Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har et inderlig ønske om å klare gå ned noen kg før sommer og barnas bade sesong. Å sitte ved basseng kanten med de som en strandet hval i fjor var ikke noe særlig..

har i 6 uker nå kuttet så mye jeg klarer i sukker inntaket. Hovedsynderen er helt borte, men unner meg litt snop med barna i helgene.

har også kuttet en del små spising, spiser meg alltid mett og stopper der.

kunne ha trent mer, men er i daglig bevegelse (har ikke bil) 

likevell fortsetter jeg gå opp i vekt 😞

Anonymkode: f601d...1de

Videoannonse
Annonse
Gjest HappyWaffle
Skrevet

Hjelper ikke å bare kutte sukker om maten du spiser blir flere kalorier enn du forbrenner. Last ned en app som hjelper deg med å holde kontroll på hvor mye du faktisk spiser, jeg er fan av YAZIO, lifesum som mange bruker syns jeg er rotete. 

AnonymBruker
Skrevet

Kuttet også grovt i brød inntaket, lager de fleste middager fra bunnen, prøver spise mer proteiner .. 

hadde vert fornøyd med en kg nedgang .. gjorde tilsvarende for noen år siden og raste ned fem kg på kortere tid enn dette .. men ville ha mer fokus på et sunnere kost hold denne gangen .. 

AnonymBruker
Skrevet

Du må rett og slett telle kalorier. Last ned en app og før inn alt du drikker og spiser ila dagen. 

Bra at du har kuttet ut sukker, men vær obs på at det er mye skjult sukker i matvarer. Vær også obs på flytende kalorier, saft/juice/melk/iskaffe/alkohol osv. 

Spis trege karbohydrater som gir langsom blodsukkerstigning. 

Vær også obs på sunne matvarer som er veldig kaloririke, som f,eks nøtter, olivenolje, avokado. Mange bommer her og spiser mye av det pga det er sunt. Men man kan bli tjukk av sunn mat også. 

Det hjelper heller ikke å være flink og gå i kaloriunderskudd mandag-fredag hvis man har kosedag på lørdager og spiser for mye da. Da går vinninga opp i spinninga. 

Anonymkode: b6668...2ce

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd fit på 30 dager med Desiree Andersen? Kjempebra kost og treningsveiledning.

Anonymkode: d0436...a2f

AnonymBruker
Skrevet

Hva legger du i at du alltid spiser deg mett? Mange har et feil bilde på hva mett vil si. Jeg spiser meg passe mett. Det vil si aldri slik at jeg føler magen er helt tung og jeg blir tung i kroppen. Det er ikke usannsynlig at du må tåle å føle deg sulten i noen uker for å venne magen til mindre mat. Den utvider seg når man spiser mye og krymper når man spiser mindre. Så det som er mett for deg kan være smertefullt mett for meg som nok har mindre magesekk. 

Jeg spiser 3 måltider i ukedagene og fire måltider lørdag og søndag. Spiser kl 12, 16 og 2030. Disse timene med fasting fungerer lett for meg og jeg går veldig lett ned i vekt hvis jeg har behov for det. 

Mange mener man skal telle kalorier og det kan sikkert være lurt hvis man har helt feil bilde på hva som er nok mat og hva som er for mye, men for mange blir det for stressende eller de ender opp med å bli opphengt i det. Jeg har spiseforstyrrelse (er normalvektig nå) og kan rett og slett ikke telle kalorier. Da blir jeg mye sykere. Så her må du kjenne på hva som er rett for deg. 

Anonymkode: 370ee...e7e

Skrevet

Du skriver at du alltid spiser deg mett. Hvilke mengder er det snakk om? Hadde du store mengder tidligere vil det være en del for å fylle opp plassen i magesekken som mest sannsynlig har utvidet seg. Mulig du bør begrense mengden i måltidene dine for å krympe magesekken. Da vil du ikke føle deg mett etter måltidene.

Gjest HappyWaffle
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kuttet også grovt i brød inntaket, lager de fleste middager fra bunnen, prøver spise mer proteiner .. 

hadde vert fornøyd med en kg nedgang .. gjorde tilsvarende for noen år siden og raste ned fem kg på kortere tid enn dette .. men ville ha mer fokus på et sunnere kost hold denne gangen .. 

Hjelper ikke om du spiser for mye totalt sett. Du må nok begynne å telle kalorier. Kjempefint at du har fokus på å spise sunnere altså, men intill du ser hva som er nok mat så bør du veie og telle kalorier. «Mett» er så mangt. Skulle jeg spist meg mett hver dag hadde jeg spist alt for mye mat, jeg spiser meg sånn delvis mett, etter at jeg i lang tid har veid maten og funnet størelse på måltid som passer for kroppen min. 

AnonymBruker
Skrevet

Pga tidligere spiseforsyrrelser så kommer jeg ikke til å telle kalorier.

mett for meg betyr: 2 grove knekkebrød med pålegg. Vanligvis en porsjon middag (har ikke de største fatene). Middags rester eller ny runde med knekke brød. 

Spiser 3-4 ganger om dagen, og går ikke rundt kjenner meg sulten. Kan så klart kjenne meg sulten før et måltid, men det er da vell normalt?

spiser noe snop sammen med ungene i helgene. Men på ingen måte ubegrenset! Lite glad i chips og den typen, kan spise litt popkorn. Vanligvis er det snakk om noen biter melke sjokolade eller en neve smågodt...

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

mett for meg betyr: 2 grove knekkebrød med pålegg. Vanligvis en porsjon middag (har ikke de største fatene). Middags rester eller ny runde med knekke brød. 

Spiser 3-4 ganger om dagen, og går ikke rundt kjenner meg sulten. Kan så klart kjenne meg sulten før et måltid, men det er da vell normalt?

spiser noe snop sammen med ungene i helgene. Men på ingen måte ubegrenset! Lite glad i chips og den typen, kan spise litt popkorn. Vanligvis er det snakk om noen biter melke sjokolade eller en neve smågodt...

Da får du spise 2 grove knekkebrød med lettpålegg (f.eks kyllingpostei eller lettost) og et tynt lag med smør. Til middag må du bare spise mindre porsjoner (f.eks 1 potet i stedet for 2) og da unngå å spise middagsrester på kveld. Spis heller f.eks knekkebrød. Til mellommåltid kan du spise grønnsaker. 

Anonymkode: bcd05...7d0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer ikke unna fysisk aktivitet. Det å virkelig få opp pulsen litt noen ganger i uka. Særlig når man blir litt eldre. 

Ser man kun på kaloriene man forbrenner der og da er det ingenting, sett mot kalorier i mat. Men effektene er mye større enn kalorier der og da. 

Forbrenningen blir jevnt høyere om man virkelig får opp pulsen litt noen ganger i uka. Det er hormonregulerende, og frigjør endorfiner, begge deler føler igjen til at man har en mer jevn apetitt. Man føler seg sunnere og strammere, nesten umiddelbart, noe som igjen er veldig motiverende. 

Anonymkode: 5e67a...bb0

AnonymBruker
Skrevet

For meg er det eneste som har funket periodisk faste. Det vil si at jeg ikke spiser etter middag (kl 17) og venter med frokost/brunsj til kl 10 neste dag. For meg gjorde det blodsukkeret mer stabilt, og jeg slet ikke med sultfølelse. Kaloeriene kutter seg naturlig. 

Sikkert forskjellige ting som funker for forskjellige folk, litt avhengig av hva som er årsaken til at man spiser for mye. For meg er det særlig kos på kvelden som er problemet. Derfor funket dette for meg. Verdt å teste?

Anonymkode: d4ddb...307

• Liker 1
Gjest HappyWaffle
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånne ting burde du opplyse om i hi, det er vitktig for at man skal kunne gi råd som ikke skader deg. Du skal så klart ikke bli besatt av kalorier etc når du har hatt spiseforstyrrelse. 

AnonymBruker
Skrevet

Beklager, jeg tenkte ikke på det i første omgang. Det ligger mange år bak meg, men er bevist på å ikke trigge de tendensene.

Gjest HappyWaffle
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, jeg tenkte ikke på det i første omgang. Det ligger mange år bak meg, men er bevist på å ikke trigge de tendensene.

Veldig bra at du er bevisst på det. Kanskje du burde få hjelp av noen som jobber med ernæring? Du kan nok få hjelp til å finne noen av fastlegen, de kan finne en plan som hjelper deg og som ikke trigger spiseforstyrrelsen. 

Skrevet

Du forteller hva du spiser, men ikke hva du drikker ..? Har du tenkt på det? Jeg vet om og ser mange som drikker brus, juice og energidrikker som tørstedrikk og samtidig klager på at de ikke går ned i vekt. Det er selvfølgelig kalorier i melk, iskaffe og alkohol og de aller fleste andre drikketypene osv. også. 

Skrevet

Vanskelig å gi tips når ikke vet hva ditt vanlige kosthold består av. 

Ville også byttet ut pålegg til magrere varianter, ikke drikk saft, juice men vann og skummet melk. Spis mer grønnsaker og snacks på ferdig oppskjært i en boks om du trenger mellommåltid. Kutt ned på karbohydrater til middag. Vurder all mat du spiser og se om du finner et sunnere alternativ. Hvis du egentlig spiser sunt og passe så tror jeg egentlig det er fysisk aktivitet som gjelder. 

Fysisk aktivitet. Har du mulighet til å gjøre noen hjemmeøvelser som knebøy, noen strikkøvelser og for rygg? Finn noen favoritter. Jeg har troa på at det er ikke så viktig hva det er, men at du liker øvelsene slik at det er lettere å gjennomføre. Bare et kvarter hjelper. Hvis du forbrenner 100kcal mer enn du har inntatt, så vil du jo gå ned i vekt 😊

Masse lykke til 😊

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

I og med at du går opp i vekt så må det jo være noe du underrapporterer eller at du spiser for mye (evt feil type) middag. Spis godt med grønnsaker og unngå sauser med mye rømme og smør. 

En typisk middag for meg er for eksempel en laksefilet, masse grønnsaker og søtpotetmos, en potet eller lignende. Jeg spiser omtrent aldri mat som består mest av feks pasta. Som for eksempel kjøttdeig og spagetti (vel, spiser ikke kjøtt, men en versjon uten kjørtt), carbonara eller pestopasta som jeg egentlig er glad i. Spiser sjeldent ris, men har hvitløksbrød til wok, eller pitabrød til salat (Spiser da kun ett pitabrød). 

Er jo også vanskelig å si hva du legger i litt snop med ungene. Noen har jo for vane å spise 200 g sjokolade og en pose potetgull. Det blir 2000 kcal bare det. 

AnonymBruker
Skrevet

Kutt smøret. Jeg går en kg i måneden bare ved å kutte smør.  

Anonymkode: 4c561...511

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, ti10 skrev:

Du forteller hva du spiser, men ikke hva du drikker ..? Har du tenkt på det? Jeg vet om og ser mange som drikker brus, juice og energidrikker som tørstedrikk og samtidig klager på at de ikke går ned i vekt. Det er selvfølgelig kalorier i melk, iskaffe og alkohol og de aller fleste andre drikketypene osv. også. 

Veldig godt poeng 🙂 og det er her hovedsynderen min har vert i forhold til vekt oppgang.

så jeg har kuttet all energi drikk, synder på stressede dager med en iskaffe. Ikke hver uke! Synder også med 2 maks tre glass sukker fri brus illøpet av helgen.

har vanligvis lett melk til brød mat, og mest vann utenom. Hender jeg tar et glass saft, denne er da hjemme laget.

skal legge til jeg tar en kopp kaffe eller te på morningen..

har ikke bil, så det blir en del trim med å komme seg hit og dit. Men bør sikkert bevege meg enda mer. Slitt siden tennårene med utmattelse så føler det gennerelt er vanskelig komme igang med noe...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...