Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Derfor jeg aldri lar mannen kjøpe seg inn i gården våres. :)

Anonymkode: bdfe8...4cd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min mor var gift med en bonde i 14 år, de hadde to felles barn sammen, meg hadde hun fra før. Da hun skilte seg fra mannen fikk hun absolutt ingenting. Oldelsretten står sterkest. Det var skikkelig trasig faktisk for hun hadde gått hjemme med barna i mange år etter hans ønske, laget middag, vasket hus, tapt pensjon, lønn og erfaring og satt igjen med absolutt ingenting. Hun kontaktet advokat, men det var dessverre ingen hjelp å få. 

Anonymkode: a5d11...81f

Naboen sitter i den saksa. Ingen jobb pga hun har vert kona på gården hele livet og tatt seg av barna. Nå leier hun en liten toroms kjellerleilighet. 

4 timer siden, Blondie65 skrev:

Hva slags lån er det du har signert på? Og hvis du har signert på lån som medlånetaker på en eiendom du ikke står som medeier på - hva tenkte du med da du signerte? 

Når man er gift skal banken ha underskrift fra ektefellen for at ikke den ene skal kunne ta opp store lån uten å informere den andre. Det har ikke alltid noe med eierskap eller betaling å gjøre, kun for informasjon og samtykke. 

Anonymkode: 8a131...572

AnonymBruker
Skrevet

Da min mor flyttet fra min far bonden fikk hun ingenting. I utgangspunktet. Men så gikk hun til sak, og fikk 500 000,- pluss 5000,- i måneden i 2 år. Hun løftet ikke en finger, verken på gården, i det ordinære arbeidsliv eller tok seg av oss barna. Du får med deg penger ut om du er villig til å være kynisk TS. Skaff deg advokat. 

Anonymkode: db90a...379

AnonymBruker
Skrevet

Selv om han får gården, kan du likevel ha tjent opp rett på verdier på grunnlag av fellesskapet (jf. bl.a. husmordommen og etterfølgende dommer). Du sier at dere har felles lån. Det dere har betalt etter at dere giftet dere, skal deles. Om dere har betalt lån på felles ting som han eier, må han betale deg ut av lånet. 

Anonymkode: b5130...bad

AnonymBruker
Skrevet

«For å kunne holde landbrukseiendommen utenom delingen, må det opprettes ektepakt hvor ektefellene avtaler at gården gjøres til særeie. Særeie av gården medfører at den verdien landbrukseiendommen representerer på skiftet ikke skal inngå i felleseiet, som da verdimessig skal likedeles med den andre ektefellen.»

https://familiejuss.no/landbrukseiendom-og-skilsmisse/

Anonymkode: 70214...c7c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...