AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #1 Skrevet 2. april 2019 Hva gjør jeg, når jeg har et barn med ADHD, som får skyld for all elendighet som skjer på skolen??? Hun er ikke feilfri, men beskyldes bla av voksne ansatte på skolen, for ting som aldri har skjedd, viser det seg i ettertid. Jeg forventer av voksne mennesker, at de ser ting med egne øyne, før de kommer med beskyldninger. Jeg forsvarer ikke barnet mitt for enhver pris, men kan ikke sitte og se på at hun får skylda for all ting! Har tatt dette opp med skolen, men kommer ikke videre. Anonymkode: 398c5...386
Gjest WhisperingWind Skrevet 2. april 2019 #2 Skrevet 2. april 2019 Har barnet spesialpedagog/assistent? Har dere samarbeid med ppt/bup? Hva konkrete ting har dere gjort?
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #3 Skrevet 2. april 2019 Vi har hatt samme problemet med det ene barnet her. Hun ble syndebukken på skolen. Det var lett å fyre hun opp og få henne sint. Var lett å ta hun på ting. Det var mange som sto sammen og løy om ting hun liksom hadde gjort. Vi måtte få henvising til Bup, (Og de fant jo selvsagt ingen diagnose på hun) de sendte oss videre til ett lavterskeltilbud i kommunen. Det var så bra! Vi kom til en spes ped og sosionom som virkelig hørte på oss, og hørte på problemene vi hadde med skole og andre foreldre. De var ett par dager på skolen for å observere hennes samspill med andre barn, og hva andre gjorde mot hun, og de så ganske mye av det ingen andre så, men vi visste jo at det var noe. De tok skolen etter dette og skolen måtte gjøre endringer. Så mitt tips er å ta det videre. Sjekk om i kommunen har noe tilbud. Anonymkode: c0a94...6b7 7
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #4 Skrevet 2. april 2019 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har hatt samme problemet med det ene barnet her. Hun ble syndebukken på skolen. Det var lett å fyre hun opp og få henne sint. Var lett å ta hun på ting. Det var mange som sto sammen og løy om ting hun liksom hadde gjort. Vi måtte få henvising til Bup, (Og de fant jo selvsagt ingen diagnose på hun) de sendte oss videre til ett lavterskeltilbud i kommunen. Det var så bra! Vi kom til en spes ped og sosionom som virkelig hørte på oss, og hørte på problemene vi hadde med skole og andre foreldre. De var ett par dager på skolen for å observere hennes samspill med andre barn, og hva andre gjorde mot hun, og de så ganske mye av det ingen andre så, men vi visste jo at det var noe. De tok skolen etter dette og skolen måtte gjøre endringer. Så mitt tips er å ta det videre. Sjekk om i kommunen har noe tilbud. Anonymkode: c0a94...6b7 *henne Anonymkode: 396ab...d29 4
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #5 Skrevet 2. april 2019 Huff. Slik skal det virkelig ikke være. Jeg ville forventet at voksne mennesker evnet å se at «sannheten» ikke alltid er det som tilsynelatende er åpenbart. Anonymkode: ff826...b19 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #6 Skrevet 2. april 2019 Jeg har også et slikt barn. Han har også ADHD, med tourettes i tillegg. Han ble mobbet av en gjeng som synes det var gøy å egge ham opp slik han ble sint, for så å spille offer for voksne etterpå når sønnen min tok igjen. Heldigvis ble det oppdaget av lærere etter en stund og foreldrene til de barna det gjaldt ble varslet, så det har heldigvis stoppet nå. Anonymkode: 8d8b0...c17 7
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #7 Skrevet 2. april 2019 Hadde det sånn med min yngste som hadde høytfungerne autisme. Før var det lett å få barnet ut av seg. Og det benyttet de seg av. Be skyllebukk for masse. Bort glemte klær. Og en gang var det en som påstå at ungen min hadde klippet i stykker jakka . Fikk en sinna mamma som kjæftet meg huden fyll. Lærer trodde på den andre så ungen min måtte begynne å henge av seg klær lang bort fra de andre. Og litt mobbing vel må tåle litt mente lærer. Var jo mitt barn feil at det var litt sært. Og jakka viste seg og være eier av jakka som ville ha ny. Noen unskylding har vi aldri fått. Vi bytta skole. Anonymkode: 629e6...591 4
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #8 Skrevet 2. april 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde det sånn med min yngste som hadde høytfungerne autisme. Før var det lett å få barnet ut av seg. Og det benyttet de seg av. Be skyllebukk for masse. Bort glemte klær. Og en gang var det en som påstå at ungen min hadde klippet i stykker jakka . Fikk en sinna mamma som kjæftet meg huden fyll. Lærer trodde på den andre så ungen min måtte begynne å henge av seg klær lang bort fra de andre. Og litt mobbing vel må tåle litt mente lærer. Var jo mitt barn feil at det var litt sært. Og jakka viste seg og være eier av jakka som ville ha ny. Noen unskylding har vi aldri fått. Vi bytta skole. Anonymkode: 629e6...591 Jeg blir målløs over voksne mennesker. 😨 Anonymkode: ff826...b19 7
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #9 Skrevet 2. april 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde det sånn med min yngste som hadde høytfungerne autisme. Før var det lett å få barnet ut av seg. Og det benyttet de seg av. Be skyllebukk for masse. Bort glemte klær. Og en gang var det en som påstå at ungen min hadde klippet i stykker jakka . Fikk en sinna mamma som kjæftet meg huden fyll. Lærer trodde på den andre så ungen min måtte begynne å henge av seg klær lang bort fra de andre. Og litt mobbing vel må tåle litt mente lærer. Var jo mitt barn feil at det var litt sært. Og jakka viste seg og være eier av jakka som ville ha ny. Noen unskylding har vi aldri fått. Vi bytta skole. Anonymkode: 629e6...591 Vår datter ble også behandlet dårlig av personalet i BHG. Det var tydelig at hun ble sett på som «problembarn». Kort oppsummert kunne hun bli frustrert for ting og istedenfor å møte henne med omsorg så trigget de ofte nytt sinne via å skulle «lære henne» i bestemte situasjoner hva som var greit og ikke. Det ble altså dager med mye konflikt. Ville hun ha gul lue skulle personalet virkelig sørge for at hun hadde på den røde. Det var jo kjempeviktig at hun lærte hvem som var sjef og å «innfinne seg». ALT ble en kamp, og siden hun var viljesterk, hadde bestemte ønsker og sa imot, var det så mye konflikt og uro. Det virket som om de skulle nærmest «knekke» henne. Hun var to år (!!) Vi byttet også, til ny barnehage. Der valgte de sine kamper, og når hun lærte at hun ikke trengte å «sloss» for å få bestemme små ting selv (hvilken farge på lua) - så roet også barnet seg. Ingen konflikter slik som før. Noen ganger er det eneste og beste løsning: å komme seg langt bort! Gi barnet en ny sjanse. Anonymkode: f04ef...1cc 3
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #10 Skrevet 2. april 2019 Vi har faktisk flyttet, men barnet går fortsatt på samme skole. Ønsker at hun skal være skikkelig igang med ADHD medisin før bytte av skole. Da tror jeg hun får en ny og bedre start. Det er bare så utrolig vanskelig å vente, mens barnet lider... jeg lider med henne. Syns lærere og SFO ansatte får altfor lite med seg av hva som egentlig skjer på skolen, de ser bare toppen av isfjellet. Og så tror de at de vet alt. TS Anonymkode: 398c5...386 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #11 Skrevet 2. april 2019 Mitt barn har adhd, og får også skyld i mye som skjer på skola. Men i vårt tilfelle så er han også ofte problemet. Noen gang er det best å kalle en spade for en spade. Da blir det mye lettere å jobbe med. Anonymkode: d5c48...4d6 3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #12 Skrevet 3. april 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Mitt barn har adhd, og får også skyld i mye som skjer på skola. Men i vårt tilfelle så er han også ofte problemet. Noen gang er det best å kalle en spade for en spade. Da blir det mye lettere å jobbe med. Anonymkode: d5c48...4d6 Ja noe bidrar vårt barn absolutt med selv. Men for et par dager siden, fikk hun f.eks skylda for å ha stjålet penger fra klasserommet. Vi tok henne skikkelig fått. Så viser det seg at en lærer hadde lagt pengene på et lurt sted. Lista er lang. TS Anonymkode: 398c5...386 4
AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #13 Skrevet 3. april 2019 Vi har også et barn med adhd, og måtte flytte på grunn av dette. Han var så lett å få til å gråte og bli sinna, og det var moro. Når han reagerte ble også han den slemme. På ny skole vet ikke de andre barna at han kan trigges på denne måten, og behandler ham fint. Vi har da ikke hatt en eneste episode der han utagerer og blir syndebukk. Lærer sier "Jeg vet at han har adhd, men det ser vi lite til, bortsett fra at han trenger litt oppmuntring i forhold til å konsentrere seg og fullføre oppgaver." Anonymkode: 4c27d...9bc 4
AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #14 Skrevet 3. april 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har også et barn med adhd, og måtte flytte på grunn av dette. Han var så lett å få til å gråte og bli sinna, og det var moro. Når han reagerte ble også han den slemme. På ny skole vet ikke de andre barna at han kan trigges på denne måten, og behandler ham fint. Vi har da ikke hatt en eneste episode der han utagerer og blir syndebukk. Lærer sier "Jeg vet at han har adhd, men det ser vi lite til, bortsett fra at han trenger litt oppmuntring i forhold til å konsentrere seg og fullføre oppgaver." Anonymkode: 4c27d...9bc Åh, så herlig å høre! Jeg har håp i forhold til ny skole. Kommer til å be om tilrettelegging i god tid, men bør vi være åpen ovenfor foreldre og barn mht at hun har diagnosen? BUP har sikkert råd her, men ikke kommet så langt... TS Anonymkode: 398c5...386
AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #15 Skrevet 3. april 2019 Jeg har ikke erfaring med egne barn, men jeg har sett dette tydelig når jeg har vært ute i praksis dessverre. Det var enkelte barn som alltid fikk skylden! De ansatte så ikke at de andre ertet han opp (ja, for det var alltid en "han"), de så bare at gutten eksploderte og tok igjen på en eller annen måte. Selvsagt mer høylydt enn plagerne. Altså hadde han "helt ut av det blå", nok en gang, skapt uro i gruppen! Forferdelig å være vitne til. Anonymkode: b411e...70b 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #16 Skrevet 4. april 2019 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke erfaring med egne barn, men jeg har sett dette tydelig når jeg har vært ute i praksis dessverre. Det var enkelte barn som alltid fikk skylden! De ansatte så ikke at de andre ertet han opp (ja, for det var alltid en "han"), de så bare at gutten eksploderte og tok igjen på en eller annen måte. Selvsagt mer høylydt enn plagerne. Altså hadde han "helt ut av det blå", nok en gang, skapt uro i gruppen! Forferdelig å være vitne til. Anonymkode: b411e...70b Dette tror jeg dessverre er hverdagen for altfor mange unger, spesielt de som har ADHD eller lignende, og sliter fra før. Det er en uhyggelig tanke. TS Anonymkode: 398c5...386
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #17 Skrevet 4. april 2019 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke erfaring med egne barn, men jeg har sett dette tydelig når jeg har vært ute i praksis dessverre. Det var enkelte barn som alltid fikk skylden! De ansatte så ikke at de andre ertet han opp (ja, for det var alltid en "han"), de så bare at gutten eksploderte og tok igjen på en eller annen måte. Selvsagt mer høylydt enn plagerne. Altså hadde han "helt ut av det blå", nok en gang, skapt uro i gruppen! Forferdelig å være vitne til. Anonymkode: b411e...70b Dette gjelder generelt for en del voksne, og ikke bare når det gjelder barn med ADHD eller tilsvarende. Har registrert at dette også forekommer når barn har blitt ertet/mobbet, uten at voksne har registrert dette. Én dag har vedkommende barn fått nok, og tar igjen etter et utall tidligere episoder, og ender opp med å få all kjeft og skyld alene. Anonymkode: ff826...b19
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå