Gå til innhold

Tenker du på fellesgjeld når du vurderer bolig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det virker til å være en trend at særlig unge på boligjakt vil ha noe som er nyoppusset og sentralt. Disse boligene har nødvendigvis høyere prisantydning enn de som trenger kanskje ganske enkle tiltak som nytt gulv, garderobe fra Ikea osv. Men tenker dere som ser på slikt på fellesgjelden som leiligheten er medansvarlig for? Forstår dere at denne er en del av kjøpesummen? Spør,da jeg selger bolig, og blir frustrert over de unge som legger inn bud langt over prisantydning på boliger med høy fellesgjeld,bare fordi de er så fine på overflaten. Ser dere ikke lengre enn styling og overflater? Tenker dere ikke på hva dere selv kunne ha fått gjort i en litt mindre oppusset bolig,og til og med hatt penger til overs? 

Anonymkode: d2139...a93

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig ser man på fellesgjelden. Den er jo en del av lånet på leiligheten. Banken trekker det jo fra på lånet de vil gi deg 

Anonymkode: 342d2...fbc

• Liker 9
Skrevet

Banken la som betingelse at jeg måtte ta hensyn til fellesgjelden når jeg skulle by på bolig, og fikk boliglån hos dem (Dnb). Jeg fant en eldre leilighet da, med bare 74.000 i fellesgjeld. De nyere leilighetene i blokk kan jo ha millioner i fellesgjeld.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg litt på siden av de du stiller spørsmål til, men jeg kjøpte for snart ti år siden en leilighet som kun var noen år gammel med høy fellesgjeld. Jeg viste selvfølgelig hva jeg gikk til, det gjør faktisk folk som har snakket med banken og fått vite totalsummen de kan bruke på bolig. Likevel har det vært rimeligere for meg å eie denne leiligheten enn å kjøpe ett delvis/totalt oppussingsobjekt. På ti år har jeg ikke trengt å gjøre noe som helst, både kjøkken, bad og gulv holder fremdeles god stand, og dyrt vedlikehold eldre blokker har med nye vinduer, skifting av rør o.l. er fraværende her. Borettslaget har IN ordning, så man er ikke ansvarlig om naboen ikke betaler slik man ofte er i eldre borettslag. Det er opp til den enkelte om de ønsker å betale inn sin fellesgjeld, noe jeg har valgt å ikke gjøre da renten på Husbanken (der fellesgjelden er) er under halvparten av den i vanlig bank. Ergo lønner det seg for min del å ha fellesgjeld fremfor å ha den nedbetalt og betale til banken. 

Du virker ekstremt nedlatende i ditt innlegg, og har åpenbart ikkke oversikt over fordelene det kan ha å bo i noe som er nytt. Noe av det har jeg nevnt over. Nye boliger er ikke bare finere på overflaten, de har gjerne nytt elektrisk anlegg, rørsystem, bedre isolasjon som  betyr lavere strømutgifter, vinduer som demper mot støy og lignende ting som gjør at leiligheten er en bedre investering enn å fikse dette selv i en gammel bolig. Jeg har forøvrig tidligere kjøpt oppussingsobjekt, det var ikke videre billig å bruke hundretusener på å bytte alt av el og vvs, få inn håndtverkere og handle alt som er nødvendig i et slikt prosjekt. Å bytte gulv er ikke et enkelt tiltak slik du beskriver det. Eldre blokker vil etter en tid trenge omfattende rehabilitering, da kan det fort blir mange tusen mer i månedleie og dyrt å bo der. En nyere blokk har mer forutsigbare utgifter.  

Anonymkode: 42898...ade

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er jeg litt på siden av de du stiller spørsmål til, men jeg kjøpte for snart ti år siden en leilighet som kun var noen år gammel med høy fellesgjeld. Jeg viste selvfølgelig hva jeg gikk til, det gjør faktisk folk som har snakket med banken og fått vite totalsummen de kan bruke på bolig. Likevel har det vært rimeligere for meg å eie denne leiligheten enn å kjøpe ett delvis/totalt oppussingsobjekt. På ti år har jeg ikke trengt å gjøre noe som helst, både kjøkken, bad og gulv holder fremdeles god stand, og dyrt vedlikehold eldre blokker har med nye vinduer, skifting av rør o.l. er fraværende her. Borettslaget har IN ordning, så man er ikke ansvarlig om naboen ikke betaler slik man ofte er i eldre borettslag. Det er opp til den enkelte om de ønsker å betale inn sin fellesgjeld, noe jeg har valgt å ikke gjøre da renten på Husbanken (der fellesgjelden er) er under halvparten av den i vanlig bank. Ergo lønner det seg for min del å ha fellesgjeld fremfor å ha den nedbetalt og betale til banken. 

