Gå til innhold

Familie med dine og mine barn, problemer med rettferdighet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min på fire har mistet faren sin og hos han hadde hun en ipad. Hun snakker mye om denne ipaden som hun savner men vi er litt uenige hjemme om hvordan vi skal løse det. Har en stesønn som også er fire år, om det blir urettferdig for han at ste søsteren hans får en ipad. Og at selvom vi kan forklare han at pappaen til "Karoline" er død, så blir det vanskelig å takle for ett barn som tenker mye på urettferdighet. 

Hva tenker dere? 

Anonymkode: 0a0d9...38e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanskelig.

Men jeg er tilhenger av at ikke alt skal være likt. Livet er urettferdig. Så lenge de store linjene er like, må det holde. 

Men ipad. Usikker. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge er det siden hun mistet pappaen sin?

Har denne stebroren vært i livet deres lenge før det skjedde eller er det et nytt forhold? Skjønner ikke helt.....

Uansett: hvis hun har en iPad som er hennes, som hun nå kan ha hos deg, så synes jeg hun bør få ha den. 

Men da må det være tydelig at stebror enten får låne den eller at han får låne de voksne sin (om dere har), slik at de får bruke iPad like mye.

Det blir feil om hun får sitte på iPad i timesvis, mens han ser på bare. 

Tenker at det er naturlig at man ikke har akkurat de samme tingene, og alt trenger ikke være likt hele tiden. Men om man bor sammen/ er sammen i helgene e.l, så må reglene være like. F.eks 30 min iPad på hver. 

Anonymkode: b7efd...090

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kan ikke begge ha ipad da? 

Har dere ikke tv heller? 

Spørr fordi jeg synes det er mye verre med tv til barn enn ipad. På en ipad er man mye mer aktiv og det er masse god læring i spill for små barn. Tv titting er kun passivt og i mye mindre grad lærerikt. 

Anonymkode: 166f6...729

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hadde gitt begge iPad...latt de gått bananas de første dagene og deretter lagt inn restriksjoner etterhvert og gradvis satt skjermtiden ned. Slik har jeg gjort det med mine og de bruker de sjeldent, på eget initiativ. De bryr seg ikke om de lenger.

Anonymkode: bdaf7...064

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, så stor ting ville jeg ha hatt likt på begge. 

Anonymkode: b154a...e3b

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes det blir veldig feil å gi en Ipad til den ene, men ikke til den andre. 

Men dette bør jo dere løse sammen.

AnonymBruker
Skrevet

I en familie så kan det ikke alltid bli rettferdig. Vi har tre barn (helsøsken), og de må dele en ipad. Ja, det blir krangling, og sure miner iblandt, men de lærer å dele, kompromiss, og samarbeide.

Nå er jo deres situasjon annerledes med tanke på at far er død, men jeg ville latt hun bruke ipaden, men selvsagt med restriksjoner. Stebror kan låne hennes, eller deres, om dere har. 

Anonymkode: fc180...a72

Skrevet

Her i huset er alle barna våre. Jeg har 2 fra før, og han har 1. Her er aldersforsjjellen stor. 11, 7, 3, men hans på midten. De 2 eldste har iPad, og minsten låner min. 

Deres er jo så små, og det er jo begrenset hvor mye tid de kan bruke på de. 

I deres situasjon, ville jeg kjøpt en til hver, men sagt at de skal ligge i stuen når de sover. På den måren kan dere voksne bruke de ved behov eller lyst. Da blir det jo deres, like mye som barna sine.

Skrevet

Hun hadde en iPad? Hva skjedde med den etter at faren døde?

Skrevet

Det er vel fortsatt hennes ipad selv om faren er død? 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Vil gitt ho ipaden, den er trossalt hennes. Det er bra at barna lærer at ting er litt ulikt innimellom, pluss det er god dele mulighet. Kanskje broren kan få ved neste bursdag eller jul? Stebroren er uansett vinner i den sammenheng i å me han ikke mistet faren. 

Anonymkode: 2fb57...89e

• Liker 6
Skrevet

Jeg skjønner ikke problemet.

