Gå til innhold

Far og student?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten min og jeg ønsker å prøve å få barn og iogmed at jeg er 35 vil vi sette igang så fort som mulig. Men han er student og vi lurer på om vi klarer det økonomisk. Jeg er 60% ansatt og 40% selvstendig næringsdrivende. Hva får han av støtte og stønad? Og hva kommer jeg til å få som ikke er 100% ansatt. 

Anonymkode: 475c7...5e3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lanekassen.no

Anonymkode: aae2c...24e

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lanekassen.no

Anonymkode: aae2c...24e

Klarer ikke finne noe info om dette der.

AnonymBruker
Skrevet

Han får forsørgerstipend på ca en 1000-lapp ekstra i mnd. 

Vet ikke hva du tjener så jeg skrev 400.000

A723FC79-DE2B-4AC2-BED8-B5FC79F9AFE9.png

Anonymkode: 43179...577

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Han får forsørgerstipend på ca en 1000-lapp ekstra i mnd. 

Vet ikke hva du tjener så jeg skrev 400.000

A723FC79-DE2B-4AC2-BED8-B5FC79F9AFE9.png

Anonymkode: 43179...577

Tusenlapp ekstra i mnd er ikke mye å leve på da😫 

AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusenlapp ekstra i mnd er ikke mye å leve på da😫 

Det er bare babyen som skal leve på det *2, for 1000,- får dere 1000 bleier. 

Anonymkode: 98110...2ef

• Liker 1
Gjest Nilsen32
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare babyen som skal leve på det *2, for 1000,- får dere 1000 bleier. 

Anonymkode: 98110...2ef

Men han jobber jo for å få endene til å møtes. Lån og stipend er ikke nok til å klare å betale regninger etc. Og da kommer han jo til å måtte jobbe etter studiedagen er ferdig. Eller kan han får han perm penger for det han har jobbet ekstra?

AnonymBruker
Skrevet

Men har man studielånrettigheter etter fyllte tredve da? 

Anonymkode: 98f2a...154

AnonymBruker
Skrevet

Men har man studielånrettigheter etter fyllte tredve da? 

Anonymkode: 98f2a...154

Ja han får det fortsatt.

AnonymBruker
Skrevet

Jobber han ved siden av studiene? 

Du får værtfall foreldrepenger fra din 60% stilling - hvordan det er med selvstendig næringsdrivende vet jeg ikke - men sånn jeg forstår det på Altinn blir gjennomsnittet av den pensjonsgivende inntekten de siste 3 årene lagt til grunn. Man får dekket opp til 6G av nav. 

https://www.altinn.no/starte-og-drive/arbeidsforhold/permisjoner-og-ferie/rettigheter-ved-graviditet-fodsel-adopsjon-og-omsorg-for-sma-barn/

Anonymkode: 859e8...417

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jobber han ved siden av studiene? 

Du får værtfall foreldrepenger fra din 60% stilling - hvordan det er med selvstendig næringsdrivende vet jeg ikke - men sånn jeg forstår det på Altinn blir gjennomsnittet av den pensjonsgivende inntekten de siste 3 årene lagt til grunn. Man får dekket opp til 6G av nav. 

https://www.altinn.no/starte-og-drive/arbeidsforhold/permisjoner-og-ferie/rettigheter-ved-graviditet-fodsel-adopsjon-og-omsorg-for-sma-barn/

Ja han jobber deltid 😊

Skrevet

Hvor lenge har han igjen av studiene?

AnonymBruker
Skrevet

Ja han jobber deltid 😊

Så lenge han fortsetter med det har han krav på foreldrepenger når han går ut i sin permisjon. Han må ha jobbet minst 6 av de siste 10mnd - og tjent mer enn 48k. Mener de nye reglene er at de tre siste månedene før permisjon blir lagt til grunn for hva han får utbetalt. I tillegg får han jo støtte fra Lånekassen så lenge han er i utdanning. Det han får i permisjonen blir alt gjort om til stipend :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så- så lenge han tenker å fortsettemed deltidsjobb ved siden av - og han fortsatt er i utdanning når han skal i permisjon - så skal det jo ikke bli noe annerledes for dere (med forbehold om at jeg ikke helt vet hvordan dette med selvstendig næringsdrivende funker da😆

Selv er jeg student og gravid med nummer to. Jeg kommer til å få støtte fra Lånekassen + foreldrepenger basert på det jeg har jobbet de tre siste mnd før permisjon. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så- så lenge han tenker å fortsettemed deltidsjobb ved siden av - og han fortsatt er i utdanning når han skal i permisjon - så skal det jo ikke bli noe annerledes for dere (med forbehold om at jeg ikke helt vet hvordan dette med selvstendig næringsdrivende funker da😆

Selv er jeg student og gravid med nummer to. Jeg kommer til å få støtte fra Lånekassen + foreldrepenger basert på det jeg har jobbet de tre siste mnd før permisjon. 

Så bra! Så han kan ta ut sin pappa perm fra jobben og bare jobbe som fader de tre siste mnd før permisjon? Og fortsette å studere som vanlig? Nå må han jo jobbe ekstra for å få livet til å gå rundt men innen jeg føder har han jo kanskje startet på 3 året. Såda klarer vi jo oss på det!?😁

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge han fortsetter med det har han krav på foreldrepenger når han går ut i sin permisjon. Han må ha jobbet minst 6 av de siste 10mnd - og tjent mer enn 48k. Mener de nye reglene er at de tre siste månedene før permisjon blir lagt til grunn for hva han får utbetalt. I tillegg får han jo støtte fra Lånekassen så lenge han er i utdanning. Det han får i permisjonen blir alt gjort om til stipend :)

Tusen takk!!!

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, Sillyline skrev:

Hvor lenge har han igjen av studiene?

2 år til sommeren 😅

AnonymBruker
Skrevet

Så bra! Så han kan ta ut sin pappa perm fra jobben og bare jobbe som fader de tre siste mnd før permisjon? Og fortsette å studere som vanlig? Nå må han jo jobbe ekstra for å få livet til å gå rundt men innen jeg føder har han jo kanskje startet på 3 året. Såda klarer vi jo oss på det!?😁

Ja- så lenge han har jobbet minst 6 av de siste 10mnd før permisjon så har han krav på foreldrepenger- og da er det de tre siste mnd før perm som legges til grunn:) men for støtte fra Lånekassen er det veldig viktig at han er _i_ utdanning. Altså skulle han hatt permisjon rett etter endt 3.studieår ville han ikke fått støtte (Så fremt han ikke hadde meldt seg opp til flere fag fra høsten av) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk!!!

No problem 😎 anbefaler å lese litt på nav sine sider da! Veldig fin oversikt der :) og det skal være noe om det på Lånekassen sine sider og! 

AnonymBruker
Skrevet

Ja- så lenge han har jobbet minst 6 av de siste 10mnd før permisjon så har han krav på foreldrepenger- og da er det de tre siste mnd før perm som legges til grunn:) men for støtte fra Lånekassen er det veldig viktig at han er _i_ utdanning. Altså skulle han hatt permisjon rett etter endt 3.studieår ville han ikke fått støtte (Så fremt han ikke hadde meldt seg opp til flere fag fra høsten av) 

Om alt går etter planen så får vi til det😅 takk for svar😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...