Gå til innhold

Jeg klarer ikke se meg selv objektivt i klær. Synes ikke jeg kler noe som helst og sliter med å skape en garderobe jeg er fornøyd med.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har så dårlig selvtillit at det er nesten umulig for meg å handle klær, enten på nett eller i butikk. 

Jeg tror jeg vet hvilken kroppsform jeg har, og jeg tror jeg har kald undertone slik at jeg kler kalde farger, men aaaner ikke hvilken stil jeg liker best eller kler best. Noen ganger kjøper jeg også ting jeg "tror" jeg liker og kler, men så oppdager jeg etter noen gangers bruk at jeg egentlig ikke ser bra ut i det alikevel og skjønner ikke hvorfor jeg kjøpte det i første omgang. 

Noen ideer til hvordan jeg for en gangs skyld i mitt 26 år lange liv kan skape meg en garderobe? 

Jeg er en sånn type som bruker et plagg jeg synes ser ok ut helt til det er helt utslitt bare fordi jeg sliter sånn med å finne noe nytt. 

Drømmen er å ha noen flotte basisplagg som kler meg og får meg til å føle meg sammensatt. 

Jeg har tenkt litt på personal shopper, men jeg sliter med ekstrem sosial angst og er usikker på om jeg ville klart å ytre min mening i en slik situasjon eller om jeg ville endt opp med å bruke mange tusen på klær jeg ikke liker. Har dere erfaringer med personal shopper? 

Anonymkode: 99bac...84a

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken  kroppsfasong har du?

Hvilken hårfarge har du?

Hvilke farger liker du på klær?

Hvilken type klær liker du å  gå i? 

Leker du å gå i skjørt, kjoler og/eller bukser?

Anonymkode: c3308...f28

AnonymBruker
Skrevet

Liker du  å gå i skjørt, kjoler og/eller bukser?

Skrevet

Har aldri brukt personal shopper, men bruker mye nett. Ser etter stiler/mennesker som kler seg sånn at jeg synes det er fint, og så prøver jeg å etterligne det, på en måte som fungerer for meg. Jeans/mørke bukser, stripete overdeler eller ensfargede skjorter og cardigan ser fint ut på de fleste. Ensfargede kjoler som sitter godt (eventuelt mønstrete) sammen med loafers eller sandaler er fint til sommerbruk.

Jeg liker egentlig veldig godt fine skjørt, men sliter med å finne overdeler som ser bra ut til skjørt og til meg, så det har begrenset seg litt. 

Du bør kanskje begynne med "det enkle er ofte det beste" og så utvide med farger/mønster/snitt når du har fått litt mer selvtillit og mer øye for hva du liker og kler?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Forresten, det som har fått meg til å senke skuldrene og begynne å prøve meg frem er å se på alle rundt meg! Alle de forskjellige stilene, alt som selges, og hvor lite jeg egentlig legger merke til de rundt meg. Klart, noen synes jeg ser bedre ut enn andre, men det er sjelden jeg synes ting er direkte stygt :) Så eeeegentlig kler man seg kanskje mest for seg selv :)

Anonymkode: 47d0a...cba

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvilken  kroppsfasong har du?

Hvilken hårfarge har du?

Hvilke farger liker du på klær?

Hvilken type klær liker du å  gå i? 

Leker du å gå i skjørt, kjoler og/eller bukser?

Ts her. 

Jeg er en slank rektangel. 175cm.

Mål: Skuldre 94. Byste 84. Midje 73,5. Hofter 97.

Ser man meg forfra så ser skuldrene like brede ut som hoftene. 

Mellombrunt hår. Brune øyne. 

Jeg tror jeg har kald/rosa undertone i huden og er naturlig veldig blek. Jeg tror jeg kler kaldblå, lilla, grønn. Mens varm rød, oransje eller gult er jeg ikke så glad i. 

Jeg liker skinny jeans, korte pencilskjørt. Liker også kjoler, da helst med litt innsving i midjen og ikke for lange.

Jeg tror jeg kler ting som gir meg litt mer fasong og gir illusjon av litt mer byste og mer definert midje blant annet. 

Jeg vet ikke helt hvorfor jeg sliter sånn med å finne ting, men det har nok noe med at jeg er så utrolig usikker og ukomfortabel i butikk, mens hvis jeg handler på nett så blir det ekstremt mye i retur pga jeg ikke helt vet hva jeg ser etter, eller hva som er min stil.

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Liker du  å gå i skjørt, kjoler og/eller bukser?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Mhmjadda said:

Har aldri brukt personal shopper, men bruker mye nett. Ser etter stiler/mennesker som kler seg sånn at jeg synes det er fint, og så prøver jeg å etterligne det, på en måte som fungerer for meg. Jeans/mørke bukser, stripete overdeler eller ensfargede skjorter og cardigan ser fint ut på de fleste. Ensfargede kjoler som sitter godt (eventuelt mønstrete) sammen med loafers eller sandaler er fint til sommerbruk.

Jeg liker egentlig veldig godt fine skjørt, men sliter med å finne overdeler som ser bra ut til skjørt og til meg, så det har begrenset seg litt. 

Du bør kanskje begynne med "det enkle er ofte det beste" og så utvide med farger/mønster/snitt når du har fått litt mer selvtillit og mer øye for hva du liker og kler?

Ts her. 

Jeg tror nok også det er lurt. :) Jeg er uansett litt for redd enda til å skulle prøve å skille meg for mye ut. 

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Forresten, det som har fått meg til å senke skuldrene og begynne å prøve meg frem er å se på alle rundt meg! Alle de forskjellige stilene, alt som selges, og hvor lite jeg egentlig legger merke til de rundt meg. Klart, noen synes jeg ser bedre ut enn andre, men det er sjelden jeg synes ting er direkte stygt :) Så eeeegentlig kler man seg kanskje mest for seg selv :)

Du har nok rett i det. Jeg er nok bare litt lei av å se like "grå mus" ut som jeg har følt meg mye av livet, så jeg tenker at hvis jeg kler meg litt bedre så kan det hjelpe litt på selvbildet :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Med de målene ser du nok bra ut i det aller aller meste :) 

Det å kle seg bedre for å hjelpe på selvbildet hjelper bare hvis du kler deg i det DU liker og føler deg fin i! Bruk nøytrale basics, fresh opp litt med et skjerf eller skjorte eller accessories, og ta det derfra :) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror jeg kler kaldblå, lilla, grønn. Mens varm rød, oransje eller gult er jeg ikke så glad i. 

Hva med å kjøpe topper, kjoler, skjørt, bukser, skjerf o.l. i disse fargene, og ha kåper, jakker, bukser og skjørt og strømper i en/flere nøytrale farger som kan kombineres med både kaldblå, lilla og grønn?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva med å kjøpe topper, kjoler, skjørt, bukser, skjerf o.l. i disse fargene, og ha kåper, jakker, bukser og skjørt og strømper i en/flere nøytrale farger som kan kombineres med både kaldblå, lilla og grønn?

Ts her. Det er nok absolutt en god idé :)

• Liker 1
Skrevet (endret)

1. Lag deg vision board over klær du liker i f.eks Pinterest.

2. Se for deg hvilke ut av de som kan kle deg.

3. Begynn å gjøre research over hvilke butikker som har disse klærne og til en pris du kan betale.

Endret av O.G.
AnonymBruker
Skrevet

Du har virkelig ikke noe å klage over når du er slank. Da har du utrolig mange flere butikker å velge mellom å kjøpe klær i, enn hva vi som er overvektige har. Ja, det er min feil at jeg er overvektig, men jeg oppfatter dette nesten som et hån mot oss. Lurer på om det at du sliter med å skape din egen stil, om det er den sosiale angsten din som gjør at du kanskje ikke klarer ,sosialt sett, å være i butikker like lenge som du hadde trengt for å finne klær du er komfortable med. Siden det virker som om at du har et godt utgangspunkt, egentlig.

Anonymkode: 15d98...7c7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror forresten det er en forskjell på farger man "føler seg dratt mot"/liker, versus farger man faktisk kler godt. Det har ikke nødvendigvis en sammenheng.

