Gå til innhold

Binde eller ikke binde renta? Dilemma...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har et dilemma nå, angående fast eller flytende rente.

Har et boliglån på 2.5, og har nå en rimelig rente på 2.5%. Fra og med mai, skal imidlertid renta på boliglånet mitt gå opp med .25% til 2.75%...

Har ringt og snakket med banken, og fått tilbud om fastrente til 2.6% for tre år.

Burde jeg signere denne avtalen? Er enslig forsørger, og vil ha forutsigbarhet. Samtidig har jeg lest at et fastrentelån er mindre "fleksibelt," og hva betyr det? Må jeg for eksempel betale flere tusen i gebyr om jeg for eksempel betaler inn 100k eller mer ekstra på lånet i løpet av de tre årene?

Anonymkode: ad3f4...0ce

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hva om du binder halve lånet? Og lar den andre halvparten være flytende? 

Om du må betale gebyr eller om du får tilbake kommer ant på over og underkurs. Her kan du regne på det, og lese mer om hva det betyr: https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/965-overkurs-og-underkurs

Jeg personlig har bundet renta mi for 10 år på effektive 2.75%. Dette fordi jeg tror at den flytende renta blir høyere, fordi vi har hatt historisk lave renter de siste 10 åra. Og fordi jeg trenger den forsikringen som ligger i en fastrenteavtale. Å slippe å bekymre meg for renteoppgang er viktigst for meg. 

3 år er kort tid. Om du har penger til overs, sett de til side, og betal de inn ekstra når denne perioden er over? 

2.6% er en god deal. Jeg personlig hadde skrevet under. 

Endret av Sozo
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde like godt bundet for 10år. Lurer på å binde jeg og, alle bankene setter opp nå og det blir vel enda et rentehopp i september. Har 2.63 effektiv rente, lånet er på 1.2. 

Anonymkode: f8e55...af1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...