Gå til innhold

Hva er innafor av flekker/hull/slitasje på barnehageklær?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener IKKE å henge ut trådstarter i tråden under, men vil spørre dere med barnehagebarn; hva anser dere som "mild omsorgssvikt"/sløvhet fra foreldre hva angår slitte barnehageklær og hva er innafor?

Barnet mitt har arvet eller kjøpt brukt kvalitetsullklær, endel av de er det småhull på her og der, parkdressen er sjeldent prikkfri, skoene er tydeligvis i bruk, men passer fortsatt (sko kjøper jeg alltid nytt). Ungen har rene klær innerst, dusjes 2-3 ganger i uka fra topp til tå, og ellers er jeg veldig avslappa på hvorvidt h*n går i feilfrie klær eller ikke. Har nok og gode klær, men de er som sagt tydeligvis vært i bruk. Er dette innafor eller er jeg for sløv?? Hva tenker barnehageansatte?

Anonymkode: f5120...1ff

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mild omsorgsvikt? Tuller du nå?

Anonymkode: f9827...9c4

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mild omsorgsvikt? Tuller du nå?

Burde jeg skrevet "svært mild omsorgssvikt"? Altså, når reagerer andre foreldre og barnehageansatte på klærne til andre barn? 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Burde jeg skrevet "svært mild omsorgssvikt"? Altså, når reagerer andre foreldre og barnehageansatte på klærne til andre barn? 

Mener du at det er omsorgsvikt at man kommer med klær som er rene og som kanskje har et hull som det er sydd litt på? Det er sånne som deg som gjør at vanlige folk er redde for BV!

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt innafor. At det ikke skal være en flekk eller et bittelite hull i klærne er hysterisk. 

Det vi reagerer på i barnehagen er gjerne: Altfor små klær som ikke passer. Manglende uteklær etter årstid. At klærne gjentakende er veldig skitne eller lukter vondt. At barnet aldri har nok klesskift i kurven sin. At barnet kommer i barnehagen med gårsdagens antrekk som er dekket av inntørket snørr og grøtflekker fra gårsdagens måltid. 

At det er noen små hull i ullklær har jeg aldri opplevd at noen reagerer på. 

Anonymkode: c0747...5c3

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Som ped leder så reagerte jeg veldig sterkt på klærne til et barn (mer enn ti år siden). Legge til jeg var under utdanning da dette ble observert.

barnet slevet mye og genserne ble fort våte og skitne, på jobb forsøkte vi bytte på barnet for å holde det rent og tørt. Etter få dager var bytte tøyet brukt opp.. mor fikk det med hjem i pose, etter å ha ignorert det i flere dager. Kom dagen etter tilbake med samme posen med de samme skitne klærne 🤮

ble også observert der et barn fikk halsen på polo genseren brettet «feil» vei slik at det skitne ille skulle synes. Samme med ermene ...

dette har da medført samtaler med foreldrene ikke melding til barnevernet. 

Anonymkode: 983df...502

• Liker 3
Skrevet

Jeg bruker ikke flekkete/hullete klær på barna mine. Jeg reprerer dog hull i gode bukser, strømpebukser kjøper vi nye. Flekker er relativt enkelt å unngå om man har sitronsåpe.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi tar på rene hele klær som passer hver dag. De blir jo ofte skitne i løpet av dagen, men vi tar ikke på flekkete klær om morgenen. 

Skiftklærne i barnehagen har kanskje noen flekker eller hull da...

Anonymkode: 12079...281

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

For min del, alt er innenfor. Mulig jeg enten ikke er heldig med barnehagen, eller har veldig grisete barn, men jeg er forberedt på at alt som de går i barnehagen i, blir ødelagt. Den dagen jeg sender de i bhg i ny ulldress eller genser fra Lille Lam, ja, den dagen skal de spise pasta med tomatsaus. Slår aldri feil. Så jeg har gitt opp, kler de som boms i barnehagen.

Anonymkode: 00683...16a

• Liker 21
Skrevet

Ett av mine barn fikk (og får fortsatt mer enn "normalt" selvom han er større) alltid hull i tøyet sitt . Skulle jeg sluttet å ta på det som var hullete, hadde jeg ikke gjort annet enn å handle tøy. Jeg tenker at det viktigste er at det er forholdsvis rent, en liten flekk fra frokosten samme dag bør gå greit. Er lite ubetydelig hull er ingen krise. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener du at det er omsorgsvikt at man kommer med klær som er rene og som kanskje har et hull som det er sydd litt på? Det er sånne som deg som gjør at vanlige folk er redde for BV!

Slapp av, jeg er sånn som ikke er opptatt av hvorvidt det er noen flekker eller hull her og der. Men, slo meg plutselig at kanskje andre syns jeg kler barnet mitt sløvt (eller, at jeg er sløv hva angår klær) fordi jeg ikke bryr meg? Jeg er mest opptatt av at ungen min er tørr, varm og har myke klær som h*n kan bevege seg fritt i. Kanskje jeg burde være mer opptatt av å lappe hull...?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slapp av, jeg er sånn som ikke er opptatt av hvorvidt det er noen flekker eller hull her og der. Men, slo meg plutselig at kanskje andre syns jeg kler barnet mitt sløvt (eller, at jeg er sløv hva angår klær) fordi jeg ikke bryr meg? Jeg er mest opptatt av at ungen min er tørr, varm og har myke klær som h*n kan bevege seg fritt i. Kanskje jeg burde være mer opptatt av å lappe hull...?

Det syns jeg ikke du skal. Du tenker på hva som er best for barnet, og det er det aller viktigste!! 

Hilsen ped leder. 

Anonymkode: c0747...5c3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke du trenger å være mer opptatt av barnehageklærne til barnet ditt. 

Mine barn går i slitte (men rene) klær, bruker samme klær to-tre dager på rad om det ikke er møkkete, og dusjet én gang i uka. Så lenge barna er komfortable, rene og har klær, så går det bra.

Anonymkode: 92914...329

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge klærne er rene og ikke har masse hull som gjør tøyet ubrukte, så er det vel innafor. 

Jeg har alltid tenkt at de fleste ikke sender ungene i de fineste klare i barnehagen pga sjansen for at de blir ødelagt av flekker, mat, maling, osv. Er ikke det vanlig? 

Anonymkode: 25fd1...ce1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge klærne er rene og ikke har masse hull som gjør tøyet ubrukte, så er det vel innafor. 

Jeg har alltid tenkt at de fleste ikke sender ungene i de fineste klare i barnehagen pga sjansen for at de blir ødelagt av flekker, mat, maling, osv. Er ikke det vanlig? 

Anonymkode: 25fd1...ce1

Jeg tenker det er forskjell på «ikke de fineste» og flekkete og hullete? 

Anonymkode: 12079...281

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi bruker også tøyet til det er utslitt, og syr gjerne. Flekker, slitasje og småhull, tøyet er allikevel i aktiv bruk. 

Jeg har aktive og møkkete barn, og tøyet de bruker i bhg blir raskt både flekkete og hullete. Passer på at tøyet holder dem varme og tørre, så får heller andre rynke noen bryn over flekkete tøy om de ønsker.  

Anonymkode: d49ad...49e

• Liker 4
Skrevet

Jeg vil at barnet mitt skal gå i pene, rene og hele klær av god kvalitet. 

Hadde aldri sendt ungen i bhg i skittne klær

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Rucula skrev:

Jeg vil at barnet mitt skal gå i pene, rene og hele klær av god kvalitet. 

Hadde aldri sendt ungen i bhg i skittne klær

Jeg snakker IKKE om skitne klær. Jeg snakker om f.eks. småhullete Nøstebarn klær med lett misfarging ved halsen, Lillelam ullldress med småhull her og der. Kvalitetsull som er arvet og brukt av 1-3 barn fra før. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi bruker også tøyet til det er utslitt, og syr gjerne. Flekker, slitasje og småhull, tøyet er allikevel i aktiv bruk. 

Jeg har aktive og møkkete barn, og tøyet de bruker i bhg blir raskt både flekkete og hullete. Passer på at tøyet holder dem varme og tørre, så får heller andre rynke noen bryn over flekkete tøy om de ønsker.  

Anonymkode: d49ad...49e

Enig! Barnet mitt kan ikke fordra å bli pynta. Klærne må være varme og lette å bevege seg i.

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg snakker IKKE om skitne klær. Jeg snakker om f.eks. småhullete Nøstebarn klær med lett misfarging ved halsen, Lillelam ullldress med småhull her og der. Kvalitetsull som er arvet og brukt av 1-3 barn fra før. 

Mine barn bruker langt billigere (og dårligere) klær enn det du beskriver (bomull uten hull, men noen ganger misfarget i vask eller flekker som ikke går bort).

Noen ganger lurer jeg på om folk starter tråder kun for å høre at man er en god forelder.

Anonymkode: 92914...329

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...