Gå til innhold

Alkaline/alkalisk vann

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet om/hvor det selges i Norge? Evt sverige?

Anonymkode: 2e80f...7e1

AnonymBruker
Skrevet

Økologisk sitron i vann er en veldig bra og enkel metode.

Anonymkode: 4705d...e14

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alkaline = basisk, ph over 7. Sitron har en ph på rundt 2. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

En dash natron nøytraliserer vel også eventuelle surheter.
(Gjør vannet mer basisk, altså "ikke-surt").
Men natron i vann smaker ekkelt salt - krever tilvenning å ta litt.

Etter hva jeg har skjønt blir sitron basisk i kroppen.

Endret av slask
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alkaline = basisk, ph over 7. Sitron har en ph på rundt 2. 

Ja, vet, men regner med at ts har lest om "alkalizing the body", naturlig helse og slikt som jeg kan mye om. Derfor går jeg for det som vil gi ts den effekten i kroppen hun er på jakt etter.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke kjøp det, og ikke bruk natron heller, ingenting av det er sunt for kroppen i store mengder. Ha sitron i vannet og spis mye (rå) frukt og grønnsaker, det er det som gjør kroppen mer alkalisk og skaper et system som ikke er så utsatt for sykdom.

Anonymkode: bb5b5...255

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, slask said:

En dash natron nøytraliserer vel også eventuelle surheter.
(Gjør vannet mer basisk, altså "ikke-surt").
Men natron i vann smaker ekkelt salt - krever tilvenning å ta litt.

Etter hva jeg har skjønt blir sitron basisk i kroppen.

Natron i vann blir skummelt fort til etsende så vær forsiktig med det. 

Anonymkode: cb387...c52

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Natron i vann blir skummelt fort til etsende så vær forsiktig med det. 

Anonymkode: cb387...c52

Etsende?
Hvordan?

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Jeg skal bruke alkalisk vann mot reflux plager, ikke av noen annen grunn. Derfor går heller ikke sitron siden det heller vil trigge reflux med den lave ph verdien. 

AnonymBruker
Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke kjøp det, og ikke bruk natron heller, ingenting av det er sunt for kroppen i store mengder. Ha sitron i vannet og spis mye (rå) frukt og grønnsaker, det er det som gjør kroppen mer alkalisk og skaper et system som ikke er så utsatt for sykdom.

Anonymkode: bb5b5...255

"gjør kroppen mer alkalisk?" sludder og vås dessverre. kroppen regulerer pH-en helt ypperlig og nøyaktig, uavhengig av hva vi spiser og drikker. "Mindre utsatt for sykdom"? dessverre.

har du noen kilder?

Anonymkode: 39588...4c7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Jeg skal bruke alkalisk vann mot reflux plager, ikke av noen annen grunn. Derfor går heller ikke sitron siden det heller vil trigge reflux med den lave ph verdien. 

Ok, da blir det en helt annen sak! Ikke bruk natron, det gjør det værre. Oppstøt kommer av for svak/for lite magesyre. Ta deg god tid når du skal spise, tygg maten skikkelig. Ikke drikk vann sammen med måltidene, men mellom i god tid før. Og prøv heller litt eplesidereddik blandet i littegrann vann rett før du skal spise, det hjelper på å styrke magesyren.

Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis jeg var deg hadde jeg spurt om hjelp til dette på apoteket, evt. hos fastlegen dersom du har store plager med refluks. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Ok, da blir det en helt annen sak! Ikke bruk natron, det gjør det værre. Oppstøt kommer av for svak/for lite magesyre. Ta deg god tid når du skal spise, tygg maten skikkelig. Ikke drikk vann sammen med måltidene, men mellom i god tid før. Og prøv heller litt eplesidereddik blandet i littegrann vann rett før du skal spise, det hjelper på å styrke magesyren.

Du er fullstendig på bærtur.

Anonymkode: b93e2...c59

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er fullstendig på bærtur.

Anonymkode: b93e2...c59

Nei, det er jeg ikke.

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei det kommer ikke av svak/for lite magesyre. Det kan komme av flere ting, f.eks slapp lukkemuskel, inntak av mye fet mat, mat med mye syre osv, men ikke av det. Eplesidereddik hjelper ikke mot reflux. Det har lav ph (altså det er syrlig) og vil heller forverre problemene. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, Shmohawk skrev:

Hvis jeg var deg hadde jeg spurt om hjelp til dette på apoteket, evt. hos fastlegen dersom du har store plager med refluks. 

Beste rådet i hele tråden. 

Anonymkode: fa4a3...16a

• Liker 2
Skrevet

Er selv noe plaget med sure oppstøt. 

Mandler hjelper meg. Noen få både lindrer og forebygger. Det er et gammelt kinesisk kjerringråd. 

Samarin, natron eller fruktsalt hjelper når det er ekstra ille. 

Fruktsalt virker ved at de danner en pH-buffer, noe som er vanlig for for svake syrer. Slik motvirker de magesyren uten å øke pH for mye. 

AnonymBruker
Skrevet

Sure oppstøt kommer når maten ikke blir fordøyd i magesekken. Blir ikke maten ordentlig fordøyd, er det for lite eller for svak magesyre. For lite magesyre kan også være en av grunnene til at lukkemuskelen ikke er ordentlig lukket, den får ikke "beskjed" om at nå skal det fordøyes, fordi phén ikke er lav nok! Flere ting kan føre til dette. Bruker du basiske løsninger som natron og fruktsalt tar det kun knekken på symptomet i øyeblikket, ikke årsaken. Du gjør det værre på sikt. Magen din trenger lavere ph, ikke høyere. Det er bare å sjekke litt rundt om acid reflux, så ser du at det jeg sier er sant.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...