Du virker ekstremt nedlatende i ditt innlegg, og har åpenbart ikkke oversikt over fordelene det kan ha å bo i noe som er nytt. Noe av det har jeg nevnt over. Nye boliger er ikke bare finere på overflaten, de har gjerne nytt elektrisk anlegg, rørsystem, bedre isolasjon som  betyr lavere strømutgifter, vinduer som demper mot støy og lignende ting som gjør at leiligheten er en bedre investering enn å fikse dette selv i en gammel bolig. Jeg har forøvrig tidligere kjøpt oppussingsobjekt, det var ikke videre billig å bruke hundretusener på å bytte alt av el og vvs, få inn håndtverkere og handle alt som er nødvendig i et slikt prosjekt. Å bytte gulv er ikke et enkelt tiltak slik du beskriver det. Eldre blokker vil etter en tid trenge omfattende rehabilitering, da kan det fort blir mange tusen mer i månedleie og dyrt å bo der. En nyere blokk har mer forutsigbare utgifter.  

Anonymkode: 42898...ade

Formulerte meg kanskje ikke helt presis. Jeg sammenligne borettslagsleiligheter av ca samme årgang, men med ulike prisantydning fordi selger har pusset opp gulv, kjøkken osv. At det er mindre vedlikehold ved å kjøpe helt nytt er selvsagt riktig. Men det blir å sammenligne to helt ulike salgsobjekter i forhold til alder og byggemåte. 

Det er absolutt ikke mening å være nedlatende, men jeg syns bare det er betenkelig når unge mennesker velger vekk en bolig fordi den ikke har helt nytt kjøkken eller er stylet for kr 20 000,-. Det er jo en grunn for at svært mange sliter med for mye gjeld. 

AnonymBruker
Skrevet

Problemet er ikke nødvendigvis så stort rundt det du nevner, TS. Personlig er jeg nok mer bekymret for dem som kjøper nybygg i BRL uten å ha skaffet seg informasjon om hva forretningsfører har estimert for fellesutgiftene i de kommende 8-10 år.

Når en leilighet starter med fellesutgifter på mellom 8 og 10 tusen/mnd, og borettslagets avtale med Husbanken baserer seg på et antall år med avdragsfrihet i starten, så vil den summen øke så fort avdrag kommer med i regnestykket.

Anonymkode: 9e196...39e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er på boligjakt nå, og ser selvsagt på fellesgjelden. Fellesgjelden påvirker jo hvor mye jeg kan kjøpe for. Sjekker også om det f.eks. er planer om å bytte ut rør/pusse på badene i regi av borettslaget (i så fall vil jo trolig felleskostnadene øke...). Jeg har ikke noe imot om kjøkkenet må byttes ut - det kan ordnes relativt billig på IKEA - men badet må være i grei stand. Har neppe råd til å pusse opp et helt bad, og har heller ikke kunnskapene til å bytte ut tak og vegger. Gulv kan jeg derimot klare å bytte ut. 

Prøver å se forbi boligstyling, men det er jo en grunn til at boligstyling har blitt en ting... det gjør folk både litt blinde og kan også gjøre det lettere å se mulighetene.

Anonymkode: 2de10...4bf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt ser jeg på fellesgjeld og hvor mye det er i felleskostnader per måned. Grunnen til at mange unge kjøper noe nyoppusset er vel fordi de ikke er så flinke på å pusse opp selv.

Anonymkode: f36c4...501

Gjest Blondie65
Skrevet

Men TS du antar som en selvfølge at alle er komfortable med å male og legge gulv. Jeg kan til nød male noen vinduskarmer og dørlister. Jeg kan male en vegg som har gulv og taklister. Gulv kan jeg ikke legge. Det er da opplagt at jeg ser etter boliger der dette er gjort. Da jeg solgte min forrige bolig fikk jeg noen til å gjøre de jobbene jeg selv ikke kan gjøre og det er uaktuelt for meg å kjøpe en bolig der jeg må gjøre dette.

Sånn har ikke alle det selvsagt. Men det er nok mange som ikke kan gjøre det selv og som ikke har råd til å pusse opp. Det andre med brukte boliger er at du aner ikke hvordan arbeidet er gjort. En bekjent kjøpte nyoppusset eldre bolig - der var det fall ut av sluket så hele gangen ble våt når man dusjet. Likevel var utbedringene som måtte gjøres for små til at eierskifteforsikringen ville ta saken. 

AnonymBruker
Skrevet

Å holde meg unna fellesgjeld var et mål for meg, det tok lengre tid før jeg fikk råd til eget rekkehus som var eiet men jeg ønsker å ha full kontroll på vedlikehold og avtaler omkring min bolig og de månedlige utgiftene. 

Anonymkode: 71dbe...9f5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Banken regner fellesgjelden som del av lånebeløpet. Du MÅ tenke på fellesgjelden ellers får du ikke lånt penger av banken.

Anonymkode: 0a8ba...264

AnonymBruker
Skrevet
På 31.3.2019 den 9.12, AnonymBruker skrev:

Det virker til å være en trend at særlig unge på boligjakt vil ha noe som er nyoppusset og sentralt. Disse boligene har nødvendigvis høyere prisantydning enn de som trenger kanskje ganske enkle tiltak som nytt gulv, garderobe fra Ikea osv. Men tenker dere som ser på slikt på fellesgjelden som leiligheten er medansvarlig for? Forstår dere at denne er en del av kjøpesummen? Spør,da jeg selger bolig, og blir frustrert over de unge som legger inn bud langt over prisantydning på boliger med høy fellesgjeld,bare fordi de er så fine på overflaten. Ser dere ikke lengre enn styling og overflater? Tenker dere ikke på hva dere selv kunne ha fått gjort i en litt mindre oppusset bolig,og til og med hatt penger til overs? 

For et dumt spørsmål! 

Ingen bank gir lån til noen kunder uten å ta høyde for fellesgjelden. Unge mennesker kan skjelden kache ut en bolig uten lån.

Hvordan ts vet at unge mennesker inngir høye bud , det er jo 1. April spørsmålet i tråden.

Anonymkode: f36ab...848

AnonymBruker
Skrevet

Kan noen gi meg en kort innføring i hva fellesgjeld egentlig er, hvordan den oppstår ? 

Hilsen fremtidig førstegangs-kjøper med OBOS-medlemskap 

Anonymkode: f58db...220

Skrevet (endret)
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan noen gi meg en kort innføring i hva fellesgjeld egentlig er, hvordan den oppstår ? 

Hilsen fremtidig førstegangs-kjøper med OBOS-medlemskap 

Anonymkode: f58db...220

Fellesgjeld er gjeld boretttslaget har tatt opp, for å betale visse ting til fellesskapets beste. For eksempel må ytterplatene på et bygg (boligblokk) kanskje skiftes etter 50 år, for de gamle er stygge og kanskje ødelagte her og der. Borettslaget hyrer da inn et firma til å skifte alle platene, og må ta opp lån for å dekke denne utgiften. Den utgiften blir da fordelt som en økning i husleien til alle i borettslaget. Og lånet/utgiften til å få gjort dette, blir fellesgjeld i borettslaget.

Der jeg bor skal badene totalrenoveres. Pigges opp gulv, vegger, alt. Nye avløpsrør. Badet bygges opp på nytt fra grunnen av, flislegges, nye møbler, ny dusj, ny do, alt nytt, inkl døren og lampene i taket. Utgiftene til dette legges på husleien, da borettslaget må ta opp lån for å betale byggfirmaet for det. Borettslaget har allerede lagt på ca 1000 kr på husleien (fellesutgiftene i mnd), og resten (500 til) legges på i løpet av sommeren. Så renoveringen av badet, koster oss beboere 1500 i mnd hver i ganske mange år.

Fellesgjelden vil øke markant.

Endret av Million

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...