Gå til innhold

Hvor mye i "ukelønn" til meg selv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal sette opp budsjett for å bli mer bevist på hvor mye jeg bruker på tull. Har to bankkort og tenkte å sette over en liten sum hver uke som lommepenger på en måte. Dette skal dekke klær, lunsj på jobb, cafe, kino o.l. 

Jeg tenktr først 700,-,,100,- dagen, men dette ble altså 2800,- I MND PÅ TULL! Det er ikke vits og veldig lite økonomisk. Jeg tenker nå 300,- i uka. Altså 1200, - mnd. Bruker jeg ikke dette opp får det selvsagt til sparing. Men hva er realistisk? Hva tenker dere? 

(bare for å nevne, har en samboer der vi har egen konto for mat og regninger, så dette er kun til meg). 

Anonymkode: 4be71...919

AnonymBruker
Skrevet

Ønsker også å nevne at jeg ikke kjøper lunsj hver dag, eller kafebesøk o.l. Men ønsker å bli mer bevist på en sum jeg hsr tilgjengelig. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye tjener du?

Anonymkode: 7c2d6...f81

AnonymBruker
Skrevet

Hadde droppet cafe og kino med mindre du får glede av det. Men du kan se film hjemme og du kan spise hjemme eller i en park på sommeren. Da er penger spart

Anonymkode: 17e52...f1d

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye tjener du?

Anonymkode: 7c2d6...f81

Hva har det med saken å gjøre? 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde droppet cafe og kino med mindre du får glede av det. Men du kan se film hjemme og du kan spise hjemme eller i en park på sommeren. Da er penger spart

Anonymkode: 17e52...f1d

Joda, har ikke gått på kino på lenge. Og på kafe drikker jeg vann. Så det går fint, men kan du svare på det jeg spør om? 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg setter av 500,- i måneden på "tull". Det er ikke alltid jeg bruker det opp heller.

Jeg hadde villet skilt ut klær i egen budsjettpost, for det er jo ikke tull. 

Endret av Sozo
Skrevet

Hvorfor er det tull å gå på kino og se en god film, spise noe ekstra godt til lunsj av og til, kjøpe seg et par fine sko osv. så lenge man har råd til det og ikke overdriver? :klo: Sparing er som regel helt utmerket, men det kan være viktig å tenke på at hvis det betyr at man forsaker veldig mye som gir glede så er det kanskje ikke verdt det. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva har det med saken å gjøre

Øh.. Det har vel alt med saken å gjøre? 

Anonymkode: e71bd...4fe

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Etter at jeg har satt av penger til mat og alle nødvendigheter, så gir jeg meg selv 1000kr som jeg kan sløse bort. For min del er 250kr i uka til kos mer enn nok, og sjelden jeg bruker så mye også.

Anonymkode: 7f3ff...78b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg setter aldri av noe til "tull".

Anonymkode: d812b...042

Skrevet (endret)

Vi er hele to stykker som har svart på TS sitt spørsmål. 

TS forklarer hva hen legger i tull, altså kostnader hen strengt tatt kan klare seg uten. 

Kanskje flere kan svare på spørsmålet, det kunne jo vært interessant å vite hva folk setter av på utgifter utenom nødvendigheter som bolig, strøm, transport o.l. 

Endret av Sozo
AnonymBruker
Skrevet

Jeg setter av 2 000 kr i måneden til "tull", men summen inkluderer blant annet også vin fra Vinmonopolet, sminke, godteri/snacks og eventuelle transportkostnader (jeg bor i Oslo sentrum og det meste er innen gåavstand). 

Anonymkode: 6915f...985

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har satt av kr 1500,- på "tull". Men jeg bruker ikke så mye kan jeg se.

Anonymkode: 73044...6ee

AnonymBruker
Skrevet

Har satt av 1500kr til "tull" - men da faller kafé/restaurant utenom, fordi dette går på matbudsjettet. Er student, men jobber såpass mye at jeg ikke alltid har tid å lage mat hjemme. Bruker likevel ikke mer enn ca. 2000 på mat (og kafé) i mnd.

Ofte bruker jeg under 500 på det jeg regner som "tull", men sånn som denne måneden kjøpte jeg en kaffemaskin til 2500. Kan tenke meg at 1500 er et gjennomsnitt av dette. 

Anonymkode: 3f5e1...473

AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, Sozo skrev:

Vi er hele to stykker som har svart på TS sitt spørsmål. 

TS forklarer hva hen legger i tull, altså kostnader hen strengt tatt kan klare seg uten. 

Kanskje flere kan svare på spørsmålet, det kunne jo vært interessant å vite hva folk setter av på utgifter utenom nødvendigheter som bolig, strøm, transport o.l. 

Tusen takk! Mener jo selvsagt ikke at kos, type kino, er tull i den forstand, men som du sier, så noe man kan klare seg uten :)

Flere her på forumet burde vært som deg ❤️

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk! Mener jo selvsagt ikke at kos, type kino, er tull i den forstand, men som du sier, så noe man kan klare seg uten :)

Flere her på forumet burde vært som deg ❤️

Takk ❤️ 

Skrevet

Det er ganske vanskelig å svare på spørsmålet ditt, fordi du spør om "ukelønn til meg selv". Hva du mener og føler er et minimum av kinobesøk, cafebesøk, restaurantbesøk og klesinnkjøp pr mnd er jo umulig for andre å si noe om. Noen går på kino 1-2 ganger i året og mener det er normalt, andre går en til to ganger i måneden, og mener det er normalt.

Og siden du skriver at klær skal inngå i den posten, så føler jeg at det er umulig å svare. Kjøpte f.eks. en bukse til min tenåringssønn her om dagen, og den kostet over 700 kr. Klesbudsjettet kan altså dra opp ukelønna di voldsomt om det skal inkluderes der. Og igjen... noen kjøper klær nesten hver måned, mens andre kjøper klær en gang i året eller to. Umulig å si hva du mener er et minimum eller passe. Hvilket yrke man har kan også ha mye og si for klesbudsjettet. Noen trenger representative klær (som gjerne er litt dyre) og andre trenger solide uteklær fordi de jobber i barnehage og ting fort blir slitt og går i stykker.

Som lommepenger på en uke, som skal holde til lunsj en gang i blant og en kinobillett, ville jeg satt av minst 500 pr uke. Det koster fort penger å gå på kino, og en lunsj kan fort koste 50-100,-

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

250 kr i uka kanskje? Det må da være nok å bruke på tull hver uke

Anonymkode: ec2ec...fda

AnonymBruker
Skrevet

Synes 1200kr høres ut som ett godt forslag jeg. 

Anonymkode: feec2...1ec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...