Gjest Omega 3 Skrevet 27. august 2002 #1 Skrevet 27. august 2002 Vi har en datter på 7 1/2 måned, og nå ser det ut som om det ikke er veldig lenge til hun kan sitte oppreist uten støtte. Når krabbet/satt/gikk deres barn? kunne vært artig å høre. Er det i tillegg noen som har tips for hvordan man kan "hjelpe" barnet i utviklingen?
Gjest Frøken Dings Skrevet 27. august 2002 #2 Skrevet 27. august 2002 Jeg har en liten en på 6 måneder. Han sitter ikke selv, og iflg fysioterapeuter skal man ikke "hjelpe" barna på noen måte opp i sittestilling. Grunnen til dette skal være at det rett og slett kan hindre dem i å begynne å krabbe - ingen vits i det når man allerede kan sitte liksom! Anbefalt utvikling er at de selv setter seg opp før man lar dem sitte selv. Å sitte på fang er lov. Ellers har jeg inntrykk av at det varierer veldig fra barn til barn dette med utvikling. For eksempel er det like vanlig å begynne å gå ved 10 måneders alder som ved 18 måneders alder.
Sitri Skrevet 27. august 2002 #3 Skrevet 27. august 2002 Vi har en sønn som lærte seg å krabbe, sitte, sette seg opp på knær og dra seg opp etter ting sånn at han kan stå i løpet av 2 uker :o Så her er det full fart. Vi har hjulpet litt til og han har ikke tatt noe som helst skade av det.
Sitri Skrevet 27. august 2002 #4 Skrevet 27. august 2002 Glemte en ting.... Han var 8 mnd når han begynte med dette.
Gjest Gurken ikke innlogget Skrevet 27. august 2002 #5 Skrevet 27. august 2002 Hei. Jeg har en sønn på 8 mnd. Da han var 7mnd. og 2 dager satt han seg opp selv, og ble sittende en stund. Han begynte å krype skikkelig (fremover) noen dager før han ble syv mnd. En uke etterpå reiste han seg opp av seg selv, og etter det er det full fart her hjemme. Nå reiser han seg og slipper taket og tror at han kan stå/gå. Det ender alltid med knall og fall. Var på kontroll på mandag og helsesøster var helt imponert. Mente at det ikke er lenge før han kan gå. Ser ikke på det som noen stor fordel. Synes det er alt for tidlig. Lykke til med en travel tid fremover. :D Gurken ( som ikke får logget seg inn )
GlingGlo Skrevet 28. august 2002 #6 Skrevet 28. august 2002 I følge allt jeg har lært om barneutvikling så sitter de før de lær sig krype. Næst følger at de lær seg stå og gå. Dette er en utvikling det viser sig att alle barn i verden følger. Jeg har selv tre barn og de to ældste begynte att sitte selve omkring 7 mndr, og krype litt senere. Den ældre jenten begynte å gå 10 mndr gammel mens den yngre var 13 mndr. Min lille gutt er bara 3 mndr så det blir spennende å se vad han gør.
Gjest Anonymous Skrevet 28. august 2002 #7 Skrevet 28. august 2002 Min datter på 2.5 år satt alene støtt da hun var 7 mnd og 4 dager. Hun krabbet og reiste seg opp etter ting da hun var 9 mnd. Hun gikk uten hjelp da hun var 14 (begynte såvidt da hun var 13 mnd) Hun snakket omtrent rent med alle ord da hun var 21 mnd. Men føre 21 mnd alderen var alt hun sa mamma og pappa....trodde jeg måtte ha hjelp for å få henne til å snakke men plutselig på en uke kom alt sammen.....merkelig og morsomt. Lykke til med dere små
sofen Skrevet 28. august 2002 #8 Skrevet 28. august 2002 Hei! Eldstemann satt selv da han var akkurat 6 mnd, og krabbet rundt 8 mnd. Han gikk først da han var 17 mnd og allerede storebror i 5 mnd, så jeg hadde to babyer!!! Lillemor satt også da hun var 6 mnd, krøp ved 8 men gikk 2 dager før hun fylte 1 år. Hun er en helt annen type enn storebror, fysisk veldig sterk og moden, storebror har en kronisk sykdom som vi ikke visste om da han var liten, det kan forklare hvorfor han gikk så sent. For øvrig er jeg helt sikker på at man ikke skal hjelpe barna til en tidlig utvikling, alt kommer til den tiden det er modent for hvis ikke det ligger en sykdom bak. I Steinerpedagogikken mener man at den fysiske utviklings rekkefølge er avgjørende for menneskets mentale utvikling, så bare ta det med ro og la tingene komme utfra barnet, ikke utfra at omgivelsene skal bli stolte!! Med vennlig hilsen
GlingGlo Skrevet 28. august 2002 #9 Skrevet 28. august 2002 Ja, jeg er enig i å man ikke skal prøve og påskynde utviklingen før mye, men en annen sak er å gi barna sjansen og friheten til å kunne utvikle seg. Om f. eks. barn tilbringer lang tid i skråstol eller gålære, så får de jo ikke like mye tid til å selve træne sin kropp og så er det jo ikke heller bra før deres rygg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå