #4 Skrevet 2. april 2019 Har gjort det flere ganger. Ikke så lett å få venner i voksen alder, sikkert enklere om man har barn.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #5 Skrevet 2. april 2019 Vi gjorde det da barna var små, og savnet nærheten til besteforeldre, særlig. Det å ha litt avlasting i hverdagen, det å ha besteforeldre i nabolaget og å oppleve at de var tilstede i oppveksten, det ble viktig for oss. Vi flyttet tilbake etter hvert. Anonymkode: f0334...dc0
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #6 Skrevet 2. april 2019 Synes det ikke er smart å flytte fra Oslo. I Oslo har du alt. En pulserende by med alle tilbud, kort vei til marka og sjøliv, og et skikkelig sommerklima. Å havne i forblåste Bodø eller Ålesund hvor alt er dødt etter kl 16... Ikke smart. Anonymkode: 34855...6d8 3
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #7 Skrevet 2. april 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes det ikke er smart å flytte fra Oslo. I Oslo har du alt. En pulserende by med alle tilbud, kort vei til marka og sjøliv, og et skikkelig sommerklima. Å havne i forblåste Bodø eller Ålesund hvor alt er dødt etter kl 16... Ikke smart. Anonymkode: 34855...6d8 Haha - det er MYE man mangler i Oslo!😂😂😂 Anonymkode: 33c2d...362
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #8 Skrevet 2. april 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Haha - det er MYE man mangler i Oslo!😂😂😂 Anonymkode: 33c2d...362 Som hva da? Anonymkode: 34855...6d8 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #9 Skrevet 2. april 2019 Har gjort det flere ganger. Både som barn og som voksen (med barn). Har best erfaring med byer. Vanskeligere å komme som innflytter på småsteder. Det er min erfaring, andre har kanskje en annen. Dere må være litt frempå for å bli kjent med folk uansett. Men med småbarn er det egentlig lettest. Ta kontakt med folk på helsestasjon, barnehage, babysang og slikt. Anonymkode: 003e3...c52
SoWhat? Skrevet 2. april 2019 #10 Skrevet 2. april 2019 Tenker dere har gode forutsetninger. Dere jobber begge i yrker hvor dere har lett for å,-må komme i kontakt med andre. Vil tro det er lettere for dere å bli kjent med kollegaer og andre? Ikke at det må være sånn, men tenker det kan være en fordel. Ville også finne ut om det var ulike foreninger, klubber ol hvor dere har felles intr og kan møtes. Veldig lett å bli kjent sånn. Vet ikke hvilke av byene du nevner som er best da, men Ålesund er en vakker by 🙂
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #11 Skrevet 2. april 2019 du er jo uansett ikke alene. jeg skal flytte til oslo, mutters alene, kjenner ingen der. godt voksen, mye syk-tror neppe jeg får nettverk😅 du ligger godt an ts Anonymkode: 85539...abe
Pillarguri Skrevet 2. april 2019 #12 Skrevet 2. april 2019 Dere har jo alle forutsetninger for å kunne få et godt liv andre steder enn Oslo. Men, det kan være mye god hjelp i familie når man har småbarn. Dere må ikke undervurdere nettverket der familien er. Når det er sagt, så kommer det jo an på hvilke interesser i livet dere har. Hvis dere er glad i å gå på ski f. eks. så er ikke Vestlandet noe sjakktrekk. Det å få nye venner er ikke vanskelig hvis man er litt utadvendt og byr på seg selv. Med småbarn så kommer det også naturlig nye mennesker inn i livet pga barnet. (Barnehage, skole, fritidsaktiviteter og lign.) Lykke til 😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå