AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #1 Skrevet 2. april 2019 Jeg sliter litt med stebarn. Nettopp fordi de forventer så mye. Hele tiden. Eksempel: Vi har bestilt oss sydenferie. Hotell med flere typer basseng, sklier, rett ved stranden og like ved sentrum. Vi har i tillegg små barn, så her prøver man å legge til rette for alle sammen. Jeg mener at dette er ypperlig. Stedet vi skal reise til inneholder ikke badeland, tivoli osv, så det blir eventuelt at far og de største barna leier en bil/sykler en av dagene. Men pga. to mindre barn så ønsker jeg at mannen holder seg i nærheten ellers i ferien slik at jeg slipper å slite meg ut. Dette er jo grunnen til at vi valgte denne typen hotell, slik at de to eldste kan underholde seg selv litt også. Men også på ett litt "kjedelig" sted slik at det ikke blir masing om å dra på badeland tivoli osv. Og så kommer det fra min superrastløse stedatter på 13 da vi viser og forteller. Vi må jo finne på noe annet også! Hva skal vi gjøre på i syv dager?? Hva i all verden annet er det hun tenker seg da egentlig? Hennes mor har kun disse to store barna når de reiser på ferie. De pleier da å dra på masse utflukter og markeder osv.. Men hun må da skjønne at vi ikke kan farte slik med to babyer??? Anonymkode: 29b60...06e
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 Populært innlegg #2 Skrevet 2. april 2019 1 - det er en kjent sak at tenåringer er selvsentrerte, dette kan ikke overraske deg. 2 - når dere har lagt opp ferien for babyer forstår jeg godt at det er kjedelig for henne. Hun er stor nok til å ikke underholdes av babygreiene, men ikke gammel nok til å synes det er digg å bare "slappe av" på ferie. Her syns jeg dere har gjort en litt dårlig jobb med å ta hensyn til 13åringen rett og slett. Anonymkode: 27310...29d 91
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #3 Skrevet 2. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: 1 - det er en kjent sak at tenåringer er selvsentrerte, dette kan ikke overraske deg. 2 - når dere har lagt opp ferien for babyer forstår jeg godt at det er kjedelig for henne. Hun er stor nok til å ikke underholdes av babygreiene, men ikke gammel nok til å synes det er digg å bare "slappe av" på ferie. Her syns jeg dere har gjort en litt dårlig jobb med å ta hensyn til 13åringen rett og slett. Anonymkode: 27310...29d Leste du ikke innlegget mitt?? Vi HAR lagt opp ferien etter de store barna med stort hotell, sklier, flere typer badebasseng og stranden med strandaktiviteter og sentrum like ved.. hadde vi lagt opp ferien etter babyene hadde jo ett lite plaskebasseng på verandaen vert nok... evt. ett all inclusivehotell langt unna sentrum. Men takk... jeg er jo stemor, så alt jeg gjør er jo dårlig jobb uansett Anonymkode: 29b60...06e 21
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #4 Skrevet 2. april 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Leste du ikke innlegget mitt?? Vi HAR lagt opp ferien etter de store barna med stort hotell, sklier, flere typer badebasseng og stranden med strandaktiviteter og sentrum like ved.. hadde vi lagt opp ferien etter babyene hadde jo ett lite plaskebasseng på verandaen vert nok... evt. ett all inclusivehotell langt unna sentrum. Men takk... jeg er jo stemor, så alt jeg gjør er jo dårlig jobb uansett Anonymkode: 29b60...06e Jeg driter i at du er stemor, jeg bare sier at jeg forstår at tenåringen kanskje syns det er litt kjedelig. Hun syns kanskje ikke det er "kult" nok eller gøy nok med sklier og badebasseng, og kanskje hun ikke har så lyst til å være nær kjipe voksne hele tiden. Husker du ikke hvordan du var da du var 13? Hun kommer sikkert til å kose seg uansett, men jeg forstår hvorfor hun reagerer. Anonymkode: 27310...29d 41
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #5 Skrevet 2. april 2019 Så du mener at hele familie bare skal henge ved bassenget i syv dager? Synes det er et positivt tegn at de store barna har lyst til å være litt aktive også. Dere kan vel dra på tur alle sammen, ellers så tipper jeg faktisk du klarer å ta deg av dine egne barn noen timer om dagen uten å bli "helt utslitt" - ha ha. Anonymkode: ead5d...55e 39
Gjest ServiceManagerFrue Skrevet 2. april 2019 #6 Skrevet 2. april 2019 Jeg synes det er du som virker kjip.. Du sier dere med vilje har valgt et litt kjedelig sted slik at det ikke skal bli mas om å gjøre ting. Dere kan jo ta med småbarna på tivoli og badeland. Hun høres ut som en helt normal 13 åring som er ivrig og gleder seg. Jeg har to barn på 1 og 2 år, og er stemamma til ei på 17 år. Vi var på ferie sa 2 åringen var bare 7 mnd gammel. Kjørte buss hit og dit, tivoli, badeland, kjøpesenter, båttur osv. Mindre stress å ta med hele gjengen (eller la far og hans barn kose seg på aktiviteter bare de) enn å la de store barna gå og kjede seg
Vera Skrevet 2. april 2019 #7 Skrevet 2. april 2019 Du legger altfor mye trykk på at du er stemor og de er stebarn.. 38
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #8 Skrevet 2. april 2019 Det er helt vanlig at tenåringer synes ferien foreldrene planlegger er døll, og at de hadde forventninger til noe som ikke lar seg gjennomføre. Jeg hatet at foreldrene mine skulle på campingvognferie hver sommer. Slike krangler er en del av det å ha tenåringsbarn tror jeg. Dagens 13-åringer blir forresten ikke bare påvirket av klassekamerater, men også gjerne av ulike influensere som reiser på sponsede luksusferier hele tiden. Man ender vel opp med å tro det er helt normalt å få spandert ferie til spennende destinasjoner med fly på første klasse og bo på den dyreste suiten, med gaver på senga, blomsterbukett for å ønske deg velkommen og et spennende «opplegg» hver dag. Anonymkode: 1b001...c1c 5
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #9 Skrevet 2. april 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Så du mener at hele familie bare skal henge ved bassenget i syv dager? Synes det er et positivt tegn at de store barna har lyst til å være litt aktive også. Dere kan vel dra på tur alle sammen, ellers så tipper jeg faktisk du klarer å ta deg av dine egne barn noen timer om dagen uten å bli "helt utslitt" - ha ha. Anonymkode: ead5d...55e nei. det er ikke det jeg mener.. Hvor vi skal har man mulighet til å drive med aktiviteter på stranden, dra til sentrum på shopping, leie bil eller sykler en dag (som jeg skrev over) eller finne på noe annet ved bassengene og skliene. Men at far skal være tilstede eller i nærheten mesteparten av tiden mener jeg at er rettferdig. 2 minutter siden, ServiceManagerFrue skrev: Jeg synes det er du som virker kjip.. Du sier dere med vilje har valgt et litt kjedelig sted slik at det ikke skal bli mas om å gjøre ting. Dere kan jo ta med småbarna på tivoli og badeland. Hun høres ut som en helt normal 13 åring som er ivrig og gleder seg. Jeg har to barn på 1 og 2 år, og er stemamma til ei på 17 år. Vi var på ferie sa 2 åringen var bare 7 mnd gammel. Kjørte buss hit og dit, tivoli, badeland, kjøpesenter, båttur osv. Mindre stress å ta med hele gjengen (eller la far og hans barn kose seg på aktiviteter bare de) enn å la de store barna gå og kjede seg ett kjedelig sted, men ett hotell med mange aktiviteter, slik at vi slipper å dra andre steder hver dag. Man reiser da ikke til en idyllisk sydhavsøy for å reise rundt på kjøpesentre, tivoli og badeland.. da går man heller litt tur i nærområdet og nyter sydenværet. dessuten så tviler jeg på at de kommer til å kjede seg. De har muligheter for bading, vannsklier, beachvolley, leie av super og andre vannaktiviteter, shopping, ungdom"klubb" på hotellet... Anonymkode: 29b60...06e 6
Fugleskremsel Skrevet 2. april 2019 #10 Skrevet 2. april 2019 Du kan jo forklare alle barna at hvis de ikke er fornøyd så avbestiller dere, så kan alle være hjemme istedet. 15
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #11 Skrevet 2. april 2019 Akkurat nå, Fugleskremsel skrev: Du kan jo forklare alle barna at hvis de ikke er fornøyd så avbestiller dere, så kan alle være hjemme istedet. 🙉 Anonymkode: 29b60...06e 4
skruf Skrevet 2. april 2019 #12 Skrevet 2. april 2019 Jeg forstår stedatteren litt her; hun er 13 og i den alderen er det ikke like kjekt å herje rundt i basseng og i vannsklier. Hun er også i den alderen at det er ikke like lett å få ferievenner. En 7-åring ville løpt bort til andre barn på samme alder og bare sagt «hei, skal vi ta sklia sammen» også hadde de hatt det kjekt resten av ferien. For en tenåring vil det ikke være naturlig å gjøre noe sånt. For 13-åringen blir dette barnslig. Ikke er det kjekt å svømme rundt alene heller, ei heller å løpe rundt alene og ta sklier. Håper dere i det minste tenker på å gjøre noe sammen med 13-åringen; f.eks dykkelek i bassenget, kaste ball med hverandre i vannet, Ping-pong-spilling på stranda, benytte dere av ulike tilbud på stranda hvis det er det (bananbåt, vannscooter..), kortspill på verandaen etter at de små har lagt seg osv. Trenger ikke aktivisere hele dagen såklart, men daglig finne på noe med tenåringen også, ikke la henne gå helt på selvstyr. Synes også at mannen og de eldste kunne tatt ei utflukt en dag, trenger ikke være hele dagen, og noen timer alene med de små bør gå greit 22
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #13 Skrevet 2. april 2019 Akkurat nå, skruf skrev: Jeg forstår stedatteren litt her; hun er 13 og i den alderen er det ikke like kjekt å herje rundt i basseng og i vannsklier. Hun er også i den alderen at det er ikke like lett å få ferievenner. En 7-åring ville løpt bort til andre barn på samme alder og bare sagt «hei, skal vi ta sklia sammen» også hadde de hatt det kjekt resten av ferien. For en tenåring vil det ikke være naturlig å gjøre noe sånt. For 13-åringen blir dette barnslig. Ikke er det kjekt å svømme rundt alene heller, ei heller å løpe rundt alene og ta sklier. Håper dere i det minste tenker på å gjøre noe sammen med 13-åringen; f.eks dykkelek i bassenget, kaste ball med hverandre i vannet, Ping-pong-spilling på stranda, benytte dere av ulike tilbud på stranda hvis det er det (bananbåt, vannscooter..), kortspill på verandaen etter at de små har lagt seg osv. Trenger ikke aktivisere hele dagen såklart, men daglig finne på noe med tenåringen også, ikke la henne gå helt på selvstyr. Synes også at mannen og de eldste kunne tatt ei utflukt en dag, trenger ikke være hele dagen, og noen timer alene med de små bør gå greit selvfølgelig.. jeg skriver bare at jeg ønsker at mannen holder seg i nærheten.. jeg ønsker jo ikke å ligge pal på en solseng i syv dager jeg heller.. Ballkasting og morsomheter på stranda er jo noe jeg ønsker også. Om kveldene så pleier vi å legge de minste i vogna å dra ut å spise når vi er på ferie, så det er jo mange muligheter der også. Jeg skrev også over her at mannen og eldste kan finne på noe en dag, men at jeg ønsker at han holder seg i nærheten ellers. En halv dag eller en time her og der er heller ingen problemer for meg.. Det er derfor jeg ikke ser problemet til stedatter her.. dette har hun fått nøye forklart Anonymkode: 29b60...06e 4
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #14 Skrevet 2. april 2019 Men det er ikke noe du trenger "å slite med". Hun er 13 år. Sånn er det. Dette er ikke drømmeferien hennes, men blir helt sikkert fantastisk bra. Hun kan da allikevel ønske seg storby, Disney-world, Karibia, safari, mer action, mer utflukter. Hva så? Du sliter med at hun ikke syns det er ypperlig, og hun ikke har perspektivet der og da når hun ser på bildene: "ja, siden babyene er med, så må jo dette legges opp etter dem, og stemor ønsker å ha pappa med seg hele tiden, så det blir ingen utflukter". Ypperlig er det bare for deg og de minste. Helt ok blir det sikkert for alle, men ikke drømmeferien. Hva så? Anonymkode: 29d16...c17 13
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #15 Skrevet 2. april 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: selvfølgelig.. jeg skriver bare at jeg ønsker at mannen holder seg i nærheten.. jeg ønsker jo ikke å ligge pal på en solseng i syv dager jeg heller.. Ballkasting og morsomheter på stranda er jo noe jeg ønsker også. Om kveldene så pleier vi å legge de minste i vogna å dra ut å spise når vi er på ferie, så det er jo mange muligheter der også. Jeg skrev også over her at mannen og eldste kan finne på noe en dag, men at jeg ønsker at han holder seg i nærheten ellers. En halv dag eller en time her og der er heller ingen problemer for meg.. Det er derfor jeg ikke ser problemet til stedatter her.. dette har hun fått nøye forklart Anonymkode: 29b60...06e Men hvorfor det egentlig? Når man har barn med så stort aldersspenn så er det jo helt normalt at man deler seg opp litt. Anonymkode: ead5d...55e 26
Hattifnatti Skrevet 2. april 2019 #16 Skrevet 2. april 2019 9 minutter siden, Fugleskremsel skrev: Du kan jo forklare alle barna at hvis de ikke er fornøyd så avbestiller dere, så kan alle være hjemme istedet. Nei ikke gjør det! Det blir for passiv aggressivt og det vil i hvertfall sette sinnet i kok hos en 13-åring. 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #17 Skrevet 2. april 2019 Jeg tror du lager et større problem ut av dette enn det egentlig er. Iallefall synes jeg det er vanskelig å få tak på hva som er kjempeproblematisk her. OK, så er ikke trettenåringen hundre prosent fornøyd, og ser ikke helt din side av saken, men det blir nok en fin freie uansett. Dette er ikke noe å furte over for noen av dere. Anonymkode: bb216...638 12
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #18 Skrevet 2. april 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvorfor det egentlig? Når man har barn med så stort aldersspenn så er det jo helt normalt at man deler seg opp litt. Anonymkode: ead5d...55e har du hatt veldig aktive tvillinger på under året? Det er normalt at fedrene hjelper til, da jeg ikke har fire hender. Jeg skal da ha ferie jeg også. Når de store barna (ja, de er to de også) omtrent er selvgående så sier det jo seg selv at far bør ha hovedfokus på de minste.. Anonymkode: 29b60...06e 14
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #19 Skrevet 2. april 2019 For meg høres dette ut som en normal tenåring. At hun er stebarn har ikke noe med saken å gjøre. Si til henne at hun og faren kan finne på noe bare de en dag, men ellers blir det rolig ferie med mye bading. Alle tenåringer synes vel at ferie med foreldre er døll? Anonymkode: 72160...ba6 7
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #20 Skrevet 2. april 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg tror du lager et større problem ut av dette enn det egentlig er. Iallefall synes jeg det er vanskelig å få tak på hva som er kjempeproblematisk her. OK, så er ikke trettenåringen hundre prosent fornøyd, og ser ikke helt din side av saken, men det blir nok en fin freie uansett. Dette er ikke noe å furte over for noen av dere. Anonymkode: bb216...638 jeg spurte bare.. fordi jeg kjenner at jeg blir irritert over barn som sier: skal vi "bare" gjøre det??? Anonymkode: 29b60...06e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå