AnonymBruker Skrevet 1. april 2019 #1 Skrevet 1. april 2019 Hallo.. Datteren min på to år klarer ikke roe seg ned for å legge seg til å sove. Hun blir illsint. Hun klarer ikke ligge stille, og hele situasjonen virker som veldig negativ for henne. Vi har drevet med avvenning fra pupp, og det går i og for seg greit, hun spør ikke etter det, bare koser og stryker litt, men til gjengjeld er hun sint. Hun har aldri sett poenget i å sitte og slappe av i armkroken eller kose, og det er i orden, barn er forskjellige, men når det er leggetid er det viktig at hun greier det... og jeg vet ikke hvordan, jeg føler meg helt lost, jeg som forelder skal jo hjelpe henne, og når jeg ikke greier det føles det skikkelig ille. Hun vil verken bli lest for, synget for, ligge alene eller med meg, hun vil ikke kose kosedyret sitt eller noe som helst. Når hun blir veldig trøtt, virker det som hun får panikk og klikker fullstendig. Vet jeg er dum som ammet henne i to år, så ikke kom med den vær så snill.. Anonymkode: bc036...8ee
AnonymBruker Skrevet 1. april 2019 #2 Skrevet 1. april 2019 Hun har ikke lært å sovne selv kanskje? Anonymkode: c9f48...fb3
AnonymBruker Skrevet 1. april 2019 #3 Skrevet 1. april 2019 Jeg har alltid slitt med min eldste, etter x antall år med frustrasjon kom det frem at barnet produserer for lite melatonin. Mit barn kjenner ikke det er trett før det sovner av utmattelse. får medisiner i dag IG ting går noe bedre! Anonymkode: e070b...dd3
AnonymBruker Skrevet 1. april 2019 #4 Skrevet 1. april 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har alltid slitt med min eldste, etter x antall år med frustrasjon kom det frem at barnet produserer for lite melatonin. Mit barn kjenner ikke det er trett før det sovner av utmattelse. får medisiner i dag IG ting går noe bedre! Anonymkode: e070b...dd3 Hvordan vet du at det er fordi barnet produserer lite Melatonin? Dette er jo bare en teori, ettersom konsentrasjonen av Melatonin ikke kan måles? Anonymkode: 009e4...ba8 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2019 #5 Skrevet 1. april 2019 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun har ikke lært å sovne selv kanskje? Anonymkode: c9f48...fb3 Nei, det har hun ikke. Og jeg vil jo gjerne lære henne det, men vet ikke hvordan.. 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har alltid slitt med min eldste, etter x antall år med frustrasjon kom det frem at barnet produserer for lite melatonin. Mit barn kjenner ikke det er trett før det sovner av utmattelse. får medisiner i dag IG ting går noe bedre! Anonymkode: e070b...dd3 Jeg tror ikke det er det. Mange ganger har hun lagt seg tidligere enn vanlig fordi hun er trøtt. Hun blir tydelig påvirket av trøttheten sin og sovner fint i vogn eller bilkjøring, eller ved amming..men siden hun er to år nå, vil jeg gjerne at hun skal greie å roe seg på "vanlige" måter.. Anonymkode: bc036...8ee
AnonymBruker Skrevet 1. april 2019 #6 Skrevet 1. april 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, det har hun ikke. Og jeg vil jo gjerne lære henne det, men vet ikke hvordan.. Jeg tror ikke det er det. Mange ganger har hun lagt seg tidligere enn vanlig fordi hun er trøtt. Hun blir tydelig påvirket av trøttheten sin og sovner fint i vogn eller bilkjøring, eller ved amming..men siden hun er to år nå, vil jeg gjerne at hun skal greie å roe seg på "vanlige" måter.. Anonymkode: bc036...8ee Da ville jeg nok kjørt en litt hard linje. I og med at hun er to år. Det er ikke bra for henne å få for lite søvn. Kanskje hun må «rase» litt alene for å sovne? Uten at du kommer med valg som skal hjelpe henne å sovne (ligge ved siden av henne osv). Det kan være frustrerende å klare å sovne, hvis hun feks har vært vant til å bli ammet i søvn. Kanskje hun bare trenger fred? Min yngste hadde en periode hvor han var sint når han skulle sove. Han var litt eldre enn din riktigtnok, 3-4 år. Vi prøvde å ligge ved siden, men han ble bare sintere og mer styrete. Det som fungerte best, var å la han være i fred. Anonymkode: c9f48...fb3 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2019 #7 Skrevet 1. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Da ville jeg nok kjørt en litt hard linje. I og med at hun er to år. Det er ikke bra for henne å få for lite søvn. Kanskje hun må «rase» litt alene for å sovne? Uten at du kommer med valg som skal hjelpe henne å sovne (ligge ved siden av henne osv). Det kan være frustrerende å klare å sovne, hvis hun feks har vært vant til å bli ammet i søvn. Kanskje hun bare trenger fred? Min yngste hadde en periode hvor han var sint når han skulle sove. Han var litt eldre enn din riktigtnok, 3-4 år. Vi prøvde å ligge ved siden, men han ble bare sintere og mer styrete. Det som fungerte best, var å la han være i fred. Anonymkode: c9f48...fb3 Takk for tips! Det virker som det kan være en løsning, for mange ganger vil hun ligge i fred. Noen ganger sier hun at jeg skal gå, og jeg går, men hun kommer løpende etter.. tror ikke alltid hun vet hva hun vil. Men jeg får prøve:) Jeg vet at hun er trygg på at vi er der, for hun virker aldri redd når hun våkner alene på natten. Anonymkode: bc036...8ee
AnonymBruker Skrevet 1. april 2019 #8 Skrevet 1. april 2019 Det har i hvert fall ingenting med å gjøre at du ammet henne til hun var 2, så vært så snill å ikke føle noe negativt rundt det ❤️ Anonymkode: e3f44...1da 4
Sensi Skrevet 1. april 2019 #9 Skrevet 1. april 2019 Syns det høres lurt ut å sjekke ut om hun vil være i fred. Kanskje du kan stå utenfor rommet og brette klær eller smårydde? Hvis det passer med huset da selvsagt 🙂. Fortell at du skal det og at det er lydene hun hører. Det har hjulpet på mine. De skjønner at jeg må ordne i huset og gjøre klart til neste dag.
Gjest WhisperingWind Skrevet 2. april 2019 #10 Skrevet 2. april 2019 Jeg ville kjørt vanlig kveldsrutine, sagt natta og lagt henne i sengen. Hadde satt meg på andre siden av rommet og latt henne rase i fra seg til hun sovnet. Du er der, men uten å gi henne noen form for oppmerksomhet(ikke prate, ikke hysje eller gjør noe som trigget henne til å kreve mer oppmerksomhet). Målet er å gjøre det dønn kjedelig å lage masse rabalder. Når hun innse at hun ikke kommer noen vei med det så vil hun til slutt kapitulere. Du må være veldig konsekvent å kjøre samme rutinen hver kveld og ikke gi etter så vil det nok gå seg til på en ukes tid.
Gjest Albbas Skrevet 2. april 2019 #11 Skrevet 2. april 2019 Du har ikke vært dum som har ammet henne, kjære deg! Det er ikke sikkert det hadde vært det spor bedre hadde du aldri ammet. Jeg har en nevø som alltid har vært vaaanskelig å legge, han ble aldri ammet. Sønnen min er heller ikke enkel, han ble ammet til nesten 2 år. Sluttet for ett år siden. Han har aldri hatt lett for å finne søvnen, og jeg tror absolutt ikke ammingen har vært et problem her, det har snarere vært et fantastisk hjelpemiddel så lenge vi kunne. Med min sønn går hvertfall dette veldig i faser. Han har aldri vært typen som bare kan legge seg tilbake og slappe av. Han kjemper imot søvnen når han kan. Vi har gode og dårlige perioder, og i de gode periodene innser vi at det bare er sånn det er. Tror han er veldig var for hvor han er i utviklingen, og i perioder sliter han derfor med å finne roen fordi så mye foregår i hodet. I andre perioder er han mye enklere. Har ingen konkrete råd, for her har det aldri vært noe konkret som har fungert, plutselig har bare ting blitt bedre. Og så plutselig bedre. Og så verre. Men hver dårlige periode er alltid bedre enn forrige dårlige periode. Så vær snill med deg selv, og prøv dere frem. Vi leser bok på senga (for andre funker det dårlig), noen ganger har lydbok vært ok, andre ganger musikk. Så ligger vi der og ber han legge seg ned hvis han begynner å styre. Er han heeelt energisk og bare vil leke sier jeg at han da får leke alene i senga og at mamma/pappa kommer tilbake når han er klar for å sove. Blir det hyling og grining trøster jeg og anerkjenner følelsene, men han får ikke stå opp, og han får ikke lov til å leke men samtidig kreve min tilstedeværelse. Og så forsikrer jeg meg selvfølgelig om at han faktisk ER trøtt når han skal legges. Andre igjen har nytte av å følge barnet til senga, legge det, gå ut, følge barnet tilbake om og om igjen til det til slutt sovner. For oss har ikke det fungert fordi han har blitt så sint at han aldri har roet seg, men verdt et forsøk?
