Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Raggy
Skrevet

Er det noen økonomiske feller her? Kontrakten er klar, den går over 90 år og øker i tak med konsumprisindeksen.

Men... Kan det skje plutselige endringer når huset får ny eier? Kan tomten kjøpes ut  en eller annen gang selv om det ikke nevnes i festekontrakten?

En ting som er rart her er taksteringen av eiendommen... Bygningen får en pris av takstmann, mens tomten er priset til 500.000kr,, I prospektet er det lagt ut en prisantydning inkl tomtepris. Men man kjøper jo ikke noe tomt her. Dette synes jeg er rart å tenker at man da kan legge inn et bud etter at tomteprisen er trekt fra.

Er det noen som vet mer om dette en meg?? :)  

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Boligen er verdt det noen er villig til å gi for den. Du kan alltids prøve å gi et bud der tomteprisen regnes som null, og se hva som skjer.

Anonymkode: ad91b...48c

Gjest Raggy
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Boligen er verdt det noen er villig til å gi for den. Du kan alltids prøve å gi et bud der tomteprisen regnes som null, og se hva som skjer.

Anonymkode: ad91b...48c

Ja så klart, det skjønner jeg. Er ute etter informasjon om hva som er mest vanlig i forhold til å kjøpe når det er festetomt

AnonymBruker
Skrevet

Tomten skal så klart ikke regnes med i pris på huset. Tomten er leid og går på formuen til den som eier tomten. 

Anonymkode: b2aba...252

AnonymBruker
Skrevet

Alle utgifter på en festetomt tilfaller den som fester. Jeg bor på festetomt og betaler eiendomsskatt på tomta. Tomteeier har null utgifter på tomta.

Vær obs på at Tomtefesteloven som den er i dag ble modifisert pga "Lindheimdommen" i EMK, hvilket har ført til en dårligere lovgivning som er mer åpen for tolkning og rett og slett innebærer mer usikkerhet enn da etableringen av mange festeavtaler ble gjennomført. Skulle jeg kjøpt ny bolig nå ville jeg vært skeptisk til festetomt , i det minste inntil en tydeligere lov som er tryggere for de som fester eventuelt kommer på plass.

Anonymkode: ebfac...59a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...