AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #1 Skrevet 31. mars 2019 Jeg har siden nyttår jobbet 100 % i kommunen. I hele 2018 hadde jeg ikke fast ansettelse, og tjente under det som er grensen ved frikort. Likevel skattet jeg, så får igjen kanskje 6-7.000 kr på skatten, etter mine beregninger. Så da lurer jeg på hva som gjelder for meg hva angår feriepenger. Jeg har forstått at feriepenger er 12 % av inntektene året før, men for meg blir jo det veldig lite, da jeg bare jobbet litt "dann og vann". Tror jeg kun får 3.000 kr som er feriepenger, regnet utifra hva jeg tjente i 2018. For dem som jobbet fullt i 2018 vil jo få en vanlig månedslønn, om ikke mer. Betyr det da at jeg må klare meg med 10.000 (ca 7000 i restskatt og 3000 i feriepenger)? Eller får jeg noe lønn også? Svar gjerne om du har litt peiling på dette. Anonymkode: 450ff...d24
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #2 Skrevet 31. mars 2019 Du trenger ikke å ta full ferie om feriepengene du tjente opp i fjor ikke dekker for lønnsbortfallet ferie fører med seg. https://lovdata.no/lov/1988-04-29-21/§5 punkt 5. dette betyr at du ikke trekkes for mer ferie enn du har råd til. HR eller lønn burde ha skjema liggende som du kan fylle ut, og de burde også kunne regne dette ut for deg. Anonymkode: 7b277...fd4 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #3 Skrevet 31. mars 2019 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har siden nyttår jobbet 100 % i kommunen. I hele 2018 hadde jeg ikke fast ansettelse, og tjente under det som er grensen ved frikort. Likevel skattet jeg, så får igjen kanskje 6-7.000 kr på skatten, etter mine beregninger. Så da lurer jeg på hva som gjelder for meg hva angår feriepenger. Jeg har forstått at feriepenger er 12 % av inntektene året før, men for meg blir jo det veldig lite, da jeg bare jobbet litt "dann og vann". Tror jeg kun får 3.000 kr som er feriepenger, regnet utifra hva jeg tjente i 2018. For dem som jobbet fullt i 2018 vil jo få en vanlig månedslønn, om ikke mer. Betyr det da at jeg må klare meg med 10.000 (ca 7000 i restskatt og 3000 i feriepenger)? Eller får jeg noe lønn også? Svar gjerne om du har litt peiling på dette. Anonymkode: 450ff...d24 Du får ikke mer lønn for ferien din enn de feriepengene du tjente opp i fjor, men du kan velge å ta mindre ferie, og jobbe istedet. Og da får du lønn. Anonymkode: 66f10...570 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #4 Skrevet 31. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du får ikke mer lønn for ferien din enn de feriepengene du tjente opp i fjor, men du kan velge å ta mindre ferie, og jobbe istedet. Og da får du lønn. Anonymkode: 66f10...570 Men arbeidsplassen min er stengt 3 uker. Jeg kan jo ikke jobbe da? Anonymkode: 450ff...d24
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #5 Skrevet 31. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men arbeidsplassen min er stengt 3 uker. Jeg kan jo ikke jobbe da? Anonymkode: 450ff...d24 Da er det 3 uker du ikke får lønn da vel. Dette er ikke unikt. Alle som ikke har jobbet fullt, ny jobb o.l. må klare seg uten feriepenger. Noen grupper får ikke feriepenger i det hele tatt. I kommune er det vanlig å få feriepenger+lønn-5 uker ferie og lønn under ferie uavhengig når den tas ut. Anonymkode: 88f00...3b2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #6 Skrevet 31. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har siden nyttår jobbet 100 % i kommunen. I hele 2018 hadde jeg ikke fast ansettelse, og tjente under det som er grensen ved frikort. Likevel skattet jeg, så får igjen kanskje 6-7.000 kr på skatten, etter mine beregninger. Så da lurer jeg på hva som gjelder for meg hva angår feriepenger. Jeg har forstått at feriepenger er 12 % av inntektene året før, men for meg blir jo det veldig lite, da jeg bare jobbet litt "dann og vann". Tror jeg kun får 3.000 kr som er feriepenger, regnet utifra hva jeg tjente i 2018. For dem som jobbet fullt i 2018 vil jo få en vanlig månedslønn, om ikke mer. Betyr det da at jeg må klare meg med 10.000 (ca 7000 i restskatt og 3000 i feriepenger)? Eller får jeg noe lønn også? Svar gjerne om du har litt peiling på dette. Anonymkode: 450ff...d24 I kommunen.. Du kan regne med nesten null i lønn da du får månedslønn (og eventuell variabel lønn = ekstravakter osv), så får du feriepenger (for det veldig lite), Så skal de trekke deg for ferie og ferietrekk innebærer full månedslønn før skattetrekk + omtrent 10.000kr utenom (ved full stilling). Du har nok ikke nok en gang. Anonymkode: 7e654...8b0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå