Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nå tatt vg3 påbygg som voksen og har tidligere tatt vg1 helse og oppvekstfag som privatist. Telles også programfagene fra helse og oppvekst som en del av konk.poeng ved inntak på høyskole? Eller gjelder kun fellesfagene? 

Anonymkode: 57a70...9c1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er bare påbyggsfagene inkludert eventuelle ekstra fag man har tatt i ettertid for å kvalifisere (f.eks realfag) til opptak på studier.

Anonymkode: 0d7e1...029

Skrevet

Aner ikke, men vil tro at alt teller. Men det er vel ikke så mange studier på høgskole/universitet som krever superkarakterer fra videregående, eller? :)  Jeg var veldig dårlig elev på vgs., og heldigvis har ikke det hindret den voksne versjonen av meg å ta høyere utdannding! :P 

Hva skal du videre på?

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Tibbie skrev:

Aner ikke, men vil tro at alt teller. Men det er vel ikke så mange studier på høgskole/universitet som krever superkarakterer fra videregående, eller? :)  Jeg var veldig dårlig elev på vgs., og heldigvis har ikke det hindret den voksne versjonen av meg å ta høyere utdannding! :P 

Hva skal du videre på?

Jeg skal gå sykepleien, men pga økonomi er jeg litt avhengig av å komme inn på deltidsstudiet de har her jeg bor. Dersom kun fellesfagene teller har jeg akkurat nok poeng ifølge grensene som var ifjor. Men dersom helse og oppvekst også teller så ligger jeg mye bedre an🤞🏻

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg tenker meg om så er det jo rart om fag fra vg1 teller ved inntak på høyskole, da disse ikke er avsluttende fag...🥴 Jaja. Da er det bare å krysse fingra.

AnonymBruker
Skrevet

Ja og nei, ser det ut som... :eeeh:

Ut fra det som står på Samordna Opptak her, ser det ut som om begge deler teller.  https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/poengberegning/yrkesopplaering/

Men: hvis du er over 23 år og har mer enn 5 års dokumentert praksis, ser det ut som om det er kun studiekompetansefagene som teller: https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/generell-studiekompetanse/23-5-regelen/index.html

Siden disse bestemmelsene går i hver sin retning, bør du undersøke hva som gjelder for deg. 

Anonymkode: 71264...42f

AnonymBruker
Skrevet

Skolen skal vel alltid bruke de karakterer/vitnemålet som gir best poengsum? 

Anonymkode: 7db49...9d7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skolen skal vel alltid bruke de karakterer/vitnemålet som gir best poengsum? 

Anonymkode: 7db49...9d7

Ja, hvis man står med to alternative måter å regne på, og der begge alternativene kan brukes, vil skolen bruke det som gir høyest poengsum. Hvis TS oppfyller kravene til 23/5, vil de bruke utregningsmåten for 23/5, siden hun hadde best karakterer på påbygningen. 

Anonymkode: 71264...42f

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det teller. 

Anonymkode: 25be9...b61

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...