Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har forholdsvis gode karakterer (går på videregående); men noen ganger føler jeg at jeg ikke er bra nok i det hele tatt. Føler liksom at jeg lurer alle og at det er skikkelig falskt. Så blir jeg sykt stressa for at jeg skal slite med arbeidslivet og studier osv. Føler liksom at tilbakemeldingene og karakterene er ufortjent.... noen andre som føler det sånn? 

Anonymkode: 50f0c...500

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig klassisk å gå på en smell etter vgs, hvertfall hvis man begynner å studere sammen med mange andre flinke studenter som også hadde toppkarakterer på vgs. Da blir plutselig karakter 5 og 6 byttet ut med C og D.

Anonymkode: d5bf6...e35

AnonymBruker
Skrevet

Videregående spiller ingen rolle uansett dersom du skal studere videre. Det eneste man bruker karakterene fra videregående til er å komme inn på det studiet man vil gå på. Når du har kommet inn på det studiet du vil, vil du aldri se de videregående karakterene igjen. 

Anonymkode: 44065...9d3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kalles "imposter syndrom" og vil følge deg resten av livet om du ikke gjør noe med det.

Anonymkode: d622c...0e5

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Jeg nærmer meg 30 år, og er tilsynelatende suksessfull. Har en lederstilling og tar vidreutdanning på si. Får masse gode tilbakemeldinger på jobb hvor det ofte skrytes av hvor smart jeg er, og får veldig gode karakterer på studiet. Men jeg føler rett og slett at jeg «faker det» og spiller et skuespill. En fjortiss som tar på blazer og leker voksen. Det er så mye jeg ikke forstår, og så ofte jeg bare gjetter eller bruker magefølelse. Og har fått en god posjon flaks. Føles meg på ingen måte noe mer enn gjennomsnittelig kunskapsrik eller inteligent, og har alltid følelsen av at fasaden snart vil rakne og alle vil oppdage hvilken bløff jeg er... Men - jeg jobber med å fortelle meg selv at dette kanskje er noe alle føler? At jeg bare må klare å stole på meg selv, så vil jeg kanskje se dette som «alle andre» ser? 

Anonymkode: 0e4c7...603

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kalles "imposter syndrom" og vil følge deg resten av livet om du ikke gjør noe med det.

Dette.

Den mest kjente personen som slet imposter syndrom var Albert Einstein. Så du er i godt selskap.

Anonymkode: dc3f0...f77

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Jeg nærmer meg 30 år, og er tilsynelatende suksessfull. Har en lederstilling og tar vidreutdanning på si. Får masse gode tilbakemeldinger på jobb hvor det ofte skrytes av hvor smart jeg er, og får veldig gode karakterer på studiet. Men jeg føler rett og slett at jeg «faker det» og spiller et skuespill. En fjortiss som tar på blazer og leker voksen. Det er så mye jeg ikke forstår, og så ofte jeg bare gjetter eller bruker magefølelse. Og har fått en god posjon flaks. Føles meg på ingen måte noe mer enn gjennomsnittelig kunskapsrik eller inteligent, og har alltid følelsen av at fasaden snart vil rakne og alle vil oppdage hvilken bløff jeg er... Men - jeg jobber med å fortelle meg selv at dette kanskje er noe alle føler? At jeg bare må klare å stole på meg selv, så vil jeg kanskje se dette som «alle andre» ser? 

Anonymkode: 0e4c7...603

høres litt ut som det jeg føler. Tror ikke jeg har noen vanskeligheter med å komme inn på det studiet jeg måtte ønske, og har lyst til å ta høy utdanning, men ja føler det bare er falskt og venter litt på den dagen hvor det ikke bare går mer og som du skriver at fasaden vil rakne...

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan man gjøre noe med det?

Skrevet

Jeg synes også at de gode karakterene på universitetet ikke reflekterte ferdighetene. Men så innså jeg at mine høye krav til meg selv ikke representerer omverden.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan man gjøre noe med det?

Bare det å vite hva imposter syndrom er, vil hjelpe deg langt på vei. Se noen introduksjonsvideoer på youtube om fenomenet og ta det derfra.

AnonymBruker
Skrevet

Bare det å vite hva imposter syndrom er, vil hjelpe deg langt på vei. Se noen introduksjonsvideoer på youtube om fenomenet og ta det derfra.

Takk for svar :)

AnonymBruker
Skrevet

Dette har jeg følt hele livet. 

På videregående tenkte jeg at jeg ikke fortjente de karakterene, på jobben føler jeg at jeg gjør det mye dårligere enn andre og ikke er kvalifisert for jobben. Som venn føler jeg at jeg ikke er god nok for noen.

Anonymkode: f074f...727

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette.

Den mest kjente personen som slet imposter syndrom var Albert Einstein. Så du er i godt selskap.

Anonymkode: dc3f0...f77

Tviler på at Einsteins uttalelse i forhold til at han var hyllet av hele verden kan sammenlignes med ganske så ordinære Olga`s bedrifter. Det Einstein gjorde var ordinært for han selv, men ekstraordinært for verden. Når man stiller seg selv i samme selskap som Einstein med peanuts å vise for det, da skjønner jeg godt at imposter syndrome svir. 

Anonymkode: 85722...80d

AnonymBruker
Skrevet

Dette har jeg følt hele livet. 

På videregående tenkte jeg at jeg ikke fortjente de karakterene, på jobben føler jeg at jeg gjør det mye dårligere enn andre og ikke er kvalifisert for jobben. Som venn føler jeg at jeg ikke er god nok for noen.

Anonymkode: f074f...727

Kjenner meg veldig igjen i dette...

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke uvanlig å være angstdrevet for å pushe seg selv til å oppnå ting. Mange mennesker forer og bruker den angsten. Er som en dårlig forelskelse, folk forer ideen, selv om den også svir. De mer irrasjonelle tror at det er en sannheten i det, men det gir jo følelsen mer kraft. Alt er bare en jobb som skal gjøres, og ikke i like stor grad en refleksjon av personen som gjør det, som folk liker å tro. 

Anonymkode: 85722...80d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det og slik! Selvom jeg ligger på A! Jeg tenker at jeg aldri kommer til å bli ferdig, og har lyst å slutte. Føler meg ikke god nok. Helt ulogisk 🙄

Anonymkode: 8ea9f...ef8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...