Gjest Wilhelmine Skrevet 31. mars 2019 #1 Skrevet 31. mars 2019 Jeg ser stadig vekk at det snakkes om status her inne, men jeg blir ofte usikker på hva folk egentlig legger i det. Noen er mest opptatt av høy inntekt, andre mener utseende er viktigst for statusen. Noen synes man må ha mange venner for å ha høy status. Eller kanskje høy utdannelse avgjør? Så hva legger du i det? En kombinasjon av flere ting? Hva er viktigst? Er det forskjell på hva som gir status for kvinner og menn? Hva er lavstatus? Man kan jo selvsagt diskutere om «status» betyr noe i det hele tatt, men det er nå likevel et ganske etablert begrep.
Gjest O.G. Skrevet 31. mars 2019 #2 Skrevet 31. mars 2019 6 minutter siden, Wilhelmine skrev: Jeg ser stadig vekk at det snakkes om status her inne, men jeg blir ofte usikker på hva folk egentlig legger i det. Noen er mest opptatt av høy inntekt, andre mener utseende er viktigst for statusen. Noen synes man må ha mange venner for å ha høy status. Eller kanskje høy utdannelse avgjør? Så hva legger du i det? En kombinasjon av flere ting? Hva er viktigst? Er det forskjell på hva som gir status for kvinner og menn? Hva er lavstatus? Man kan jo selvsagt diskutere om «status» betyr noe i det hele tatt, men det er nå likevel et ganske etablert begrep. Aner faktisk ikke, siden jeg har begynt å skite i sånt.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #3 Skrevet 31. mars 2019 Utdanning 6 år eller mer. Anonymkode: d51f2...a64 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #5 Skrevet 31. mars 2019 Tenker at å ha høy status er når du har en flokk mennesker som er rundt deg bare for å «sole seg i glansen» i det andre mener er høye status -høy utdannelse med jobb i det private, høy formue, utadvendt og «heldig» med kropp og utseende, dyr bil og flott adresse.. Anonymkode: 260ee...21a
SPOCA Skrevet 31. mars 2019 #6 Skrevet 31. mars 2019 (endret) Regner med at det gjerne en kombinasjon av høy utdanning, yrke og gjerne bosted i kombinasjon med personlige egenskaper som får noen til å se opp til deg som menes. Men rent personlig synes jeg hele statusbegrepet er rimelig tåpelig. Endret 31. mars 2019 av SPOCA 2
megda Skrevet 31. mars 2019 #7 Skrevet 31. mars 2019 (endret) Ulike faktorer bygger en helhet. Noen har stor sosial omgangskrets og det skaper en viss status. Noen har en stilling i et selskap som gir god lønn som gir en viss status. Noen er mer attraktive enn andre som gir en oppfattet status. Folk er forskjellige med alt det innebærer. Noen tenker at Kylie Jenner er toppen av status, mens noen tenker at det er Stephen Hawking. Godt folk er forskjellige Endret 31. mars 2019 av megda 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #8 Skrevet 31. mars 2019 Status slutter man å bry seg om når man slutter å trenge bekreftelse fra foreldrene sine. Anonymkode: 8ac7b...fbf 2
Gjest Wilhelmine Skrevet 31. mars 2019 #9 Skrevet 31. mars 2019 5 minutter siden, O.G. skrev: Aner faktisk ikke, siden jeg har begynt å skite i sånt. Antakelig lurt ☺️ I virkeligheten opplever jeg aldri at folk snakker om «status», det handler bare om hvorvidt man synes folk er hyggelige og oppegående. Men siden det nå snakkes om det så mye her inne, så er jeg oppriktig nysgjerrig på hva folk legger i det. Selv tenker jeg at folk har høy status hvis de er likt av mange. Altså at mange synes de er flinke, hyggelige og hjelpsomme. Bidrar i samfunnet og har et godt rykte på seg, for å si det sånn. Men jeg forstår at det ikke er det mange andre legger i det...
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #10 Skrevet 31. mars 2019 Høy status er jo en positiv ting. Særlig i et samfunn som det norske, uten historisk adel eller særlig øvrighet. Jeg tenker det går på at du er en godt likt person, med integritet og god moral. En som folk ser litt opp til, og gjerne vil omgås eller være inne med. Type legen i bygda, rektoren, hun som eier gartneriet med de gode jordbærene. Han som eier det velrenommerte rørleggerfirmaet. Osv. Anonymkode: f9395...d73
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #11 Skrevet 31. mars 2019 Status er hvor man er i det samfunnsmessige og sosiale hierarkiet. Kort og greit. Jeg har lengre utdanning og bedre betalt jobb enn Erna Solberg. Jeg vil påstå jeg har bedre utseende også. Men hun er langt over meg i status. Det er ikke så lett som å si at de og de faktorene gjør at man stiger eller synker i hierarkiet. Men man kan likevel med sikkerhet slå fast hvor en selv og andre befinner seg i denne pyramiden. Anonymkode: b690a...adf 2
Gjest O.G. Skrevet 31. mars 2019 #12 Skrevet 31. mars 2019 2 timer siden, Wilhelmine skrev: Antakelig lurt ☺️ I virkeligheten opplever jeg aldri at folk snakker om «status», det handler bare om hvorvidt man synes folk er hyggelige og oppegående. Men siden det nå snakkes om det så mye her inne, så er jeg oppriktig nysgjerrig på hva folk legger i det. Selv tenker jeg at folk har høy status hvis de er likt av mange. Altså at mange synes de er flinke, hyggelige og hjelpsomme. Bidrar i samfunnet og har et godt rykte på seg, for å si det sånn. Men jeg forstår at det ikke er det mange andre legger i det... Tror mange tenker på den intraseksuelle konkurransen når de snakker om status.
Jerry Lee Skrevet 31. mars 2019 #13 Skrevet 31. mars 2019 Sånt bryr meg ikke. Har aldri gjort det. Må være noe kunstig og oppkonstruert av noen som vil føle seg hevet over andre. 2
Aragorn ll Elessar Skrevet 31. mars 2019 #14 Skrevet 31. mars 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Status slutter man å bry seg om når man slutter å trenge bekreftelse fra foreldrene sine. Anonymkode: 8ac7b...fbf Folk som bryr seg om status vil ha bekreftelse fra samfunnet ikke bare foreldrene sine.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #15 Skrevet 31. mars 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Utdanning 6 år eller mer. Anonymkode: d51f2...a64 Hvorfor det? Kan jo være et forferdelig menneske med dårlig personlighet for det. Men slik er jo samfunnet, alt måles i falske verdier. Anonymkode: b973d...09a 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #16 Skrevet 31. mars 2019 For meg ser det ut som høy status er å kunne vise frem det perfekte.... Det er jo det alle higer etter, er det ikke? Pynte litt på virkeligheten for å bli bra nok til å kunne leve livet sitt på sosiale medier. Grøss og gru, det er virkelig ikke rart at snart alle som stikker seg frem litt har en psykisk lidelse 😱 Anonymkode: cd26b...50e 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #17 Skrevet 31. mars 2019 For meg er det heller familiebakgrunn, oppvekst og kulturell kapital. Anonymkode: 67564...895 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #18 Skrevet 31. mars 2019 For meg er det karriere, inntekt, nettverk og hva du har. Karriere kan enten være utdannelsen og at du får deg relevant jobb, eller begynner med noe for deg selv og klarer å livnære deg. Inntekt helst 1 mill minst i året. Nettverk....er jo bedre å klare å skaffe seg venner og bekjente, mot sånne som må gjennom "tvangvennskap" fordi de ikke klarer å skaffe seg venner, og må møte andre som er upopulære. Hva man har har jo noe å si. Nå liker ikke jeg at man alltid må ha det nyeste, men heller en Audi s7 enn en Volvo 240 liksom Anonymkode: dbd37...8b1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #19 Skrevet 31. mars 2019 For meg handler det ikke om penger eller utdannelse. Det handler mer om rykte man har, om man er godt likt har mange venner, har samboer/ektefelle og barn. Om man er et godt menneske og er engasjert i folk og samfunn. Sjefen min feks tjener mer enn meg og har høyere utdannelse. Likevel er han ungkar, dårlig likt, totalt mangel på sosial intelligens og han ser ikke ut som han tar vare på seg selv. For meg har han lavere status enn mange av mine kollegaer som tjener mindre enn meg og har lavere utdannelse. Anonymkode: 85016...40b
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #20 Skrevet 31. mars 2019 Opprinnelig, tenker jeg at det var en god person med integritet og innflytelse. I dag er vel statusbegrepet veldig omfattende. En med høy inntekt og utdannelse, trenger ikke å ha status hvis personen er halvkriminell på si. En som tjener relativt dårlig, la oss si en dyktig lektor, men har gjort noe fint for samfunnet for eksempel ved å vie tid til ressurssvake, vil ha status. En "rosablogger" med 20000 følgere har stor innflytelse, men ikke mye status i mine øyne. Anonymkode: 7bd68...a94 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå