Gå til innhold

Tar med seg barna og flytter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så fortvilet! Mor og jeg har en 60/40 deling, og barna har fast bosted hos mor. De har flyttet flere ganger, og nå vil hun ta med seg ungene å flytte 3 timer unna der vi bor nå. 

Jeg har visst ingen makt her. Vi skal på mekling, men hun har bestemt seg.

noen som har erfaringer med dette? Jeg vil kontakte advokat for å få råd, og for å høre hvordan jeg står i en evt. sak. 

Anonymkode: da362...c1d

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Her er et utvalg linker som informerer deg om temaet.

https://www.advokatenhjelperdeg.no/spor-advokaten/kan-mor-flytte-med-felles-barn-uten-samtykke/

https://www.familierettsadvokater.no/sporsmal-og-svar/barnefordeling/fars-rettigheter-nar-mor-flytter/

https://www.foreldretvist.no/varsling-og-mekling-for-flytting-ved-samvaersrett/

https://www.bufdir.no/Familie/mekling/Foreldreansvar_og_bosted/

"Den som barnet har fast bosted hos, vil ha det endelige ordet hvis dere er uenige om for eksempel hvor barnet skal gå i barnehage eller hvor i landet barnet skal bo. Hvis den som har barnet boende fast hos seg skal flytte, skal den andre forelderen varsles 3 måneder før flyttingen."

Har kun skummet fort igjennom infoen her nå, men det ser altså ut som om hun kan med loven i hånd ta med barnet og flytte, siden "barnet har fast bosted hos mor".

Sinnsykt urettferdig, skal jeg være ærlig.

Endret av Million
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg vet at hun kan gjøre det i følge loven, men det føles dypt urettferdig at jeg ikke har noe jeg skulle ha sagt! 

Barna har som sagt flyttet før, og nå har de endelig slått seg til ro her. Her har de besteforeldre og et nettverk, de har meg og stemor og stesøsken som de er veldig glade i. Vi har et stabilt hjem og trygge inntekter. 

Hvor sterkt en stiller i en evt. sak er selvsagt ulikt i hvert tilfelle, men jeg føler jeg ikke kan gi meg uten å ha prøvd. Samtidig er jeg redd det blir en ekstra belastning for barna, og om jeg ikke kommer «vinnende» ut av det, er det verdt det? 

Noen her inne som har prøvd å ta den kampen?

• Liker 3
Skrevet

Så utrolig dårlig gjort. Hvorfor i all verden vil hun flytte barna så langt bort fra faren sin. Hadde kjempet med nebb og klør. Kan du kreve 60/40? At dere bytter? Sikkert teit forslag. 

• Liker 6
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Jeg ville tatt det videre med domstol. 

Du stiller vel så sterkt om ikke sterkere om å ha ha fast bosted med barnet da du blir et sted der barnet er i samme miljø med samme skole, venner, nærmiljø og trygghet. 

Det er hun som velger å flytte langt bort så jeg ville kjempet mer nebb og klør. Siden det er hun tar det valget så kan hun bli den med mindre samvær.

Det er fastsatt i barneloven at et barn har rett til samvær med begge foreldre, selv om foreldrene lever hver for seg. Videre følger det av barneloven at den av foreldrene som barnet ikke bor fast sammen med, har rett til samvær med barnet, med mindre annet er avtalt eller fastsatt. Barnelovens utgangspunkt er dermed at det er samværsrett, og det er da nektelse av samvær som må begrunnes. 

AnonymBruker
Skrevet

Blir vanskelig med 60/40 pga avstand og skole, så det må bli enten hun eller jeg som har barna på fulltid, og den andre får samvær annenhver helg pluss ferier. Og jeg ønsker virkelig ikke å se barna mindre enn jeg allerede gjør.. 

Ønsker å ta opp kampen, men er så redd for hvordan det påvirker barna og videre samarbeid. Og jeg skal ikke legge skjul på at det er en økonomisk faktor i bildet og. Selvsagt vil det være verdt det dersom jeg faktisk vinner frem i en evt sak, men kan risikere å sitte igjen uten barna, med en skyhøy advokatregning.. 

jeg vet ikke. Ønsker å høre fra andre med erfaring. Akkurat nå føles det håpløst! 

Hun sier selvsagt at barna gleder seg til å flytte, men det tror jeg ikke på. Særlig den eldste, har brukt lang tid på å finne seg til rette, og har vært mye usikker. Nå har hen endelig slått seg til ro, og har det bedre enn aldri før. Jeg får så utrolig vondt av å tenke på at de skal rives bort fra det stabile og trygge livet de nå har fått.. 

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor skal hun flytte da? Gode grunner som jobb og økonomi? Det har litt å si. 

Kan dere komme til enighet om at du har dem i større deler av ferier/helger? Slik at prosenten ikke går så mye ned? 

Dere må jo uansett på mekling. Det skader heller ikke å ta en time med advokat for å høre litt. Men du bør være litt forsiktig med rettsak og slikt. Tenk ihvertfall nøye igjennom det. Det blir ikke gøy for noen...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må prøve å stoppe dette! Hvis eneste måten er rettsak så gjør det uansett.  

Det må bli slutt på at mødrer trur at de har enerett på ungene.  

Hvor gamle er barna?  

Anonymkode: 2ae1a...b49

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville stevnet henne for å overta hovedomsorgen i en slik situasjon. I en rettssak så tar man kun hensyn til barnas beste og i denne saken bør du ha gode muligheter til å dokumentere at barnas beste tilsier at barna bor hos deg størstedelen av tiden.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan du gå inn og kreve 50/50, og dermed hindre de i å flytte?

Anonymkode: 37053...f14

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Og hvor gamle er barna? Over 7 år har de også rett til å bli hørt. 

Anonymkode: 37053...f14

• Liker 2
Skrevet

Sjekk forsikringene dine TS. Mye mulig du kan få dekket advokat, iallfall deler av det. Mange advokatkontorer tilbyr en konsultasjonstime hvor man kan finne ut av slikt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mor til mitt stebarn flytter 1,5 time unna oss til sommeren. Stebarnet må uansett bytte skole, men hun ville bo med oss i stedet. Mor skal flytte sammen med kjæresten, og stedatter går ikke overens med sin stebror. 

Hos oss har hun søsken, familie og ikke minst venner i nærheten. Mor ble ikke fornøyd med den avgjørelsen, men jenta er 12 år, og hun nektet å flytte inn til mors kjæreste. 

Ikke at dette hjelper deg ts, men hvor gammel er barnet ditt? Etter 7 år skal barnet bli hørt. 

Anonymkode: 549a4...922

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun flytter pga jobb, og det har jeg forståelse for. Men det er mulig å få jobb her vi bor og, men kanskje ikke akkurat den jobben hun ønsker. 

Synes uansett hun burde diskutert det med meg før hun bestemmer seg for å flytte med barna. Diskutert muligheter. Som feks.hjemmekontor deler av tiden, eller at barna faktisk blir igjen her hvor de har nettverket sitt. Jeg fikk høre det gjennom eldste barnet, så dette er en avgjørelse hun har tatt uten å involvere meg.

barna er 7 og 10 år, så de skal bli hørt. Men jeg er redd hun har «manipulert» dem til å se hennes side av saken. Og en evt. rettsak blir nok en stor belastning for dem. Ønsker ikke at de føler de må velge mellom mamma og pappa. 

Her har barna som sagt besteforeldre, venner, skole og oss (far, stemor og stesøsken). Vi har hus, hvor barna har egne soverom og hvor de har en stor vennekrets og fritidsaktiviteter. Hos mor må de bo i leilighet og dele soverom (ikke at det er avgjørende), og starte helt på nytt..

AnonymBruker
Skrevet

Hva sier familievernkontoret?

Anonymkode: b27ce...481

AnonymBruker
Skrevet

Hun har fast bosted mtp 60/40, men dere har vel delt omsorg på papiret? Det er vanlig. Da kan ikke den andre forelderen flytte fra kommunen. Hun mister og alle stønader. Fikk jeg beskjed om på meklingsmøte med BF. Men uansett, dere begge må se dette i lys av barnas beste. Sett dere ned sammen, lag en plan, evt kall inn via fam.v.kontoret. 

Anonymkode: 9ba56...d9e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi skal på mekling ved familievernkontoret om en stor uke. Jeg vet ikke hvordan de stiller seg til dette. Mor har jo lov å flytte med barna uten mitt samtykke.. men jeg mener det ikke er det beste for barna. 

Spent på hva de sier på det møtet. De har uansett ikke noe makt, men kun hjelpe oss å mekle.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke delt bosted dessverre. Vi hadde 50/50 i en periode, men hun ville ikke signere på delt bosted, og satte frem krav om 60/40 da jeg ønsket å få det på papiret. Da ble det advokater osv. 

Kjenner jeg blir sliten av dette.

AnonymBruker
Skrevet

Uff-  det virkelig treffer i hjertet mitt når jeg leser disse historier - enten pappa flytter eller vil ikke ha noe med barna å gjøre fordi de har funnet en ny pultpartner eller om det er moren som flytter fordi hun er egoistisk og tenker kun på seg selv.  

Har null råd ts- føler veldig mye for deg - det er spesielt ille når mødrene forgifter barna sine med oppgulp for å påvirke deres forhold med faren.  

Anonymkode: d2b25...966

• Liker 2
Skrevet (endret)
2 hours ago, AnonymBruker said:

Hun flytter pga jobb, og det har jeg forståelse for. Men det er mulig å få jobb her vi bor og, men kanskje ikke akkurat den jobben hun ønsker. 

Synes uansett hun burde diskutert det med meg før hun bestemmer seg for å flytte med barna. Diskutert muligheter. Som feks.hjemmekontor deler av tiden, eller at barna faktisk blir igjen her hvor de har nettverket sitt. Jeg fikk høre det gjennom eldste barnet, så dette er en avgjørelse hun har tatt uten å involvere meg.

barna er 7 og 10 år, så de skal bli hørt. Men jeg er redd hun har «manipulert» dem til å se hennes side av saken. Og en evt. rettsak blir nok en stor belastning for dem. Ønsker ikke at de føler de må velge mellom mamma og pappa. 

Her har barna som sagt besteforeldre, venner, skole og oss (far, stemor og stesøsken). Vi har hus, hvor barna har egne soverom og hvor de har en stor vennekrets og fritidsaktiviteter. Hos mor må de bo i leilighet og dele soverom (ikke at det er avgjørende), og starte helt på nytt..

Ikke for å fyre opp allerede dårlig stemning før dere skal megle, men din ex høres ut som ei egoistisk drittkjerring.

Du bør ta kontakt med advokat jo før jo heller. Se til Oslo hvor de har advokater som er spesialiserte på familierett (i andre byer er advokater i større grad generalister), presenter saken din og ta kostnaden (som fort blir sekssifret). 

Jeg har en venninne som nettopp var gjennom noe lignende. Gode advokater er dyre, men det lønner seg stort.

Endret av Mann1979
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...