Anonymkode: 15d98...7c7

Skrevet

Med fare for å gjenta meg selv: Les deg opp på David Kibbe sin teori om stiltyper. Deretter går du for en capsule wardrobe, og bygger ut etterhvert :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, Professor Orm said:

Med fare for å gjenta meg selv: Les deg opp på David Kibbe sin teori om stiltyper. Deretter går du for en capsule wardrobe, og bygger ut etterhvert :)

Ts her. Det skal jeg sjekke ut, takk :)

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Det skal jeg sjekke ut, takk :)

Bare hyggelig! Så får du si ifra om du trenger hjelp/ vil diskutere noe :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan klarer dere å se hvilke farger dere kler? Jeg synes egentlig ikke at jeg kler noen farger, og har heller ingen venninner som gidder å svare ærlig når jeg spør dem om jeg kler en farge. Har svært lys hud, men veldig gul. Faktisk så gul at første gang jeg var hos den nye fastlegen min (har byttet pga. flytting) ville han ta prøver av leveren min, for han mistenkte at jeg var alvorlig syk. Hehe Men det er visst bare sånn huden min er. Er norsk med blå øyne og mørkeblondt hår, så er ikke asiat heller. 

Anonymkode: 33e7a...65b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan klarer dere å se hvilke farger dere kler? Jeg synes egentlig ikke at jeg kler noen farger, og har heller ingen venninner som gidder å svare ærlig når jeg spør dem om jeg kler en farge. Har svært lys hud, men veldig gul. Faktisk så gul at første gang jeg var hos den nye fastlegen min (har byttet pga. flytting) ville han ta prøver av leveren min, for han mistenkte at jeg var alvorlig syk. Hehe Men det er visst bare sånn huden min er. Er norsk med blå øyne og mørkeblondt hår, så er ikke asiat heller. 

Jeg har bare lært at hudfarge og undertone i huden er to forskjellige ting. 

Denne videoen oppsummerer ganske greit. 

Video om undertone

Hvis man har varm undertone (gul) så kler man varme farger (rød, oransje, gul, gullsmykker) mens hvis man har kald undertone (rosa) kler man kalde farger (lilla, grønn, blå, sølvsmykker). 

Det beste er sikkert å prøve mange topper med diverse farger og prøve å se hva du synes får deg til å se "frisk" ut. Prøv det i et naturlig lys som ligner dagslys mest mulig. 

Personlig synes jeg det er veldig vanskelig å finne ut av til tross for alle metodene man kan bruke 😅 Jeg måtte gå litt etter magefølelse. 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bare lært at hudfarge og undertone i huden er to forskjellige ting. 

Denne videoen oppsummerer ganske greit. 

Video om undertone

Hvis man har varm undertone (gul) så kler man varme farger (rød, oransje, gul, gullsmykker) mens hvis man har kald undertone (rosa) kler man kalde farger (lilla, grønn, blå, sølvsmykker). 

Det beste er sikkert å prøve mange topper med diverse farger og prøve å se hva du synes får deg til å se "frisk" ut. Prøv det i et naturlig lys som ligner dagslys mest mulig. 

Personlig synes jeg det er veldig vanskelig å finne ut av til tross for alle metodene man kan bruke 😅 Jeg måtte gå litt etter magefølelse. 

Takk for svar! Har prøvd det der med å holde plagg og skjerf i forskjellige farger opp mot ansiktet, men synes liksom likevel ikke at jeg kler noen farger. Men ser verst ut i rødt, lyserosa, babyblått, beige, terrakotta og blendahvitt. Gull vs. sølv klarer jeg ikke se hva som passer meg best. Når det gjelder blodårer har jeg på den ene armen en veldig tydelig lilla blodåre, og på den andre to turkise. Hehe Dette er virkelig ikke lett altså. Noen tips om farger dere tror ville kle meg? 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Takk for svar! Har prøvd det der med å holde plagg og skjerf i forskjellige farger opp mot ansiktet, men synes liksom likevel ikke at jeg kler noen farger. Men ser verst ut i rødt, lyserosa, babyblått, beige, terrakotta og blendahvitt. Gull vs. sølv klarer jeg ikke se hva som passer meg best. Når det gjelder blodårer har jeg på den ene armen en veldig tydelig lilla blodåre, og på den andre to turkise. Hehe Dette er virkelig ikke lett altså. Noen tips om farger dere tror ville kle meg? 

Du får sikkert noen flere svar hvis du oppretter en ny tråd på det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...