Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et boliglån på litt over 2 millioner, som jeg fikk innvilget for ca. 10 mnd siden.

Det er et annuitetslån. Tenkte ikke noe over det, og diskuterte ikke lånetyper da jeg signerte heller. Virket som om dette er/var standard.

Men i det siste har jeg tenkt på at jeg egentlig hadde ønsket serielån  -fordi det er motiverende at terminbeløpene synker etter hvert, og fordi jeg kan takle de høye terminbeløpene i starten.

Men, er det mulig å omgjøre lånet nå? Er det for sent, eller blir det i så fall et stort gebyr?

Anonymkode: 3fb77...d4b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke bare betale ekstra eller redusere løpetiden på lånet? 

Anonymkode: 75732...0a4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo bare betale inn ekstra.

Anonymkode: 99a4a...347

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo bare betale inn ekstra.

Anonymkode: 99a4a...347

Jo, men avdragene/terminbeløpet vil jo ikke blir mindre uansett....

AnonymBruker
Skrevet

For seint er det ikke. Ta konakt med banken så ordner de nok det, hvor stort gebyret blir vet jeg ikke. 

Anonymkode: 7f5c8...fbe

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er bare å betale inn mindre og mindre ekstra. Ulempen er at du taper på at terminbeløpene blir lavere, men det gjør du hvis man kaller det serielån også.

Anonymkode: 4d4e6...e7a

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke for sent nei. 
Det vil nok gå som refinansiering, siden det er endring av vilkårene. 
Det kan hende du må sende inn dokumentasjon igjen på inntekt og slikt, og det kan bli ett gebyr. 
Hva gebyret er kommer an på banken og eventuelt kundekonseptet. Sist jeg refinansierte lånet så var gebyret 5-6000,-. 

Anonymkode: d70b9...d71

Gjest Albbas
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Men hvorfor ønsker du mindre terminbeløp? Er det ikke mer motiverende å krympe lånets løpetid, enn å bare krympe terminbeløpet? 

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg betaler inn ekstra på mitt annuitetslån kan jeg velge om avdragene skal bli mindre eller om løpetiden skal gå ned. Jeg har valgt at avdragene blir mindre, så jeg ser jo at de går ned ved å betale inn ekstra. 

Anonymkode: 692ae...30a

AnonymBruker
Skrevet

Fra en annen tråd om samme emne, har jeg forstått det sånn at lånets løpetid beholdes om du betaler inn ekstra (som om det var et serielån), og at resterende innbetalinger omregnes utifra det du har betalt. Terminbeløpene blir altså mindre, selv om lånet fremdeles er et annuitetslån. Men jeg garanterer ikke at dette stemmer; kontakt banken og spør.

Anonymkode: 862b2...c1f

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Albbas skrev:

Men hvorfor ønsker du mindre terminbeløp? Er det ikke mer motiverende å krympe lånets løpetid, enn å bare krympe terminbeløpet? 

Begge deler er motiverende.

Gjest Albbas
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Begge deler er motiverende.

Økonomisk sett bør du motiveres av å betale mest mulig fortest mulig. Da er det ikke lurt å betale lavere terminbeløp etterhvert som tiden går, men heller betale max av det du greier. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...