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #12 Skrevet 2. april 2019 1 time siden, Albbas skrev: Du har ikke vært dum som har ammet henne, kjære deg! Det er ikke sikkert det hadde vært det spor bedre hadde du aldri ammet. Jeg har en nevø som alltid har vært vaaanskelig å legge, han ble aldri ammet. Sønnen min er heller ikke enkel, han ble ammet til nesten 2 år. Sluttet for ett år siden. Han har aldri hatt lett for å finne søvnen, og jeg tror absolutt ikke ammingen har vært et problem her, det har snarere vært et fantastisk hjelpemiddel så lenge vi kunne. Med min sønn går hvertfall dette veldig i faser. Han har aldri vært typen som bare kan legge seg tilbake og slappe av. Han kjemper imot søvnen når han kan. Vi har gode og dårlige perioder, og i de gode periodene innser vi at det bare er sånn det er. Tror han er veldig var for hvor han er i utviklingen, og i perioder sliter han derfor med å finne roen fordi så mye foregår i hodet. I andre perioder er han mye enklere. Har ingen konkrete råd, for her har det aldri vært noe konkret som har fungert, plutselig har bare ting blitt bedre. Og så plutselig bedre. Og så verre. Men hver dårlige periode er alltid bedre enn forrige dårlige periode. Så vær snill med deg selv, og prøv dere frem. Vi leser bok på senga (for andre funker det dårlig), noen ganger har lydbok vært ok, andre ganger musikk. Så ligger vi der og ber han legge seg ned hvis han begynner å styre. Er han heeelt energisk og bare vil leke sier jeg at han da får leke alene i senga og at mamma/pappa kommer tilbake når han er klar for å sove. Blir det hyling og grining trøster jeg og anerkjenner følelsene, men han får ikke stå opp, og han får ikke lov til å leke men samtidig kreve min tilstedeværelse. Og så forsikrer jeg meg selvfølgelig om at han faktisk ER trøtt når han skal legges. Andre igjen har nytte av å følge barnet til senga, legge det, gå ut, følge barnet tilbake om og om igjen til det til slutt sovner. For oss har ikke det fungert fordi han har blitt så sint at han aldri har roet seg, men verdt et forsøk? Tusen takk for så hyggelig og støttende svar! Noen barn er forskjellige, og jeg tror at det har vært mye som gjelder datteren min også.. Hun har noen perioder som er bedre enn andre, og den ene dagen funker det ene og den andre dagen funker det andre.. Jeg begynte å få nok av ammingen, og det har gått overaskende bra. Eneste er at hun sliter med å finne søvn og blir kjempesint. I går la jeg meg ned i sengen og "sov" og lot henne holde på, og det gikk betraktelig bedre. Jeg vurderer etterhvert og drive med husarbeid utenfor rommet, men må se an først..Hun trives med at jeg er der, og siden vi sover sammen, så tenker jeg at det ikke haster:) Vi er veldig nøye på kveldsrutinene, det er viktig og ser ut til å funke, fordi hun vet at hun skal sove samtidig er det i en litt vanskelig periode fordi hun sjangler mellom dupp og ingen dupp på dagen.. 3 timer siden, WhisperingWind skrev: Jeg ville kjørt vanlig kveldsrutine, sagt natta og lagt henne i sengen. Hadde satt meg på andre siden av rommet og latt henne rase i fra seg til hun sovnet. Du er der, men uten å gi henne noen form for oppmerksomhet(ikke prate, ikke hysje eller gjør noe som trigget henne til å kreve mer oppmerksomhet). Målet er å gjøre det dønn kjedelig å lage masse rabalder. Når hun innse at hun ikke kommer noen vei med det så vil hun til slutt kapitulere. Du må være veldig konsekvent å kjøre samme rutinen hver kveld og ikke gi etter så vil det nok gå seg til på en ukes tid. I går la jeg meg til å "sove" i samme seng, og det var mye bedre enn dagen før:) hun fant det drit kjedelig og sovna selv etter en time:) 11 timer siden, Sensi skrev: Syns det høres lurt ut å sjekke ut om hun vil være i fred. Kanskje du kan stå utenfor rommet og brette klær eller smårydde? Hvis det passer med huset da selvsagt 🙂. Fortell at du skal det og at det er lydene hun hører. Det har hjulpet på mine. De skjønner at jeg må ordne i huset og gjøre klart til neste dag. God idé! Har prøvd det før da jeg ammet, og det blir stille inntil hun ville ha pupp igjen, så kanskje bedre denne gangen:) 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Det har i hvert fall ingenting med å gjøre at du ammet henne til hun var 2, så vært så snill å ikke føle noe negativt rundt det ❤️ Anonymkode: e3f44...1da Tusen takk ❤ vi har begge trivdes med det, men den siste mnd har jeg mistrives og ble bare irritert..:/ Anonymkode: bc036...8ee
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #13 Skrevet 2. april 2019 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan vet du at det er fordi barnet produserer lite Melatonin? Dette er jo bare en teori, ettersom konsentrasjonen av Melatonin ikke kan måles? Anonymkode: 009e4...ba8 Nei det er ikke målt i den forstand, men barnet har en diagnose hvor svært mange barn ikke produserer nok av dette. Siden barnet enda ikke klarer regulere dette selv (tenåring) så føler jeg meg sikker Anonymkode: e070b...dd3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå