Gå til innhold

Stryk på eksamen norsk -hva er grensen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det kvalifiseres som stryk. Å ikke svare på en obligatorisk oppgave er automatisk stryk på universitetet i alle fall. Det hjelper ikke å ha svart godt på oppgave B om man ikke har svart på oppgave A. Saken hadde vært en annen om det var for eksempel 15 kortsvarsoppgaver der man ikke måtte svare på alle for å stå, men slik er det jo ikke her. Hadde personen svart dårlig på A, men faktisk skrevet noe, om så bare et par setninger ville kanskje en 2-er vært greit. Det virker kanskje kjipt å stryke vedkommende, men det er det som er riktig. 

Anonymkode: 5a159...298

Altså, du synser at det er riktig, basert på hvordan det fungerer på universitetet? Det er ikke det som er riktig. Ikke basert på regelverket for skriftlig eksamen i norsk. Da er det heller ikke riktig året før eksamen. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sensor i norsk her, grunnskolen riktignok, men :) Det er besvarelsen i sin helhet som skal vise elevens kompetanse. Bruk matrisen ovenfor, og "gul ut" der eleven ligger på teksten som er levert. På eksamen i 10.kl er det ikke nødvendigvis alle som har besvart alle deler, men ofte er det spesifikke deler av faget det sees etter i kortsvarsoppgavene , som h*n ikke får vist sin kompetanse i. Skal mye til å stryke (1) i grunnskolen, da skal det bare være svada. Kanskje strengere på vgs, men dersom langsvar står til 3, er kanskje hele besvarelsen en 2er? Husk at du skal lete etter det kandidaten kan, ikke det den ikke kan. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Optimo

Jeg kan ikke de formelle reglene for dette, men det bør de som er sensor kunne! Horribelt at dette i det hele tatt er et spørsmål på forumet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Guile skrev:

Jeg kan ikke de formelle reglene for dette, men det bør de som er sensor kunne! Horribelt at dette i det hele tatt er et spørsmål på forumet. 

Siden TS skriver at h*n er fersk, så tipper jeg h*n ikke har vært sensor. Og det er ikke helt uvanlige at nye norsklærere er litt for strenge, spesielt som i tilfeller som dette. Men her tenker jeg også skolen har et ansvar, ved å sørge for at ferske lærere er kjent med og får informasjon om både god underveisvurdering og eksamensforskrifter. For den vurderingen TS holder på med nå, burde ikke være stikk i strid med det som foregår på eksamen. 

Personlig mener jeg også at alle norsklærere burde være sensor fra tid til annen, og at sensorskolering burde være obligatorisk, men det er en annen diskusjon. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du bør definitivt spørre kolleger på mandag i stedet for å spørre KG.

Anonymkode: 0452e...46a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå er jeg riktignok ungdomsskolelærer i norsk, ikke vgs-lærer. Ut fra hva du beskriver, ville jeg gitt 2. Det at begge deler er obligatorisk, betyr ikke at man automatisk stryker hvis én del mangler, det betyr vel helst at begge deler må besvares for å få et fullgodt svar. Praksisen er annerledes på høgskolen, så det kan ikke sammenlignes. På høgskolen holder det heller ikke å svare på alle deler, man skal også bestå alle deler for at totalvurderingen ikke skal stå til stryk. 

Aller helst bør du spørre noen kollegaer, som faktisk jobber på vgs, om dette. Her inne får du svar av synsere og ungdomsskolelærere. 

Anonymkode: fc28c...0b6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her burde du jo be en kollega eller rektor om veiledning/råd. Du kan da ikke seriøst la en elevs karakter bli avgjort av en gjeng på et forum?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge en obligatorisk del av oppgaven ikke er besvart, er det vel automatisk stryk uansett. Det er ganske urettferdig at en elev skal kunne hoppe over noe obligatorisk og fortsatt bestå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, Clefable skrev:

Så lenge en obligatorisk del av oppgaven ikke er besvart, er det vel automatisk stryk uansett. Det er ganske urettferdig at en elev skal kunne hoppe over noe obligatorisk og fortsatt bestå.

Eleven blir jo straffet med dårligere karakter, selvsagt... Å bestå er jo ikke det samme som å en firer.

Anonymkode: b50cf...278

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ikke noe svar altså, men kan du ta en prat med eleven? Spør hvorfor del 2 ikke er besvart, og at dette er alvorlig. Fortsetter hn sånn kan det skje at hn må ta opp igjen faget senere. 

Husker selv at jeg fikk stryk på en prøve på vgs. Jeg forsto ikke alvoret og bare ga faen på prøva. Stryket kom som et sjokk. Snakket med læreren og fikk ta opp igjen prøven. Læreren kunne jo valgt å ikke gi meg den ekstra sjansen, men hun skjønte vel at jeg nå hadde forstått alvoret. Etter det skjerpet jeg meg resten av skoleåret. 

Anonymkode: 315a6...2db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 30.3.2019 den 22.44, AnonymBruker skrev:

Er ny lærer, og retter nå terminprøver i norsk, 2.året på vgs.

Jeg lurer på om det at en elev har svart på bare en av to deler av en terminprøve, kvalifiserer til stryk?

Det er en terminprøve som har en obligatorisk del A, hvor elevene skulle skrive et kortsvar.

I del B skal de skrive et langsvar, og velger da å svare på en av tre oppgaver i denne delen.

Eleven jeg leser besvarelsen til nå, har kun svart på del B. Teksten er ok innholdsmessig, 3-er nivå kanskje, men har ikke noen avslutning, og som sagt mangler del A helt.

Er det for slemt å stryke eleven? Kan spørre kolleger på mandag, men ønsker å gjøre ferdig vurderingen i helgen.

Anonymkode: fa22a...9fd

Del B teller mye, mye mer enn kortsvar. Alle gode lærere anbefaler å skrive del B først, fordi del A betyr vanvittig lite. Noe du burde vite utifra rettleiingsskjemaet ditt. Du kvalifiserer til stryk, for ikke å vite dette. 

Anonymkode: d53b0...964

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Del B teller mye, mye mer enn kortsvar. Alle gode lærere anbefaler å skrive del B først, fordi del A betyr vanvittig lite. Noe du burde vite utifra rettleiingsskjemaet ditt. Du kvalifiserer til stryk, for ikke å vite dette. 

Anonymkode: d53b0...964

I alle dager, her er det du som kvalifiserer til stryk! For det første har man sluttet å bruke betegnelsen "kortsvar" på eksamens/tentamensoppgaver i norsk, noe som i praksis betyr at alle deler teller like mye. For det andre har aldri del A betydd "vannvittig lite". Tradisjonelt sett har del A bestått bestått av to oppgaver, som tilsammen har blitt vedlagt 50%.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har vært sensor ved universitetet, og der var instruksen at dersom det var obligatorisk å besvare både del 1 og del 2, men kandidaten kun besvarte en av disse, så ble det stryk, uansett om den avgitte besvarelsen isolert sett var på toppnivå.

Anonymkode: 99d1f...484

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

I alle dager, her er det du som kvalifiserer til stryk! For det første har man sluttet å bruke betegnelsen "kortsvar" på eksamens/tentamensoppgaver i norsk, noe som i praksis betyr at alle deler teller like mye. For det andre har aldri del A betydd "vannvittig lite". Tradisjonelt sett har del A bestått bestått av to oppgaver, som tilsammen har blitt vedlagt 50%.

Dette stemmer ikke på vgs. i alle fall. Der er det fortsatt kortsvar og langsvar som gjelder. https://ndla.no/subjects/subject:19/topic:1:195902/resource:1:148784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lenge siden vi har hørt fra deg, TS. Hvordan fikk du beskjed om å sette karakter? 

Anonymkode: 000c3...8d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...