Gjest Ninnn Skrevet 31. mars 2019 #1 Skrevet 31. mars 2019 Dette er saken: innvandrergutter, mest sannsynlig med afrikansk bakgrunn ut i fra artikkelen, truer etnisk norske gutter i Oslo til å betale via snapchat for å slippe å deng på skolen. NRK skriver forfriskende direkte artikkel, og går ikke rundt grøten når det kommer til hvem som er offer og hvem som er tiltalt i saken. Men så klarer de altså å presse inn utsagn fra en lokalpolitiker i Oslo med innvandrerbakgrunn. Og han får runde av artikkelen med en skikkelig formaning: Sitat - Jeg skjønner at holdninger påvirkes, for hvis dette er det første møtet man har med nye landsmenn, med ungdommer som har en annerledes bakgrunn, så kan det danne grunnlaget for inntrykket man har av ungdommer med innvandrerbakgrunn, sier Warsame. Derfor mener Warsame det er viktig å huske at det er en liten gruppe innvandrergutter som står bak, og at de ikke er representative. Bare jeg som ser det tragikomiske i dette? Er det så forbanna viktig å hindre all wrongthink og potensiell diskriminering at man må minnes på at det ikke gjelder alle dersom minoritetsungdom gjør noe kriminelt? Hva om alle saker om overgrep/incest/dyremishandling etc. ble fulgt av lignende formaninger om å forgudsskyld ikke sette folk i bås. Det er jo utrolig frekt og provoserende, all den tid de eneste det er synd på her er ofrene for de kriminelle handlingene. Hva mener du?
Example Skrevet 31. mars 2019 #2 Skrevet 31. mars 2019 Jeg tenker at dette ikke er overraskende i det hele tatt, og en konsekvens av innvandringen vi har hatt til Norge. Dette er en del av kulturberikelsen vi har ønsket. Noe annet jeg tenker, er at man burde vurdere å senke den strafferettslige lavalderen til under 15 år. Det er åpenbart at barn under denne alderen begår mye alvorlig kriminalitet, som ikke man får gitt tilstrekkelige reaksjoner mot. 13
ajarRun Skrevet 31. mars 2019 #3 Skrevet 31. mars 2019 Kanskje de burde skrevet: Ikke alle innvandrerungdomm raner barn på snapchat, men alle ranere på snapchat er innvandrerungdomm. 13
Sosionomen91 Skrevet 31. mars 2019 #4 Skrevet 31. mars 2019 Tenk på alle traumene som ransofrene kommer til å få. Det å bli rana er noe som kan forårsake stresslidelser for resten av livet. Jeg synes at vi bør ta tak i konsekvensene av innvandring, og stenge grensene til Norge. 11
Gjest Ninnn Skrevet 31. mars 2019 #5 Skrevet 31. mars 2019 50 minutter siden, Sosionomen91 skrev: Tenk på alle traumene som ransofrene kommer til å få. Det å bli rana er noe som kan forårsake stresslidelser for resten av livet. Jeg synes at vi bør ta tak i konsekvensene av innvandring, og stenge grensene til Norge. Sitat - Det er ikke til å underslå at mange av disse har en minoritetsbakgrunn. Hvis vi skal få gjort noe med denne typen kriminalitet, må vi snakke om fattigdomspolitikk, boligpolitikk og integrering, sier Bresil I følge Politiet må vi heller sørge for at innvandrere får mer penger, bedre boliger og integreres mer (hva nå det betyr).
Drizzt Skrevet 31. mars 2019 #6 Skrevet 31. mars 2019 (endret) Jeg mener at disse ungdomenne er representative for ukulturen/religionen de tilhører og viser tydelig problemene med ukritisk masseinnvandring. Ofrene er alltid hvite, så hatkriminalitet med rasistisk smak i tillegg. Endret 31. mars 2019 av Drizzt 15
fotosyntesen Skrevet 1. april 2019 #8 Skrevet 1. april 2019 Så-så ikke vær slem mot gutter fra trangbodde famillier. 1
Gjest Rosetelys Skrevet 1. april 2019 #9 Skrevet 1. april 2019 Det jeg reagerte spesielt på i denne artikkelen var den siste setningen fra Warsame, og også avslutningen på hele greia. Det er altså ikke ofrene det er synd på her, de stakkars guttene som kanskje får resten av livene sine ødelagte, som kanskje trenger psykolog og tett oppfølging i lang tid og som kanskje aldri føler seg trygge igjen. Nei, de er det ikke så farlig med. Men tenk på de stakkars "minoritets"ungdommene da. Sitat Han sier at det nettopp på grunn av holdninger er viktig at politiet slår hardt ned på denne type kriminalitet. Det er på grunn av holdninger det er viktig at politiet slår hardt ned på denne typen kriminalitet. Ikke skadevirkningene det har på ofrene. Nei nei, tenk på holdningene da dere. At noen kanskje kunne linke negative tanker mot en gruppe basert på virkelige hendelser. Det må vi for all del få gjort noe med!
Bag Skrevet 1. april 2019 #10 Skrevet 1. april 2019 Forståelig at man må minne om at de ikke er representative. Bare i denne tråden er det flere som vil generalisere dette til innvandrergutter generelt. 2
Gamle Smukka Skrevet 1. april 2019 #11 Skrevet 1. april 2019 21 timer siden, Honey Dew skrev: De må jo bli utvist fra skolen Jeg er sikker på at dette hjelper og problemet vil da være løst. 3
Honey Dew Skrevet 1. april 2019 #12 Skrevet 1. april 2019 1 time siden, Gamle Smukka skrev: Jeg er sikker på at dette hjelper og problemet vil da være løst. Permanent utvist. Det er ikke alle en skal stryke med hårene. 1
Amalie95 Skrevet 1. april 2019 #13 Skrevet 1. april 2019 Kanskje er foreldrene med på dette ? innvandrerforeldrene 1
Madame Butterfly Skrevet 1. april 2019 #15 Skrevet 1. april 2019 5 hours ago, Bag said: Forståelig at man må minne om at de ikke er representative. Bare i denne tråden er det flere som vil generalisere dette til innvandrergutter generelt. Representative/ikke representative? Hvor mange må det være i en gitt setting for å si noe om de er representative eller ikke? Hvordan vet du at de ikke er representative? Finnes det tall på dette? Hva er din virkelighet, og er den mer riktig enn andre sin virkelighet? For det finnes garantert andre, som har en rekke tilsvarende opplevelser med andre innvandrer gutter. Hva kan sammenlignes og hva kan ikke? Hvordan vet DU at det ikke er representativt? Du kjenner noen greie innvandrer gutter? Det gjør jeg også. Jeg kjenner også til at mange andre har tilsvarende erfaringer som disse offrene med innvandrergutter når de blir mange nok i antall, andre steder. De vil tenke, typisk problem med innvandrer gjenger. Tenker det er bra om de begynner å føre statistikker på dette. Slik at ingens oppfatninger bare blir styrt av egne erfaringer. Det bør samles data, slik at man kan enes om virkeligheten. 2
Klossmajor Skrevet 1. april 2019 #16 Skrevet 1. april 2019 Hva jeg finner mest utrolig er at det i første omgang går så langt at ungdomskoleelevene blar opp hundrevis eller tusenvis av kroner. Hvorfor melder de ikke bare i fra til foreldrene sine eller andre voksne med en gang? 3
Duff Skrevet 2. april 2019 #17 Skrevet 2. april 2019 Denne uttalelsen fra han er sikkert en godt trøst for de som er rammet av denne utpressingen. 4
Martin13 Skrevet 2. april 2019 #18 Skrevet 2. april 2019 Dette beviser det vi har sett og hørt i mange år, at det ikke er så nøye med den vanlige nordmann. Nordmenn og da spesiellt gutter og menn med hvit farge er alltid skyld i det, enten de blir overfalt eller lurt. Når det blir viktigere å beskytte de kriminelle enn et offer som gjerne må leve med senskader for resten av livet, da har det jammen meg gått for langt altså. 4
Drizzt Skrevet 2. april 2019 #19 Skrevet 2. april 2019 23 timer siden, Bag skrev: Forståelig at man må minne om at de ikke er representative. Bare i denne tråden er det flere som vil generalisere dette til innvandrergutter generelt. Ikke innvandrergutter generelt, men fra innvandrergrupper fra vise land. De er overrepresenterte i ungdomskriminalitet blant innvandrergutter og generelt gutter. Det er alltid samme land som går igjen, så det er absolutt representativt for gruppen. Ingen hører om amerikanske eller engelske ungdommer som driver med utpressing, ran og narkotika i Norge, så disse innvandrergruttene selvfølgelig representerer ikke alle innvandrergrutter. Nordmenn må avstå fra fristelsen å legge skylda på ofrene og frita de skyldige ansvaret, bare fordi sistnevnte kommer fra utlandet. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå