Gå til innhold

Nautral og klar lager sur lukt i klærne.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har prøvd nautral og klar i flere måneder. Men nå for noen dager siden gikk jeg tilbake til omo color. Klærne mine lukter surt, og det luktes på avstand. Heretter skal jeg bruke nautral på sengetøy, og håndklær og omo på klær. 

Hva er deres erfaring? Jeg har ikke lyst til å stinke. 

Anonymkode: 70fab...f70

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring med Neutral er at klærne ikke blir rene. Merket ikke noen spesiell lukt. Klar har jeg ikke prøvd ennå. Bruker Blenda, og klærne blir rene og stinker ikke.

Anonymkode: e04c3...ebf

Skrevet

Det skal ikke lukte surt av klærne etter å ha brukt Neutral. At det ikke lukter når du bruker parfymert vaskemiddel kan like gjerne bety at parfymen dekker over surlukta. 

Sur lukt av klesvasken kommer som regel av at vaskemaskinen ikke er ren eller at tøyet bruker for lang tid på å tørke. 

• Liker 20
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg har brukt Neutral i en årrekke. Jeg har ikke opplevd at klærne lukter surt eller at de ikke blir rene.

Men jeg vasker ikke undertøy på 40 grader heller. Og hvis det er kommet flekker på klærne legger jeg de først i bløt. 

Alt som tåler 60 grader blir vasket på 60 grader. Jeg bruker forvask på alt, unntatt klær som ikke er spesielt skitne. Min vaskemaskin er ett år gammel.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker lukten av Klar (den med stikkelsbær og hvitkløver?) men har oppdaget at jeg må bruke et annet vaskemiddel når jeg vasker klær med flekker eller som man har svettet mye i. Til vanlige klær som jeg vasker på 40 grader funker Klar helt perfekt og gir klærne en kjempegod duft.
Klærne får ikke surlukt av Klar, det er bare det at Klar ikke er sterkt nok til å vaske bort eller dekke over eksisterende dårlig lukt (svette, gammel deodorant o.l.).

Anonymkode: 2c858...5c6

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, Ullvott skrev:

Det skal ikke lukte surt av klærne etter å ha brukt Neutral. At det ikke lukter når du bruker parfymert vaskemiddel kan like gjerne bety at parfymen dekker over surlukta. 

Sur lukt av klesvasken kommer som regel av at vaskemaskinen ikke er ren eller at tøyet bruker for lang tid på å tørke. 

Det bruker lang tid på å tørke når det er fuktig i lufta. Har liten leilighet og ikke mulighet til å tørr ute eller i tørketrommel. Men klærne blir sentrifugert på 1400o/p/m. 

Har heller ikke tørketrommel. 

Gjest Blondie65
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det bruker lang tid på å tørke når det er fuktig i lufta. Har liten leilighet og ikke mulighet til å tørr ute eller i tørketrommel. Men klærne blir sentrifugert på 1400o/p/m. 

Har du vurdert å kjøpe deg en kombimaskin? Det forutsetter at du har plass til en frontmatet maskin. Jeg har dette nå og jeg skal aldri ha noe annet igjen :hjerte:

AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min erfaring med Neutral er at klærne ikke blir rene. Merket ikke noen spesiell lukt. Klar har jeg ikke prøvd ennå. Bruker Blenda, og klærne blir rene og stinker ikke.

Anonymkode: e04c3...ebf

Blenda har jeg ikke prøvd. Fåes den i flytende vaskemiddel og er den miljøvennlig?

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Blondie65 skrev:

Har du vurdert å kjøpe deg en kombimaskin? Det forutsetter at du har plass til en frontmatet maskin. Jeg har dette nå og jeg skal aldri ha noe annet igjen :hjerte:

Vurderte det da jeg kjøpte ny maskin i fjor. Men selgeren på Elkjøp sa at de ikke var bra nok til å anbefales da de var så nye i produksjon. Har en mile maskin. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg elsker lukten av Klar (den med stikkelsbær og hvitkløver?) men har oppdaget at jeg må bruke et annet vaskemiddel når jeg vasker klær med flekker eller som man har svettet mye i. Til vanlige klær som jeg vasker på 40 grader funker Klar helt perfekt og gir klærne en kjempegod duft.
Klærne får ikke surlukt av Klar, det er bare det at Klar ikke er sterkt nok til å vaske bort eller dekke over eksisterende dårlig lukt (svette, gammel deodorant o.l.).

Det er egentlig kun gensere og t-skjorter som lukter surt. Jeg svetter ikke spesielt mye. 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er egentlig kun gensere og t-skjorter som lukter surt. Jeg svetter ikke spesielt mye. 

Hvilket stoff er disse plaggene i? Inneholder de noe syntet? Jeg har brukt neutral i mange år og mine klær lukter ingenting. Bruker ikke syntet og vasker selve maskinen jevnlig, i tillegg til at jeg lufter den ut etter bruk. Klærne er nesten tørre av sentrifugen, og tørker raskt på badet. Alt dette kan være viktige faktorer. 

Anonymkode: 10bbd...4e8

Gjest Blondie65
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vurderte det da jeg kjøpte ny maskin i fjor. Men selgeren på Elkjøp sa at de ikke var bra nok til å anbefales da de var så nye i produksjon. Har en mile maskin. 

Jeg har en bekjent som har en kombimaskin fra Miele og h*n er kanonfornøyd. H*n hadde tidligere en annen kombimaskin. Hun var fornøyd da også. Min maskin er et annet merke enn Miele men jeg er altså svært fornøyd. Så denne selgeren er kanskje ikke helt oppdatert?

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Kjøp ei vifte som kan blåse på det, og sørg for at det er lufting mens det tørker.

Anonymkode: f5640...8ee

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjøp en avfukter, og tøyet er tørt på kort tid :) 

Anonymkode: 0136c...39a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det syntetstoff? Klær i syntetstoff har en stygg tendens til å få surlukt både under armene og ellers, og det handler ikke bare om svette, men om kombinasjonen svette, døde hudceller, deodorant og ett eller annet i stoffet. Dersom man bruker sterkere vaskemiddel med parfyme i vil mesteparten av det som lager lukta vaskes bort pluss at resterende lukt kamufleres. Klar er rett og slett et altfor mildt vaskemiddel til å fjerne alt. Det samme gjelder sikkert Neutral også siden det er allergivennlig og uten parfyme.

AnonymBruker
Skrevet

Du bør kjøpe avfukter. Du kommer til å ødelegge leiligheten din om du skal fortsette å tørke klær inne i et så dårlig ventilert hjem at klær rekker å bli sure før de tørker. 

Anonymkode: 22ebf...b13

• Liker 6
Skrevet

Det er som nevnt her ikke vaskepulver som er problemet, tøyet blir rett og slett surt når det tørker for sakte. Avfukter er gull verdt, vi har det på vaskerommet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå tror jeg kanskje at noen ganger så har det ikke noe med vaskemiddelet eller maskinen å gjøre.

Jeg studerte men noen der klærna når de hang til tørk, ny vaska, med samme såpe og maskin som jeg selv hadde brukt, lukta surt. 

Jeg fant aldri ut av hva i allverden som gjor dette. Det var ofte og helt nykjøpte klær, så ingen lukt burde ha satt seg etter bruk heller...

Så har ikke et godt svar til deg ts, bare at noen ganger så er det kanskje bare slikt... :vetikke:

Anonymkode: 9dbd1...56d

AnonymBruker
Skrevet

Vasker du bomullstøy  og undertøy, sengetøy  og håndduker og kluter  o.l.   på minimum 60 grader ts?

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå tror jeg kanskje at noen ganger så har det ikke noe med vaskemiddelet eller maskinen å gjøre.

Jeg studerte men noen der klærna når de hang til tørk, ny vaska, med samme såpe og maskin som jeg selv hadde brukt, lukta surt. 

Jeg fant aldri ut av hva i allverden som gjor dette. Det var ofte og helt nykjøpte klær, så ingen lukt burde ha satt seg etter bruk heller...

Så har ikke et godt svar til deg ts, bare at noen ganger så er det kanskje bare slikt... :vetikke:

Anonymkode: 9dbd1...56d

Kanskje vedkommende vasket de nyinnkjøpte klærne sammen med skitne klær på 40 grader, slik at klærne ikke ble  helt rene? Eller at vedkommende lot klærne ligge for lang tid i  vaskemaskina før hun hengte tøyet til tørk?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...