AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #61 Skrevet 31. mars 2019 5 minutter siden, skruf skrev: Noen timer, til han kom seg ned fra fjellet og tilbake til sivilisasjonen igjen Og da hadde han alerede emaljeskade ? Etter noen timer ? Anonymkode: 8d194...b6f 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #62 Skrevet 31. mars 2019 Du klarer ikke slutte basert på fremmede folk på et forum sine meninger. Du må finne ut av det selv. Anonymkode: fb306...0f1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #63 Skrevet 31. mars 2019 Folk som røyker stinker helt forferdelig! Lukten sitter i klærne, håret og ånden... Man går rett og slett rundt og lukter vondt! Men aller viktigst er jo faren for å få kreft. Anonymkode: 1594d...9ae
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #64 Skrevet 31. mars 2019 Det handler om å kunne å holde ut ubehaget i noen dager. Aksepter at du har et lite monster i magen som skriker etter nikotin når du er stresset, kjeder deg, etter maten, osv. Røyking reduserer ikke stress, men skaper bare mer av det fordi man ser røyken som en løsning på et problem eller som en støtte. Abstinensene er som regel også psykisk og ikke fysiske. Derfor vil heller ikke røykeplaster eller nikotintyggis egentlig hjelpe fordi du får det mentale fixet når du bruker dem. Prøv heller å stå i ubehaget og pust med magen selv om det er jævlig, for det går over. Anonymkode: 4e1fb...00d 1
skruf Skrevet 31. mars 2019 #65 Skrevet 31. mars 2019 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og da hadde han alerede emaljeskade ? Etter noen timer ? Anonymkode: 8d194...b6f Jupp. Det er jo ren syre for tennene 1
waco Skrevet 31. mars 2019 #66 Skrevet 31. mars 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har valgt meg selvdisiplin. Fordi, folk sier til meg: hvorfor i all verden røyker du som har sånn jernvilje? Men jeg kan kombinere med frykt. Jeg er redd for lungekreft. Jeg skal printe ut et bilde av lunger med kreft i og henge det opp på et synlig sted. Takk, jeg føyer det til på lista mi. ts Anonymkode: 60346...060 Kanskje du røyker fordi er fri og selv bestemmer over din egen kropp? Kan det hende at du røyker fordi du ikke er en del av saueflokken? Kanskje du røyker fordi røyk er godt når en er stresset? Man spiser mindre når man røyker. Er din form for selvdisiplin å underkaste deg andre mennesker? Hvorfor kan du ikke bare røyke mindre da?
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #67 Skrevet 31. mars 2019 ts igjen. Jeg har gått meg en tur og tenkt over alle gode råd. Jeg ser at sitronskiver er ingen god idé. Noen spurte meg hvor lenge jeg har røykt - i 25 år, over 20 om dagen. Jeg har lest Allan Carr - funka ikke. Jeg har forsøkt å slutte en 20-talls ganger, men sprekker. Tyggis, tabletter, plaster, vilje, helseangst, vaper, dokumentarer om tobakksindustrien, alt, absolutt alt. Så nå vil jeg påføre meg sjøl SKAM. Skam er en sterk følelse. Jeg vil skjemmes av å røyke, og føle meg stolt og bedre som ikke-røyker. @waco du er faktisk inne på noe. Men, røyking tar livet av meg og det knuser økonomien min. Jeg må finne noe annet å opponere mot Jeg har bestemt meg for å spare til å dra til Ibiza. Jeg elsker PSY - så nå skal jeg se det live. Halvgamle uføre dama. Anonymkode: 60346...060 4
Gjest Nina1975 Skrevet 31. mars 2019 #68 Skrevet 31. mars 2019 (endret) Finn ut når røykesuget kommer sånn at du er forberedt. «Nå etter middag vet jeg at suget kommer, men jeg skal holde ut, jeg er forberedt på at nå blir det slitsomt 5-10 min, men jeg skal holde ut.» Tygg sukkerfri drops. Gå vekk fra slitsomme situasjoner når det røyner på, som fest og sosialt samvær. Bare si det til folka du er med at du må gå ellers begynner du å røyke igjen, folk skjønner det, jeg fikk skryt når jeg gjorde det. Gå/jogg. Bare vær obs på at når du er ferdig så kommer suget, vær forberedt. Lykke til, du klarer det til slutt. Jeg gjorde det etter mange, mange forsøk. Endret 31. mars 2019 av Nina1975
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #69 Skrevet 31. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du klarer ikke slutte basert på fremmede folk på et forum sine meninger. Du må finne ut av det selv. Anonymkode: fb306...0f1 Selvsagt ikke. Men her kommer det mange gode råd, og jeg forplikter meg. Selv om jeg er AB, så har jeg nå lovd meg bort til dere, i alle fall en, som ville ha oppdateringer om hvordan det går. Jeg har erklært unntakstilstand i hjemmet, ovenfor mannen. De neste 3 ukene så har jeg ett fokus: slutte å røyke. Han har etter litt overtalelse gått med på å si et høyt og tydelig NEI om jeg prøver meg. Så i morgen 12.00 så kjører jeg på. ts Anonymkode: 60346...060 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #70 Skrevet 31. mars 2019 Hvis du skal gå fra 20 til 0 røyk om dagen over natta, så vil jeg kalle det for et 95% tapsprosjekt. Det er nesten INGEN som klarer det, uansett motivasjon. Min mor har omtrent blitt truet av legen sin og fått beskjed om at hvis hun ikke slutter NÅ så kommer foten til å amputeres. Aelv ikke de gangene har hun klart å slutte.. Det blir som at du bestemmer deg for at i morgen skal du løpe maraton, til tross for at du aldri har jogget.. Det sier seg selv at du aldri kommer til å få det til! Jeg klarte faktisk å slutte så og si over natta. Hadde sakte trappet ned fra 20 til 10 sigaretter først. Jeg hadde røyket så ekstremt mye på en fest at halsen min var helt ødelagt dagen derpå. Kan ikke beskrive den følelsen, hvor vond den var og hvor mye det stinket. Fikk så vanvittig avsmak. Dette er vel 6 år siden og jeg kan fortsatt ha lyst på en sigarett i ny og ne, men klarer å holde meg unna. Jeg har hørt lignende historier, f.eks folk som er skikkelig avhengig av sjokolade. Hvis de skeier ut og trykker i seg vanvittige mengder sjokolade en kveld (la oss si 500 g) og blir skikkelig, skikkelig kvalme og føler seg dritekkel den kvelden, så kan det gi en så stor avsmak at man rett og slett ikke har lyst på det lenger. Skal sies at jeg ikke har klart å kutte ut snus, men dette er et mye bedre alternativ enn røyk. Både for helse og tannkjøtt. Har stoppet å snuse i perioder, og kommer nok til å slutte med dette også, men akkurat nå er lysten på snus større enn viljen til å slutte. Man må nemlig ha viljestyrke. En annen ting som hjalp meg med å slutte, var å begynne å trene. Det var ikke så hyggelig å få hosteanfall og hoste opp gule, illeluktende slimklumper hver gang jeg jogget. Det gjorde alså at jeg egentlig helt naturlig kuttet med til 10 sigaretter ila. noen måneder. Jo mindre jeg røyket, jo lettere var det å jogge. Jeg brukte noen timer på trening hver dag, samt tiden det tok å dra til treningssenter + dusje. Det var naturlig å ikke røyke ila. disse timene, altså noen røykefrie timer den dagen. Dette kan også hjelpe. Tren, gå tur og finn en aktivitet hvor du ikke får røyket, så har du allerede kuttet ut et par røyk den dagen. Oppsøk steder hvor røyking er forbudt (dra på kafe med en venninne, dra på besøk til folk som ikke vil ha røyk inne). Hold deg opptatt! Last ned Slutta. Da får du se hvor mye penger du sparer. Det bør også være en grei motivasjonskilde. Mange får også større suksess hvis de slår seg sammen med noen. Hvis du kjenner noen som røyker, så kan du høre med dem. Evt. fortell noen du kjenner at du skal slutte, da har du på en måte forpliktet deg litt, og disse personene kan kjefte på deg hvis du ikke får det til. Det er helt jævlig å slutte med en avhengighet, og du vet at det kommer til å bli jævlig. Men suget kommer til å forsvinne litt etter litt. Hold ut, vær jævlig streng, så skal du se at røykebehovet minimeres daglig. Anonymkode: 5f676...5cd 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #71 Skrevet 31. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvis du skal gå fra 20 til 0 røyk om dagen over natta, så vil jeg kalle det for et 95% tapsprosjekt. Det er nesten INGEN som klarer det, uansett motivasjon. Anonymkode: 5f676...5cd Det kan gå fint. Det som er viktigst er motivasjonen, din selvdisiplin og litt "flaks". Å slutte å røyke er tross alt mye mindre jævlig enn å slutte å snuse. Det faenskapet gir det 4-5 ganger mer kronisk nikotinavhengighet. Bare spør hvor mange som har klart å slutte å snuse. Det er få det. Er man en storforbruker så kan man med renters rente spare 0,5 mill. kr. på 10 år. Det er mye penger også. Anonymkode: fdbc9...6cb
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #72 Skrevet 31. mars 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal sies at jeg ikke har klart å kutte ut snus, men dette er et mye bedre alternativ enn røyk. Både for helse og tannkjøtt. Anonymkode: 5f676...5cd Jeg ber deg om å droppe dette "salgspratet" for snusing. For noen kan bl.a. tannkjøttet gå i oppløsning der snusen settes inn. Google noen bilder så forstår du hva jeg mener. Selv om du har flaks så spør snusere etter noen år hvordan de føler seg når de ikke klarer å slutte selv om de vil, slikt blir det depresjoner av. Anonymkode: fdbc9...6cb
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #73 Skrevet 31. mars 2019 Som sagt i mitt tidligere innlegg så kan penger motivere deg til veldig mye. Har du ikke penger til en pakke sigaretter så har du ikke penger til det. Jeg har hvertfall kuttet mye av sukkerforbruket mitt på det viset. Sparekontoen vokser, og jeg glemmer den. Og den er fredet på lik linje med kontoen for faste regninger. Lykke til ts! Anonymkode: d9a05...b22 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #74 Skrevet 31. mars 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du skal gå fra 20 til 0 røyk om dagen over natta, så vil jeg kalle det for et 95% tapsprosjekt. Det er nesten INGEN som klarer det, uansett motivasjon. Min mor har omtrent blitt truet av legen sin og fått beskjed om at hvis hun ikke slutter NÅ så kommer foten til å amputeres. Aelv ikke de gangene har hun klart å slutte.. Det blir som at du bestemmer deg for at i morgen skal du løpe maraton, til tross for at du aldri har jogget.. Det sier seg selv at du aldri kommer til å få det til! Jeg er ingen taper vi kan vedde? Jeg vedder anonymiteten min. ts Anonymkode: 60346...060 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #76 Skrevet 31. mars 2019 Nedtrapping er bare noe piss, det gjør det ikke enklere. At noen ikke greier å slutte selv om legen truer med amputasjon av en fot betyr ikke noe annet enn at røyken er viktigere for den personen enn foten. Selv min alkoholiserte far, som hadde røkt i 35 år greide å slutte på dagen. Hvorfor? Fordi han bestemte seg. En dag bestemte han seg for å slutte å drikke også. Han greide det og, alene, og over natta. Som sagt, it's all in your mind. La ingen forsøke å innbille deg noe annet. Anonymkode: 57625...269 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #77 Skrevet 31. mars 2019 1 time siden, SVK skrev: Jeg heier på deg TS. Tusen takk 🌺 Jeg tror dere har klart å motivere meg masse. Jeg er klar! Jeg gir lyd fra meg om en uke jeg. Ikke før, for det betyr at jeg har sprukket. Det skal jeg IKKE. ts Anonymkode: 60346...060 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #78 Skrevet 31. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det kan gå fint. Det som er viktigst er motivasjonen, din selvdisiplin og litt "flaks". Å slutte å røyke er tross alt mye mindre jævlig enn å slutte å snuse. Det faenskapet gir det 4-5 ganger mer kronisk nikotinavhengighet. Bare spør hvor mange som har klart å slutte å snuse. Det er få det. Er man en storforbruker så kan man med renters rente spare 0,5 mill. kr. på 10 år. Det er mye penger også. Anonymkode: fdbc9...6cb Selvsagt kan det det. Det er bare hva jeg har sett, at det er veldig få som klarer å slutte å røyke. De må gjøre flere forsøk. Har du et annet inntrykk, at de fleste klarer det på første forsøk? Og jeg kjenner da mange som har klart å slutte å snuse. Men, av de jeg kjenner er det flere som begynner å snuse igjen, enn folk som begynner å røyke igjen, etter at de har stoppet. Det er bare hva jeg har sett, kanskje ikke en sannhet. På meg var det det motsatte, jeg likte 'røykrusen' mye bedre, til tross for at snus inneholder mye mer nikotin. Av en eller annen grunn. Joda, snus er bortkasta penger det også. Men mange bruker like mye penger på brus, som også er en unødvendig avhengighet. Har to venninner som bruker mer penger på brus, enn hva jeg bruker på snus. Eller snop og sjokolade. Eller alkohol. Eller masse unødvendig trenings-kosttilskudd. Jeg kjenner ikke så mange som ikke har en eller annen form for unødvendige utgifter eller avhengigheter. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg ber deg om å droppe dette "salgspratet" for snusing. For noen kan bl.a. tannkjøttet gå i oppløsning der snusen settes inn. Google noen bilder så forstår du hva jeg mener. Selv om du har flaks så spør snusere etter noen år hvordan de føler seg når de ikke klarer å slutte selv om de vil, slikt blir det depresjoner av. Anonymkode: fdbc9...6cb Jeg prøver ikke å selge snus. Ba aldri TS om å erstatte røyk med snus. Jeg snakket med en tannlege, og han sa røyk ødelegger tannkjøttet mer, tro det eller ei. Det er utrolig mye dritt i røyk, ikke bare selve tobakken. Forskning om snus er tvetydig, noen finner ut at det er svært helseskadelig, andre ikke - men har aldri lest at røyk er positivt på noen måte. Jeg snuser kun hvit snus. Annen snus er dritekkelt med den brune saften som renner ut. Ja, har sett bilder av tannkjøtt. Jeg har inntrykk av at hvit snus ikke er i nærheten av å ødelegge tannkjøttet på samme måte. Eller? Du må gjerne opplyse meg mer hvis du vil. Jeg er åpen og sier ikke at snus er topp. Men har aldri lest at nikotin, i seg selv, er svært helseskadelig eller noe man kan dø av på sikt. Og jeg tviler på at det er så mange folk får en depresjon ene og alene fordi de ikke klarer å slutte med nikotin. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ingen taper vi kan vedde? Jeg vedder anonymiteten min. ts Anonymkode: 60346...060 Det er den rette innstillingen! Heier på deg! Virker som du virkelig har bestemt deg nå! Anonymkode: 5f676...5cd
Gjest Mass Skrevet 31. mars 2019 #79 Skrevet 31. mars 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan virker de tablettene egentlig? Her er det vanen som henger fast. Ringer telefonen, strekker man seg etter røykpakken.... Anonymkode: cab56...5a2 Du må bryte de vanene og fjerne assosiasjonene. Når du gir næring til nikotinmonsteret så vokser det. Når du slutter å nære det så krymper det og forsvinner. Jeg er enig med de som har skrevet at det handler om at du må fjerne lysten på røyk. Det sitter i hodet. Og du må bestemme deg.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #80 Skrevet 31. mars 2019 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må gjerne opplyse meg mer hvis du vil. Jeg er åpen og sier ikke at snus er topp. Men har aldri lest at nikotin, i seg selv, er svært helseskadelig eller noe man kan dø av på sikt. Og jeg tviler på at det er så mange folk får en depresjon ene og alene fordi de ikke klarer å slutte med nikotin. Anonymkode: 5f676...5cd Ikke underdriv andre skader enn de fysiske. Folk som ønsker ut av nikotinhelvete kan få depresjoner. Mange blir "fanget" i et personlig helvete ved at et rusmiddel styrer "alt" du gjør fra morgen til kveld. Når man ikke ruser seg så er suget alltid i bakhodet. Når det gjelder nikotin og snus så vil mange få problemer med hjerterytme/trykk når de blir eldre. Det er ikke sunt og eneste mulighet er å slutte eller bli syk. Anonymkode: fdbc9...6cb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå