AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #1 Skrevet 31. mars 2019 Vi har et lån på 7,8 mill. Mannen tjener ca. En mill og heg 570 000. I tillegg har vi en skattefri utleieinntekt på 17 000. Vi får SÅ mye tyn av venner og familie! Ingen skjønner hvorfor vi «gidder» å ha så mye lån. Jeg prøver å si at det ikke handler om å «gidde», men at vi ikke har så mye valg. Skal vi bo i grei avstand til jobb så koster det med en familiebolig. Får alltid slengt tilbake at «jeg hadde aldri turt å ha så høyt lån», «dere er gale». Hva sier man til sånt? Er vi gale? Anonymkode: 14c77...e7f 4
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #2 Skrevet 31. mars 2019 Virker som dere har lånt litt over evne, ja. Hver sin lyst. Vi har omtrent 500 000 mer i inntekt, og halvparten av lånet dere har. Gidder ikke bruke mer penger på å bo! Anonymkode: cb2e2...a95 20
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #3 Skrevet 31. mars 2019 Man gjør som man vil, enkelt og greit Anonymkode: 4ef87...442 18
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #4 Skrevet 31. mars 2019 Jeg tjener 1 mill og mannen 870 000, leieinntekter (skattefritt) på 15 000 kr, har 7 mill i lån 😃 nylig kjøpt bolig (verdi 9,5 mill). Men vi er relativt unge og jeg vet at jobben min er skuddsikker og kommer bare til å tjene mer med årene. Jeg stresser ikke eller bekymrer meg ikke ett sekund vedr høyt lån. Vi lever meget romslig. Anonymkode: ed35a...035 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #5 Skrevet 31. mars 2019 Jeg skjønner heller ikke hvorfor folk vil ha så mye i lån. Jeg skal nyte å vere gjeldsfri før jeg er 40 år ☺️ Anonymkode: f13bc...b3c 10
SoWhat? Skrevet 31. mars 2019 #6 Skrevet 31. mars 2019 Hvorfor informere alle hvor mye dere har i lån? Og når ble det egentlig innafor å snakke om noe privat anliggende som andres økonomi? Siden du nevner det. Dette er hvorfor jeg ikke ser for meg å eie noe mer. Hadde fått nerver av å ha så mye i lån. Ikke snakk om at jeg vil. Og så tenker jeg at de som "eier" egentlig ikke eier. Banken eier. Men deres valg som ingen har noe med. Slutt å informere da.... 19
Katten.2.0 Skrevet 31. mars 2019 #7 Skrevet 31. mars 2019 Så lenge en tåler de kommende renteøkningene ser jeg ikke problemet. 17
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #8 Skrevet 31. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi har et lån på 7,8 mill. Mannen tjener ca. En mill og heg 570 000. I tillegg har vi en skattefri utleieinntekt på 17 000. Vi får SÅ mye tyn av venner og familie! Ingen skjønner hvorfor vi «gidder» å ha så mye lån. Jeg prøver å si at det ikke handler om å «gidde», men at vi ikke har så mye valg. Skal vi bo i grei avstand til jobb så koster det med en familiebolig. Får alltid slengt tilbake at «jeg hadde aldri turt å ha så høyt lån», «dere er gale». Hva sier man til sånt? Er vi gale? Anonymkode: 14c77...e7f Fysøren det var sykt mye og vi har samme inntekt som dere. Hvor gamle er dere og hva er verdien på huset deres? Er dette i Oslo? Anonymkode: 7c7f6...bb7 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #9 Skrevet 31. mars 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har et lån på 7,8 mill. Mannen tjener ca. En mill og heg 570 000. I tillegg har vi en skattefri utleieinntekt på 17 000. Vi får SÅ mye tyn av venner og familie! Ingen skjønner hvorfor vi «gidder» å ha så mye lån. Jeg prøver å si at det ikke handler om å «gidde», men at vi ikke har så mye valg. Skal vi bo i grei avstand til jobb så koster det med en familiebolig. Får alltid slengt tilbake at «jeg hadde aldri turt å ha så høyt lån», «dere er gale». Hva sier man til sånt? Er vi gale? Anonymkode: 14c77...e7f Det er helt innafor med så god inntekt som dere har til sammen. Selv har jeg 2,7 mill alene ned 520 000 i året. Null problem. Anonymkode: 06a27...10d 3
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #10 Skrevet 31. mars 2019 Enn den dagen dere er fri for folk dom vil leie? Eller når dere skal skille dere å må selge og kanske kun får 7,6 for boligen deres? Eller når en av dere plutselig står uten inntekt? Anonymkode: 6696e...59f 4
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #11 Skrevet 31. mars 2019 Dess mer man tjener, dess større prosent av inntekten kan man bruke på boliglån. Regelen om 5x inntekt er mest relevant for de som tjener mindre enn dere, fordi andre kostnader for å leve ligger uansett på et minimumsnivå. Da er det begrenset hvor mye man kan betale i lån. Hvis dere får 80 000 utbetalt og betaler 30 000 i lån, så er det enklere å være dere enn en som får 25 000 utbetalt og betaler 8000 i lån. Det som er relevant er hva mann sitter igjen med på slutten av måneden. Anonymkode: 1b873...441 15
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #12 Skrevet 31. mars 2019 3 timer siden, SoWhat? skrev: Hvorfor informere alle hvor mye dere har i lån? Og når ble det egentlig innafor å snakke om noe privat anliggende som andres økonomi? Siden du nevner det. Dette er hvorfor jeg ikke ser for meg å eie noe mer. Hadde fått nerver av å ha så mye i lån. Ikke snakk om at jeg vil. Og så tenker jeg at de som "eier" egentlig ikke eier. Banken eier. Men deres valg som ingen har noe med. Slutt å informere da.... De fleste av mine venner er åpne om hvor mye lån de har, det er jeg og. Ser ikke problemet. Men nå snakker vi mye om økonomi også, gir tips til hverandre osv. Så da blir det naturlig å komme innpå det med lån. Anonymkode: 131bc...924 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #13 Skrevet 31. mars 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har et lån på 7,8 mill. Mannen tjener ca. En mill og heg 570 000. I tillegg har vi en skattefri utleieinntekt på 17 000. Vi får SÅ mye tyn av venner og familie! Ingen skjønner hvorfor vi «gidder» å ha så mye lån. Jeg prøver å si at det ikke handler om å «gidde», men at vi ikke har så mye valg. Skal vi bo i grei avstand til jobb så koster det med en familiebolig. Får alltid slengt tilbake at «jeg hadde aldri turt å ha så høyt lån», «dere er gale». Hva sier man til sånt? Er vi gale? Anonymkode: 14c77...e7f Synes det avhenger av mye. Hvor sikre jobber dere har, om utleieleiligheten er attraktiv slik at dere aldri får problemer med å få folk inn, at dere samtidig ikke er avhengig av utleieleiligheten for å få betalt lånet (plutselig sitter dere der men en leietaker som har mistet jobben og ikke får betalt leie), hvor mye utgifter dere har ellers, hvor mange barn dere har osv. Dette sier du ikke noe om. Anonymkode: 131bc...924 3
dyptvann Skrevet 31. mars 2019 #14 Skrevet 31. mars 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har et lån på 7,8 mill. Mannen tjener ca. En mill og heg 570 000. I tillegg har vi en skattefri utleieinntekt på 17 000. Vi får SÅ mye tyn av venner og familie! Ingen skjønner hvorfor vi «gidder» å ha så mye lån. Jeg prøver å si at det ikke handler om å «gidde», men at vi ikke har så mye valg. Skal vi bo i grei avstand til jobb så koster det med en familiebolig. Får alltid slengt tilbake at «jeg hadde aldri turt å ha så høyt lån», «dere er gale». Hva sier man til sånt? Er vi gale? Anonymkode: 14c77...e7f Du kan jo ikke spørre om slike ting på KG 😆. Her på KG skal du helst ikke ha lån i det hele tatt og før du i det hele tatt vurderer å kjøpe bolig, så må du ha 2 MNOK i buffer før du i det hele tatt begynner å spare til bolig. Og du må ta høyde for at markedet faller 50 prosent, samtidig som du blir skilt og at du går arbeidsledighet. Kategorien for forbruker, jus og økonomi er mer for underholdningens verdi, enn gode råd. Hvis husleien dekker boliglånet, så tipper jeg at dere betaler ca 17000 selv og at dere har utbetalt rundt 85000 i måneden. Deres boliglån utgjør ca 20 prosent netto av deres inntekt og da vil jeg si at dere har god råd til et slikt lån. Jeg hadde lett gjort det samme! 23
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #15 Skrevet 31. mars 2019 Sykt mye!! Vi har samme inntekt og har lån på rundt 2,7 mill. Enebolig og god plass. Anonymkode: e05af...91f 3
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #16 Skrevet 31. mars 2019 Noen steder koster jo enebolig sinnsykt mye. Her hvor vi bor får man en stor ny flott enebolig til 4 mill. Vi har bygget ny enebolig for seks år siden, og vi har 1,9 mill i lån nå. Anonymkode: 4625b...86f 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #17 Skrevet 31. mars 2019 Jeg syns det var mye. Blir dere uten leietaker en stund, eller får en leietaker som slutter å betale og som det tar mange måneder å kaste ut, så blir det jo trøbbel på inntektsiden. Selv om jobben er sikker så er ikke helsa sikker, hvis en av dere blir syk/skadet og langvarig ute av arbeid vil jo inntekten falle drastisk, og det kan bli vanskelig å betale lånet. Kombinert med litt renteøkning så er man raskt der flere var på slutten av 80-tallet. Anonymkode: 9fc81...bc7 6
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #18 Skrevet 31. mars 2019 Vi har samme inntekt, og jeg syntes vi var gale da vi hadde 3,7 i lån... men altså, folk gjør som det passer dem, hvis dere lever greit med det har ikke andres mening noe å si. Vi har mindre utleieinntekt og flere barn, så for oss er det helt uaktuelt å ha mer i lån enn vi absolutt må. Har heldigvis betalt ned over halvparten av lånet nå og begynner å senke skuldrene. Anonymkode: e17c1...d3e
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #19 Skrevet 31. mars 2019 Ja, jeg synes det var vanvittig høyt. Vi har 4mill, og tjener 2,2mill i året samlet. Ikke at noen venner eller familie vet det, merkelig ting å snakke om med alt og alle. Det handler om prioriteringer. For meg er det viktigere at økonomi ikke er en bekymring. Å kunne reise på ferie når jeg vil, og bo veldig bra på ferie. Ikke tenke over prisen når jeg bestiller på restaurant. Spare en del til pensjon. Og å ikke måtte ta opp forbrukslån når taket må skiftes. I det hele tatt - ikke bruke alt på bolig, men ha rikelig å leve for også. Anonymkode: 79887...b78 5
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #20 Skrevet 31. mars 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Virker som dere har lånt litt over evne, ja. Hver sin lyst. Vi har omtrent 500 000 mer i inntekt, og halvparten av lånet dere har. Gidder ikke bruke mer penger på å bo! Anonymkode: cb2e2...a95 Over evne? Det kommer jo an på om de klarer å betale det, eller ikke.... Anonymkode: 63f3d...e25 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå