Gå til innhold

Nesekirurgi i utlandet gikk galt

Liselotter

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en jente på 26 år som i flere år hadde lyst til å fikse på nesen min. Alltid hatt en stor nese, ikke bred forfra men hadde lang og høy neserygg fra siden. Pluss en kul på neseryggen. Var på konsultasjon på Aviva Helse i Oslo. Han sa jeg behøvde en full neseplastikk(alt måtte gjøres mindre) og det ville koste meg 45k. Det syntes jeg var for dyrt! 

Jeg begynte å undersøke nesekirurgi i utlandet. Bloggere forteller om vellykket kirurgi i Istanbul f.eks. Men det var for langt å dra syntes jeg. Etter å ha undersøkt videre, fant jeg masse positivt om klinikker i Polen og Litauen. Jeg endte da opp med å dra til Polen! Dette var et profesjonelt og rent sted. Alle snakket bra engelsk og de var veldig hyggelige. Venterommet var fullt hver eneste dag, og de fleste pasientene kom fra England. Populært sted! Leste at x-factor kjendiser blant annet hadde vært der for å fikse på seg selv. Fant et par negative tilbakemeldinger på nettet, men tenkte at som med alt annet er det alltid noen som har noe negativt å si. Ellers var alle fornøyde og de lovpriset denne mannen på div. forumer. Dette er en kirurg som har hatt 10 operasjoner om dagen. 

Første møtet med han på selve operasjonsdagen tok han en titt på nesen min. Jeg oppfattet han som profesjonell, hyggelig og lyttende. Jeg sa at jeg ville fjerne humpen, senke neseryggen og nesetippen. Han sa han ville gjøre alt det, men også gjøre nesetippen litt smalere. Vi ble enige. Snakket også om at jeg hadde skjev skillevegg og polypper i venstre nesebor(hadde pustevansker) Dette ville han også rette opp i. Jeg skrev da under på masse papirer og krysset av på en del spørsmål om helsen min osv. Etterpå blir jeg sendt på pasientrommet, bedt om å dusje og ta på meg rene operasjonsklær. 15 minutter før operasjonen kommer kirurgen inn og tar bilder av nesen min fra alle vinkler, så diskuterer vi det vi ble enige om. Jeg viser han også et bilde av en nese jeg liker, og sier at jeg vil ha en litt svai neserygg men ikke for mye. Alt virker da som en god plan! 

Jeg blir hentet og ført inn til operasjonsrommet. Der legger jeg meg på operasjonsbordet, og sykepleierene smiler til meg og forteller meg hva som kommer til å skje. Jeg er nervøs og feller noen tårer, hun ene damen stryker meg da på kinnet og sier at jeg må ikke være redd, for alt kommer til å gå bra! Før jeg vet ordet av det er jeg helt borte. 3 timer senere våkner jeg i sykesengen på rommet mitt, og det føltes ut som om jeg var borte i ett minutt faktisk. Allmenntilstanden er bra, jeg var bare veldig tett pga tampongene i nesa og følte meg helt fjern. Sykepleieren kommer inn hver time og passer på at jeg har det bra. Veldig betryggende! Dagen etter skal tampongene dras ut og det er noe av det mest ubehagelige jeg har opplevd. Jeg hylte! Haha. På dette tidspunktet har jeg gips over nesa og denne går jeg med i 5 dager.

Jeg opplevde ikke dagene med gipsen på som noe smertefullt eller forferdelig. Det føles mer ut som om du har bihulebetennelse. Du kjenner trykket i nesen, kinnene og i tennene. Ble også bare litt lilla under øynene. Men hoven! Det var jeg! Og ut av nesen rant det blod og masse gørr de første dagene. Nesen var også helt tett i en uke, så det var slitsomt, spesielt når jeg skulle sove. Hadde hvertfall ikke behov for smertestillende! Var innom klinikken hver morgen i 5 dager som jeg ble bedt om og fikk neseborene renset av en sykepleier. 

Dagen hadde kommet da jeg skulle ta av gipsen for å se nesen min for første gang! Dette var også dagen for hjemreise. Kirurgen var ikke spesielt forsiktig, han rev den av og det gjorde litt vondt. Han ba meg om å ta en titt i speilet. Jeg har aldri følt meg så rar før! Det var som å se en annen person i speilet, og jeg likte det ikke! Forfra var nesen kjempebred. Den hadde alltid vært veldig slank. Nå så det ut som om jeg hadde fått en asiatisk nese, flat og bred. Fra siden likte jeg den! Den hadde fått litt svai og jeg syntes den passet meg fint. Jeg var veldig forvirret over hva jeg så i speilet og visste ikke helt hva jeg skulle si. Men klarte å lirke ut av meg «wow, Its so wide! Will it be thinner?!» han svarte at huden på nesa mi var veldig tykk, derfor ville det ta tid før jeg ville se resultatet. Og ja, den kom til å bli mye tynnere sa han. Jeg ble lettet, men samtidig hadde jeg en klump i magen og det føltes fortsatt rart ut å se på meg selv. Han teipet nesen min og sa at han ønsket bilder tilsendt etter noen uker. Vi(meg og kompisen min) forlot klinikken og tok flyet hjem til Norge igjen.

17 dager har gått og jeg gjør seriøst ikke annet enn å studere nesa mi. Mye av hevelsen har gått ned, men forfra er den fortsatt litt bred og veldig ujevn/skjev. Jeg klarer faktisk ikke se en rett linje når lyset ovenfra treffer nesa mi. Det kan se ut som om han har slipt mer på høyre side enn på venstre. Jeg kjenner at benet på siden, på venstre side buler mer ut. Og på høyre side har jeg en liten klump(ikke på neseryggen men på siden) og et søkk innover. Nesen ser helt fucka ut! Jo lenger tid det går, jo mer syntes jeg at den ligner min «gamle» nese, bare uten humpen, MEN MED masse ujevnheter. Det ser ikke ut som om han har senket nesetippen heller, den er fortsatt altfor høy! Og jeg kjenner at nesetippen har blitt spissere. Fra høyre siden ser nesen helt rett ut(pene siden), fra andre siden er den litt klumpete. Nesetippen ser faktisk smalere ut enn neseryggen, jeg er bredest midt på og dette bekymrer meg! Jeg har så miksa følelser for tiden. I det ene øyeblikket liker jeg nesen litt og i det andre øyeblikket hater jeg den. Jeg vet at det kan ta 6 måneder før man ser det endelige resultatet og det må gå MINST ett år før den kan opereres på nytt. Men spørsmålet mitt er da, hva faen gjør jeg? Siden det er gjort i utlandet er det ingen garanti og ingen penger tilbake(betalte 23k). Hvem i Norge er eksperter på å rette opp ødelagte neser? Og krever de full pris? Kan noen komme med erfaringer og anbefalinger? Noen som har opplevd lignende? 

Jeg skrev faktisk en novelle ser jeg nå, så beklager lang tekst, men ville fortelle detaljert som overhodet mulig. Setter pris på om dere forholder dere saklige. At jeg har gjort et dumt valg er jeg godt klar over! Håper på noen fornuftige svar :-)  

Endret av Liselotter
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nesa er hoven i flere mnd etter operasjon 

Gi det tid 

Anonymkode: 6fa07...ad2

• Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nesa er hoven i flere mnd etter operasjon 

Gi det tid 

Anonymkode: 6fa07...ad2

Ja, det vet jeg. Men det forandrer fortsatt ikke på hvor ujevn og bulkete den er. Går det an å legge ut bilder her?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du legge ut før og etter bilde? Og bilde du viste kirurgen på operasjonsdagen? Hvis du sladder øyne og munn så du ikke viser hele ansiktet da.

Mye enklere å gi deg råd da. Eventuelt kan du sende på pm? Kan prøve å hjelpe deg eller gi råd men nesten umulig når man ikke ser det

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, Liselotter skrev:

Jeg vet at det kan ta 6 måneder før man ser det endelige resultatet og det må gå MINST ett år før den kan opereres på nytt. Men spørsmålet mitt er da, hva faen gjør jeg?

Er ikke det innlysende? Det du gjør er å vente. Du tar alt stresset på forhånd.

Anonymkode: 8737a...44d

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Full pris må du nok regne med å betale ja, hvorfor skulle ett norsk firma gi deg rabatter for å rette opp en jobb gjort av andre? 
Du må bare gå til konsultasjon hos noen forskjellige kirurger, og se hvor mye dem vil ha, og hva dem kan fikse, og hvor lenge du må vente før dem vil operere en allerede nyoperert nese. 
Men som du selv sier, det kan ta 6 måneder før man ser faktisk resultat, noe du har fått beskjed om, du har foreløbig ikke ventet en tidel av tiden engang... Det beste du gjør er å vente til hevelser har gått ned, og så da vurdere gå til konsultasjon for å få rettet opp det du er misfornøyd med. 

Og en kirurg som skryter av ti operasjoner pr dag, vil jo være ganske så overarbeidet eller jobbe veldig raskt som kan resultere i dårlig kvalitet. 

Anonymkode: ee3b1...92b

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg synes ikke dette høres ut som kirurgi som har gått galt men ok.

Anonymkode: e39dc...38b

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husk at når du skal oppsøke helsehjelp i Norge nå da så må du opplyse om at du har operert i utlandet. Så om du skal operere her må man teste deg for multiresistente bakterier og du må isoleres i flere dager til man vet svar på prøvene om du blir innlagt, uansett om du skal operere nesen eller noe annet. Får krysse fingrene på at du ikke har pådratt deg farlige bakterier i samme slengen som nesa di er blitt ødelagt da.

Anonymkode: 54ebe...c76

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen seriøs kirurg har ti operasjoner om dagen, ingen. Skal du opereres på nytt her i landet må du selvfølgelig betale full pris, og det er ingen garanti for at du blir mer fornøyd her når de i tillegg får arrvev fra den forige operasjonen som skaper trøbbel for korreksjon. Du bør uansett gå til fastlegen og teste deg for multiresistente bakterier, så er det gjort før en eventuel kontakt med helsevesenet. Skulle virkelig ønske at folk sluttet å tro operasjoner ga dem perfekt utseende, og i tilegg tro at billigsalg i øst eurola er det stedet man bør spare penger. 

Anonymkode: f888a...66d

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er imponert over at noen kan beskrive nesen sin så detaljert! Jeg kan bare si ett ord om min. 

Anonymkode: 08921...0f0

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spoiler
Sitat

Endret av Liselotter
vil ikke ha bilder ute
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse
AnonymBruker
2 minutter siden, Liselotter skrev:

907C5FC7-C89C-4952-831B-987FE89E9976.jpeg

E003098C-BC50-4F9C-AB55-A23B68D89DE9.png

Du ser fin ut :hjerte: Har du bilde rett forfra før og etter operasjon?

Anonymkode: fe285...086

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes nesen ble kjempefin jeg :) Men jeg synes du hadde pen nese før oparasjonen også. Sånn som du har beskrevet nesen både før og etter, trodde jeg at den virkelig var fæl. Det var den jo ikke :)

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her! Her er det store problemet. Det går et søkk inn på høyre side og det er også en klump der. Han har ikke tatt nok på venstre side så det buler ut! Det kommer ikke til å bli annerledes for det jeg kjenner er hardt! Det er benet mitt. Nesa er helt klumpete og skjeiv. 

Endret av Liselotter
vil ikke ha bilder ute
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes den ser bra ut jeg. Du må smøre deg med tålmodighet. 

Anonymkode: 53f40...a30

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...