Gå til innhold

Barn og husarbeid

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør deres 6 og 11 åringer hjemme og hvor mye av personlig hygiene ordner de selv?

Dekke bord? Rydde av bordet? Sette i oppvaskmaskinen?  Skreller potet?  Smøre brødskiver? Tørke seg etter dobesøk? Dusje kroppen?    Kle på seg på morgenen?

Kan de lese ordentlig?  Hvor mange timer kan de være  alene hjemme?

Anonymkode: b72ea...10f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en jente på 8år. Hun er selvstendig når hun må, men jeg hjelper mye. Hun klarer å dusje selv og tørke seg etter dobesøk, men hun liker også å få hjelp til å skylle/tørke, så det blir gjort ordentlig. Hun har ikke ansvar for noe husarbeid. Hun klarer å smøre seg en brødskive hvis hun er sulten, men er nok enklere å spørre meg om "kan du hente/kan du lage". Hun har aldri vært alene hjemme i mer enn 15min. Jeg tror hun hadde klart det, men hun føler seg ikke trygg nok. Våkner hun om natten, må jeg fortsatt følge henne på do, fordi hun er redd for mørket. Hun klarer også å kle seg, men om jeg ikke hjelper til, tar det veldig lang tid. Hun er ett bedagelig barn, men til alderen, synes jeg hun er ganske selvstendig når hun er nødt. Flink til å lese og flink til å bruke tlf (sende mld'er), som er en trygghet for meg.

Anonymkode: 993ae...9b8

Skrevet

4 åringen vår dekker bordet hvis han har lyst 😂 i dag hentet han dopapir som servietter og var kjempefornøyd med egen innsats. Han setter tallerkenen på kjøkkenbenken etter måltid. Han er minstemann så om morgenen i hverdagen hjelper jeg han med å kle seg, men yttertøy fikser han selv.

6 åringen må ta utav sekken sin selv. Matboks og ukeplanmappe. Ellers må han sette tallerkenen sin inni vaskemaskinen etter måltid. Kler, dusjer og går på do selv. Pusser tennene på morgenen selv, men om kvelden gjør jeg det først og han alene etterpå.

Hvis de er småsugne på noe godt etter middag så får de finne frem druer og vaske noen epler til oss alle. 

Forresten: begynte nettopp med at de laget/kuttet til taco selv i helgen 👍🙈😱 ( jeg passet godt på da, men de vil gjøre mye selv nå merker jeg)

Så de gjør ikke så mye enda, gleder meg jo litt til de kan smøre pålegg selv... 👍 men ting tar jo tid, så vi prøver litt og litt.

AnonymBruker
Skrevet

Min 8-åring gjør ingen ting av dette, unntatt dobesøkene og kle på seg (etter mye mas). Hun kan være hjemme alene en time ca på dagtid. Hun er kjempeflink til å lese. Vasker fjes og hender og pusser tenner selv om morgenen. Veldig flink til å gre håret. 

Tiåringen ber om litt hjelp i dusjen, men det er fordi hun har hår til rumpa, det er vanskelig å vaske/skylle. Ellers steller hun seg selv, men må mases/minnes på ting av og til, som dusj, gre håret. Men vaske og tannpuss gjør hun selv. Hun finner fram og smører seg mat, og kan være flere timer alene hjemme, men liker det ikke. 

De KAN jo gjøre litt hjemme (dekke bord osv), men gjør det sjelden. Støvsuger en gang i ny og ne når jeg bet dem om det. 

Anonymkode: ca0df...402

AnonymBruker
Skrevet

Tillegg: begge kan lage litt mat. Taco, steke bacon, lage seg nudler (10-åringen), lage og steke pannekaker, bake muffins, bake kake. Smøre en brødskive er derimot vanskelig fir den yngste, med mindre det er syltetøy....

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør deres 6 og 11 åringer hjemme og hvor mye av personlig hygiene ordner de selv?

Dekke bord? Rydde av bordet? Sette i oppvaskmaskinen?  Skreller potet?  Smøre brødskiver? Tørke seg etter dobesøk? Dusje kroppen?    Kle på seg på morgenen?

11-åringen her gjør alt du beskriver pluss en del mer. Feks støvsuger, går med søppel. Er alene hjemme etter skolen og ellers ved behov. Men ikke på kveld, morgen eller natt Selvfølgelig. Kunne feks ikke stelt seg selv om morgen og kommet seg avgårde til skole selv. Kanskje med litt øvelse, men dit er vi ikke kommet ennå. Har 8-åring også som gjør stort sett det samme, men er ikke alene hjemme. Når de var 6 (1.trinn) gjorde de også alt det du beskriver stort sett, men med støtte og påminning. Var ikke hjemme alene da.

Anonymkode: df8f1...332

AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tillegg: begge kan lage litt mat. Taco, steke bacon, lage seg nudler (10-åringen), lage og steke pannekaker, bake muffins, bake kake. Smøre en brødskive er derimot vanskelig fir den yngste, med mindre det er syltetøy....

Lager barna pannekaker og andre kaker fra bunnen/etter oppskrift, eller åpner de en pose pulver og blander innholdet med vann?

Anonymkode: c9c90...58e

AnonymBruker
Skrevet

Nettopp blitt 9-åring her. 

Hun pusser tennene selv, bruker tanntråd og fluor men jeg ser over tennene for å se at det er blitt gjort riktig. Tar vitaminene selv, uten påminnelser. 

Kler på seg selv, dusjer og ordner seg selv. Free håret selv. Hender jeg må hjelpe til med å skylle ut håret etter å ha vasket håret.  Jeg ordner håret hennes når det skal fønes/ settes opp/krølles etc.

Lager seg gjerne en brødskive og en kopp te selv. Rett i koppen som mellommåltid lager hun seg gjerne selv. Pannekakerøre lager hun gjerne, det kan hun utenat. Frukt kutter jeg opp til henne, da jeg fortsatt er litt redd for ulykker. Taco hjelper hun gjerne til med, som å rive ost, ha mais og ananas i skåler etc og sette frem skåler og tallerkener.

Gjør gjerne ærend som å handle litt nødvendige ting som melk eller brød i butikken. Henter inn posten. Setter på plass tallerkener og matpakken på benken etter skolen.

Fyller i dopapir i kurven på badet, det har hun gjort helt siden hun var fire, som en enkel oppgave. Tørker litt støv, vanner planter, hjelper til med å brette klær - noe hun syns er gøy. 

Matpakken til skolen ordner jeg, sekken gjør jeg klar. Hun kler på seg selv om morgenen, men jeg legger frem klærne som hun skal ha på kvelden i forveien. 

Hun kan være en time alene om hun må, på dagtid, men har mobil tilgjengelig om det skulle være noe. 

Er det jeg kommer på nå. 

Anonymkode: 4f4f6...4f5

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lager barna pannekaker og andre kaker fra bunnen/etter oppskrift, eller åpner de en pose pulver og blander innholdet med vann?

Min lager pannekaker fra bunnen av.

Brownies og muffins fra pose, men gjerne også muffins fra bunnen om vi har ingrediensene. 

Anonymkode: 4f4f6...4f5

Skrevet

13-åringen her gjorde alt du nevner da hun var 11 ihvertfall. Hva som var tilfellet da hun var 6 husker jeg ikke helt, men hun ordnet seg selv på do (begynte på skolen som 5,5 åring), fikset seg brødskiver og dusjet kroppen. Håret fikk hun hjelp til da, langt og tjukt. 

11-åringen var hjemme alene en arbeidsdag. Da hun var 6 maks en times tid. 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Begge deler. Kjøkkenet blir ganske bomba. Jeg lurer i bakgrunnen, redd for stekingen. Men det går. 

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Snart 6-åring: 

• Dekker bord om jeg finner frem det som skal på
  • kan smøre brød, men i praksis er det nok ofte vi som gjør det
  • hjelper av og til til med feks å kutte grønnsaker til taco, har egen barnevennlig kokkekniv
  • Tørker seg etter dobesøk, men sjekkes av oss etterpå
  • Dusjer under overoppsyn, og med litt hjelp
  • Pusser tenner med elektrisk tannbørste på morgenen
  • Vi finner frem klær, men han kler på seg selv
  • Kan lese lange ord, men oppfatter ikke nødvendigvis hva han leser. Kan ikke skrive annet en navnet sitt.
  • Er ikke alene hjemme i det hele tatt, men vi planlegger å øve litt på det nå. 

Daværende 11-åringen:

• Dekket bord, ryddet av bord og satte i oppvaskmaskinen om jeg ba om det
  • Smurte egen mat
  • Lagde enkle middagsretter og bakte enkle kaker
  • Ordnet all personlig hygiene selv, utover at jeg hjalp henne med å flette hår når hun ønsket det, og obligatorisk lusesjekk. Måtte mases i dusjen, men det hadde mer med generell treghet å gjøre, enn mangelfull evne til hygiene.
  • Leste godt.
  • Var alene hjemme i hele arbeidsdager ifm ferier/planleggingsdager. Var ikke alene hjemme på kveld/natt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...