Gå til innhold

Skatteetaten har ikke oppdatert gjeldsoversikt - baksmell for meg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Sjekket på mine opplysninger på skatteetaten, og ser at mitt forrige boliglån/gjeld er oppført, men ikke det nye.

Jeg flyttet i august, og har siden da hatt 800 000 kr mer i boliglån/gjeld. Men på skatteetaten står jeg altså oppført med lånet på forrige bolig....

Da går jeg jo glipp av gjeldsfradrag, og får kanskje baksmell?

Trodde slike opplysninger ble oppdatert automatisk gjennom innrapportering fra banker og andre långivere, men nei.

Hva burde jeg gjøre, og er det noen forklaring på dette?

Anonymkode: e4ce0...375

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skatteetatens siste opplysninger er fra ligningen for 2017. Du bør logge deg inn hos Skatteetaten og bestille nytt skattekort med oppdaterte tall.

Men fradraget får du uansett, så hvis du ikke endrer får du vel tvret imot penger igjen, hvis alt annet er uendret.

Endret av Mynlen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Mynlen skrev:

Skatteetatens siste opplysninger er fra ligningen for 2017. Du bør logge deg inn hos Skatteetaten og bestille nytt skattekort med oppdaterte tall.

Men fradraget får du uansett, så hvis du ikke endrer får du vel tvret imot penger igjen, hvis alt annet er uendret.

Alt annet er uendret ja, samme inntekt. Eneste forskjellen er som nevnt at min gjeld ikke er oppdatert, og så betaler jeg 1% mer skatt enn i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjekket på mine opplysninger på skatteetaten, og ser at mitt forrige boliglån/gjeld er oppført, men ikke det nye.

Jeg flyttet i august, og har siden da hatt 800 000 kr mer i boliglån/gjeld. Men på skatteetaten står jeg altså oppført med lånet på forrige bolig....

Trodde slike opplysninger ble oppdatert automatisk gjennom innrapportering fra banker og andre långivere, men nei.

Hva 

Tallene kan du endre selv på skatteetaten.no ! 

Det som gjelder deg, blir rapportert inn en gang i året, ikke fortløpende. 

Når det gjelder fradrag, kommer dette inn på skattemeldingen så lenge banken har levert opplysningen ved årsskiftet (noe de norske bankene gjør). Du får også en årsoppgave, der skal også opplysningene stå. Du er selv ansvarlig for å sjekke skattemeldingen og opplysningene der. 

Og nei, du går ikke glipp av fradraget. 

Anonymkode: 602fa...023

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor har du egentlig sjekket? På grunnlaget for skattekortet? Infoen her baserer seg på tallene fra 2017 med en skjønnsmessig justering i forhold til at du sannsynligvis har økt litt i lønn og betalt ned litt lån. Denne informasjonen må du selv sjekke ved årsskiftet og justere om du ønsker endring slik at skattetrekket blir mer korrekt.

Endringer som skjedde i 2018 får skatteetaten først inn fra ulike steder i løpet av de første månedene i 2019 og dette vises ikke noe sted før på skattemeldingen som kommer 4. april 2019.

Anonymkode: 3324a...72f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva burde jeg gjøre, og er det noen forklaring på dette?

Forklaringen på at skattetrekket ditt er feil, er at du ikke har korrigert beregningsgrunnlaget. 

Skattetrekket ditt har imidlertid ingen betydning for hva de faktisk skal betale i skatt. Du får derfor tilbake pengene som er trukket for mye ved skatteoppgjøret for hhv. 2018 og 2019.

Anonymkode: cea34...87e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Skattemeldingen din vil nok ha riktig informasjon når den kommer, men hvis den ikke har det så endrer du på tallene. Du skal da skrive inn tallene fra 31.12.18. Disse står på årsoppgaven fra banken. 

Anonymkode: 96e53...fa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...