Gå til innhold

Direkte og ærlige svar har blitt misforstått som frekkhet. Hvorfor?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen svar er enkelt og greit brutalt ærlige. Men hvorfor pynte på sannheten? Folk tåler virkelig ikke noe. 
Til og med broren min på 16 har lagt merke til dette. Lærerne klager mer på sterke elever enn svakere, for de "sterke" blir for brutale mot de som er mer sårbare av seg. 

Sliter litt selv, nå vet jeg at en skal ikke være ufin mot folk, jeg går ikke rundt og kommenterer ting folk ikke kan noe for osv. 
Men folk tåler liksom ikke å høre ting akkurat slik det er...du forventes liksom å gi det svaret de håper.

Anonymkode: 69316...e15

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du noen eksempler ?

Anonymkode: 5afee...f92

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Folk tåler ikke å høre sannheten, tenker jeg.

Skrevet

Det er en hårfin grense mellom å være ærlig og rett og slett ufin.. Denne grensen er lett å tråkke over når en ikke ser en person i øynene og i tillegg kan være helt anonym.. 

• Liker 11
Skrevet

Et svar kan utmerket godt være kjempefrekt selv om det er direkte og ærlig. Det er ingen motsetning mellom disse tingene. Det at en ting er sant, betyr ikke nødvendigvis at den må sies på mest mulig direkte måte. Det er god folkeskikk å ta hensyn til andres følelser. 

• Liker 22
Skrevet
1 minutt siden, Ullvott skrev:

Et svar kan utmerket godt være kjempefrekt selv om det er direkte og ærlig. Det er ingen motsetning mellom disse tingene. Det at en ting er sant, betyr ikke nødvendigvis at den må sies på mest mulig direkte måte. Det er god folkeskikk å ta hensyn til andres følelser. 

Helt enig! Og jeg synes en skal godta at enkelte er sensitive mens andre tåler mer. Vi er født sånn og formet gjennom livet ift hvor mye vi tåler. Da kan en like godt ta hensyn til alle!!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Ullvott skrev:

men hvor skal grensa gå? Ikke bare ord som skal ta hensyn til folks følelser, men også handlinger. Har selv tatt litt vel mye hensyn til andres følelser, men det er jeg som betaler prisen for det. Nå har jeg lyst til å bare forandre på hele situasjonen, gjøre det jeg var tenkt på og drite i vedkommendes følelser. Er bare dumt å ta hensyn til andres følelser.

Gjest Nina1975
Skrevet

Det er mange måter å si samme tingen på. Det er lov å vise hensyn. Trenger ikke å si det på en ufin måte. Mange folk buser ut med sine meninger i hytt og gevær selv om ingen har bedt om det.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

men hvor skal grensa gå? Ikke bare ord som skal ta hensyn til folks følelser, men også handlinger. Har selv tatt litt vel mye hensyn til andres følelser, men det er jeg som betaler prisen for det. Nå har jeg lyst til å bare forandre på hele situasjonen, gjøre det jeg var tenkt på og drite i vedkommendes følelser. Er bare dumt å ta hensyn til andres følelser.

Den gylne regel er ingen dum rettesnor. Jeg tenker at grensa skal gå der du gir et svar du selv synes er greit å få.

Skrevet
4 minutter siden, Ullvott skrev:

Dette ☝️ 👍

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen svar er enkelt og greit brutalt ærlige. Men hvorfor pynte på sannheten? Folk tåler virkelig ikke noe. 
Til og med broren min på 16 har lagt merke til dette. Lærerne klager mer på sterke elever enn svakere, for de "sterke" blir for brutale mot de som er mer sårbare av seg. 

Sliter litt selv, nå vet jeg at en skal ikke være ufin mot folk, jeg går ikke rundt og kommenterer ting folk ikke kan noe for osv. 
Men folk tåler liksom ikke å høre ting akkurat slik det er...du forventes liksom å gi det svaret de håper.

Så er det spørsmålet om "akkurat slik det er" er din sannhet eller den objektive sannhet.

Kanskje det er mer korrekt å si at folk ikke tåler å høre ting slik "jeg oppfatter at de er"?

Og de fleste av oss kan vel ha godt av å innimellom bruke Sokrates' trippelfiltertest når vi skal si noe:

Er det sant?

Er det godt?

Er det nyttig/nødvendig?

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Erin84 skrev:

Det er en hårfin grense mellom å være ærlig og rett og slett ufin.. Denne grensen er lett å tråkke over når en ikke ser en person i øynene og i tillegg kan være helt anonym.. 

Grensen er lang ifra hårfin. Det ville forutsatt at alle hadde reagert likt. Det gjær de som kjent ikke. Det noen oppfatter som direkte frekt, setter andre pris på som ærlig tilbakemelding.

