Gå til innhold

Barn som utagerer/ikke kan oppføre seg på skolen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Først av alt: jeg har anonymisert og endret på mye i dette innlegget, jeg utleverer derfor ikke noen!

I min sønns klasse (1. klasse) er det to gutter som utagerer veldig, spesielt inne i timene. Det tar mye fokus fra undervisningen og lærer må bruke mye tid på disse to, som heller burde ha vært brukt på undervisning/å hjelpe andre elever. 

Eksempler på ting de gjør inne i klasserommet: 

- reiser seg går ut av klasserommet midt i timen

- setter seg under pulten

-går oppå pultene (også på andre elevers pulter, bøker og ting)

- går og skrur på vannkrana og lar den renne

- drar ned buksa og viser rumpa/tissen

-roper ut svaret istedenfor å rekke opp hånden

Det hender de utagerer ute i friminuttene også, men da gjør de som oftest ikke fullt så alvorlige ting. (Ser for meg at de for eksempel kanskje synes det er flaut å dra ned buksa så eldre elever ser det?!  Siden de er to, virker det som at de hele tiden støtter hverandre og oppmuntrer hverandre (og de ler jo alltid av hverandres rampestreker), noe som sikkert gjør det enklere for dem å fortsette oppførselen..

Lærer er en veldig myndig og tydelig dame som har hatt klare og faste regler fra dag én. Sønnen min liker henne veldig godt, og det har jeg inntrykk av at alle klassekompisene hans gjør også. Hun er godt voksen og har massevis av erfaring, likevel greier hun tydeligvis ikke å få slutt på denne oppførselen. Guttene har flere ganger blitt sendt til rektor- men det hjelper jo ingenting. 

Dette er skoleflinke og oppegående gutter som overhode ikke «detter av» faglig. Samtidig er det en veldig faglig sterk klasse med høyt nivå (veldig mange flinke elever), så det er absolutt ikke som at guttene kjeder seg heller. Sønnen min leker innimellom med disse guttene (hver for seg), og da er de forsåvidt hyggelige gutter, selv om jeg kan merke litt «rampe-tendenser» da også.

Jeg skjønner at jeg som mor i klassen ikke har noe med dette å gjøre- men jeg bekymrer meg for min sønns arbeidsmiljø oppi dette. De er nesten 30 elever i klassen, og har veldig sjelden assistent i tillegg til lærer, noe som betyr at disse to guttene ødelegger for et betydelig antall barn.. Synes det er frustrerende at skolen (eller egentlig foreldrene) ikke greier å «få skikk på» disse barna sånn at alle barna i klassen kan få en bedre skolehverdag... Er det noe vi foreldre kan gjøre for å få fortgang i prosesser? (Tenker for eksempel ift at disse guttene kanskje for eksempel burde hatt hver sin assistent som kunne «holde dem i øra»...)

Anonymkode: 17924...816

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt dette vel..? De er 6 år gamle, er ikke bygd for å sitte i ro på den alderen! Noen er mer urolige i kroppen enn andre.

Stusser mest på at det er 30 6-åringer og ingen assistent?

Anonymkode: 8ad92...4b0

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville etterspurt assistent som er tilstede for hele klassen. I min sønns klasse hadde de i første klasse assistent hele tiden i tillegg til lærer, de er 19 elever i klassen, og ingen som er spesielt krevende. 

Anonymkode: e3b74...bd2

• Liker 3
Skrevet

Velkommen til den norske skolen!

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Slik er det vel alltid i første klasse, ikke alle orker å sitte stille ved pulten i flere timer fra dag en. Dette tar naturligvis lang tid å lære seg. 

Anonymkode: 27ab4...90f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Helt normalt dette vel..? De er 6 år gamle, er ikke bygd for å sitte i ro på den alderen! Noen er mer urolige i kroppen enn andre.

Helt normalt er det ikke. Uro og vanskeligheter med å sitte i ro, er normalt. Å vise rumpe/tiss i forsøk på oppmerksomhet er ikke vanlig.

Anonymkode: 581ea...a73

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Helt normalt er det ikke. Uro og vanskeligheter med å sitte i ro, er normalt. Å vise rumpe/tiss i forsøk på oppmerksomhet er ikke vanlig.

Det er akkurat det jeg reagerer på også. Én ting er at de kan være litt urolige, og at det ikke kan forventes at de skal sitte som tente lys hele dagen gjennom. Men at de drar ned buksa flere ganger i uka, løper ut av klasserommet hver dag osv, synes jeg er mer utagering enn hva man skal måtte akseptere. Læreren, som, som sagt, er en dyktig, erfaren og rutinert lærer, snakker også om at det er tildels store utfordringer i klassen, mer enn det som er vanlig i 1. klasse (men læreren forteller selvsagt ikke til oss foreldre helt konkret hva disse utfordringene består i, det får jeg vite av min sønn). 

Og ja, vi foreldre synes det er ille at det er så fulle klasser og kun én lærer pr klasse på 1. trinn. Men sånn er den økonomiske situasjonen på vår skole, de har dessverre ikke råd til flere lærere/assistenter.

I tillegg er jeg kanskje litt farget av at jeg også hadde en sånn gutt i min klasse da jeg selv gikk på skolen. Han ble aldri bedre, men holdt tvert imot på med å dra ned buksa, terrorisere jentene osv helt frem til vi gikk ut av 6. klasse. Synes det er kjipt at min sønn nå er stuck med samme type barn, og attpåtil to stk, i klassen sin i 6 år til...

ts

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

De 28 andre greier det jo helt fint, ifølge HI. Og det er nettopp de 28 andre det går ut over.

Jeg er for øvrig helt enig i at noen er mer urolige i kroppen enn andre, og her makter tydeligvis ikke skolen å tilrettelegge for de som ikke greier å sitte stille.

Likevel har _alle_ krav på et godt læringsmiljø, så jeg ville gått videre og prøvd å kreve assistenter for å ‘beskytte’ de 28 andre i denne klassen.

Anonymkode: d6dc6...64d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vet foreldrene til disse to barna om hva som skjer? Her må jo lærer ta ansvar og informere foreldrene. Forhåpentligvis så er det igangsatt tiltak, men da det er ekstremt mye taushetsplikt så får ikke dere andre foreldre vite om det. Kan godt hende at barna har beskjedbøker mellom skole og hjem, belønningssystem, at de regelmessig tas ut av klassen og får undervisning med en annen osv. Dette er frustrerende ved å være forelder til barn som blir forstyrret/plaget. For du får ikke vite hva slags tiltak som evt er iverksatt. Jeg har selv et barn i en klasse hvor det er en del uro. Og som forelder så får du stort sett ikke vite noe fra lærer; dette går heller på folkemunne barna i mellom. Veldig uheldig. For foreldrene som har urolige barn kan det i tillegg oppleves som stigmatiserende, og de går med alle piggene ute slik at man ikke tør å snakke om det. Det er kjempetøft. Hvis det går utover undervisningen og barna plages veldig så får du evt klage til kommunen. Da er skolen pålagt å ta grep, og det var det som skjedde i vår situasjon. Nå er PPT inne (systemsak), men jammen så får ikke vi foreldrene vite noe som helst likevel.... 

Anonymkode: 5bc14...350

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Først av alt: jeg har anonymisert og endret på mye i dette innlegget, jeg utleverer derfor ikke noen!

I min sønns klasse (1. klasse) er det to gutter som utagerer veldig, spesielt inne i timene. Det tar mye fokus fra undervisningen og lærer må bruke mye tid på disse to, som heller burde ha vært brukt på undervisning/å hjelpe andre elever. 

Eksempler på ting de gjør inne i klasserommet: 

- reiser seg går ut av klasserommet midt i timen

- setter seg under pulten

-går oppå pultene (også på andre elevers pulter, bøker og ting)

- går og skrur på vannkrana og lar den renne

- drar ned buksa og viser rumpa/tissen

-roper ut svaret istedenfor å rekke opp hånden

Det hender de utagerer ute i friminuttene også, men da gjør de som oftest ikke fullt så alvorlige ting. (Ser for meg at de for eksempel kanskje synes det er flaut å dra ned buksa så eldre elever ser det?!  Siden de er to, virker det som at de hele tiden støtter hverandre og oppmuntrer hverandre (og de ler jo alltid av hverandres rampestreker), noe som sikkert gjør det enklere for dem å fortsette oppførselen..

Lærer er en veldig myndig og tydelig dame som har hatt klare og faste regler fra dag én. Sønnen min liker henne veldig godt, og det har jeg inntrykk av at alle klassekompisene hans gjør også. Hun er godt voksen og har massevis av erfaring, likevel greier hun tydeligvis ikke å få slutt på denne oppførselen. Guttene har flere ganger blitt sendt til rektor- men det hjelper jo ingenting. 

Dette er skoleflinke og oppegående gutter som overhode ikke «detter av» faglig. Samtidig er det en veldig faglig sterk klasse med høyt nivå (veldig mange flinke elever), så det er absolutt ikke som at guttene kjeder seg heller. Sønnen min leker innimellom med disse guttene (hver for seg), og da er de forsåvidt hyggelige gutter, selv om jeg kan merke litt «rampe-tendenser» da også.

Jeg skjønner at jeg som mor i klassen ikke har noe med dette å gjøre- men jeg bekymrer meg for min sønns arbeidsmiljø oppi dette. De er nesten 30 elever i klassen, og har veldig sjelden assistent i tillegg til lærer, noe som betyr at disse to guttene ødelegger for et betydelig antall barn.. Synes det er frustrerende at skolen (eller egentlig foreldrene) ikke greier å «få skikk på» disse barna sånn at alle barna i klassen kan få en bedre skolehverdag... Er det noe vi foreldre kan gjøre for å få fortgang i prosesser? (Tenker for eksempel ift at disse guttene kanskje for eksempel burde hatt hver sin assistent som kunne «holde dem i øra»...)

Morsomt at du skriver «ikke få skikk på..». 

Jeg har hatt tre barn. Det ene var «kjempesnilt», hørte på læreren og var alltid i ro. Nr to kom var stikk motsatt. Opp på pulten, under pulten... hjemme har alle mine barn ganske strenge grenser m/konsekvenser ved brudd, får omsorg, har rutiner og får omsorg. 

Mange foreldre med «kjempesnille» barn, forstår virkelig ikke at noen barn er født med uro i kroppen, mer ukonsentrasjon og er fra naturens side mer robuste og grensetestende enn andre «kjempesnille» barn.

ser disse mødrene i garderoben. Framstår «superflinke», gir beskjeder til barnet sitt og barnet hører med en gang...

ønsker alltid at disse foreldrene skal få et barn som min Nr to. 

Har også lyst til å tilføye at det ikke bare er ditt barn som har krav på et godt læringsmiljø, men andre også. Læreren blir presset av de «kjempesnilles» foreldre til å holde ro, noe som gjør at urokråkene får mer kjeft. 

Sier ikke at jeg støtter uro, men er bittelitt lei av alle de «supre» foreldrene som tror at de er de eneste som takler barna sine- fordi de er «flinkere» til å høre og holder seg i ro. De nekter å høre på at noen barn er mer utfordrende, og skylder alt på manglende oppdragelse...

jeg er helt sikker på at ditt barn lærer akkurat det det skal. I en klassesammenheng er det IKKE ditt barn jeg er bekymret for nei...

Anonymkode: 89228...f86

• Liker 15
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Morsomt at du skriver «ikke få skikk på..». 

Jeg har hatt tre barn. Det ene var «kjempesnilt», hørte på læreren og var alltid i ro. Nr to kom var stikk motsatt. Opp på pulten, under pulten... hjemme har alle mine barn ganske strenge grenser m/konsekvenser ved brudd, får omsorg, har rutiner og får omsorg. 

Mange foreldre med «kjempesnille» barn, forstår virkelig ikke at noen barn er født med uro i kroppen, mer ukonsentrasjon og er fra naturens side mer robuste og grensetestende enn andre «kjempesnille» barn.

ser disse mødrene i garderoben. Framstår «superflinke», gir beskjeder til barnet sitt og barnet hører med en gang...

ønsker alltid at disse foreldrene skal få et barn som min Nr to. 

Har også lyst til å tilføye at det ikke bare er ditt barn som har krav på et godt læringsmiljø, men andre også. Læreren blir presset av de «kjempesnilles» foreldre til å holde ro, noe som gjør at urokråkene får mer kjeft. 

Sier ikke at jeg støtter uro, men er bittelitt lei av alle de «supre» foreldrene som tror at de er de eneste som takler barna sine- fordi de er «flinkere» til å høre og holder seg i ro. De nekter å høre på at noen barn er mer utfordrende, og skylder alt på manglende oppdragelse...

jeg er helt sikker på at ditt barn lærer akkurat det det skal. I en klassesammenheng er det IKKE ditt barn jeg er bekymret for nei...

Alle barn er forskjellige, selv i samme familie med samme oppdragelse.

ts beskriver barn som tydeligvis har utfordringer utenfor det som er vanlig.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Barn overdriver veldig i den alderen. Jeg ville vært litt forsiktig med å vektlegge alt din sønn sier som den store sannheten og er fullstendig korrekt. Jeg tenker at du er en smule naiv. 

Anonymkode: 7c094...56e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er en grunn til at disse barna utagerer og oppfører seg slik. Det finnes ofte en eller flere av dem i hver klasse på barneskolen. Felles for dem alle er at de strever, oftest er det diagnoser som ADHD, autismespekterdiagnoser eller relasjonsskader. Hjernene deres fungerer på en annen måte, og de gjør ikke noe av dette for å være slemme eller plagsomme. Noen gjør det for å få oppmerksomhet, fordi de ikke vet hvordan de skal få positiv oppmerksomhet fra andre barn eller voksne. Dette er ofte barna som får mye kjeft og negative tilbakemeldinger. Skolen er nok fullt klar over situasjonen og hvordan den hemmer læringssituasjonen for resten av klassen, men dessverre er budsjettene i kommunen så små at assistenter og miljøpersonell prioriteres lite, eller ikke i det hele tatt. 

Anonymkode: 845e8...cc5

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barn overdriver veldig i den alderen. Jeg ville vært litt forsiktig med å vektlegge alt din sønn sier som den store sannheten og er fullstendig korrekt. Jeg tenker at du er en smule naiv. 

Du vet da ingen ting om hvor moden og reflektert barnet til ts er? Det vet hun best selv.

Enkelte barn kan overdrive i den alderen. Det betyr ikke at ethvert barn i aktuell aldersgruppe ikke skal tas på alvor, eller at deres oppfatning er ”feil”. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan fint etterspørre hva skolen/læreren gjør for å ivareta ditt barns psykososiale miljø (jf. Paragraf 9a). Da skal du få både møte med skolen og en handlingsplan fremover. 

Anonymkode: e41e3...0f8

• Liker 4
Skrevet

I klassen til datteren min fungerte belønningssystem og klasseregler. Klassen snakket om og ble enige om regler (ja, førsteklasse), og så hadde lærer et glass hvor hun la en klinkekule hver gang barna fulgte reglene fint. Når glasset var fullt fikk de en belønning som kunne være å ha med et kosedyr på skolen / se en film /ha med pokemon-kort etc. 

Mange barn ler jo og synes det er festlig når noen herjer i klassen, og dermed blir de som gjør det oppmuntret. Med belønningssystem så forsvinner oppmuntringen. Det forutsetter selvsagt at dette ikke er barn med diagnoser eller problemer som gjør at de ikke klarer å følge reglene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

For det første er min sønn en reflektert gutt som sjelden pleier å overdrive eller lyve om noe som helst, jeg har dermed ingen grunn til å mistro ham når du forteller disse tingene. Videre er jeg venninne med noen av de andre mødrene, og deres barn har nevnt eksakt de samme episodene hjemme, og at de skal ha foregått på akkurat samme tidspunkt som sønnen min har fortalt om dem. Jeg føler meg dermed rimelig sikker på at det stemmer at disse guttene holder på sånn (og det har jo også lærer bekreftet, selv om hun ikke har gått i detalj på hvilke elever og hva slags episoder det er snakk om.)

ts

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For det første er min sønn en reflektert gutt som sjelden pleier å overdrive eller lyve om noe som helst, jeg har dermed ingen grunn til å mistro ham når du forteller disse tingene. Videre er jeg venninne med noen av de andre mødrene, og deres barn har nevnt eksakt de samme episodene hjemme, og at de skal ha foregått på akkurat samme tidspunkt som sønnen min har fortalt om dem. Jeg føler meg dermed rimelig sikker på at det stemmer at disse guttene holder på sånn (og det har jo også lærer bekreftet, selv om hun ikke har gått i detalj på hvilke elever og hva slags episoder det er snakk om.)

ts

Som sagt, naiv. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lærer og dette er ikke uvanlig. Har man ekstra ressurser hjelper det veldig. 

Anonymkode: cc5f8...e51

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

ts

Dette sier egentlig alle foreldre om sine barn...

en annen ting: synes kanskje ikke du bør diskutere andres små 2.klassinger med de andre foreldrene. Det er litt baksnakking, og er ganske ufint på vegne av de to barna og de foreldrene det gjelder. Må du absolutt ta det opp, ta det opp med skolen- ikke gå og slarv om det. «Jeg har bare diskutert» er en selvrettferdig annen måte å beskrive sladder på. 

Hvorfor går du så inn i det? Inviter heller guttene hjem. Kanskje de sliter med noe , det vet du aldri. Skolen hadde vært bedre om foreldre sluttet å tenke utelukkende på eget barn!! 

• Liker 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...