Skal ingen av de noen gang ha noe den andre ikke har?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at den ipaden er mer enn kun ipad akkurat nå, det er minner om faren hennes. Og det burde dere ikke nekte hun. 

Anonymkode: 01483...aea

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp iPad til begge, hvis ikke er det forskjellsbehandling. Det vil stesønnen føle ihvertfall. Er ikke poenget å pleie forholdene, og ta vare på? Ikke egge opp til urettferdighet og problemer? Når døde far egentlig?

Anonymkode: b21a3...59b

AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke la den ene få og ikke den andre når det gjelder en slik ting! Uansett grunn. De bør få en hver eller dele på den ene. Skjønner ikke at det er noe å tenke på en gang. Barn må ikke behandles urettferdig, og selv om hun har mistet faren sin så skal jo ikke den andre bli belastet for det. 

Anonymkode: e98a2...2fb

Skrevet

Ser ikke problemet, gi de begge en iPad. De kan ikke alltid få likt og livet er ikke rettferdig men akkurat når det kommer til dette så hadde jeg latt det bli likt. 

Og som noen andre her inne sa så betyr nok iPaden til jenta di noe spesielt siden hun hadde den hos faren.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke la den ene få og ikke den andre når det gjelder en slik ting! Uansett grunn. De bør få en hver eller dele på den ene. Skjønner ikke at det er noe å tenke på en gang. Barn må ikke behandles urettferdig, og selv om hun har mistet faren sin så skal jo ikke den andre bli belastet for det. 

Anonymkode: e98a2...2fb

Det kan vel ikke seriøst kalles en belastning å ikke ha en iPad for en 4 åring? Barnet har en iPad hos pappaen sin som er død, denne skal hun selvfølgelig få lov til å fortsatt ha. Så kan dere oppfordre til at hun deler med stebroren og han kan evt ønske seg en om han har interesse for det. Livet er ikke 100 % rettferdig og dette er en ting hun har fått av far som slettes ikke skal tas fra henne fordi stebror ikke har det samme.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Datteren min på fire har mistet faren sin og hos han hadde hun en ipad. Hun snakker mye om denne ipaden som hun savner men vi er litt uenige hjemme om hvordan vi skal løse det. Har en stesønn som også er fire år, om det blir urettferdig for han at ste søsteren hans får en ipad. Og at selvom vi kan forklare han at pappaen til "Karoline" er død, så blir det vanskelig å takle for ett barn som tenker mye på urettferdighet. 

Hva tenker dere? 

Anonymkode: 0a0d9...38e

Er man bare FIRE år gammel, så har man vel egentlig ikke behov for noen ipad eller datamaskin!  

Anonymkode: a9224...51e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at det er fordi hun hadde ipad hos sin far, at du spør. 

Jeg stiller derimot spørsmålstegn ved at fireåringer har egen ipad?? Digital hverdag-argumentet er ikke godt nok. Den språkutviklingen, tallforståelsen osv. som noen bruker for å forsvare slike kjøp til så unge barn, bør de i den alderen får gjennom lek, samtaler, bøker, konstruksjonsleker ol. Er det ikke viktigere at hun får gode samspillsaktiviteter med dere? I frisk luft, med spill og leker? Spesielt når hun har mistet faren. 

Vi har tre barn, og vi har holdt igjen ipad-bruk til eldste var seks år. Vi lærte ham bruken via vår ipad, og lot ham prøve den sammen med oss. De to yngste skal ikke få ennå (4,3). Når livet ofte går så utrolig fort, tilbudene er så mange og ungene skal ha alt, gjøre alt, mestre alt osv, er det viktig at vi foreldre holder litt igjen. Vi har lekt og lært i hele dag, ute! Klart de får se litt tv, prøve ipad med oss også, men de yngste får absolutt ikke egen til eget bruk ennå. 

Jeg er lektor og mannen er utdannet innenfor it-utvikling, så vi vet mye om læring og teknologi. Nettopp derfor vet vi også hva og når vi mener man skal kjøpe slikt til dem. 

Men som sagt- du har din grunn. Tenkte bare minne deg på at det faktisk er helt ok å ikke kjøpe ipad også, ennå;) 

Anonymkode: eaefc...8cf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...