Gå til innhold

På vei ut av et liv fylt med psykisk sykdom og leiligheten ser ikke ut

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter noen år i psykisk sykdom har jeg endelig begynt å bli bedre. Har derfor bestemt meg nå for å rund vaske leiligheten min for det trengs. 

Klær ligger slengt og stappet inni klesskapet, oppvasken står, badet er uhygienisk og rotete...kopper med gammel kaffe står på bordene. Plantene er visne, hybelkaniner danser rundt på gulvet når jeg går. 

Jeg er ensom og har lyst til å gjøre noe med det. Lyst på venner og kanskje en kjæreste som jeg kan invitere hjem. Jeg vil leve et liv hvor folk kan komme på besøk når det måtte passe. Det kan jeg ikke nå. Derfor lever jeg her helt alene i mitt eget rot Vil være stolt av hjemmet mitt. Jeg bor i en stygg leilighet og akkurat det får jeg ikke gjort så mye med. Men jeg vil gjerne ha det RYDDIG og RENT her, for å få et bedre liv. 

Jeg starter med vaskingen i dag, og har tenkt til å tømme klesskapet, vaske det og brette klærne pent sammen. Regner med jeg vil bruke noen dager på å få alt ferdig. Når jeg først er i gang med å vaske koser jeg meg og humøret stiger så jeg håper jeg skal klare det. Men hva slags motivasjoner bruker dere andre når dere skal i gang med et så omfattende prosjekt? Og hvordan skal jeg unngå å få det like rotete og skittent igjen? 

PS, jeg har dårlig råd så kan ikke handle inn så mye utstyr osv.. Har rengjøringsmidler, støvsuger osv

• Liker 28
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har det akkurat på samme måte. Livredd for uanmeldt besøk, for jeg skammer meg sånn over rotet. 

Har begynt med å bestemme meg for en eller to ting som skal gjøres i løpet av dagen, f. eks. henge opp klær til tørk og vaske kjøkkenbenken. Det er mer overkommelig enn en milelang to-do-liste. 

Anonymkode: 657d4...8e3

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det beste er jo å lage seg delmål, helt ned på den minste detalj.

Skal du tørke støv i en vinduskarm, så fokuserer du kun på den karmen i hodet ditt. Ikke alt annet som skal gjøres etterpå. Dette synes jeg er en fint måte.

Ta en ting om gangen, hver dag. Ikke for mye på en dag, da blir det kaos. Et rom om gangen ferdig.

Av utstyr trenger du bare microfiber og vann, såpe trengs evt på badet/toalettet. Kjøp deg microfiberkluter, dette er billig. Mopper av MF også. Disse har du i årevis, kjøper selv på clas ohlson.

Anonymkode: 71a38...3a6

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Ta det som irriterer deg mest og som er mest synlig først! Jeg har også en tendens til å begynne med klesskap og skuffer, men det er jo egentlig ikke det som er viktigst for å kunne ha folk på besøk ;) 

Rydd vekk kopper og oppvask, kast visne planter, bli kvitt det som du uansett vet skal kastes. Motivasjonen stiger gjerne fort når du ser resultatene :) Begynner du med roteskuffen er det fort gjort å bli demotivert (snakker av erfaring).

Bad og kjøkken er det som blir "eklest" fortest, så jeg ville begynt der. Rydd, kast og vask. 

Anonymkode: 7691c...9af

• Liker 16
Skrevet

Så deilig at du er bedre ❤ for min del speiler hvor ryddig leiligheten er med hvor bra jeg har det, så kjenner problemstillingen 🙂

Mine tips er: 

1. Ta en søppelpose eller to, og kast ting som er søppel/store hybelkaniner/døde planter/ting du ikke vil ha lenger og lignende.

2. Begynn med å samle sammen ting k kategorier, f.eks skitne klær forran vaskemaskinen i en haug, tallerknee og kopper inn på kjøkkenbenken, løse ledninger og elektronikk i en egen haug. 

3. Når alt er kategorisert i hauger begynner du å vaske en vaskemaskin klær, f.eks farget 40 grader. Så går du rett over på kjøkkenet og fyller oppvaskmaskinen ca 3/5 (jeg antar at tallerknee og slikt har stått en stund, da er det bedre at maskinen ikke er helt full). 

4. Har du en (tørr)mopp bør du gå over gulvet og grovt samle sammen støv og drit, så slipper du å gå over det mens du rydder og vasker. 

5. Deretter tar du for deg ett rom om gangen. F.eks soverommet, skifter sengetøy, bretter rene klær og sorterer etter type, f.ekd gensere, bukser, truser, by, sokker i egne hyller/skuffer/steder. 

6. Bli helt ferdig med ett rom før du begynner på neste rom. Støvsuge, tørk støv, rydd og vask overflater og gulv. Da er det ene rommet mye mye triveligere med en gang, og om du må ta pauser fra ryddingen kan du oppholde deg i det rommet. da blir det mer overkommelig synes jeg. 

7. Åpne alle vinduer, dette kan du egentlig gjøre i starten om det ikke er for kaldt. 

8. Ha på musikk/radio/podkast/lydbok:) 

9. Når du er ferdig p rydde og vaske, og om du har muligheten, så tillat deg å ha en roteskuff/skap/stol i hvert rom. Da "samles" rotet på lang sikt og når rotet blir for mye for skuffen/skapet/stolen så rydder du den. Sa fremstår leiligheren alltod ryddig, og der tar lite energi å raske sammen rotet ned i skuffen :)

• Liker 29
Skrevet

Takker for tips. Jeg tar klesskapet først fordi det er det jeg gruer meg mest til, og fordi det uansett ligger klær slengt rundt i leiligheten som jeg kan få ryddet nå med en gang. Så får jeg sortert ut skittent tøy og satt på en vask også

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Som andre sier her også, ta en oppgave av gangen. Ville nok samlet sammen det som skal kastes først, som visne blomster osv. Hiv det ut. Så kan du ta og samle oppvask og fokusere på kjøkkenet. Bli ferdig der før du tar badet. Tilslutt soverom og stue. Du velger jo selv hvilket rom, men å få rent bad og kjøkken betyr så mye! 🙂

Stå på! Du er flink! 

Anonymkode: c17f1...b38

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, lllll skrev:

Etter noen år i psykisk sykdom har jeg endelig begynt å bli bedre. Har derfor bestemt meg nå for å rund vaske leiligheten min for det trengs. 

Klær ligger slengt og stappet inni klesskapet, oppvasken står, badet er uhygienisk og rotete...kopper med gammel kaffe står på bordene. Plantene er visne, hybelkaniner danser rundt på gulvet når jeg går. 

Jeg er ensom og har lyst til å gjøre noe med det. Lyst på venner og kanskje en kjæreste som jeg kan invitere hjem. Jeg vil leve et liv hvor folk kan komme på besøk når det måtte passe. Det kan jeg ikke nå. Derfor lever jeg her helt alene i mitt eget rot Vil være stolt av hjemmet mitt. Jeg bor i en stygg leilighet og akkurat det får jeg ikke gjort så mye med. Men jeg vil gjerne ha det RYDDIG og RENT her, for å få et bedre liv. 

Jeg starter med vaskingen i dag, og har tenkt til å tømme klesskapet, vaske det og brette klærne pent sammen. Regner med jeg vil bruke noen dager på å få alt ferdig. Når jeg først er i gang med å vaske koser jeg meg og humøret stiger så jeg håper jeg skal klare det. Men hva slags motivasjoner bruker dere andre når dere skal i gang med et så omfattende prosjekt? Og hvordan skal jeg unngå å få det like rotete og skittent igjen? 

PS, jeg har dårlig råd så kan ikke handle inn så mye utstyr osv.. Har rengjøringsmidler, støvsuger osv

Jeg heier på deg. Flott at du nå begynner. Alt og litt er alltid bedre enn ingenting. 

Anonymkode: 228a2...63a

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Motivasjon: du må jo ha spisepauser i løpet av dagen, unn deg noe godt å spise og kanskje en kopp kakao + en episode av favorittserien din mellom slagene. Så fortsetter du vaskingen rett etterpå 🙂

Anonymkode: 094bb...d25

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Glemte å skrive motivasjon. Jeg vasket ned en leilighet og da gikk det i podcast og Nytt på Nytt som ligger ute på you tube. Humor er motivasjon! 

Anonymkode: c17f1...b38

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så flott at du er bedre! 

For meg hjelper det å sette på en spennende podcast eller lydbok mens jeg holder på. Eller bare radioen til å holde meg med selskap. Unn deg pauser, noe godt å drikke osv undervegs.

Tenker også at det er lurt å lage en liste over alt du vil gjøre! Da virker det litt mindre overveldende, synes jeg. 

Når det gjelder klesskapet synes jeg «Marie Kondo» måten er fin. Ta ut ALT fra skapet og begynn å legge inn igjen. Behold bare det du liker/bruker/trenger. Resten kan du evt gi til Fretex ☺️ 

Anonymkode: 981f2...0ab

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kleskapet er et fint og motiverende sted å starte. Da går kaos ganske fort over til å bli struktur og orden. 

Jeg ville kanskje tatt ut alt i en hylle først (om du starter ned nederste eller øverste hylle blir fritt valg). Ta ut alt i den hyllen. Legge det på senga og sorter ut det du skal ha og det du ikke skal ha. Det du ikke skal ha kan du legge i en pose. De du skal ha kan brettes pent og legges tilbake. Kanskje noe av det du skal ha trenger en vask? Da legges det foran vaskemaskinen til du har en passende stor haug som går i maskinen :) 

Når den hyllen er ferdig så tar du neste hylle. Ta pauser med en god matbit og noe godt å drikke.

