Neisidet Skrevet 1. april 2019 #1 Skrevet 1. april 2019 Jeg sliter med sterke smerter ved UL. Blir kvalm og kjempesvimmel/besvimer. Fikk fredag vite at vi må i gang med prøverør (kort protokoll). I dag er jeg helt slått ut mentalt og fungerer ikke på jobb, fordi jeg bekymrer meg slik for undersøkelsene og inngrepene. En uke til jeg får snakket med legen, så prøver her i håp om å få tilbake konsentrasjonen... Vet det gis smertestillende ved egguttak, men lurer på om noen har fått det for UL også? Og hvordan fungerer smertelindringen ved egguttak, og er det noen som har erfaringer med ekstra smertelindring? Ser at noen har fått narkose, men oppfatter at det tilhører sjeldenhetene. Skal på St. Olavs, om det er relevant. Selv om jeg vurderer privat, bare for å muligens få litt ekstra omsorg og klapp på hodet 🙊🙈. Hilsen ei som ikke er så tøff 😜.
Gjest Fnugg Skrevet 1. april 2019 #2 Skrevet 1. april 2019 For å snu litt på det: når du besvimer- tar det lang tid før du er på bena igjen? Jeg går utfra at en del av smertene også er mentalt/angstbetinget? Mulig jeg tolker deg feil selvsagt. Det er ikke mangfoldige UL’ er - men en 2-3 før uttak må du regne med. Du må veie litt risikoen selv for virkning av hyppig sterke smertestillende kontra ønsket resultat i samråd med lege. Om det ikke bare er fysisk betinget kan jo psykolog være en god ide også som du kan fortsette hos om du blir gravid og trenger forberedelse til fødsel.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2019 #3 Skrevet 1. april 2019 Vet du hvorfor du får så vondt under UL da? Har de mistanke om endometriose, cyster el? Jeg får også vondt under UL, men ikke verre enn at jeg holder ut, men det er langt i fra bare ubehagelig som de fleste sier det er. Jeg vet ikke hvorfor jeg får vondt. Normalt så er jo UL ferdig på et par minutter så om ikke det er helt krise så holder man ut. Men siden det er så ille for deg så kan det være du kan få noe beroligende og ev smertelindring. Har du prøvd å ta paracet/ibux før en ul undersøkelse? Anonymkode: 379f5...1ef
Neisidet Skrevet 1. april 2019 Forfatter #4 Skrevet 1. april 2019 Det er nok delvis psykisk pga lengre sykdomshistorie knyttet til'området. Det jobber jeg med, er heldig å ha en bedre halvdel som jobber med angst 😂. Men den fysiske komponenten er dessverre også veldig reell. Jeg klarte ikke å ta inn detaljene fordi jeg ble så slått ut, men kort fortalt var det visst stivt, trangt og legen måtte være 'hardhendt'. Men det er altså uttak som bekymrer meg mest. Har inntrykk av at folk får alt fra 2 Paracet til narkose for å gjøre det, avhengig av hvor de er. Tenker at det vel må være flere som opplever sterke smerter ifbm dette, som har gjort seg erfaringer med smertelindring. Håper å få innspill på det.
Jeio Skrevet 1. april 2019 #5 Skrevet 1. april 2019 (endret) Hvis du sier fra om dette gir de deg ekstra smertelindring. På Rikshospitalet ved uttak av egg får man både smertestillende, beroligende og lokalbedøvelse. Må vel gå an å be om å få det andre steder og. For meg var det vondt på ene siden så kommer til å be om mer lokalbedøvelse neste gang. Kanskje mer beroligende og for jeg merket ikke noe av det. Men jeg tror det er lokalbedøvelsen som er mest effektivt på de fysiske smertene. Har høy toleranse for den typen medisiner og det tar de hensyn til og gir meg mer. Når jeg skulle ta medisinsk abort etter MA fikk jeg et morfin-preparat hver gang jeg ba om det, for jeg opplyste om at jeg hadde høy toleranse og hadde sterke smerter ved forrige medisinske abort. Snakk med sykepleierene så ordner det seg nok. Du bør også be om medisiner før vanlig GU, evt ta selv hjemmefra. Bare ikke Ibux siden du prøver å bli gravid. Endret 1. april 2019 av Jeio
Gjest Fnugg Skrevet 2. april 2019 #6 Skrevet 2. april 2019 12 timer siden, Neisidet skrev: Det er nok delvis psykisk pga lengre sykdomshistorie knyttet til'området. Det jobber jeg med, er heldig å ha en bedre halvdel som jobber med angst 😂. Men den fysiske komponenten er dessverre også veldig reell. Jeg klarte ikke å ta inn detaljene fordi jeg ble så slått ut, men kort fortalt var det visst stivt, trangt og legen måtte være 'hardhendt'. Men det er altså uttak som bekymrer meg mest. Har inntrykk av at folk får alt fra 2 Paracet til narkose for å gjøre det, avhengig av hvor de er. Tenker at det vel må være flere som opplever sterke smerter ifbm dette, som har gjort seg erfaringer med smertelindring. Håper å få innspill på det. Er det sånn at du har opplevd dette gjentatte ganger ved UL, eller var det en negativ opplevelse som du sikter til? Uansett; det blir flere UL’ er før selve uttaket. Ta med samboer på timen, og tenk at den første UL’ en kan være en «test» om dette ikke er noe du faktisk har et gjentakende problem med. Etter den UL’ en blir det greiere for legen å vurdere hva slags smertelindring som vil hjelpe deg aller best. Jeg personlig vil si at risikoen ved narkose for hver UL og undersøkelser blir stor når det er snakk om prøverør og endel undersøkelser. Men at du kan få beroligende og smertestillende i forkant, det kan du nok. Snakk med klinikken om dette på første samtale Og husk at undersøkelsene bare tar 2-3 minutter. Det verste som skjer er jo at du blir kvalm og besvimer. Men du dør ikke, du kommer til å klare det, og samboeren din kan være med deg.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #7 Skrevet 2. april 2019 Jeg sier ikke dette for å være slem. Men har du tenkt på hvordan det blir med svangerskap og fødsel? Det er ikke rutine med masse underlivsundersøkelse som gravid men er man uheldig kan det bli en del. Også vaginale ultralyder. Anonymkode: 21e64...eb2
Ginny Skrevet 2. april 2019 #8 Skrevet 2. april 2019 Vet ikke om de kan gjøre noe for smerter ved UL, har sjeldent kjent noe til akkurat det, men mitt første uttak med den standard smertestillendepakken St Olavs tilbyr var veldig vondt. Ved det andre uttaket fikk jeg intravenøs smertestillende, det funka langt bedre. Måtte mase litt, men det gikk greit å få. Kanskje de kan gi deg noe beroligende og litt sterkere enn Paracet før UL?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå