Gå til innhold

Toåring takler ikke at han må få ny seng

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gutten min på 2,5 har alltid trengt å bli godt forberedt. Dvs vi brukte lang tid på tilvenning i barnehagen f.eks og vi må alltid forklare og forberede når vi skal noe. Det har gått fint. Vi har hatt veldig lite raserianfall med han, men nå i den siste tiden har han begynt å reagere veldig om ikke alt er som det har vært før. Nå er lillebror blitt så stor at eldstemann må få både ny seng og bilstol. Har forsøkt å forsvare og forberede godt, men han nekter plendt. Nye senga har stått inne på rommet i flere dager nå og vi har leiket massse i den, men det hjelper ikke. Tips? 

Anonymkode: d86ec...448

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Kan han ikke få beholde sengen sin litt til? 

Jeg ville heller kjøpt en ny (brukt) seng til lillebror enn å tvunget en på 2,5 til å nytte seng. 

Den betyr tydeligvis mye for han, og det ville jeg tatt hensyn til :) 

Endret av Addie
  • Liker 21
Skrevet

Ville latt ham beholde senga. Kjøp en brukt til lillebror, evt den billigste dere finner. Kan selges igjen! 

Noen kamper må man ta. Er han feks for stor til bilstolen sin MÅ han sitte i en ny. Men senga er ikke en sånn kamp. Det viktigste for meg hadde vært at alle sov, ikke i hvilken seng de gjør det. 

• Liker 13
Skrevet

Hvorfor må han få ny seng? Skjønte ikke den helt jeg. Har sånne barn selv og det med seng - usikker på om jeg hadde giddet.

Skrevet

Har dere reiseseng som lillebror kan sove i så lenge? Legger du en vanlig madrass i den fungerer det helt fint. Så kan storebror evnt ha begge sengene på rommet en stund, så velger han forhåpentligvis bort den gamle sengen tilslutt. Eller kan det hjelpe om du eller pappa sover på rommet med han noen dager? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skjønte ikke helt. Skal storebror ha nytt bilsete fordi lillebror skal bytte fra babysete? Han er alt for liten til å sitte fremover endt. Kan ikke lillebror bruke det nye setet heller? Sånn gar vi gjort det her. Storesøster sitter i sin axkid minikid, mens lillesøster fikk et litt rimeligere sete som ikke varer like lenge. Når storesøster skal over i beltestol får lillesøster axkidsetet, men da er hun stor nok til å forstå (og sannsynligvis ønske det selv ettersom også alle andre på hennes alder snus) 

Anonymkode: b2a37...1bf

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi har fått tak i gratis fine sprinkelsenger på Finn Så skjønner ikke helt problemet. Hvorfor må han bytte seng?

Anonymkode: 7007c...525

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønte ikke helt. Skal storebror ha nytt bilsete fordi lillebror skal bytte fra babysete? Han er alt for liten til å sitte fremover endt. Kan ikke lillebror bruke det nye setet heller? Sånn gar vi gjort det her. Storesøster sitter i sin axkid minikid, mens lillesøster fikk et litt rimeligere sete som ikke varer like lenge. Når storesøster skal over i beltestol får lillesøster axkidsetet, men da er hun stor nok til å forstå (og sannsynligvis ønske det selv ettersom også alle andre på hennes alder snus) 

Anonymkode: b2a37...1bf

Hva i all verden har dette med sengproblematikken til ts?? Kan jo umulig sammenligne bilstol med seng.... Ungene kan jo sove i sprinkelseng til de blir voksne uten at det er noe problem - en bilstol må byttes på grunn av sikkerheten. Ingen sammenligningsfaktor her altså.

Skrevet

Henger meg på de andre som anbefaler å skaffe deg en sprinkelseng til lillebror på finn, gratis eller noen få hundrelapper. Madrass bør du kjøpe ny. 

Så lar du storebror vokse ut av sengen sin i eget tempo. La den store sengen stå på rommet, og snakk litt avslappet om store-barn-sengen innimellom. Han flytter over når han er klar for det. 

• Liker 3
Skrevet
36 minutter siden, Hadena skrev:

Hva i all verden har dette med sengproblematikken til ts?? Kan jo umulig sammenligne bilstol med seng.... Ungene kan jo sove i sprinkelseng til de blir voksne uten at det er noe problem - en bilstol må byttes på grunn av sikkerheten. Ingen sammenligningsfaktor her altså.

Det står at han må ha ny bilstol og seng - begge deler.

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, Hadena skrev:

Ungene kan jo sove i sprinkelseng til de blir voksne uten at det er noe problem

Har jo ikke prøvd, men ser for meg at det ville blitt mislykket å prøve legge seksåringen dobbelt i sprinkelseng. Mannen hadde måttet ligge trippelt...

Men en 2,5-åring er ikke nødvendigvis vokst ut av sprinkelsenga ennå, og når motstanden er så stor, ville jeg skaffet en brukt seng til lillebror så lenge. Jeg ser ikke helt hva som gjør at storebror må ut av bilsetet sitt nå. Om det fortsatt passer og han til og med foretrekker å beholde bakovervendt, er det i tidligste laget å snu ham om det er beltestol som er tanken. 

Han er nok i sin mest rigide alder akkurat nå, så jeg ville droppet unødvendige kamper, så kommer nok tiden dere til hjelp. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ville latt storebror beholde sengen. Det kan handle vel så mye som om at lillebror skal få hans seng, som at han ikke får ligge i sengen lenger... 

Anonymkode: 904cf...78e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du må jo forklare han hvorfor han må ha ny seng. Vi kan ikke gjøre det for deg.

Anonymkode: f949d...9f9

Skrevet

Ta han med på Ikea og la han velge seg ut en ny seng. Kall det storgutt-seng. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å ta ifra gutten senga hans (som han liker) for å gi til lillebror er oppskriften på å skape søskensjalusi og rivalisering! For å spare noe hundrelapper? Eller er det prinsipp, eller hva er greia?

Tror dette handler mer om søsken og "meg,min,mitt" enn utrygghet

Anonymkode: c3297...3cf

• Liker 5
Skrevet

Hadde glatt funnet en billig seng og kjøpt ny stol til lillebror. Vi måtte også kjøpe nye bilstoler til lillesøster da eldste var for liten til å snus. Senge problematikken kan jeg ikke svare på.

Skrevet

Kanskje er det enklaste å la han få bruke den tida han treng. Finn alternativ til minsten, og la storebror modne litt. Det kan vere berre alderen, eller det kan vere at han har spesielle utfordringar som gjer at dette er vanskeleg for han. (Kjenner ein kar med ei diagnose innen autismespekteret som har vore slik, men det er SJØLVSAGT ikkje nødvendigvis slik hos storebror her.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...