Anonymkode: 0183a...703

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bra! Det er ikke lett å komme i gang! :) Sett på litt musikk eller et radioprogram/podcast så går det lettere.

Ang hva du skal gjøre først så ville jeg prioritert hygiene foran rot. Dvs kjøkken og bad. Start med kjøkkenet du. Jeg synes det er husets/leilighetens viktigste rom. Når det er bra der så kan du sitte ned innimellom med en kopp kaffe og nyte at det er rent og ryddig rundt deg. Gå så på badet. Et skittent bad er ikke særlig trivelig. Deretter kan du ta resten. Husk å rydde før du gjør rent. :)

Som andre skriver her så er delmål viktige. Ikke tenk at "I dag skal jeg rydde alle rom". Det blir for mye. Tenk for eksempel at "I dag skal jeg rydde i kjøleskapet". Når du da er ferdig så kan du belønne deg selv litt med pause, etc. :)

Anonymkode: c8a0e...a43

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Skriv en kategorisk liste og huk av for hver ting som er gjort.  Ha delmål med en belønning når du har gjort ferdig 1/3 del osv. Det som er mest ekkelt og rotete er oppvask som står utover alt og ellers alt overflødig rot.  Og badet.  Når det gjelder klær så ha en haug du skal kaste, en vet ikke, og en ta vare på.  Så kan du brette sammen og legge inn i skapet til slutt og det som skal vaskes legges i maskina. 

Anonymkode: 7eb5a...adf

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, lllll skrev:

Synes du er så utrolig tøff. Du velger å gjøre noe med situasjonen din. La lysten til å få et fint hjem minne deg på hvor langt du er kommet. Det er et kjempefriskhetstegn, og du kan være stolt av deg selv!

Husk å ikke gape over for mye bare. Når man har latt alt rundt seg forfalle i årevis, vil det kreve tid å få orden på alt igjen. Kan du for eksempel ta et rom av gangen? Eller et prosjekt steg for steg? På den måten blir du ikke så motløs.

etterhvert som du kommer lenger og lenger «ned» i rotet, så ikke føl skam og nedverdigelse over hva du har latt deg selv leve. Vær heller stolt for det du nå tar tak i, og ros deg selv for hvert steg du tar. 

Ønsker deg masse lykke til❤️❤️

Anonymkode: be9a2...403

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Vil bare legge til at det ikke er sånn at alle andre har det perfekt rundt seg til en hver tid.

Selv må jeg rydde i klesskapet ca en gang i halvåret fordi det bare «sklir ut». Da er det ikke en kjempejobb å rydde, for det var jo et godt system der, men likevel så klarer jeg ikke å holde det «perfekt». Samme med resten av huset og. Jeg har ikke funnet nøkkelen til å ha det superryddig hele tiden i hvertfall! Så ikke tro at alle andre har full kontroll hele tida. For det har vi ikke! Du er ikke mislykket om det er litt rot i skapet eller oppvaksen har blitt stående en dag for lenge. Ville bare si det ☺️

Et godt tips er visst at alt må ha sin plass, og man må sette tingen dit med en gang man har brukt den. Jeg klarer ikke det, tydeligvis, så derfor må jeg rydde gjevnlig. Jeg liker best å rydde rom for rom. Det føles bra å vite at hvertfall et rom er ferdig liksom. 

Anonymkode: 981f2...0ab

• Liker 4
Skrevet

Tror jeg tar til meg rådene om å ta kjøkken og bad først. Fant ut at det lå masse håndklær/kluter og annet i klesskapet som skal inn på bad og kjøkken, så da tenker jeg det er bedre det er rent der før jeg plasserer rent tøy der :)

• Liker 19
Skrevet

Etter storrengjøring trengs vedlikeholdsvask. Gå over med en våt klut og støvsug en gang i uka. 

Du trenger ikke dyrt utstyr, har du mulighet til å dra på europris og kjøpe søppelsekker, såpe og kluter kommer du langt. 

Lykke til! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, lllll said:

Da betaler du noen for å gjøre det. Lykke til! :)

Anonymkode: de8eb...224

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, lllll skrev:

Tror jeg tar til meg rådene om å ta kjøkken og bad først. Fant ut at det lå masse håndklær/kluter og annet i klesskapet som skal inn på bad og kjøkken, så da tenker jeg det er bedre det er rent der før jeg plasserer rent tøy der :)

Det er lurt - det er også der det er viktigst med god hygiene. 

Jeg for min del synes det er best å sette dagsmål på hvilke oppgaver som skal være ferdige innen klokka x, eller tidsmål på hvor lenge jeg skal jobbe den dagen.

Og når jeg er ferdig, hopper jeg til køys og belønner meg selv med å onanere 😜

Anonymkode: 77f9c...7dc

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...