Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har vært gift i 17 år. Ikke særeie. Jeg ble nylig uføretrygdet. Har tre barn under 18 år.

Jeg har skrevet under på alle lån osv, og er lik ansvarlig der.

Vurdere skille oss. Hvordan blir det da? Tenker mye på dette, da det er viktig at jeg skal ha et liv etter jeg flytte fra gården også. Forstår det slik at siden han hadde odel på gården, så kan den settes utenfor skilsmisseoppgjør.

REDD.............

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

En bondegård er vel noe man arver, er det ikke? Som går i slekten? Når reglene sier at arv uansett skal holdes utenfor et skilsmisseoppgjør, så er det vel en enkel sak. Du får ingenting av bondegårdens verdi. Så lenge man kan dokumentere at f.eks en pengesum er arv (at den har stått urørt på en egen konto siden man fikk arven f.eks.) så holdes arv utenfor skilsmisseoppgjøret. Det er når man blander arvede penger inn på kontoer der det står andre penger osv, at det blir vanskelig eller umulig å holde slikt utenfor oppgjøret ved skilsmisse.

Litt å lese seg opp på om temaet. Les, det er viktig, så du får vite dine rettigheter. Dessverre har du ikke så mange rettigheter til noen verdier som er arvet av din mann.

https://e24.no/privat/forbrukerrettigheter/du-faar-ikke-halvparten-ved-skilsmisse/10078726

https://www.advokatenhjelperdeg.no/spor-advokaten/kan-ektefelle-fa-del-av-arven-ved-skilsmisse/

https://www.familierettsadvokater.no/skilsmisse/skilsmisseoppgjor/

"Ekteskapsloven fra 1991 slår fast at alt som tas med inn i ekteskapet, og alt man arver eller får i gave fra andre enn ektefellen mens ekteskapet varer, i prinsippet kan tas med ut av ekteskapet uten å deles med den andre. Det kallesskjevdeling, og hensikten er å unngå at noen skiller seg til rikdom. Det man alene bringer inn i fellesskapet, skal man også få beholde etter at fellesskapet tar slutt. Det man bygger opp sammen, skal imidlertid deles likt. Ideen er god og prinsippet riktig, men skjevdeling kan likevel slå uheldig ut."

Sitatet ovenfor er hentet fra:

https://www.magma.no/samlivsbrudd-og-skilsmisse

Endret av Million
Skrevet

Sukk. Ser jeg sitter i saksa ja. Har vel ikke noe om jeg går i følge dette.

Skrevet
2 minutter siden, Ekstausa skrev:

Ikke nødvendigvis. Kontakt en advokat. 

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Ville kontaktet advokat.

Overtas gården i arv eller som gave, kan overføringen særeie klausuleres av giver / arvelater, se ekteskapsloven § 48. Særeieklausuleringen kan i en viss utstrekning omfatte hele eiendommen, selv om det delvis er betalt vederlag. For at det skal være grunnlag for dette må det fremkomme av selve disposisjonen / særeieklausuleringen og gavepreget må nok være dominerende og vederlagselementet underordnet.

https://familiejuss.no/landbrukseiendom-og-skilsmisse/

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, Ekstausa skrev:

Min mor var gift med en bonde i 14 år, de hadde to felles barn sammen, meg hadde hun fra før. Da hun skilte seg fra mannen fikk hun absolutt ingenting. Oldelsretten står sterkest. Det var skikkelig trasig faktisk for hun hadde gått hjemme med barna i mange år etter hans ønske, laget middag, vasket hus, tapt pensjon, lønn og erfaring og satt igjen med absolutt ingenting. Hun kontaktet advokat, men det var dessverre ingen hjelp å få. 

Anonymkode: a5d11...81f

AnonymBruker
Skrevet

Altså, det er jo gården hans som har vært i familien i flere generasjoner? Hvorfor skal du da ha krav på verdien av gården?

Anonymkode: 5c466...56e

• Liker 2
Gjest Dævendøtte
Skrevet
50 minutter siden, Ekstausa skrev:

Jeg har skrevet under på alle lån osv, og er lik ansvarlig der.

Lån som gjelder gården? 

Gjest Dævendøtte
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Altså, det er jo gården hans som har vært i familien i flere generasjoner? Hvorfor skal du da ha krav på verdien av gården?

Anonymkode: 5c466...56e

Hvis hun har betalt halvparten av gården hans, så må han kjøpe henne fri. Ellers er det ikke gården hans.

Gjest Blondie65
Skrevet

Hva slags lån er det du har signert på? Og hvis du har signert på lån som medlånetaker på en eiendom du ikke står som medeier på - hva tenkte du med da du signerte? 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Hvis hun har betalt halvparten av gården hans, så må han kjøpe henne fri. Ellers er det ikke gården hans.

Det står at hun har signert, ikke at hun har betalt.

Anonymkode: 9fac5...d49

Skrevet

Heisann :)

Takk for mange svar . 

Når det gjelder lån som er signert, er det alle lån vedrørende drifta. Som kjøp av landbruksutstyr, mer jord. Som ektefelle har jeg fått beskjed om å skrive under, ellers har vi ikke fått lån. 

Gjest Dævendøtte
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står at hun har signert, ikke at hun har betalt.

Anonymkode: 9fac5...d49

Shit, det gjør det. Og i verste fall kan hun virkelig sitte i saksa 😮

Håper for hennes del at hun også har betalt inn. 

Lett å være etterpåklok, men jeg forstår meg ikke helt på mennesker som ofrer halve livet sitt på å IKKE sikre seg mot sånt. 

Gjest Dævendøtte
Skrevet (endret)
7 minutter siden, Ekstausa skrev:

Takk for mange svar . 

Når det gjelder lån som er signert, er det alle lån vedrørende drifta. Som kjøp av landbruksutstyr, mer jord. Som ektefelle har jeg fått beskjed om å skrive under, ellers har vi ikke fått lån. 

Er lånene aktive? Og har du "bevis" på at du har vært med på å betale disse? 

Endret av Dævendøtte
Gjest Blondie65
Skrevet
6 minutter siden, Ekstausa skrev:

Takk for mange svar . 

Og du kom ikke på at du da måtte ha en avtale som gjorde deg til medeier? Mer jord burde du jo hatt eierandel i.

Skrevet
5 minutter siden, Blondie65 skrev:

Og du kom ikke på at du da måtte ha en avtale som gjorde deg til medeier? Mer jord burde du jo hatt eierandel i.

Nå er vel ikke trådstarter her ute etter at dere skal påpeke hva hun burde ha gjort, gjort er gjort og nå lurer hun på hva hun kan gjøre fremover. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med en advokat .

står du som eier av gården?

å ha odel er å ha førsterett til å overta - det betyr ikke at han ikke skal betale deg ut om dere skilles.

Anonymkode: 5f1fb...7a3

AnonymBruker
Skrevet

Du må ha hjelp av en advokat som kan gå gjennom papirene for hva du har skrevet under på, og si om det gir deg eierandel i noe av det som er kjøpt. Du gir for få opplysninger til at vi kan vite.

Anonymkode: 3c285...1e5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...