Ergo er grensen meget bred.

Anonymkode: 756ec...95f

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Grensen er lang ifra hårfin. Det ville forutsatt at alle hadde reagert likt. Det gjær de som kjent ikke. Det noen oppfatter som direkte frekt, setter andre pris på som ærlig tilbakemelding.

Ergo er grensen meget bred.

Den er ganske hårfin for hvert enkelt individ.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men hvem eier sannheten?

Det du sier er at andre må tåle det du oppfatter som sannheten.

Og man må faktisk ta høyde for at folk er forskjellig. Noen setter pris på andres ærlige meninger selv om de ikke en gang deler den andre sitt syn på saken. Andre gjør ikke det.

Min erfaring er at folk som hevder de gir ærlige tilbakemeldinger er frekke. 

Og selv om en ting er en sannhet, er det ikke alt man behøver å si høyt.

Anonymkode: b11d7...528

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Erin84 skrev:

Den er ganske hårfin for hvert enkelt individ.

Og bred mellom individene, som jeg presiserte. Ikke er det sikkert at grensen er hårfin for hver enkelt av de heller.

AnonymBruker
Skrevet

Folk er ikke vant med å få ærlige og direkte svar/kommentarer og tar dette veldig innover seg og oppleves som frekt og ufint tror jeg. Trenger ikke være mer enn at man ikke er enig så er mange krenket. (ansikt til ansikt, vanskeligere å tolke over nett) 

Anonymkode: 313ec...1a5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man kan si det på en ordentlig måte. Fikk selv kritikk her om dagen, og jeg er helt enig i at jeg gjorde feil. Men jeg fikk kjeft og det ble vinkla sånn at jeg var helt håpløs og bare kunne gi opp. I tillegg skulle de absolutt gi kritikken i situasjon hvor jeg måtte konsentrere meg. Jeg klarte ikke å konsentrere meg fordi jeg fikk kjeft, så jeg gjorde flere feil, og fikk mer kjeft. Til slutt stoppet jeg bare alt jeg gjorde og sa at vi kan ta en pause og diskutere det her, for nå klarer jeg ikke å fokusere. Da gikk det bedre. 

Det er ikke sånn at jeg ikke forstår en beskjed om den blir gitt på en helt saklig måte. 

Jeg tåler det om folk blir sure om jeg klarer å gjøre noe virkelig galt, da. 

Anonymkode: 7f4cd...b6f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange av kommentarene som blir klaget over på Kvinneguiden, er ikke frekke i det hele tatt. De gir bare uttrykk for andre meninger enn det originalposteren hadde håpet på å få.
Kanskje ikke svaret engang inneholder det ventede, verdiløse pisset "Føler med deg"!

Anonymkode: 2c7a8...d88

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke sannheten, du har din mening og det er noe annet. Det går helt fint å si det på en måte som er ærlig men ikke ufin. Fks om noen spør om du syns et klesplagg de har er fint, så bør du ikke si " nei, den er dritstøgg" Du kan si at den ikke er helt din smak. Såpass må folk tåle når de spør og du er ikke frekk.

Å buse ut med det en syns og mener til enhver tid er å ta for mye plass og folk blir lei. En får lære seg hvordan å være ærlig uten å være frekk og sårende. 

Anonymkode: 59909...dba

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ei venninne som påstod at hun "bare var ærlig" når hun i realiteten var frekk. Det er ikke i alle situasjoner det passer seg eller er nødvendig å si akkurat det man tenker. Hun kunne for eksempel si at håret mitt var mye finere før når jeg akkurat har klipt meg. Hun kom med små stikk til andre hele tiden, og det førte til at folk tok avstand fra henne, inkludert meg. Noe som selvsagt er synd, for hun kunne til tider være ganske okei og morsom også. Men hvis jeg ber om ærlige tilbakemeldinger så er saken selvsagt noe helt annet. :)

Anonymkode: e615e...960

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fks om noen spør om du syns et klesplagg de har er fint, så bør du ikke si " nei, den er dritstøgg" Du kan si at den ikke er helt din smak

Det svaret er ikke frekt, det ble tross alt spurt om vedkommendes mening, og da må en ta høyde for at svaret ikke nødvendigvis faller i smak. Noe ganske annet er det at det kanskje ikke er anbefalelsesverdig alltid å være så ærlig, hvite løgner er ofte bedre. Men å gi et ærlig svar når en blir spurt, er ikke frekt.

Tilbake til eksemplet: Det som hadde vært frekt, var om vedkommende ubedt hadde meddelt at plagget var dritstygt.

Anonymkode: 2c7a8...d88

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...