Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ble enig om at en venninne skulle komme til meg i kveld. Hun hadde vært på jobb og sa hun var veldig sliten. Jeg sa at vi kunne lage noe enkelt og hun var enig i at litt fingermat var greit. Jeg hadde alle ingrediensene og en flaske vin. Jeg spanderte.

Hun kom og satte seg rett i sofaen. Hun fikk øye på at vinflasken jeg hadde var åpen. " jasså, startet du uten meg" sa hun mens hun forsikret seg om at den var full ved å se ned i den. Det ble sagt som en slags spøk. Jeg hadde åpnet den rett før hun kom for å lufte den litt og ikke drukket noe. Hun sa at hun ikke hadde energi til å hjelpe meg. Jeg sa " litt kan du vel klare", men fikk til svar " sa jo at jeg ikke orket noe komplisert, så du får ikke hjelp "

Det var lite jobb. Snakk om  4 ting som skulle deles og danderes samt litt dekking av bord. Hun kom så bærende med et vinglass til hver. Hun spurte ikke om å få, men hev seg over og hentet glassene selv. Jeg jobbet på kjøkkenet mens hun satt med mobilen sin og vinglasset. Hun tømte glasset på under 10 minutter og helte i glasset sitt på nytt. Deretter går hun og snapper til seg pølsebiter som jeg nettopp hadde skåret opp.

Da vi satte oss, hadde hun tømt glass nr.2. Jeg var på mitt første. Vi manglet vann, glass og kniver. Jeg reiste meg og løp ut og inn av kjøkkenet.

Hun hadde altså energi til å finne frem vinglassene, men å hente to vannglass, det gadd hun ikke.

Det ødela stemningen. Jeg hadde mest lyst til å vise henne døren.

Er noen enige i at dette var litt frekt?

Jeg har vært på middag hos henne mange ganger, og vi kjenner hverandre godt, men jeg har alltid vært behjelpelig og har aldri bare tatt meg til rette.

Anonymkode: 82f04...978

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hva slags vennskap du er vant til, men hos meg ønsker jrg at gjesten skal sitte ned, slappe av og gjøre akkurat det som faller dem inn. Samme om det så er å drikke dobbelt så fort som meg eller å glemme å hente vannglass. 

Anonymkode: a4318...947

• Liker 14
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hva slags vennskap du er vant til, men hos meg ønsker jrg at gjesten skal sitte ned, slappe av og gjøre akkurat det som faller dem inn. Samme om det så er å drikke dobbelt så fort som meg eller å glemme å hente vannglass. 

Anonymkode: a4318...947

Samme her. Nå er jeg veldig glad i vennene mine, så for meg hadde ikke det gjort noen ting med den oppførselen, men forstått at vennen/venninnen var reelt sliten og glad vi har et såpass godt vennskap at hun kan være ærlig på det og slappe av hos meg, og ikke ha en påtatt høflighet. Orker ikke slike vennskap.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Tja. Syns kanskje du henger deg opp i bagateller. Hun sa jo hun var sliten, og du skulle spandere. Da syns jeg det er unødvendig å henge seg opp i små bagateller som at hun ikke hjalp deg med å kutte litt eller ikke hentet vannglass. Når jeg deler en flaske vin med en venninne deler vi ikke med desilitermål, men drikker til det er tomt. Ingen følger meg på hvor mange glass den ene eller andre fikk. Også må jeg si som anonym over her, at når jeg inviter noen på middag tar jeg det som en selvfølge at jeg ordner og dekker på. 

Anonymkode: 6691f...6cb

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Du behøver å slappe av litt! Ta deg et ekstra glass vin selv, så blir det fort litt hyggeligere.

Nei, hun var ikke frekk...

Anonymkode: 17c46...f9f

• Liker 11
Skrevet

Hva er frekt?

Når man inviterer på besøk kan man ikke forvente og ta det som en selvfølge at gjesten gjør i stand. I mitt tilfelle og med mine venner er jeg vant til at de som inviterer er de som gjør i stand, ser ikke hvorfor det er så problematisk.

Det med vinen, vel, når du setter frem så betyr vel det at det er ment å deles. Og når man deler eller serverer kan man vel strengt tatt ikke bli snytt om gjesten drikker eller spiser mer enn man selv gjør. 

Hadde jeg vært på besøk og verten plutselig hadde bedt meg å slutte å spise eller drikke, fordi de mente jeg hadde tatt nok, det hadde jeg sett på som frekt.

Inviterer man skal man være gjestfri. Har jeg gjester lar jeg de få drikke og spise så mye de vil av det jeg setter frem, og forventer ikke at de skal gjøre i stand. På samme måte som jeg forventer at det er andre veien når jeg er på besøk hos noen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er vertinnen ....? 

Og hun sa hun var sliten. Kanskje hun måtte gjøre en kraftanstrengelse bare for å klare å være sosial etter jobb? 

Men såklart er dette normen når du inviterer er hun jo litt kjip. Var det engangshendelse synes jeg derimot du virker veldig snurt og kontrollerende. Ikke en spesielt gjestfri person. Jeg hadde blitt stresset av å være på et slikt besøk.

Anonymkode: bc7ab...4dc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hun sa at hun ikke hadde energi til å hjelpe meg. Jeg sa " litt kan du vel klare", men fikk til svar " sa jo at jeg ikke orket noe komplisert, så du får ikke hjelp "

Helt enig med deg, dette er frekt. Likeså å forsyne seg av vinen uten å være budt.

Anonymkode: eee7f...adb

• Liker 2
Skrevet

Dette hadde vært en ikke-sak i mitt hjem. Teller ikke antall vinglass, jeg har mer. Og hvis en inviterer, da er gjester - gjester.

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde ikke brukt energi på å irritere meg over slikt. Hun er sliten, vær glad hun prioriterte å komme. 

• Liker 3
Skrevet

Kjøp en pappkartong neste gang! 🤗🍷

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde en av mine venninner kommet til meg, trøtt og etter jobb, og jeg insisterte på at hun skulle komme, så hadde jeg funnet et glass vin og bedt henne sette seg ned i sofaen mens jeg laget til siste rest av maten. Dekket på hadde jeg gjort lenge før hun kom.

Anonymkode: efa03...3e2

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...